Akku AGM vai perinteinen?
Re: Akku AGM vai perinteinen?
2 relettä siellä näkyy olevan, toinen(tehonsäätö?) vetää heti, kun pyörän polkaiseen käyntiin, jännitesäädin vetää, kun vähän kaasua narauttaa.
toinen kytkee "kiinni" ja toinen kytkee "irti" kun saavutetaan haluttu jännite. Kärkivälit perussäätöihin ja jousen tukirautaa kirimällä /löysäämällä (jousijännitettä säätäen)säädetään rajat.
Oma Biltemalainen melkein pari vuotta vanha 12V 9Ah geeliakku kyykähti perjantaina matkalla Riihimäelle. "Romu" työnnettiin viimeiset sadat metrit Linnatuulen parkkipaikalle josta ystävällisten apukäsien kautta saimme auton akun lainaksi loppumatkalle.
Roikkarallissa yleismittari näytti akulle lepojännitteeksi noin 11,4V, kuormattuna virrat päällä arvo tippui alle 8V. Pyörä kyllä käynnistyi mutta polski-fiatin laturi ei saanut tuota akkua enää ladattua vaan jännite tippui kierroksillakin vääjäämättä alemmas. Lainaan saatu ylläpitolaturikaan ei tuota akkua enää alkanut lataamaan vaan väitti akun olevan jo täynnä. Apuvirtakaapeleihin kytkettynä jännitteet kyllä tasaantuivat akkujen välillä.
Lauantaina sain kyydin Biltemaan (kiitoksia!) josta mukaan tarttui varmuuden vuoksi 4kpl akkuja
Uudella akulla pyörän laturi jo latasikin yli 13V ja kotimatka sujuikin sitten aivan normaalisti. Nyt pidän mukana varalla akkua tai vaikka kahta. Ei varavirta venettä kaada...
Roikkarallissa yleismittari näytti akulle lepojännitteeksi noin 11,4V, kuormattuna virrat päällä arvo tippui alle 8V. Pyörä kyllä käynnistyi mutta polski-fiatin laturi ei saanut tuota akkua enää ladattua vaan jännite tippui kierroksillakin vääjäämättä alemmas. Lainaan saatu ylläpitolaturikaan ei tuota akkua enää alkanut lataamaan vaan väitti akun olevan jo täynnä. Apuvirtakaapeleihin kytkettynä jännitteet kyllä tasaantuivat akkujen välillä.
Lauantaina sain kyydin Biltemaan (kiitoksia!) josta mukaan tarttui varmuuden vuoksi 4kpl akkuja
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Bilteman pienet 12V akut ovat hoitaneet retkiradiokäytössä hommansa mainiosti vuosia.
Varmaan 12V akuissa on parempi varastokierto, eivät jää vuosiksi hyllyyn tyhjentymään ja happanemaan.
Edullisempi lataus/purkaussyklien vaihelu on varmasti olennainen syy kestoon myös.
2 vuotta tuntuu nykyään olevan ajoneuvokäytössä normaali akun kestoikä.
Jos akku jää seisovaan ajoneuvoon paikalleen talveksi, se on suurella todennäköisyydellä keväällä kierrätyskypsä.
Varmaan 12V akuissa on parempi varastokierto, eivät jää vuosiksi hyllyyn tyhjentymään ja happanemaan.
Edullisempi lataus/purkaussyklien vaihelu on varmasti olennainen syy kestoon myös.
2 vuotta tuntuu nykyään olevan ajoneuvokäytössä normaali akun kestoikä.
Jos akku jää seisovaan ajoneuvoon paikalleen talveksi, se on suurella todennäköisyydellä keväällä kierrätyskypsä.
Minkäs verran sitä ämpäreitä ois hyvä olla akussa tuommosessa 6v kärjellisessä oirös joku patteri hommata tiedä sitten onko Se agm vai normi lyijy
Lienee 6V käytössä olleen jotain 4-6Ah kokoisia, isompaakin saa mutta tuo taitaa olla se alkuperäinen koko sieltä historian hämäristä? Kärjellinen sytytys kun ei ole edes niin ronkeli hieman matalalla käyvän jännitteen suhteen niin tuo kokoluokka lienee passeli joko normaalina lyijyakkuna tai mitä nyt kaupasta sattuukin edullisesti löytymään. Ja hanki varalle heti toinenkin 
K-750 kulkee, MT10-36 kolisee...
Niin iso kuin telineeseen mahtuu. Varakapasiteetti ei ole huono asia, ja joku 6 Ah on vielä todella vähän reserviä: 6Ax6V= 36 W eli ei tarvi kasuaa polttaa ajovaloa, ja akku on tyhjä... Etenkin 6V olisi hyvä olla isompi Ah, koska jännite on matala.
Iso varasto on huono täyttää kehnolla laturilla...
Kiksi start 6 volltia >>>>> 2 --- 4 ämpäri tuntia
Kiksi start 12 volltia >>>> 4 ---- 6 ämpäri tuntia
Nappi kone 12 volttia >> 14 ---- 62 ämpäri tuntia
Ps kanattaa katsoa paljoko se aggregaatti tuottaa
Aggregaatin g414 teoreettinen todistamaton tuotto laskennallisesti on kai 10A luokkaa ja totuus epäilemättä jotain muuta ..yhden halvan jo hain biltemasta ja huomenna vien takaisin
nyt vois kokeilla ehkä vähän kalliimpaa 
Minä viimeksi marssin sinne Biltemaan yleismittarin kanssa ja valkkasin täyden akun.
Kyllä, mutta sen isomman akun voi ladata sitten piripintaan kotona, jolloin voi ajaa pienen matkaa pimeälläkin...Uskila kirjoitti: 14.08.2025 22:08Terve
Iso varasto on huono täyttää kehnolla laturilla...
Kiksi start 6 volltia >>>>> 2 --- 4 ämpäri tuntia
Kiksi start 12 volltia >>>> 4 ---- 6 ämpäri tuntia
Nappi kone 12 volttia >> 14 ---- 62 ämpäri tuntia
Ps kanattaa katsoa paljoko se aggregaatti tuottaa
Vielä oli ponkua Bilikan geeliakussa vaikka lähtee kahdeksas ajokausi käyntiin...
Ps niin ja autossa on Vartan AGM akku se täytti just 15 vuotta
Niin ja moni on kokenut tuon auton akun päällä viimeisen ethtoollisen (Fazer sininen suklaa)
Minulla taas oli talven aikana akku hapantunut...
Mopon 12v Biltema akku, jonka ostin viime keväänä, oli koko talven lämpimässä. Välillä latailin.
Nyt kun kytkee sytytysvirrat päälle niin muutamassa sekunnissa laskee 12.9 -> 12.0v.
En enää ikinä osta mitään akkua ilman, että volttimittari on mukana. Rikkinäisiä akkuja olen ostellut jo tarpeeksi.
Nyt kun kytkee sytytysvirrat päälle niin muutamassa sekunnissa laskee 12.9 -> 12.0v.
En enää ikinä osta mitään akkua ilman, että volttimittari on mukana. Rikkinäisiä akkuja olen ostellut jo tarpeeksi.
Mulla on tuollainen (keltainen)Motobat:in akku sain sen yhdeltä HD mieheltä jolla se oli ollut HD:ssä . jo käytössä...mua vähän huvitti ..VW 1600 kone tuolla nappulalla käyntiin vai?? kaveri sano että kokeile , ei maksa mitään..No mä kokeilin ja se pahuksen patteri toimii,.,se on nyt ollut mulla 2..3 vuotta ainakin ja kirmasee vwkoneen talvellakin käyntiin kun palmunalta...akku aina kiinni mopossa ympärivuoden . Olen näitä suositellut omasta kokemuksesta, mm. Motonet myy,.,ei halvin , mutta ei tarvi montaa ostaa.