Mineraaliöljyt on parasta voidetta
Moottori Shell X100 20W50
Vaihteisto Teboil EP 80W-90
Perä Teboil Hypoid 80W-90
Näillä on pärjätty hyvin
Niin jos oletat että vain paksu on parasta.cedricfan kirjoitti:..mutta kuumana selvästi voitelevampaa.
Paksu öljy ei välttämättä voitele sen paremmin. Pääasiassa roiskevoidellussa koneessa. Jos siellä Dneprin kiertokangella ei ole normaaliöljyllä tarpeeksi painetta; on joko välystä liikaa tai pumppu sökö. Tai kanavat tukossa.cedricfan kirjoitti:-15W50 on sopiva viskositeettialue (mun mielestä)
-MPöljynä kestää rääkin (polymeerit eli viskolisät)
-Synteettisenä toimii heti kylmänäkin, mutta kestääkö tiivisteet on arvoitus jos PAO-pohjainen. Toisaalta Teboil käyttää mielellään EHVI-pohjaakin ja se ei ole tiivisteille huonoa
Pakasella tuo 10W-30:n on meleko paksua, ainakin alakuviikosta oli. Mulla on Bilteman semmoset sisällä eikä oo painevaloa vilikutellu. Kesällä vilikuttelee paksummillakin ölijyillä.cedricfan kirjoitti:Keskustelin tästä viskositeettiaiheesta tänään erään suuren öljyfirman tietäjän kanssa kun oli mahdollisuus. Kerroin tekniikan rakenteen (epäili ensin Rättäriksi) mutta korjasin tietty :-D
Vastaus oli 15W40 tai 20W50 plussakeleille, kylmällä lyhyt lämmitys tyhjäkäynnillä. Ehdottomasti moniasteinen, ja piti hänkin 10W30 turhan laihana kesäkäyttöön vaikka on osin roiskevoitelu.
Uskallan siis itse käyttää ja suositella noita jatkossakin hyvällä omallatunnolla, mutta halusin vielä huippuammattilaisen näkökannan aiheeseen. En silti halua aloittaa aiheesta (suurempaa) riitaa, kukin käyttää millä tuntee parhaiten toimivan.
Ei osaa eikä monet firmat edes halua. Noh, mulla on kontakti Tepparille(kin), muistuta maanantaina aamullaTimpa kirjoitti:Osaakohan ne kaupassa vastata, jos kysyy liemitölkistä, että onko PAO vai EHVI-pohjaista? Kattelin kaupoilla käydessä niitä purnukoita, mutta eihän niissä penteleissä lue tuollaisia asioita.
Ei siinä paljon legendaa tarvita. Mulle riitti, että ne stefat menivät pilalle. Alta 200 km ajetussa koneessa.cedricfan kirjoitti:Korjataanpas pari urbaanilegendaa ensin...
-Synteettinen ei ole tiivistetuhoavaa, vaan ainoastaan PAO (PolyAlfaOlefiini) pohjainen synteettinen.

Löytyy se ylipaineventtiili Dneprinkin öljypumpusta.Jorma kirjoitti:Pitänee minunkin panna lusikka tähän paineasiaan, M72 ja K750 ei ole kaytännössä painetta pumpunlähdössä juuri minkäänvertaa vaikka pumppausteho olisikin täysin normaali voi jokainen mitata jos ei asiaa usko, uudemmissa uraleissa jossa on paineentasaus venttiili sekä öljynsuodin niin sitä painetta on noin 0,4-0,5 Nieprin öljynpaineet riippuu lähes pelkästään siitä minkälaisessa kunnossa on kiertokangen alapäänlaakerit ja jos tyhjäkäynnillä palaa valo niin liuskojen välistä valskaa
Taitaa olla kyseessä uudemmat mallit?karvanaama kirjoitti:Jos perään pistää 1.2 L öljyä ABS-jarrut ja öljytyn takapään siitä saa.PPS Kopypaste Uralbikesin sivuilta öljystä:
Moottoriöljy, L 2.3, SAE 15W40
Vaihdelaatiko, L 1.2, vaihteistoöljy 80W90
Perävälitys, L 1.2, vaihteistoöljy 80W90
Oikea määrä on 1.1 dl eli 0,11 L