Tankki

Vastaa Viestiin
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Tankki

Viesti Kirjoittaja viilari »

T'ämäkin oli melkoosen rupinen projekti alkujaan.Kuva
Automaattimies
50
50
Viestit: 54
Liittynyt: 29.11.2015 19:06

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja Automaattimies »

Komiaa on. Mitä teit sisäpuolelle?
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja viilari »

Sisäpuolelle annoin sitruunahappoa ja POR-15 ainepaketti perään. Tulee hyvä, ja Laspek myy ainetta.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Mistä löytyy kumien kiinnikkeet? Vai liimalla kiinni.
Niistä olis pulaa.
Minkälainen Pintaus tankkiin tulee tosta POR-15 ainepaketista
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Älkää laittako niitä Por..tai muitakaan pinnoituksia tankkiin.. huonoja kokemuksia ja tankki on jatkossa "korjauskelvoton"...pelkkä fosfatointi puhtaalle pellille.
Automaattimies
50
50
Viestit: 54
Liittynyt: 29.11.2015 19:06

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja Automaattimies »

Millä merkillä olet fosfatoinu?
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro
Kiitos tiedoista Matti , laitetaan vaan fosforihappoa .
Ural M-61 , Ural M-63
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja viilari »

Laajasti huonoja kokemuksia on harrastajilla Kreem merkkisestä pinnoitteesta. POR-15 setin (sisältää pesut, hapot ja pinnoitteen), olen laittanut tuon neljään tankkiin, eikä ole vielä ongelmia ollut. Vanhin tankeista on nyt 6 vuotta (bensat tankissa säilöntä aineineen talven yli), mutta ilman muuta paras lopputulos saavutetaan jos tankin paikkailee niin, että ei käytä mitään pinnoitteita.
Suurin virhe mikä pinnoituksessa kai tehdään on se, että ei malteta antaa tankin kunnolla kuivua ennen pinnoittamista, kosteutta ei saa olla. Itse annoin tankkien möllöttää viimeisen hapon jälkeen kaksi viikkoa, järkälemäisen kaukolämpöventtiilin päällä työpaikan lämmönjakohuoneessa.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Ei löydy mitään noin massiivista kuivaus paikkaa , ittelle vaan oma pannuhuone ja nykyään kattila hyvin eristetty ettei paljon päältä lämpiä.
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Näillä kaikilla pinnoitus aineilla Myös tuo Por (jolla pinnoitetusta harrateauton tankista tuli ikuinen riesa)on sellainen ongelma että jos tankissa on pinnisaumoja, loiskelevyjä tms. jossa on kahden pellin välinen liitos, niin sieltä ei sitä sittiä saa vanhasta tankista pois...kun pinnoitus tehdään niin sinne jää kohtia jossa tarttuvuus ei ole hyvä ja joskus se pinnotus alkaa irtoamaan ja tukkii polttoainesyötön. Sitä pinnoitusta taas ei saa pois, vaikka haluaisi ,koska helpoissa pinnoissa se on tautisen hyvin kiinni. Taas jos tankkiin tulee pieni vuoto niin sitä vuotokohtaa ei voi korjata , koska hitsaaminen , tinaaminen, juottaminen..irrottaa sen pinnoitteen tankin sisältä ja taas ollaan kusessa...mutta jos tankin huuhtelee huolella fosforihappo kylvyllä , kaikki ruoste on varmasti pois ja viimeisenä sinne happokylpy ja huuhtelematta hapot pois ja tankin tuuletus kuumailmapuhaltimella tai hiustenkuivaajalla jolloin fosforihappo peittaa puhtaan pellin ..ja tankki on aina peitattavissa uudelleen ja korjattavissa maailmantappiin..jos haluu niin tuosta hapotusprosessista voin kertoa lisää...
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Vanhaan hyvään aikaan työelämässä oli mahdollisuus toinen .
Laitettiin tankki livealtaaseen saatiin maalit pois sitten vesialtaasta rikkihappoon ruoste lähti taas vesiallas sitten fosforihappoa kaikki aineet kuumia , lopuksi uuniin 200 ° kuivuun. Siihen päälle ku sai maalata kyllä pysy ja oli sisältä kirkas toista oli ennen.
Ural M-61 , Ural M-63
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja viilari »

Joo puhdas ja kuiva pitää olla että pysyy. Tuo Por on aika paksua litkua ja "holvaantuu" laipotetuissa saumoissa. Huomasin että se kehitti kuivuessaan hieman painetta tiiviisti suljettuun säiliöön, mikä painaa sitä koloihin.
Kuivuneena se on sitkeää ja kovaa, ja niin kuin Matti sanoi, ei helpolla irtoa. Tosin kosanilla jos tankkia kurmoottaa, niin varmasti lähtee viimeistään savuna. Anyways, tuo aine on toiminut minulla näissä pienissä MP-tankeissa toistaiseksi niin kuin lupaa.
Kuva
Automaattimies
50
50
Viestit: 54
Liittynyt: 29.11.2015 19:06

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja Automaattimies »

MATTI kirjoitti:Näillä kaikilla pinnoitus aineilla Myös tuo Por (jolla pinnoitetusta harrateauton tankista tuli ikuinen riesa)on sellainen ongelma että jos tankissa on pinnisaumoja, loiskelevyjä tms. jossa on kahden pellin välinen liitos, niin sieltä ei sitä sittiä saa vanhasta tankista pois...kun pinnoitus tehdään niin sinne jää kohtia jossa tarttuvuus ei ole hyvä ja joskus se pinnotus alkaa irtoamaan ja tukkii polttoainesyötön. Sitä pinnoitusta taas ei saa pois, vaikka haluaisi ,koska helpoissa pinnoissa se on tautisen hyvin kiinni. Taas jos tankkiin tulee pieni vuoto niin sitä vuotokohtaa ei voi korjata , koska hitsaaminen , tinaaminen, juottaminen..irrottaa sen pinnoitteen tankin sisältä ja taas ollaan kusessa...mutta jos tankin huuhtelee huolella fosforihappo kylvyllä , kaikki ruoste on varmasti pois ja viimeisenä sinne happokylpy ja huuhtelematta hapot pois ja tankin tuuletus kuumailmapuhaltimella tai hiustenkuivaajalla jolloin fosforihappo peittaa puhtaan pellin ..ja tankki on aina peitattavissa uudelleen ja korjattavissa maailmantappiin..jos haluu niin tuosta hapotusprosessista voin kertoa lisää...
Tuosta hapotusprosessista voisi kyllä kirjoittaa ohjeen.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1267
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Tommosiako kiinnikkeitä ¿??
20170512_200712.jpg
20170512_200712.jpg (1.33 MiB) Katsottu 7413 kertaa

T.hh
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Periaatteessa kyllä , mutta onko sulla tietoa mikä malli ?
Eikös noi ole ne pitemmän ja matalan tankkikumin pidikkeet esim K-750 ? Mitäs pyydät . Voihan noinkin tankin kylkeen laittaa.
20170512_200712.jpg
20170512_200712.jpg (1.33 MiB) Katsottu 7405 kertaa
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1267
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Net taitavat olla kookoksen tankista , kumit semmoset pitkät soikulat ja kovettuneet... kiinnitys ruuveilla. Noissa uudemmissa eli urren tankeissa joita joutunu ropaamaan on kaksi rantillista puolikasta hitsattuina vaakasauman kahtapuolen.
Tarkemmin mietittynä nuo soikulat saattaa olla kyllä iicee neliysinkin...ehkäpä. Kun ei noita kaikkia roju eiku tarpeita niin muista...
T.hh
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja viilari »

M-72 kumit on kiinni tällaisissa läpysköissä.Kuva
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Mitenkä oot laittanu kii , hitsillä vai ruuveilla.tosta kuvasta näkyy huonosti... löytyyhän kuvasta ruuvit ku isontaa.
14382962.t.jpg
14382962.t.jpg (7.28 KiB) Katsottu 7329 kertaa
Ural M-61 , Ural M-63
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja viilari »

Tein itse nuo kumien kiinnityspellit. Muuten samanlaiset, paitsi jätin kiinnitysreikien syvennyspokkaukset pois, koska juotin tankkiin mutterit peltien kiinnitystä varten, ja ne mutterit samalla nostavat peltiä tuon pokkauksen verran irti tankista. Paljonhan siihen ei kierrettä tule, mutta riittävästi kuitenkin.
Alunperin M-72 tankeissa oli kunnon kierteet polvikumeja ja tankkimerkkejä varten, samoin sinkitty sisusta. Aidon M-72 tankin tunnistaa myös alapuolen laipotetussa hitsissä olevista pienistä reiällisistä korvakkeista. Lienevät tarkoitettu vaijerien kiinnittämiseen? Koo ja M-72-M tankeissä (pitkulaisenpi kumi) on pelti hitsattu tankkiin, ja siitähän se sitten ruostuupi kivasti.
dmitrijf
Viestit: 1
Liittynyt: 23.10.2016 23:49

Re: Tankki

Viesti Kirjoittaja dmitrijf »

P6030462.JPG
Hei
Onko muuten tankkiin raidoitus pakollinen museokilpi ajatellen?
Vastaa Viestiin