Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
-
- 75
- Viestit: 81
- Liittynyt: 02.08.2015 09:24
Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Tiesin kyllä että riskaabelia hommaa on, mutta kun halvalla sain niin pakko oli kokeilla.
Nyt kun olen sitä tuossa hetken aikaa tutkiskellut, olen tullut siihen tulokseen että eihän se suora ole. Heittokellolla en ole vielä päässyt mittaamaan kun kiinalainen kellon jalka pullautti varren irti pallonivelestä eikä se siinä enää pysy. Uusi kalliimpi ja toivottavasti myös parempi jalka on tulossa..
Paremman puutteessa kokeilin V blokin (jonkinlainen) päällä lukitsemalla kiertokankien yläpäät yhteen männäntapilla ja katsoin sitten mihin kohtaan pöydän pintaa kiertokankien yläpäät osuu. Sitten sama kun kirtokanget lukittu toiselle puolelle (180 astetta). Minusta olisi pitänyt osua pöydällä samaan kohtaan, mutta heittoa on pari milliä. Kuvasta ehkä selviää mitä tarkoitan.
Koitin löytää jotain speksejä kampiakselin toleransseille, mutta melko huonolla menestyksellä. Täältä foorumilta varmaan tietoa löytyy? Tämähän siis on K750 kampiakseli.
Nyt kun olen sitä tuossa hetken aikaa tutkiskellut, olen tullut siihen tulokseen että eihän se suora ole. Heittokellolla en ole vielä päässyt mittaamaan kun kiinalainen kellon jalka pullautti varren irti pallonivelestä eikä se siinä enää pysy. Uusi kalliimpi ja toivottavasti myös parempi jalka on tulossa..
Paremman puutteessa kokeilin V blokin (jonkinlainen) päällä lukitsemalla kiertokankien yläpäät yhteen männäntapilla ja katsoin sitten mihin kohtaan pöydän pintaa kiertokankien yläpäät osuu. Sitten sama kun kirtokanget lukittu toiselle puolelle (180 astetta). Minusta olisi pitänyt osua pöydällä samaan kohtaan, mutta heittoa on pari milliä. Kuvasta ehkä selviää mitä tarkoitan.
Koitin löytää jotain speksejä kampiakselin toleransseille, mutta melko huonolla menestyksellä. Täältä foorumilta varmaan tietoa löytyy? Tämähän siis on K750 kampiakseli.
- Liitteet
-
- crank1.jpg (378.15 KiB) Katsottu 7226 kertaa
-
- crank2.jpg (448.44 KiB) Katsottu 7226 kertaa
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Paskan ostit. Minä näistä kampuroista mitään tiiä. Joitain oon kuitenkin laitellu ittelleni. Kyllä se semmosessa V-pukissa onnistuu, siinä kun saat heitot sinne satasen pintaan niin pitäisi olla ihan hyvä. Asiantuntijat kertokoot tarkat toleranssit.
Itellä on semmone laakeripukki. Siinä tuntee jo melkein pyörittämällä milloin kampura on kohillaan. No tottakai se pitää kellottaa, mutta siinä pukissa on hyvä moksia limppuja kohilleen, ei tarvi veivata ees sun taas.
Tein tuossa äsken vastaavanlaisen kokeen kuin Haapatavi, aivan uudella neuvostokampuralla. Ei siinä oikein mitään mitattavaa heittoa ollut, veivin alapään tapit kun liukuu pitkittäin pari, kolme kymppiä. Ja sitä paitsi kun tommosella heittotiedolla ei oikein oo mitään käyttöarvoa, muutakuin että kampura on ihan päin persettä.
Teimpähän sille uudelle kampuralle huvikseni myös kuvien mukaisen kokeen. Heitto olematon, korkeintaan satku. Kyllä oon näiltäkin sivuilta kaikennäkösiä kampuran vemputusvideoita nähny, mutta en ko. mittausta, eli lienee tarpeeton??? Kyllä oon omille kampuroilleni ko. mittauksen aina tehnyt. Iskunpituushan siinä tarkistetaan ymmärtääkseni?? Jos ei ne toppahousut oo edes jakopäätä osanneet tehä samaan mittaan, niin miten vitussa ne on sitten osannu tehä limpuista ja veiveistä tuhannesosillen samanlaisia, kysyy epätietoinen Torkkelista.???
Ei taas käy meikäläisen järkeen, jos tämmöne perusasia on tarkistamatta( no tottakai sen voi tarkistaa kun kannet on irti)ja sitte aletaan puhua ennakoista ja perusennakoista asteen tarkkudella. Karrikoiden toinen mäntä on tulossa ja toinen menossa???
Itellä on semmone laakeripukki. Siinä tuntee jo melkein pyörittämällä milloin kampura on kohillaan. No tottakai se pitää kellottaa, mutta siinä pukissa on hyvä moksia limppuja kohilleen, ei tarvi veivata ees sun taas.
Tein tuossa äsken vastaavanlaisen kokeen kuin Haapatavi, aivan uudella neuvostokampuralla. Ei siinä oikein mitään mitattavaa heittoa ollut, veivin alapään tapit kun liukuu pitkittäin pari, kolme kymppiä. Ja sitä paitsi kun tommosella heittotiedolla ei oikein oo mitään käyttöarvoa, muutakuin että kampura on ihan päin persettä.
Teimpähän sille uudelle kampuralle huvikseni myös kuvien mukaisen kokeen. Heitto olematon, korkeintaan satku. Kyllä oon näiltäkin sivuilta kaikennäkösiä kampuran vemputusvideoita nähny, mutta en ko. mittausta, eli lienee tarpeeton??? Kyllä oon omille kampuroilleni ko. mittauksen aina tehnyt. Iskunpituushan siinä tarkistetaan ymmärtääkseni?? Jos ei ne toppahousut oo edes jakopäätä osanneet tehä samaan mittaan, niin miten vitussa ne on sitten osannu tehä limpuista ja veiveistä tuhannesosillen samanlaisia, kysyy epätietoinen Torkkelista.???
Ei taas käy meikäläisen järkeen, jos tämmöne perusasia on tarkistamatta( no tottakai sen voi tarkistaa kun kannet on irti)ja sitte aletaan puhua ennakoista ja perusennakoista asteen tarkkudella. Karrikoiden toinen mäntä on tulossa ja toinen menossa???
- Liitteet
-
- WP_20181107_18_06_54_Pro.jpg (493.55 KiB) Katsottu 7155 kertaa
-
- WP_20181106_13_21_39_Pro.jpg (431.08 KiB) Katsottu 7155 kertaa
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Ainoo varma kampura on Suomessa korjattu. Kaikki muu on tuurissaan niinku maanviljely.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Terve
Kampuran tarkastusta Lahes...
Kampuran tarkastusta Lahes...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Terve
Ostin Moskovasta uuden seiskapätkän kampuran...
Ps SKF:n teräshäkeillä
Ostin Moskovasta uuden seiskapätkän kampuran...
Ps SKF:n teräshäkeillä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Tähän väliin tehtaan kommetti viimeviikolta. Uusien seiskapätkän kampuroiden laakerit on nyt huippuluokkaa. Takuukorjausten määrä on kaikkien aikojen minimissä. Ollaan 0% tuntumassa koko vuosituotannosta. Ikään ei oo tämmöstä menoa ollu.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Mites nää ns. runkolaakerit? onks niissä mitään uudistuksia? mitä nyt oon sivusta seurannut, niin niissähän se vanhempien seiskäpätkien ongelma on ollut. Moottori huoltoon 10-20-30 tuhannen kilometrin jälkeen.
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Iha sama rakenne näissä on edelleen, rulla ja kuula (neulat sitte kankien alapäissä). Nyt on kuulemma hyvät ja ovat tyytyväisiä tilanteeseen tehtaalla. Viimeisen 5 vuoden aikana on tapahtunu suurin harppaus laadussa. En tiedä millon runkolaakerit vaihdetaan. Jos kone käy auki niin samalla ihmiset vaihtaa laakerit?
Noin muuten vanhemmista. Hyviä lättäpään kampuroita ei ole tarjolla enää oikeen mistään. Jospa Kiinan kampurakin riittää jos käy vain postilaatikolla? Vai
Noin muuten vanhemmista. Hyviä lättäpään kampuroita ei ole tarjolla enää oikeen mistään. Jospa Kiinan kampurakin riittää jos käy vain postilaatikolla? Vai
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Nyt meni vähä ohi, rulla ja kuula? Ite kun oon ymmärtäny, että noissa vanhemmissa seiskapätkissä on kuula ja kuula. Milloin se on muuttunut? Mie oon ymmärtäny että, yks harvoista seiskäpätkistä missä on rulla ja kuula ,on Torkkelin läävän katoksessa.
No ne laakerit vaihdetaan ymmärtääkseni yleensä kolmesta eri syystä. 1. laakeri hajoaa tienpäällä. 2.varmuuden vuoksi kun on muutama kymppitonni ajettu. 3. sitte kun on ns. isomman huollon paikka.
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Jaa-a.
6208-C3 Ball bearing (FAG) - kyllä siellä kuulat on kahden päin kun varaosakataloogista tarkisti
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Roikan jutut mun on sotkenu.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
-
- 75
- Viestit: 81
- Liittynyt: 02.08.2015 09:24
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Valitin myyjälle, että akseli on kiero. Lupasi ensin ottaa takaisin, mutta kun kerroin mitä postimaksu Suomesta Ukrainaan on, niin 'neuvotteli' akselin kunnostajan kanssa joka kuulemma sanoi että akseli on ok kun kerran männän tappi menee kummastakin kiertokangen silmästä yhtä aikaa läpi.
No varmaan joo, kyllähän se menee jos ne on kalvettu yhtäaikaa. Lupasin vielä lisää mittaustuloksia kunhan saan sen heittokellon jalan. Luulen kuitenkin että nikottelu jatkuu..
Mitäs muuten olette mieltä, olisiko tuollainen kuvassa oleva tsydeemi pätevä keino tutkia kampiakselin suoruutta. Sitä ei sorvauksen jälkeen ole pakasta irrotettu ja sovitus kampiakselin päähän on tiukahko. Kampiakselin voi vielä kiristää siihen sillä eturattaan kiristyspultilla sorvin kara-akselin läpi.
No varmaan joo, kyllähän se menee jos ne on kalvettu yhtäaikaa. Lupasin vielä lisää mittaustuloksia kunhan saan sen heittokellon jalan. Luulen kuitenkin että nikottelu jatkuu..
Mitäs muuten olette mieltä, olisiko tuollainen kuvassa oleva tsydeemi pätevä keino tutkia kampiakselin suoruutta. Sitä ei sorvauksen jälkeen ole pakasta irrotettu ja sovitus kampiakselin päähän on tiukahko. Kampiakselin voi vielä kiristää siihen sillä eturattaan kiristyspultilla sorvin kara-akselin läpi.
- Liitteet
-
- adapteri.jpg (651.74 KiB) Katsottu 6890 kertaa
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
haapataavi kirjoitti: ↑08.11.2018 16:14 Valitin myyjälle, että akseli on kiero. Lupasi ensin ottaa takaisin, mutta kun kerroin mitä postimaksu Suomesta Ukrainaan on, niin 'neuvotteli' akselin kunnostajan kanssa joka kuulemma sanoi että akseli on ok kun kerran männän tappi menee kummastakin kiertokangen silmästä yhtä aikaa läpi.
No varmaan joo, kyllähän se menee jos ne on kalvettu yhtäaikaa. Lupasin vielä lisää mittaustuloksia kunhan saan sen heittokellon jalan. Luulen kuitenkin että nikottelu jatkuu..
niin...
https://www.youtube.com/watch?v=nuU-maGdvSc
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Ukrainalainen tapa tarkistaa kampiakseli (...hmmm.. joskus myös suomalainen..)haapataavi kirjoitti: ↑08.11.2018 16:14 'neuvotteli' akselin kunnostajan kanssa joka kuulemma sanoi että akseli on ok kun kerran männän tappi menee kummastakin kiertokangen silmästä yhtä aikaa läpi.
Hommaa hyvä ihminen se heittokello ja lopeta turha terien ja ajan kuluttaminen. Kaikkihan rakentuu sen keskilimpun ympärille, molemmissa päissähän voi olla vaikka hatullinen paskaa niin tappi menee läpi. Limppu/limput ihan väärässä asennossa, niin kyllä veivit heittää. Vaikka kampurasta saisi vasaroimalla kuinka suoran, niin en kyllä uskaltaisi paikoilleen laittaa. Jos tommosella ajatusmallilla tarkistetaan kampura, niin mitähän paskaa sieltä kiertokangen alapääsä löytyy????? Purkuun vaan....
- Liitteet
-
- WP_20181108_16_45_47_Pro.jpg (424.73 KiB) Katsottu 6854 kertaa
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Ostin Puolasta korjatun Koon kampuran pari vuotta sitte. Se meni samantien Pohjanmaan kankihuoltoon, jossa laatu todettiin aukiprässäyksen jälkeen kelvolliseski. Kun tuumasin Puolaan että tää yksilö on iha jees, niin myyjä tuumas että heillä on korjaushomma katkolla. Palautusprosentti on liika korkee. Mutta niin vaan myyvät vieläkin niitä.
Ukrainasta tilatessa huonojen osien palautukset voi unohtaa. Suomen Posti turvaa myyjän edut
Ukrainasta tilatessa huonojen osien palautukset voi unohtaa. Suomen Posti turvaa myyjän edut
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Huikeaa kehitystä! Tehtaalta tullutta uutta tuotetta ei enää tarvitse alkaa heti remppaamaan!
Eppäilen, että 50 vuoden päästä suomalaisessa rakentamisessa päästään samalle tasolle => uudessa rakennuksessa ei tarvitse alkaa heti tehdä kosteusvaurio- ja takuukorjauksia...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Vastalause. Mun koko merkin harrastus nyykähti siihen, kuin kehutulla koneistamolla korjattu 650 urkin kampura levisi niin ettei mahtunut enää pyörimään lohkossa. Ns. viimeinen pisara.Ainoo varma kampura on Suomessa korjattu.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
-
- 75
- Viestit: 81
- Liittynyt: 02.08.2015 09:24
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Suomessa korjatuista ei ole kokemusta, mutta sen tiedän, ettei Suomesta ostettu 'vähän käytetty hyväkuntoinen' välttämättä ole hyvä.
Minä tämän pyöräni vuosia sitten ostin Virosta, ja kun innostusta vielä oli purkasin suht nopeasti osiin. Minäkin vähällä kokemuksella näin että kampiakseli oli surkeassa kunnossa. Joku sitä oli jäljistä päätellen lekalla joskus moukaroinut, ja silmälläkin näki ettei vaihe-ero sylinterien välillä ollut 180 astetta. Vein sen koneistamoon näytille ja sanoivat että halvemmaksi tulee ostaa toimiva käytetty, antoivat jopa puhelinnumeron mistä voisin kysyä.
Minähän tein työtä käskettyä, ja kyllähän saatavissa olikin tämä vähän käytetty Uralin kampura joka kuulemma sopii lättäpäähän, ja niinhän se sopikin. Muutama vuosi kuitenkin meni ennenkuin tuli aika panna moottori kasaan enkä vielä ollut oppinut että kaikkia osia pitää epäillä. En siis sitä sen tarkemmin tutkinut eikä kaiketi koneistamokaan joka kunnosti kiertokankien helat.
Hälytyskellojen olisi varmaan pitänyt siinä vaiheessa soida, kun panin siihen vauhtipyörän kiinni. Vipotti muutaman kympin. Ajattelin, että taitaa olla eri paria ja hiomatahnan avulla sainkin heiton pois. Mutta kun sitten vihdoin koitti aika että sain moottorin käyntiin, niin totuus paljastui. Sinne pariin tuhanteen kierrokseen ihan ok, mutta siitä ylöspäin lisääntyvää tärinää. Ei sillä kovin lujaa uskalla ajella kun tuntuu että jotain muuten ennen pitkää särkyy. En vuosien jälkeen enää kehdannut myyjälle valittaa että paskan möit. Yhteystiedotkin on jo kadonneet.
Tässä oli taustaa sille miksi uusi kampiakseli pitäisi saada. Foorumilaisilla kyllä varmaan on talleissaan kunnostettuja, mutta kukaan ei tietysti halua kullan arvoisesta varaosastaan luopua. Siksi en edes yrittänyt kysellä tuolla ostetaan osiossa. Motivaatio alkaa kyllä nyt olla melko nollassa, vuosikausia olen pyörää rassannut mutta vain vähän yli sata kilometriä ajanut.
Panenpa tähän vielä muutaman linkin lukijoiden huviksi.
Ekassa on kynä kiertokangen päässä. Kaunis ovaali tulee kun kampiakselia pyörittää. https://vimeo.com/299884590
Sitten heittokellomittaus sorvissa. Pakassa oleva pää on adapterissa josta tuolla kuva aikaisemmin. Se on takuulla keskitetty. Lähempi pää siirtopylkässä olevassa pyörivässä keskiökärjessä, siis kampiakselin keskireijästä. Huono juttu, ei taida keskittää akselin päätä. https://vimeo.com/299884810
Sitten vielä omatekemän V blokin päällä. Tämä varmaan antaa luotettavimman tuloksen, saisi vaan olla tukevammat mittausjärjestelyt. https://vimeo.com/299884313
Minä tämän pyöräni vuosia sitten ostin Virosta, ja kun innostusta vielä oli purkasin suht nopeasti osiin. Minäkin vähällä kokemuksella näin että kampiakseli oli surkeassa kunnossa. Joku sitä oli jäljistä päätellen lekalla joskus moukaroinut, ja silmälläkin näki ettei vaihe-ero sylinterien välillä ollut 180 astetta. Vein sen koneistamoon näytille ja sanoivat että halvemmaksi tulee ostaa toimiva käytetty, antoivat jopa puhelinnumeron mistä voisin kysyä.
Minähän tein työtä käskettyä, ja kyllähän saatavissa olikin tämä vähän käytetty Uralin kampura joka kuulemma sopii lättäpäähän, ja niinhän se sopikin. Muutama vuosi kuitenkin meni ennenkuin tuli aika panna moottori kasaan enkä vielä ollut oppinut että kaikkia osia pitää epäillä. En siis sitä sen tarkemmin tutkinut eikä kaiketi koneistamokaan joka kunnosti kiertokankien helat.
Hälytyskellojen olisi varmaan pitänyt siinä vaiheessa soida, kun panin siihen vauhtipyörän kiinni. Vipotti muutaman kympin. Ajattelin, että taitaa olla eri paria ja hiomatahnan avulla sainkin heiton pois. Mutta kun sitten vihdoin koitti aika että sain moottorin käyntiin, niin totuus paljastui. Sinne pariin tuhanteen kierrokseen ihan ok, mutta siitä ylöspäin lisääntyvää tärinää. Ei sillä kovin lujaa uskalla ajella kun tuntuu että jotain muuten ennen pitkää särkyy. En vuosien jälkeen enää kehdannut myyjälle valittaa että paskan möit. Yhteystiedotkin on jo kadonneet.
Tässä oli taustaa sille miksi uusi kampiakseli pitäisi saada. Foorumilaisilla kyllä varmaan on talleissaan kunnostettuja, mutta kukaan ei tietysti halua kullan arvoisesta varaosastaan luopua. Siksi en edes yrittänyt kysellä tuolla ostetaan osiossa. Motivaatio alkaa kyllä nyt olla melko nollassa, vuosikausia olen pyörää rassannut mutta vain vähän yli sata kilometriä ajanut.
Panenpa tähän vielä muutaman linkin lukijoiden huviksi.
Ekassa on kynä kiertokangen päässä. Kaunis ovaali tulee kun kampiakselia pyörittää. https://vimeo.com/299884590
Sitten heittokellomittaus sorvissa. Pakassa oleva pää on adapterissa josta tuolla kuva aikaisemmin. Se on takuulla keskitetty. Lähempi pää siirtopylkässä olevassa pyörivässä keskiökärjessä, siis kampiakselin keskireijästä. Huono juttu, ei taida keskittää akselin päätä. https://vimeo.com/299884810
Sitten vielä omatekemän V blokin päällä. Tämä varmaan antaa luotettavimman tuloksen, saisi vaan olla tukevammat mittausjärjestelyt. https://vimeo.com/299884313
-
- 75
- Viestit: 81
- Liittynyt: 02.08.2015 09:24
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
No niin. Nyt on moukaroitu niin maan p..leesti ja kyllähän siitä jotakuinkin suora tuli. Ei vaan minusta kirvesmiestä olisi tullut, sen verran monta kertaa osui siihen mihin en tähdännyt.
Ei olleet limputkaan ihan 180 asteen erolla: Aika lähelle kuitenkin sain: Ei siitä kalua kuitenkaan tullut. Toinen kiertokanki pyörittäessä kampeaa itsensä limppua vasten. Kumpaa limppua riippuu siitä kummin päin pyörittää. Ihan kuin laakerirullat olisi vinossa. Liekö laakerin kehikko jollain tapaa viallinen?
Tuolla kampiakselin korjausketjussa kun tuntuu löytyvän henkilöitä joilta kampuraremontti onnistuu ja osiakin taitaa olla pilvin pimein, niin voisi joku heistä tarjota minulle kunnostettua akselia. Voi vaikka yv:tä laittaa jos ei halua julkisesti ilmottautua.
Ei olleet limputkaan ihan 180 asteen erolla: Aika lähelle kuitenkin sain: Ei siitä kalua kuitenkaan tullut. Toinen kiertokanki pyörittäessä kampeaa itsensä limppua vasten. Kumpaa limppua riippuu siitä kummin päin pyörittää. Ihan kuin laakerirullat olisi vinossa. Liekö laakerin kehikko jollain tapaa viallinen?
Tuolla kampiakselin korjausketjussa kun tuntuu löytyvän henkilöitä joilta kampuraremontti onnistuu ja osiakin taitaa olla pilvin pimein, niin voisi joku heistä tarjota minulle kunnostettua akselia. Voi vaikka yv:tä laittaa jos ei halua julkisesti ilmottautua.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
TARJOUS 1 ja 2
1. Jos saat sen hyvän kampuran jostain hankittua, niin metsuri vois jotain??? maksaa niistä kolmesta paskasta mitä sinulta ymmärtääkseni löytyy ( yksi paska, yksi "hyvä käytetty Suomesta ostettu" ja sitte se Ukrainalainen)
2.Ihan viimeisenä oljenkortena tarjoan seuraavasti: Lähetä ne kolme paskaa kampuraa Torkkeliin, niin metsuri purkaa ne kaikki ja näppää niistä yhden postilaatikkokampuran (riippuu siitä minkälaiset alapäät on siinä ukrainan kampurassa). Loput romut jää sitten metsurille. Tämmöne vaihtokauppa. Torkkelissa ei tosin ole mitään Inspectan tarkistamia mittalaitteita, mutta tavan stanuillakin pärjää kun ymmärtää mitä pitää mittailla.
Ps. Mitä maksoi helojen laitto koneistamossa aikoinaan?
1. Jos saat sen hyvän kampuran jostain hankittua, niin metsuri vois jotain??? maksaa niistä kolmesta paskasta mitä sinulta ymmärtääkseni löytyy ( yksi paska, yksi "hyvä käytetty Suomesta ostettu" ja sitte se Ukrainalainen)
2.Ihan viimeisenä oljenkortena tarjoan seuraavasti: Lähetä ne kolme paskaa kampuraa Torkkeliin, niin metsuri purkaa ne kaikki ja näppää niistä yhden postilaatikkokampuran (riippuu siitä minkälaiset alapäät on siinä ukrainan kampurassa). Loput romut jää sitten metsurille. Tämmöne vaihtokauppa. Torkkelissa ei tosin ole mitään Inspectan tarkistamia mittalaitteita, mutta tavan stanuillakin pärjää kun ymmärtää mitä pitää mittailla.
Ps. Mitä maksoi helojen laitto koneistamossa aikoinaan?
-
- 75
- Viestit: 81
- Liittynyt: 02.08.2015 09:24
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
1. Siinäpä se probleemi. Huonoja kyllä löytyy helposti. Easthighwaylla kiinalainen uusi maksaa 200€ mutta uskaltaako sellaistakaan ostaa - sen verran huonoja kommentteja on tullut.
2. Ihan varteenotettava vaihtoehto tämä. Se "hyvä käytetty" vaan on siellä moottorin sisällä ja moottori paikoillaan. Mulla nämä hommat tuppaa ottamaan aikaa enkä osaa luvata koska se kampura on käsissä. Saatan kuitenkin palata tähän myöhemmin jos ei muuta ilmaannu.
Helojen laiton hintaa en osaa sanoa. Samalla kertaa porattiin sylinterit ylikokoon. Kun oikein muistelen, niin taisivat vaan kalvaa vanhat helat vähän isommiksi uusille männäntapeille ja palauttivat mukaan laittamani helat. Nekin varmaan jostain laatikosta löytyy jos etsin. Niitähän saattaa vielä tarvita.
2. Ihan varteenotettava vaihtoehto tämä. Se "hyvä käytetty" vaan on siellä moottorin sisällä ja moottori paikoillaan. Mulla nämä hommat tuppaa ottamaan aikaa enkä osaa luvata koska se kampura on käsissä. Saatan kuitenkin palata tähän myöhemmin jos ei muuta ilmaannu.
Helojen laiton hintaa en osaa sanoa. Samalla kertaa porattiin sylinterit ylikokoon. Kun oikein muistelen, niin taisivat vaan kalvaa vanhat helat vähän isommiksi uusille männäntapeille ja palauttivat mukaan laittamani helat. Nekin varmaan jostain laatikosta löytyy jos etsin. Niitähän saattaa vielä tarvita.
-
- 75
- Viestit: 81
- Liittynyt: 02.08.2015 09:24
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Hei Torkkelin metsuri!
Oletko käynyt lukemassa yksityisviestejäsi vai eikö tarjous enää ole voimassa?
Oletko käynyt lukemassa yksityisviestejäsi vai eikö tarjous enää ole voimassa?
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
haapataavi kirjoitti: ↑06.11.2018 10:09 Tiesin kyllä että riskaabelia hommaa on, mutta kun halvalla sain niin pakko oli kokeilla.
Nyt kun olen sitä tuossa hetken aikaa tutkiskellut, olen tullut siihen tulokseen että eihän se suora ole. Heittokellolla en ole vielä päässyt mittaamaan kun kiinalainen kellon jalka pullautti varren irti pallonivelestä eikä se siinä enää pysy. Uusi kalliimpi ja toivottavasti myös parempi jalka on tulossa..
Paremman puutteessa kokeilin V blokin (jonkinlainen) päällä lukitsemalla kiertokankien yläpäät yhteen männäntapilla ja katsoin sitten mihin kohtaan pöydän pintaa kiertokankien yläpäät osuu. Sitten sama kun kirtokanget lukittu toiselle puolelle (180 astetta). Minusta olisi pitänyt osua pöydällä samaan kohtaan, mutta heittoa on pari milliä. Kuvasta ehkä selviää mitä tarkoitan.
Koitin löytää jotain speksejä kampiakselin toleransseille, mutta melko huonolla menestyksellä. Täältä foorumilta varmaan tietoa löytyy? Tämähän siis on K750 kampiakseli.
Toinen kiertokanki vääntynyt ja kiertokangessa näkyy(kuvassa) kun kiertokanki on hangannut limppuun.
Männän tappi meni helposti kummastakin kiertokangesta, mutta tosin päin ei mennyt vaan jäi puoli tiehen.
Kiertokankiin on sovitettu erilliset helat tai laakeri koolit.
Tapit on hiottu, kartioita ei ole tapeissa laisinkaan.
Männän tapin helat on hyvä lukita myös
Kellotus oli hyvä, 0,01mm sisällä.
Kiertokanki vaihtoon ja kiertokangen yläpään helat lukittava.
Siistiä työtä muuten kun kiertokanki olisi suora ja tuurilla olisi voinut mennä että helatkin olisi pysyneet paikoillaan sekä pyörähtämättä.
- Liitteet
-
- 20190202_202652_resized.jpg (116.51 KiB) Katsottu 5931 kertaa
-
- 20190202_202708_resized.jpg (124.99 KiB) Katsottu 5931 kertaa
Viimeksi muokannut kmz.k750, 02.02.2019 21:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Kuvia lisää...
- Liitteet
-
- 20190202_183957_resized.jpg (121.9 KiB) Katsottu 5930 kertaa
-
- 20190202_184049_resized.jpg (140.47 KiB) Katsottu 5930 kertaa
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Kuvia samasta kampurasta..
- Liitteet
-
- 20190202_201851_resized.jpg (121.2 KiB) Katsottu 5930 kertaa
-
- 20190202_200909_resized.jpg (166.1 KiB) Katsottu 5930 kertaa
-
- 20190202_200838_resized.jpg (146.65 KiB) Katsottu 5930 kertaa
-
- 20190202_190222_resized.jpg (103.08 KiB) Katsottu 5930 kertaa
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Lisää...
- Liitteet
-
- 20190202_203351_resized.jpg (159.72 KiB) Katsottu 5930 kertaa
-
- 20190202_202427_resized.jpg (127.28 KiB) Katsottu 5930 kertaa
-
- 20190202_202224_resized.jpg (105.49 KiB) Katsottu 5930 kertaa
-
- 20190202_202209_resized.jpg (93.16 KiB) Katsottu 5930 kertaa
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
- Liitteet
-
- 20190217_204951.jpg (113.87 KiB) Katsottu 5663 kertaa
-
- 20190217_204858.jpg (118.32 KiB) Katsottu 5663 kertaa
-
- 20190217_204650.jpg (104.31 KiB) Katsottu 5663 kertaa
Re: Ostinpa kunnostetun kampiakselin Ukrainasta
Hienoa! , ammattimies asialla, peukku!