Venttiilinohjaimet ne taas varisee.... syksy ?

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Venttiilinohjaimet ne taas varisee.... syksy ?

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Laittelin piruuttani käyntiin "aidon" Dneprini taas kevään jälkeen. Akku oli tietenkin tyhjentynyt, renkaissa vajaa paine ja tankkikin oli tyhjä.... hana vuotaa ja toinen uimuri kanssa pikkasen...litran verran karannut.

Mutta latasin akun, laitoin renkaisiin säätä, tankkiin bensaa ja.... nythän molemmat kaasarit äityivät vuotamaan eikä perinteinen hana kiinni / auki, ruuvarilla koputtelu yms poppakonstit auttaneet.... vaan kaasarit tuli avata .... jolloin uimurikammion tiivisteet tieteskin rikkontui... Noh varatiivisteitä varakaasareista nappasin.

Kaasarit uudelleen kasaan putsauksen perään, ryypytys, muutama naseva polkaisu ja prum prum.. .... mutta samalla vasemmalta puolelta satunnaista "krik, krik" tiksutusta aina silloin tällöin... Noh koeajolle muutama kilometri, ja takaisin tallille. "Krik, krik- niks naks" - ääni se vain toistui.

Mulla muutama vuosi sitten katkesi sisempi venttiilinjousi joka aikaansai sen että venttili ei sitten sulkeutunutkaan ajoissa ( joko ei kerinnyt enää tai jousenpalat esti ) ja mäntä löi venttiilin mutkalle. Tästä mietiskelin että jousenhännät saattaa tuota ääntä päästellä, joten päästelin koneen auki.
Ei näkynyt näkyvää vammaa jousen sisälle, joten lisää irroitusta. Ensiksi pakoventtiili irti.... kaikki ok ( noh... siis ei irti tai poikki mitään... venttiili klappaa kuitenkin hauskan ikävästi, mutta "normaalisti" )... siis ei "Ok", mutta "Normal". Sitten imuventtiili irti.... ja sieltähän se tuli ohjaimen kera. Ohjaimesta irronnut pieni pala... kadonnut jonnekin...ei sylinterissä eikä muualtakaan löytynyt... ei myöskään tuoreita iskemiä/lommoja kannessa/männässä.

Muistelin että mulla on jossain venttiilinohjainaihioita, joita joskus Moskovasta löytänyt... mitä lie Mossen venttiilinohjaimen aihiota. Messingin näköistä kamaa jossa reikä keskellä... just 8 mm venttiilinvartta varten, mutta ulkopinta sorvattu vain osittain. Hyvä niin, sillä tästä sorvaamalla sain sen tiukalle liitokselle vanhaan kannen aukkoon joka suurentunut jonnin verran ja tottakai kieroontunut kanssa...
Vasaralla moukaroimalla uudelleenmuotoiltu ohjain reikään, perinteisellä tavalla porakoneella ja hiomatahnalla venttiili taas pitämään ( hiontaa, dieseliä kanteen, vuotaa imukanavaan, lisää hiontaa... vuoto loppui, ja pikkasen vielä hiontaa... kun nyt noita kalvaimia ei ole vieläkään tullut vastaan ). Hauskan epäkeskeisen näköinen on seetin tiivistepinta....noh..

Kansi takaisin kiinni kaasari ja tuliputki kiinni, venttiilien säätö ja..... perkele kaasari vuotaa yhä.... Auki taas ja kohon lipareen taittelua.... nyt painaa neulan kokonaan kiinni... mikähän tuonkin on saanut vääntymään, kun lipare on kerta kiinni kohossa kunnolla.
Uudelleen kasaan ja käyntiin....

Käy, muttei riksuta enää.

Koeajo, Ok... eiku Normal
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms