Dnepr kaasarin säädöt
Dnepr kaasarin säädöt
Pari päivää ensimmäisen ihmeen omistajana kysyisin kaasarin säädöistä. Aikalailla poksuu , röpöttää ja paukkuu putkessa kokoajan. Kiihtyy hyvin kaasulla. Tasakaasulla kauhee pauke. Kaasarit ilmeisesti k301 jos oikein olen ymmärtänyt. Miten kannattas alkaa säätelee. Ja onko se pystyssä oleva säätöruuvi seos ja poikittain/vinosti tyhjäkäynti. Thaks. Sarjassa tyhmiä kysymyksiä heh
Re: Dnepr kaasarin säädöt
Terve
Näihin varhaiskeskiaikaisiin 30x kaasuttimiin on oma pelottava lahko joka niiden kanssa tekee kammottavia riittimenoja...joten varmaan joku hurjapää kohta sinut ottaa henkiseen niskalenkkiin ja olet ikuinen pensaletkunpullistuma fani. Eli muutama harrastaja vielä näillä menee..itse näen kaiken ponnistelun näiden edessä turhaksi, joten en osaa/halua antaa järkeviä/järjettömiä vinkkejä...
Näihin varhaiskeskiaikaisiin 30x kaasuttimiin on oma pelottava lahko joka niiden kanssa tekee kammottavia riittimenoja...joten varmaan joku hurjapää kohta sinut ottaa henkiseen niskalenkkiin ja olet ikuinen pensaletkunpullistuma fani. Eli muutama harrastaja vielä näillä menee..itse näen kaiken ponnistelun näiden edessä turhaksi, joten en osaa/halua antaa järkeviä/järjettömiä vinkkejä...
Re: Dnepr kaasarin säädöt
Heh. Joo mitä olen lukenut. Mitä kaasareita näihin kannattais laittaa sit?
Re: Dnepr kaasarin säädöt
Tai aluksi kun saisi vähän toimimaan niin talven aikaan on hyvä tallissa viettää aikaa. Säästyy perherauha. Tai ei.
Re: Dnepr kaasarin säädöt
Terve
Onko se toiminut sinulla koskaan? oletko nähnyt tuon toimivan? onko sille nyt jotain tehty? onko tankissa puhdasta pensaa? saakohan molemmat kaasuttimet varmasti pensaa? tarkista ettei uimurikammioissa ole vettä. jos et ole varma kaasuttimien mallista laita tälle foorumille kuva moposta..se selvittää paljon asioita. Mopo ei ilmeisesti oikein siis käy tyhjäkäyntiä? kuinka sen saa yleensä käyntiin...
Onko se toiminut sinulla koskaan? oletko nähnyt tuon toimivan? onko sille nyt jotain tehty? onko tankissa puhdasta pensaa? saakohan molemmat kaasuttimet varmasti pensaa? tarkista ettei uimurikammioissa ole vettä. jos et ole varma kaasuttimien mallista laita tälle foorumille kuva moposta..se selvittää paljon asioita. Mopo ei ilmeisesti oikein siis käy tyhjäkäyntiä? kuinka sen saa yleensä käyntiin...
Re: Dnepr kaasarin säädöt
Pari päivää siis sitten ostanut kyseisen aika rottalookin. Ja aina ekalla käyntiin ja ajellut olen. Ja vielä kun on suorat putket niin pauke on aikamoista heh. Talven aikana duunata vähän maltillisempaan luukkiin. Kuva vasemman puolen kaasarista. Oikealla aika samanlainen mut säädöt erikohdissa. Pitää vaan tutustua vermeeseen. Loppukesän kun saa vaan toimimaan ko. Kaasareilla ettei naapurit herää paukkeeseen kun töihin lähtee. Heh
-
- 200
- Viestit: 224
- Liittynyt: 10.12.2017 17:51
Re: Dnepr kaasarin säädöt
Moro.
Eikös tuo o k- 68 kaarari.
Onkos aikasemmin toiminut noilla niinkun pitääkin ja onko sytkänä kärjet vai nykyaikasempaa tekniikkaa?
Jos on aikasemmin toiminut niin ottaisin ihan peruspuhdistus lähestymisen asiaan ja tarkastaisin vaikka startti pilotilla et sylinterin ja kaasarien väliset tiivistykset kunnossa.
Eikös tuo o k- 68 kaarari.
Onkos aikasemmin toiminut noilla niinkun pitääkin ja onko sytkänä kärjet vai nykyaikasempaa tekniikkaa?
Jos on aikasemmin toiminut niin ottaisin ihan peruspuhdistus lähestymisen asiaan ja tarkastaisin vaikka startti pilotilla et sylinterin ja kaasarien väliset tiivistykset kunnossa.
Koskaan ei ole aikaa tehdä asioita kerralla kuntoon,
Mutta aina on aikaa tehdä asiat uudestaan
Mutta aina on aikaa tehdä asiat uudestaan
Re: Dnepr kaasarin säädöt
Joo nuohan on uudenaikaiset k-68 kaasarit....onnea ! olet nykyajassa!
laitan tähän kopion joskus jaarittelemastani K-68 perusäätöohjeesta..jos ei tuolla tokene niin etsitää perusteellisempaa vikaa muualta....
---
Tässä kopio perusasetuksesta kun uusia kaasuttimia laitetaan ...sitten kun perusasiat on kohdillaan voi neulalla säädellä tulppien värin ja kaasun vastaavuuden mukaan loput....
Ohessa kopio aiemmin kirjottamastani ohjeesta..kannattaa myös tarkistaa että polttoainetta tulee molemmille kaasutimille,,näissä on taipumus polttoainehanan tukkeentumiseen, jolloin pitää vaikka injektio ruiskulla painaa letkusta polttoainetta takas tankkiin ja "kurlata" tukokset auki..eli kopio ohjeesta..
Molempien luistien pitäisi olla saman verran auki . eli luistin ja kaasuttimen rungon väliin pitäisi perusasennossa mennä saman paksuinen lanka , perussäätö on 0.8mm, mutta todellinen asetus tulee olemaan sitten käydessä säätäen 0.5..0.8 mm, jos ilmarako on enempi, niin silloin tyhjäkäyntiseosten säätö ei oikein enää onnistu. eli säädä ne tyhjäkäyntiruuvista samaan 0.8 mm ilmarakoon. Seosruuvi on siellä ilmanpuhdistin päässä kaasutinta n täysin kiinni asennosta 1. kierros aukipäin. Seosruuvi on tässä ilmaruuvi, eli aukipäin seos laihenee, ja kiinnipäin seos rikastuu. Neulat on yleensä lähelle oikeassa asemassa eli 3:s ura alhaalta. Polttoaineen pinta on niin että neulaventtiilin pitäisi sulkea kun koho on vaakatasossa kaasuttimen runkoon nähden, kun kaasutin on pystyasennossa, eli imukaula alaspäin. Tarkista letkulla puhaltamalla että molemmat varmasti sulkee neulaventtiilit ja että silloin kun neulat sulkeutuu niin koho ei lepää mihinkään muuhun pintaan. silmämäärin että siellä kohokammiossa ei ole mitään silppua. Kun laitat kiinni niin säädät ensin nätin tyhjäkäynnin ja laitat sytytystulppien päähän jonkun kierreholkin tai rautalangan tms. tulpan ja tulpanhatun väliin. kun säädät koneen tyhjäkäyntiä niin lasket /nostat tyhjäkäyntiruuveista kierroksia niin että saat koneen kierrokset hyvin mataliksi, ja sitten kokeilet puoli kerrallaan saatko käyntiä nopeammaksi kiertämällä aina n. 1/4 kierrosta seosruuvia auki/kiinni,kun löydät kohdan jossa käynti on rauhallista ja se ei parane enää seosruuvista paremmaksi niin säädä toinen puoli samoin. Kun nämä on säädetty niin maadota vuoroin tulpat kanteen vaikka ruuvimeisselilla siitä lisäkorokkeesta (tulpan ja hatun välissä)jolloin näet että molemmat sylinterit poksuttaa samaa hidasta tyhjäkäyntiä, ja samalla voimalla. jos yksittäiset sylinterit käy yksistään eri voimakkuudella säädät sen sylinterin kaasutinta aiemmin käydyin keinoin. Kun molemmat käyn yksistään samoin , niin voit joutua hieman laskea tyhjäkäyntikierroksia kun molemmat käy samaan aikaan, mutta käännät vain molempia tyhjäkäynti ruuveja saman verran esim. 1/4..1/8 kierrosta. Kun tämä homma on tehty, niin sitten asetat kaasuvaijerit synkkaan. eli silloin saat molemmat pytyt tekee saman työn. Säädä kaasuvaijerien vedot niin että pidät sormea kevyesti toisen luistin pinnassa ja katsot tarkkaan toista luistia samalla kääntäen kaasukahvaa.. kun tunnet sormessa että toinen luisti hieman "värähtää" niin silloin pitää toisenkin silmin nähden hieman liikahtaa..säädät vaijereiden säätöruuveista niin että molemmat liikahtaa täsmälleen samaan aikaa, ja silloin kun kaasu on pois on vaijereissa n. 2mm tyhjää varaa ennen kun alkaa nostaa luistia...tässä ensialkuun t.-matti
laitan tähän kopion joskus jaarittelemastani K-68 perusäätöohjeesta..jos ei tuolla tokene niin etsitää perusteellisempaa vikaa muualta....
---
Tässä kopio perusasetuksesta kun uusia kaasuttimia laitetaan ...sitten kun perusasiat on kohdillaan voi neulalla säädellä tulppien värin ja kaasun vastaavuuden mukaan loput....
Ohessa kopio aiemmin kirjottamastani ohjeesta..kannattaa myös tarkistaa että polttoainetta tulee molemmille kaasutimille,,näissä on taipumus polttoainehanan tukkeentumiseen, jolloin pitää vaikka injektio ruiskulla painaa letkusta polttoainetta takas tankkiin ja "kurlata" tukokset auki..eli kopio ohjeesta..
Molempien luistien pitäisi olla saman verran auki . eli luistin ja kaasuttimen rungon väliin pitäisi perusasennossa mennä saman paksuinen lanka , perussäätö on 0.8mm, mutta todellinen asetus tulee olemaan sitten käydessä säätäen 0.5..0.8 mm, jos ilmarako on enempi, niin silloin tyhjäkäyntiseosten säätö ei oikein enää onnistu. eli säädä ne tyhjäkäyntiruuvista samaan 0.8 mm ilmarakoon. Seosruuvi on siellä ilmanpuhdistin päässä kaasutinta n täysin kiinni asennosta 1. kierros aukipäin. Seosruuvi on tässä ilmaruuvi, eli aukipäin seos laihenee, ja kiinnipäin seos rikastuu. Neulat on yleensä lähelle oikeassa asemassa eli 3:s ura alhaalta. Polttoaineen pinta on niin että neulaventtiilin pitäisi sulkea kun koho on vaakatasossa kaasuttimen runkoon nähden, kun kaasutin on pystyasennossa, eli imukaula alaspäin. Tarkista letkulla puhaltamalla että molemmat varmasti sulkee neulaventtiilit ja että silloin kun neulat sulkeutuu niin koho ei lepää mihinkään muuhun pintaan. silmämäärin että siellä kohokammiossa ei ole mitään silppua. Kun laitat kiinni niin säädät ensin nätin tyhjäkäynnin ja laitat sytytystulppien päähän jonkun kierreholkin tai rautalangan tms. tulpan ja tulpanhatun väliin. kun säädät koneen tyhjäkäyntiä niin lasket /nostat tyhjäkäyntiruuveista kierroksia niin että saat koneen kierrokset hyvin mataliksi, ja sitten kokeilet puoli kerrallaan saatko käyntiä nopeammaksi kiertämällä aina n. 1/4 kierrosta seosruuvia auki/kiinni,kun löydät kohdan jossa käynti on rauhallista ja se ei parane enää seosruuvista paremmaksi niin säädä toinen puoli samoin. Kun nämä on säädetty niin maadota vuoroin tulpat kanteen vaikka ruuvimeisselilla siitä lisäkorokkeesta (tulpan ja hatun välissä)jolloin näet että molemmat sylinterit poksuttaa samaa hidasta tyhjäkäyntiä, ja samalla voimalla. jos yksittäiset sylinterit käy yksistään eri voimakkuudella säädät sen sylinterin kaasutinta aiemmin käydyin keinoin. Kun molemmat käyn yksistään samoin , niin voit joutua hieman laskea tyhjäkäyntikierroksia kun molemmat käy samaan aikaan, mutta käännät vain molempia tyhjäkäynti ruuveja saman verran esim. 1/4..1/8 kierrosta. Kun tämä homma on tehty, niin sitten asetat kaasuvaijerit synkkaan. eli silloin saat molemmat pytyt tekee saman työn. Säädä kaasuvaijerien vedot niin että pidät sormea kevyesti toisen luistin pinnassa ja katsot tarkkaan toista luistia samalla kääntäen kaasukahvaa.. kun tunnet sormessa että toinen luisti hieman "värähtää" niin silloin pitää toisenkin silmin nähden hieman liikahtaa..säädät vaijereiden säätöruuveista niin että molemmat liikahtaa täsmälleen samaan aikaa, ja silloin kun kaasu on pois on vaijereissa n. 2mm tyhjää varaa ennen kun alkaa nostaa luistia...tässä ensialkuun t.-matti
Re: Dnepr kaasarin säädöt
Kiitos paljon avusta. Taas on viisaampi.
Re: Dnepr kaasarin säädöt
"Seosruuvi on tässä ilmaruuvi, eli aukipäin seos laihenee, ja kiinnipäin seos rikastuu."
Nonni, miljoona kertaa olen tämän lukenut mutta nyt vasta meni jakeluun. Pekareita kun olen välillä ruuvaillut, niin aina olen vähän ihmetellyt että nää toimii jotenkin takaperoisesti
Nonni, miljoona kertaa olen tämän lukenut mutta nyt vasta meni jakeluun. Pekareita kun olen välillä ruuvaillut, niin aina olen vähän ihmetellyt että nää toimii jotenkin takaperoisesti
Re: Dnepr kaasarin säädöt
En ole edes ajatellu. Ruuvaillu vaan ja ku toimii äkkiä muihin hommiin.
Oma K68 taktiikka on todella suoraviivanen. Kohot vaateriin ja tarkistus että venttiili toimii. 6mm tai 6.5mm poranterä luistiin (jommalla kummalla tulee tuo Matin 0.5 väli). Vaijerit että molemmat luistit lähtee samalla hetkellä. Ilmaruuvi 1½ kiekkaa. Neulat keskelle 3s loveen. Sitte ajoa ja katotaan tulpassta neulalle suuntaa.
Oma K68 taktiikka on todella suoraviivanen. Kohot vaateriin ja tarkistus että venttiili toimii. 6mm tai 6.5mm poranterä luistiin (jommalla kummalla tulee tuo Matin 0.5 väli). Vaijerit että molemmat luistit lähtee samalla hetkellä. Ilmaruuvi 1½ kiekkaa. Neulat keskelle 3s loveen. Sitte ajoa ja katotaan tulpassta neulalle suuntaa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
- Hermanni57
- 300
- Viestit: 302
- Liittynyt: 13.07.2017 18:15
- Paikkakunta: Keuruu
Re: Dnepr kaasarin säädöt
Vain toinen kohokammio reistaa tai ainakin se, että mopotti käy kunnolla...
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Re: Dnepr kaasarin säädöt
En tiedä missä minulla on vika kaasarit on k68. Sytytys tulppia olen vaihdellut sinne sun tänne. Kipinä näyttää tulevan. Ei käy kunnolla välillä toisella pytyllä välillä toisella ei kuitenkaan yhtä aikaa.
Re: Dnepr kaasarin säädöt
Yhdellä toverilla oli kerran pettäny jakoratas nokkaakselin kiilasta jolloin venttiilit aukoi ja sulki miten sattu...tietty sytytys pomppi kanssa sinne sun tänne.
T. hh
T. hh
Re: Dnepr kaasarin säädöt
En ole ajanut moottoriremontin jälkeen kuin vaivaiset 500 km
- Hermanni57
- 300
- Viestit: 302
- Liittynyt: 13.07.2017 18:15
- Paikkakunta: Keuruu
Re: Dnepr kaasarin säädöt
Tuolta näyttävät Nepparin tulpat. Pienensin Dellorton pääsuutinta pykälän 1,25een. Neula jälkimmäisessä kuvassa kaksi lovea suuremmalla. Ero ei ole suuri. Aika hyvä väri? Tuo pätkä oli hiekalla vedettyä. Pitää ajaa pidemmästi kevyemmällä pinnalla. Nyt meno ei oikein tyydytä nelosella meno on nihkeää. Onkohan asenne kohdallaan?
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!