Kampuran korjaus
Re: Kampuran korjaus
Mites oliko männäntapin helat kuluneet?
Tappeja ku on monen paksuisia ja jos hyvän aikoo tehdä niin suuresta helasta ei saa pienempää reikää.
Hyvä tehdä myös helan lukitukset jos ei ole ennestään kiertokangessa, niin ei ala pyörimään ja kalvatessakin pysyy hela nätisti paikoillaan.
Melkein oltava männäntappi tai tapit millä testaa välyksen sopivaksi eli mitkä tapit meinaa laittaa paikoilleen, jos esim.käyttää vanhoja mäntiä tappeineen tai jos käyttää suurempia tappeja esim.22mm.
Tappeja ku on monen paksuisia ja jos hyvän aikoo tehdä niin suuresta helasta ei saa pienempää reikää.
Hyvä tehdä myös helan lukitukset jos ei ole ennestään kiertokangessa, niin ei ala pyörimään ja kalvatessakin pysyy hela nätisti paikoillaan.
Melkein oltava männäntappi tai tapit millä testaa välyksen sopivaksi eli mitkä tapit meinaa laittaa paikoilleen, jos esim.käyttää vanhoja mäntiä tappeineen tai jos käyttää suurempia tappeja esim.22mm.
Re: Kampuran korjaus
Uusia 750 moottorin kiertokankia. Löytyi Itävallasta ja ostin kaikki Suomeen mitä EU alueella oli jäljellä. Venäjältä voi löytyä vielä jostain - mutta ei ehkä normi varaosakaupoista. Sielläki kampuran korjaus on pajahommaa. Uudet kokonaiset kampurat oli halpoja 10 vuotta sitte. Korjaus osille ei ollu tarvetta, eikä näitä irto kankia tehty myyntiin ku rajattu erä. Nykyään myydään vain valmiita kampuroita ja eri hintaan.
Joten nää on ny tyyliin maapallon viimeset taas kerran?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Kampuran korjaus
Kyllä on komiaa varaosaa Kuski loppuu ennen kuin nämä kanget
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Kampuran korjaus
Mikähän mahtas olla tommosen malliin Lindeman tehdyn kampuran oikee markkinahinta jos semmosen jossain koneistamossa teettäs?? 500e ois varmaan sopiva käsiraha? Onhan täällä foorumilla joitain joilla on näkemystä/kokemusta asiasta. Olihan se lätyskän kampuraremontin hinta jo vuosia vuosia sitten jossain koneistamossa 400 e, ainaskin foorumin juttujen mukaan. Alkaahaan enempi ja enempi tuntuu "halvalle" se oikee seiskapätkä kampura pikkusine lisätuunailuineen.
Mutta jos semmosen Lindemanin systeemin ite näpertelis, niin eihän se kovin kalliiksi tulisi.
Mutta jos semmosen Lindemanin systeemin ite näpertelis, niin eihän se kovin kalliiksi tulisi.
Re: Kampuran korjaus
Terve
Laakeri menisi melkein heittämällä seiskapätkän kampuraan...
Ps niin ja kuuspätkään
Laakeri menisi melkein heittämällä seiskapätkän kampuraan...
Ps niin ja kuuspätkään
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kampuran korjaus
Tätä kun tuumitte niin miten hoidetaan oilin saanti...reikä sisäkooliin?? ja kädet ristiin ettei liikahda...vai kumminkin omatekemä tappi jossa myös päittäis välys valmiiksi rajoitettu...
Re: Kampuran korjaus
Terve
Jep joo ko laakerista on juttua tuolla "tallissa tapahtuu" osiossa välilehdellä 15...
Jep joo ko laakerista on juttua tuolla "tallissa tapahtuu" osiossa välilehdellä 15...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Kampuran korjaus
..Mitä...? Miksi laakeri 55mm ( ...hmmm.. no molemmat koolipinnat varmaan korjaantus) ? 650 ja 750 veivin alapäät ymmmärtääkseni 50mm. Postilaatikkokampuranhan sais ku laittas esim RNAO 40*50*17 sisäkoolittoman? Ulkokooli vaan tiukalla liimalla kiinni (liimathan tykkää ja jopa vaatii pienen välyksen), kenties vielä jotain viisasta lisälukitusta. Välyksistä ja pitimistä en käy enää sössöttämään, menee vaan sekavaksi. Dynaamisessa kuormitettavuudessa mitättömät erot.
http://www.skf.com/group/products/beari ... 2040X50X17
Tuli tuossa eilen ehtoolla tehtyä pieniä konepajateknisiä mittauksia. Ihan perseestä koko homma, vuole tappia ja prässäile. Oli se limpunreikä sitten mikä hyvänsä, niin junttasin sen reilusti läpi jotta pääsee mittaamaan. No jotain mittaahan siitä sitten sai. Jo pelkästään tuolla huonolla prässäyksellä voi saada tapit ihan vinoon. Alkaa leikkaamaan niin johan on kymppejä vinkkelissä. Siksi pyrin noudattamaan tuossa prässäyksessä malttia, rasvaa väliin, alku suoraan, jos alkaa vaatia liikoja paineita niin prässin löysäys ja käänteelee vähän paininta niin taas aletaan mennä maltillisilla paineilla. Viitaten toiseen ketjuun ja siihen Haapatavin ukrainalaiseen ongelmakampuraan (veivihän siinä kahnutti limppuun) niin arvaukseni on että tappi on painettu päin persettä ja kenties aksiaalivälys turhan pieni. Olihan niissä neuvostotaulukoissakin kuvia vinoista tapeista, enempää en ymmärtänytkään. No se siitä.
Kuva kertokoon puolestaan. Oli muuten ensimmäinen ja viimeinen mitälie osista kasattu kampura metsurille. Kyllä ne osat pitää olla samasta mutkaraudasta ja sekin vielä kellotettava varmuuden vuoksi ennen purkua.
- Liitteet
-
- WP_20181211_14_22_42_Pro.jpg (534.37 KiB) Katsottu 7260 kertaa
Re: Kampuran korjaus
Olen muutamaan kampuraan törmännyt, joista tappeja on hiottu ja samalla kartio osa tapistakin on osittain hiottu.Viitaten toiseen ketjuun ja siihen Haapatavin ukrainalaiseen ongelmakampuraan (veivihän siinä kahnutti limppuun) niin arvaukseni on että tappi on painettu päin persettä ja kenties aksiaalivälys turhan pieni. Olihan niissä neuvostotaulukoissakin kuvia vinoista tapeista, enempää en ymmärtänytkään. No se siitä.
Kasasin kampuran ed.mainitulla tapeilla, en onnistunut kellotuksessa koska aina liikkui kartio päästä kun kopsauttelin
Kuvassa oikealla tappi hiottu kartion kohdalta tai kartiota ei ole koskaan tehty uuteen sepän tekemään tappiin??
Vasemmalla tapissa on kartio ok ja tapin pikkureijät eivät aivan ole kohdillaan.
- Liitteet
-
- 20181128_165349_resized.jpg (268.6 KiB) Katsottu 7222 kertaa
Re: Kampuran korjaus
Sain nyt kampuran kasaan ja naputeltua niin, että kiertokanget männäntapilla yhdessä on molemmilla puolilla suht samassa. 0.1mm jäi vielä heittoa. BMW raja tuolle taitaa olla 0,2mm.
Mutta vauhtipyörän puoleinen akseli vipottaa päästä 0,3mm. Ja vielä sivusuunnassa niin, ettei limppujen levittely auta tuohon. mitäs tuolle pitäs tehä.?
Mutta vauhtipyörän puoleinen akseli vipottaa päästä 0,3mm. Ja vielä sivusuunnassa niin, ettei limppujen levittely auta tuohon. mitäs tuolle pitäs tehä.?
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Kampuran korjaus
Se tapit yhteen heitto venäläisten ohjeitten mukaan 0,5mm, BMW 0,2mm. Näkyy olevan helvetin hyvät mittavehkeet. Venäläiset ohjeethan antaa akseileitten päistä mitatun heiton max arvoksi 0,05mm. Kampura on silloin kärkien välissä (mistä niin tarkat kärjet saa??) ja heitto mitataan laakeri pinnasta kaikkein etäältä kärjistä. Myö perseaukinaiset kellotellaan semmosessa V-pukissa,ohuesta kamasta tehdyt V-hahlot suht luilleen kiinni kampuraan ja heittokello osapuilleen sinne laakerin ulkoreunan haminoille, kunhan ei tuu kiila-uraan asti. Tällöin ois hyvä päästä johonkin satkuun pariin (huom suunta). Sehän on jotakuinkin suhteessa venäläisten ohjeeseen koska heittokellon ja tukipisteen välimatka eri.
....Ja vielä sivusuunnassa niin, ettei limppujen levittely auta ....
Jos nyt en oo ihan pihalla niin niitten limppujen asemaa pitäisi kiertää suhteessa keskilimppuun eli jonkinmoisia kopsuja limppuihin, ohjeita ketjussa useampaan otteeseen. Uskoisin, että harvoin tarvii mennä levittelyyn.... ihan viimeistä hifistelyä
Ja sitä paitsi metsuri ei nyt oikein jaksa hahmottaa mitä tuo vaikuttaa kun laakeripinnat lepäävät kokonaisuudessaan prisman kolossa, no joo... akseli kun viskaa niin tukipiste on vuoroin laakeripinnan ulko-tai sisäreunalla. Ei taida tommoselle mittaustavalle olla ohjearvoja????
....Ja vielä sivusuunnassa niin, ettei limppujen levittely auta ....
Jos nyt en oo ihan pihalla niin niitten limppujen asemaa pitäisi kiertää suhteessa keskilimppuun eli jonkinmoisia kopsuja limppuihin, ohjeita ketjussa useampaan otteeseen. Uskoisin, että harvoin tarvii mennä levittelyyn.... ihan viimeistä hifistelyä
Ja sitä paitsi metsuri ei nyt oikein jaksa hahmottaa mitä tuo vaikuttaa kun laakeripinnat lepäävät kokonaisuudessaan prisman kolossa, no joo... akseli kun viskaa niin tukipiste on vuoroin laakeripinnan ulko-tai sisäreunalla. Ei taida tommoselle mittaustavalle olla ohjearvoja????
Re: Kampuran korjaus
Juu. Täytyy ehkä vielä kokeilla kärkien välissä ja ohuiden v-hahlojen päällä mittailla, että saisi jonkinlaisen käsityksen tuosta akseleiden linjasta.
Re: Kampuran korjaus
Minnoun mitannu n.3mm pellistä tehtyjen v- tukien avulla. Tuet lähelle limppuja ja mittakellolla kyllä sieltä vauhtipyörän kartiolta ja jakorataksen puolelta suoralta akselin päästä. Mittakelloa ei passaa särkeä kiilauriin ,eli pyörittely on varovaista. Amattikolulaisena kehottivat lyömään ulkolimppuun heiton suuntaan
Tulos on sitten niinhyvä kuin vaan sattuu tulemaan ja osaa tehä. Nämä 750 2000 luvun akselit on ollu muutaman satasen heitolla jo ekaa kertaa mitattaesa, nii eiköhän ne silloin jo vältä tavan päristelijälle. Koneessa kiinniolevalla aksilalla oon ajanu vasta 45 000 km, en tiiä pajon lie edellinen käyttäjä.
En henkilökohtaisesti pidä ko osaa heikkona. Enempi varmaan ne vierasaineet,metalli, yms tuhoaa kk laakereita.
T.hh
Tulos on sitten niinhyvä kuin vaan sattuu tulemaan ja osaa tehä. Nämä 750 2000 luvun akselit on ollu muutaman satasen heitolla jo ekaa kertaa mitattaesa, nii eiköhän ne silloin jo vältä tavan päristelijälle. Koneessa kiinniolevalla aksilalla oon ajanu vasta 45 000 km, en tiiä pajon lie edellinen käyttäjä.
En henkilökohtaisesti pidä ko osaa heikkona. Enempi varmaan ne vierasaineet,metalli, yms tuhoaa kk laakereita.
T.hh
Re: Kampuran korjaus
Tän kampuran kanssa tuntuu käyvän niin, että jos oion akselinpään heitot, niin tuo männäntapin kanssa tehty mittaus näyttää vituraa. Varmaan joku kompromissi haettava tai suosittava jompaakumpaa. Toisaalta uskilan kuvassa männäntapin kanssa tehty mittaus tehdään viimeisenä.
Taidan vielä katsoa vauhtipyörän heiton ja sitten heittää koko helevetin keksinnön järveen.
Taidan vielä katsoa vauhtipyörän heiton ja sitten heittää koko helevetin keksinnön järveen.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Kampuran korjaus
Voi että on tuttu tunne... jäis nyt vaa ilkeesti jään päälle killumaan. Jo nyt on ihme? Onks ne purkumerkit kohillaan? Kompromissi ja kompromissi, onhan sekin mahdollista.Suuri tappiheittohan tulee kun keskilimpun molemmat tapit on samalla puolella suhteessa keskilinjaan. Kompromissi olisi toinen toiselle puolelle ja toinen toiselle, tappiheitto menisi tällöin aika luilleen. Näin metsuri on homman pähkäilly, guruthan voi kertoa miten se oikeesti menee. Ota tuosta nyt selvää,kattele tota töherrystä.
LISÄYS
Joo korjasin tuota juttua pikkuse tuon tappiheiton suhteen. Tottakai ne pienet pääakseleiden heitot vaikuttaa tappiheittoon. Mutta jos se tappiheitto on ihan viturallaan niin keskilimpun on varmaan töherryksen mukaisessa asennossa. Minäkin joskus pidin tuota tappiheittoa mahdottomuutena jos pääakseleiden heitot on toleransseissaan. Mutta ei se vaan näin mene. Homma koettu käytännössä ja vähän tullu sitä laskeskeltuakin, että mahddollista se on.
- Liitteet
-
- WP_20181215_08_49_01_Pro.jpg (463.49 KiB) Katsottu 7023 kertaa
Re: Kampuran korjaus
Kiitoksia vinkeistä. Purkumerkkien mukaan kun kasaa, niin tappiheitot on yli millin luokkaa. En kellotellut ennen purkua. Mutta yön aikana ehkä näin unta että ymmärsin mikä tuossa on vituralaan. Täytyypä jatkaa vähän kopsuttelua.
-
- 75
- Viestit: 81
- Liittynyt: 02.08.2015 09:24
Re: Kampuran korjaus
Kyllä minä veikkaisin, että ne limput ei ole ihan 180 asteen vaihesiirrossa. Vaikea ellei mahdoton on silloin saada kaikkia heittoja nollille. Tuolta löytyy kuva miten minä sen vaihesiirron tsekkasin. Voi siihen joku parempikin tapa olla.huuha kirjoitti: ↑14.12.2018 23:02 Tän kampuran kanssa tuntuu käyvän niin, että jos oion akselinpään heitot, niin tuo männäntapin kanssa tehty mittaus näyttää vituraa. Varmaan joku kompromissi haettava tai suosittava jompaakumpaa. Toisaalta uskilan kuvassa männäntapin kanssa tehty mittaus tehdään viimeisenä.
Taidan vielä katsoa vauhtipyörän heiton ja sitten heittää koko helevetin keksinnön järveen.
Re: Kampuran korjaus
Tarpeeks, kun tuota pähkäili ja naputteli niin taisi tulla aika hyvä. Ennen purkua tehdyt merkit ei ole ihan linjassa, mutta näyttäisi olevan akselit nyt parin satkun sisällä ja kiertokangen tapit n 0,2mm männäntapin kanssa mitattuna. Täytyy huomenna töissä mitata tarkemmin kunnon laitteilla, kun täällä kotona on työkaluina lähinnä nyrkki ja kyrpä
Re: Kampuran korjaus
Kummalla naputtelit linjaanhuuha kirjoitti: ↑16.12.2018 21:08 Tarpeeks, kun tuota pähkäili ja naputteli niin taisi tulla aika hyvä. Ennen purkua tehdyt merkit ei ole ihan linjassa, mutta näyttäisi olevan akselit nyt parin satkun sisällä ja kiertokangen tapit n 0,2mm männäntapin kanssa mitattuna. Täytyy huomenna töissä mitata tarkemmin kunnon laitteilla, kun täällä kotona on työkaluina lähinnä nyrkki ja kyrpä
Re: Kampuran korjaus
Nyrkillä. Kyrpä soveltuu noihin 0,1mm mittauksiin
Re: Kampuran korjaus
Yllättävän hyvä näyttää tulevan
https://youtu.be/764yagiuamE
https://youtu.be/764yagiuamE
Re: Kampuran korjaus
En viittiny uutta topikkia alottaa kun jotenkin liippaa tämän alle.
Viittsiskö joku punnita Koon kiertokankee männäntapin heloineen? Sais vähän verrokkia siihen mitä ollaan tekemässä.
Viittsiskö joku punnita Koon kiertokankee männäntapin heloineen? Sais vähän verrokkia siihen mitä ollaan tekemässä.
Re: Kampuran korjaus
No hyvä! nyt voi tuoda Jokelaan kampurat korjaukseen...niitä onkin tuolla hyllymetri valmiina lähtee...joko Jouluksi saa korjatut??
Re: Kampuran korjaus
No avaa vähän että mitä siellä ollaan tekemässä? valmistamassa omatekemää kiertokankee esim? vai...
Re: Kampuran korjaus
Juu uusia pyöriviä on hiljalleen tulossa
https://drive.google.com/file/d/1XTbm98 ... p=drivesdk
Ei oikein pelaa kuvapalveluitten vanhat tunnukset...
https://drive.google.com/file/d/1XTbm98 ... p=drivesdk
Ei oikein pelaa kuvapalveluitten vanhat tunnukset...
Re: Kampuran korjaus
Teetkö uuden tapin vai tuleeko alkuperäisellä tapilla?Jokkeri kirjoitti: ↑22.12.2018 14:26 Juu uusia pyöriviä on hiljalleen tulossa
https://drive.google.com/file/d/1XTbm98 ... p=drivesdk
Ei oikein pelaa kuvapalveluitten vanhat tunnukset...
Re: Kampuran korjaus
Tuossa kuvassa näkyy huonosti, mutta tuo kiertokanki on painanut ennen neulalaakeri pesitystä 361 g jos oikein näen...
Re: Kampuran korjaus
Kiitoksia!
Juu, kyllä tulee uudet tapit. Pienenee 35mm. Limput ja vauhtipyörä myös uudet.
Kuvia meinasin laittaa mutta en osaa puhelimella niitä pienentää niin ei saa laitettua
Juu, kyllä tulee uudet tapit. Pienenee 35mm. Limput ja vauhtipyörä myös uudet.
Kuvia meinasin laittaa mutta en osaa puhelimella niitä pienentää niin ei saa laitettua