Sekalaista ongelmaa...

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Säätäjä
300
300
Viestit: 393
Liittynyt: 20.09.2007 17:52
Paikkakunta: Pukkila

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Säätäjä »

[quote=Uskila post_id=112447 time


:mrgreen: Terve

Nyt on tääläkin lurahtanut bensat Dellorton uimurin kohoon...

Kuva
[/quote]

Tarttuu kuin corona? 😂
tinppa
25
25
Viestit: 39
Liittynyt: 13.06.2018 01:01
Paikkakunta: Eteläinen

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja tinppa »

No onneks vaihdoin pekarit takas! Ei auta pitää kauaa kerrallaan lorttoja kiinni. Jos ne sitten siedättyis vähän..
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

PHF 30 Dellorto

Alkuperäiset 10 gramman kohot on korvattu kevyemmillä 8,5 gr...

Kuva

Ps ilmeisesti joutuu tarkastamaan bensan pinnat

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Vuotokohta löytyy helposti kun upottaa uimurin noin 70 asteiseen veteen, kuplat nousee pintaan halkeaman kohdalta...

Porakoneella 1,0 mm reikä lähelle vuotokohtaa ja bensat pois (paino 4 grammaa). Liimana käytin bilikan pikaepoksia ja vuototestissä uimuri tuntui ehjältä...

Kuva

Ps kaasarissa olikin jo 8,5 gramman kohot

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 661
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kokeillaanpa tällaista. Onko tietäjää mikä voisi olla ongelma, kun koneesta loppuu kierrosalue kesken?

Tällä tarkoitan sellaista, että riippumatta millä vaihteella ajan, niin jossain 3000rpm jälkeen kierrokset eivät oikein halua enää nousta. Kaasukahvassa olisi varaa vääntää, mutta kun vääntää niin alkaa vain honottamaan. Vauhti ei hidastu, mutta ei oikein enää tapahdu paljoa ja koneessa on honottava ääni.
Vapaalla ottaa tietenkin hyvin kierroksia, kun ei ole mitään kuormaa. Mutta tällä tavalla ei huvita kovin ylös testailla. Esim. 3. -vaihteella alkaa hyytyä heti 60km/h jälkeen ja nelosella jo vähän ennen 80km/h tai jälkeen riippuen kelistä.

Tämä ilmiö on ollut niin kauan kun pyörä on minulla ollut. Se on selvinnyt läpi kaikkien remonttien, kaasareiden vaihtojen ym. Kaikkia mahdollisia seoksia (rikasta, laihaa ja siltä väliltä) olen kokeillut. Sytkän olen testannut moneen kertaan ja ajoituksia olen muutellut ilman selkeää muutosta käytökseen. Ilmanputsarin hengitystä olen avartanut ilman selkeää vaikutusta.
Tuntuu vaan kuin vekotin ei vaan jaksa kiertää 3000 jälkeen ja jokin ahistaa. Muuten vetää ja toimii hyvin.

Mikä on? Paska nokka?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7056
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Kerran myin lajitoverille K-pyörään äänenvaimentimet jotka oli mun kansiventtiili nepparissa kiinni. Ne oli yksinkertaisuudessaan n. metri rosteriputkee (dia, n. 60mm) jonka sisällä oli palokääreeseen kääritty 1 m pituinen reikäputki. Vaimentimen päissä vain suppari josta tuo n. 30 mm dia reikäputki hönki ulos. Ääni oli murakan topakka ja nepparihan kulki aivan elukkana. No päätin hieman hillitä murinaa ja laitoin putken päähän uuden supparin jossa ulostulo reikä oli vain n.5mm pienempi (dia 25 muistaakseni) ja äänihän kyllä hieman vaimeni, mutta niin hävisi räväkkä kiihtyvyys ja yli 100 km/h huippunopeuskin. En uskonut tuota ja kokeilin useasti asentaa (yhdellä M6 ruuvilla kiinni) ja poistaa supparin ,että onko se vain metelin tuomaa lumetta se teho ,vai että tuo pieni ahdistus leikkaa vaan niin selkeästi menohaluja. Kyllä se vaan niin oli. Kun myin nämä putket lajitoverille joka asensi ne omaan K-pyörään, niin kerroin tuosta ilmiöstä mikä tulee tuon pienen pakovastuksen muutoksesta...huomasin lajitoverin ilmeestä saman epäuskon mitä itsekin aluksi koin..mutta myöhemmin käydyissä keskusteluissa hänenkin oli tunnustettava kuinka selkeä ero oli menohaluissa oliko pieni lisävastus tai ei. No tämä viittaa siihen että kun polleja on tallissa muutenkin niukanlaisesti niin olisi hyvä että kaikki on tarvittaessa hommissa . Pakovastus leikkaa tehokkaasti kiihtyvyyden, kaasunvasteen ja menohalut . Useinhan sivuventtiikoneiden sylinterien kanavat vaatii jo lähtökohtaisesti kunnolla siistimisen että kone yleensä tahtoo laulaa hyvin lainkaan, ja samaa tyyliä vaan pakovastuksen suhteen, niin kyllä ne kulkee. Varottavana esimerkkinä silmissäni siintää nyt loppukesästä reissu Idänihmeisiin kun motarilla Kalle painoi ylilastatulla sivuvaunu K:lla motarilla ohi 100km/h ajavista autoista... :lol: jäin VWK:lla hieman jälkeen odottelee että kohta päästään perinteiseen tienvarsi remppaan, mutta ei mitään, Kallen K. vaan näyttää menevän kun ihmisen mieli.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 661
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kiitos Matti, annoit ruokaa aivoille.

Saattaa olla pyttyjen kanavat vähän karkeat. Eipä tullut mieleen viime talvena niitä siistiä. Oli myös äänenvaimentimet irti, niin puhaltelin sinne putken päähän. Oli kyllä perhanan tukkoisen oloiset putket. Pakovastusta ainakin on, mutta silloin ajattelin jotta kaipa se insinööri on sen viisaudessaan laskenut, jotta näillä toimii.

Voisi kokeilla hommata tyhjät kalanpyrstökuoret ja kehitellä hengittävämmät sisukset. Ei ainakaan ulkonäkö muuttuisi.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7056
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Aika yleinen ja toimiva "viritys" on ollut se että K:n pieni trumpetti vaimennin avataan vähän kun banaani..eli renkaan puolelta leikataan nätisti toisen puolen hitsauspinni auki ja toisesta pinnistä vain supistus osien kohdat auki. Parit näkyvät pistehitsi kohdat pistehitsi poralla auki ja avataan vaimennin kun "banaani". sisällä oleva Yleensä jo valmiiksi irronnut peräpuikkosukkula heitetään jonkkaan, ja sen tilalle laitetaan esim. motonetin reikäputki joka vaippa avattuna hitsataan kiinni vaimentimen supistuviin päätyihin , samalla porataan pari reikää avatun vaimennin vaipan supistusosiin niin että kun vaippa suljetaan voidaan reikäputki hitsata poratusta reiästä kiinni myös avattuun vaippaosaan. Sitten vaimennin villaa keskiosan tyhjään tilaan ja käännetään vaimentimen toinen puoli takas paikalleen ja hitsataan viillot ja tulppahitsaukset ja Avot . Koetusti toimivat ämyrit ja ei ahdista.
Avatar
OskariR
100
100
Viestit: 154
Liittynyt: 07.06.2020 20:46
Paikkakunta: Kerava

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja OskariR »

Mielenkiintoista pakoputkiasiaa! Pienestä voi olla kiinni, etenkin näissä "voimanpesissä". Mun hiljattain ostamassa varaosajäämistössä on myös täysin suorat putket. Jos on talvella luppoaikaa, voisihan sitä huvikseen vaikka testata Koossa. Varmasti vaikuttaa kiihtyvyyteen, jos ei mopon, niin ainakin naapureiden!
Kalle
800
800
Viestit: 818
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Kannattaa ottaa melkein toinen kone ja rakentaa se alusta asti. Kanavat, pakoputket,puristussuhde,kaasarit,kampiakseli kaipais ainakin ensinmäisenä muutoksia (kampiakseli vaan korjauksen tai uuden) Mutta tää on kans semmonen laji että tässä oikeastaan vaan kerjätään verta nenästä kun aletaan sivuventtiilikonetta virittelemään. Kanavien siivoaminen on kyllä ihan fiksu juttu muutenkin koska kone tuntuu toimivan paremmin, varsinkin jos siellä on valupurseita niin alkaa vaikuttaa jo käynnistymiseenkin.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

Kalle kirjoitti: 02.09.2020 22:27 Kannattaa ottaa melkein toinen kone ja rakentaa se alusta asti.
:mrgreen: Terve

Niin ja voihan ämmän runkoon sovitella seiskapätkän mosaa...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7056
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tai VW 1600 mosaa... :mrgreen:
kuva2.JPG
kuva2.JPG (168.65 KiB) Katsottu 4969 kertaa
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 661
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Minulla näyttää olevan pyttyjen tiivistepintoja sorvattu ja tästä seuraa myös pienoinen puristussuhteen nousu. Eikös puristuksiin vaikuta myös nokka? Ämmässä on kai joku 36mm nosto ja Koossa 37mm. Olen ajatellut kokeilla Koon nokkaa ihan uteliaisuudesta.

Niin, ja saahan lättäpäähän myös sporttinokkaa:
https://www.henriksson.ee/web/en-websho ... odid4=4488

Kuka uskaltaa kokeilla?
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Minulla on Ämmässä Koon nokka, piti vähän työstää lohkon valusta alumiinia pois.

Vain yhden nokan kohdalta, nokka ei mahtunut pyörimään vaan otti valuun kiinni ennen kuin nostajaan.

Siellä se nokka pyörii moottorissa.
Perus asiat sivuventtiili koneissahan on se että kampuran alapäästä välykset pois ja linkolevyt puhdistettu puhtaaksi.

Siittä on hyvä jatkaa harrastamista öljyjen vaihdolla, suositus on että 15000km välein puhdistetaan linkolevyt.
Jos 15000- 25000 km välein puhdistaa levyt niin kampura vanhentaa monta harrastajaa jos ei aja vuosittain kymmeniä tuhansia kilometrejä vaan jää satasiin tai tuhansiin kilometreihin.

Kampura kuntoon tai tarkistus sisäisesti.
Uralin öljypumppu(8mm korkea hammasratas).
Pako - ja imu kanavista röysteet pois, pikkusen voi ohjareita muotoilla myös.

Venttiilien kosketuspinnat kuntoon.
Isompi öljypohja(2,6 l, vakio taitaa olla 1,1 - 1,2L).
Pakoputket hengittää, ei suorat putket.
Kaasarit säädössä.
Voi laittaa sähköistä syttyä, mutta jos ei ole hallinnassa sähköjutut niin kuin minulla, niin ajelen kärellisillä moottoreilla.

Kärkiväli 0,45 - 0,50 ja menoksi.
Ohjaustangon viivusta säätää ajoitusta kohdilleen, moottori kylmänä tai lämpimänä, okt 78 - 98.
Ilmanpuhdistajassa siimahässäkkä, öljyjä vaihtelen silloin tällöin ilmanpuhdistajaa.

Olen tullut siihen tulokseet että ajaja loppuu ennen ku Koon moottori tai sitten pitäisi olla pitemmät vuosilomat tai pitennyt viikonloput.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 661
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

En ole ennen äänenvaimentimia tehnyt, mutta tässä on tekeillä sellaiset millä voi kokeilla.
Halusin, että olisi kapeat ja pitkät putket. Näihin ei siis villaa saa laiteltua. Mutta kankaalla hävisi ainakin kuminat ja kaiunta. Toivottavasti alumiiniritilä ei sula.
putket1.jpg
putket1.jpg (154.76 KiB) Katsottu 4791 kertaa
putket2.jpg
putket2.jpg (115.01 KiB) Katsottu 4791 kertaa
putket3.jpg
putket3.jpg (115.78 KiB) Katsottu 4791 kertaa
Miltähän kuulostaa..? Täysi mysteeri. Puhaltelemalla en huomaa ilmanvastusta verrattuna tyhjään putkeen.
Nyt pitäisi kehitellä kiinnitysraudat.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 661
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Koeajolla on käyty. Äänet eivät paljoa koventuneet verrattuna alkuperäisiin vaimentimiin, paitsi kun vääntää kahvasta niin silloin perässä pärisee.

Mutta kulkemiseen ei ollut minkäänlaista vaikutusta. Kierrokset hyytyy edelleen samassa kohtaa. Ennen kuin laitan alkuräiset pöntöt takaisin, niin tuleeko kellekään mieleen mitä näillä vielä voisi kokeilla? Niin ja sellainen vielä, että oletteko joutuneet suurentamaan suuttimia putkien vaihdon jälkeen?
Kalle
800
800
Viestit: 818
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Uskila kirjoitti: 03.09.2020 08:54
Kalle kirjoitti: 02.09.2020 22:27 Kannattaa ottaa melkein toinen kone ja rakentaa se alusta asti.
:mrgreen: Terve

Niin ja voihan ämmän runkoon sovitella seiskapätkän mosaa...
Ja voihan sitä ihan muuten vaan irtaantua kiertoradaltaan
https://www.youtube.com/watch?v=7W7kzH3qEUc

https://www.youtube.com/watch?v=AsCKfrBtjTM

https://www.youtube.com/watch?v=GTymnQ3Rr1w

Sitten olis vielä isompia

https://www.youtube.com/watch?v=-BE476MvO_g

Tässä on osittain samoja
https://www.youtube.com/watch?v=q6iOtsS6_zg
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7056
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kalle kirjoitti: 06.09.2020 03:35
Uskila kirjoitti: 03.09.2020 08:54
Kalle kirjoitti: 02.09.2020 22:27 Kannattaa ottaa melkein toinen kone ja rakentaa se alusta asti.
:mrgreen: Terve

Niin ja voihan ämmän runkoon sovitella seiskapätkän mosaa...
Ja voihan sitä ihan muuten vaan irtaantua kiertoradaltaan
https://www.youtube.com/watch?v=7W7kzH3qEUc

https://www.youtube.com/watch?v=AsCKfrBtjTM

https://www.youtube.com/watch?v=GTymnQ3Rr1w

Sitten olis vielä isompia

https://www.youtube.com/watch?v=-BE476MvO_g

Tässä on osittain samoja
https://www.youtube.com/watch?v=q6iOtsS6_zg
Kalle se on vaan aina niiin ISON perään....
tinppa
25
25
Viestit: 39
Liittynyt: 13.06.2018 01:01
Paikkakunta: Eteläinen

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja tinppa »

Tähtimoottori kuplassa alkaa oleen jo yritystä!! Btw. Nyt meni mullakin vollesta kone. Varmaan pakoventtiili meni murusiksi kun jotain venttiilinlautasta muistuttavia partikkeleita oli kiilautunut tulpan kärkien ja keskielektrodin väliin! En saa aiheesta kuvaa nyt..
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7056
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

tinppa kirjoitti: 06.09.2020 09:50 Tähtimoottori kuplassa alkaa oleen jo yritystä!! Btw. Nyt meni mullakin vollesta kone. Varmaan pakoventtiili meni murusiksi kun jotain venttiilinlautasta muistuttavia partikkeleita oli kiilautunut tulpan kärkien ja keskielektrodin väliin! En saa aiheesta kuvaa nyt..
No niin, nytkö se Valkoinen kartanoherran Volvo jo meni särki? eihän siinä tainnut olla paljon yli 1/2 miljoonaa edes mittarissa? Se rassu oli jo reilut 5 vuotta takaperin menossa sulattoon, mutta eihän sitä hyvää autoa sinne, sen ajokilometrit vasta siitä alko sujuu. Olisit ostanut multa tuon Hienon kerska Bemarin...siinä oli lopulta keittelyvika vaan ilmastoinnin hihnapyörään ohueksi hioma vesiletku , joka laski kudosten läpi liika paineet vaan aina pihalle...nyt sekin taas lähenee sitä auton makeinta ajomäärää eli 1/2 miljoonaa km rinta rottingilla.
tinppa
25
25
Viestit: 39
Liittynyt: 13.06.2018 01:01
Paikkakunta: Eteläinen

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja tinppa »

Joo nyt jo! Mikään ei nykyään kestä! Laskeskelin että ajoin itekkin noin 8000km siihen siinä 5 kuukaudessa mitä se mulla oli. Ei jää kauheesti kilometrille hintaa kun auto maksoi 250egee.. Oon nyt sitten urrella ajellut työmatkoja. Ihan hyvin on kulkenut! Jakopää on vaan tullut vähän äänekkääksi, mutta vain tyhjäkäynnillä. Ei siis ulvo ajaessa vaan koputtaa ja kolkottaa tyhjäkäynnillä. En yiedä pitäskö asialle heti tehdä jotain vaan ajella menemään ja odottaa loppuuko kolina heti kerralla vai vähitellen... Ei se kumminkaan ihan hirveän voimakas kolina ole! Kai tommonen nyt aina vähän ääntää..
Kalle
800
800
Viestit: 818
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Kalle »

tinppa kirjoitti: 06.09.2020 09:50 Tähtimoottori kuplassa alkaa oleen jo yritystä!! Btw. Nyt meni mullakin vollesta kone. Varmaan pakoventtiili meni murusiksi kun jotain venttiilinlautasta muistuttavia partikkeleita oli kiilautunut tulpan kärkien ja keskielektrodin väliin! En saa aiheesta kuvaa nyt..
Mulla olis varaosa volvo, jossa 20v kansi, 1 pakoventtiilit palanu...........
tinppa
25
25
Viestit: 39
Liittynyt: 13.06.2018 01:01
Paikkakunta: Eteläinen

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja tinppa »

Kalle kirjoitti: 06.09.2020 18:36
tinppa kirjoitti: 06.09.2020 09:50 Tähtimoottori kuplassa alkaa oleen jo yritystä!! Btw. Nyt meni mullakin vollesta kone. Varmaan pakoventtiili meni murusiksi kun jotain venttiilinlautasta muistuttavia partikkeleita oli kiilautunut tulpan kärkien ja keskielektrodin väliin! En saa aiheesta kuvaa nyt..
Mulla olis varaosa volvo, jossa 20v kansi, 1 pakoventtiilit palanu...........
Ei piru nyt riittää volvot ja muut 'harraste' autot! Ransu on kohta nipussa niin sitten voi jatkaa urren jatkojalostusta.. pitäs maalatakkin se talven aikana..en tiedä vielä minkä talven mutta kumminkin!
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7056
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

tinppa kirjoitti: 08.09.2020 20:26
Kalle kirjoitti: 06.09.2020 18:36
tinppa kirjoitti: 06.09.2020 09:50 Tähtimoottori kuplassa alkaa oleen jo yritystä!! Btw. Nyt meni mullakin vollesta kone. Varmaan pakoventtiili meni murusiksi kun jotain venttiilinlautasta muistuttavia partikkeleita oli kiilautunut tulpan kärkien ja keskielektrodin väliin! En saa aiheesta kuvaa nyt..
Mulla olis varaosa volvo, jossa 20v kansi, 1 pakoventtiilit palanu...........
Ei piru nyt riittää volvot ja muut 'harraste' autot! Ransu on kohta nipussa niin sitten voi jatkaa urren jatkojalostusta.. pitäs maalatakkin se talven aikana..en tiedä vielä minkä talven mutta kumminkin!
niin se on...
https://www.youtube.com/watch?v=B2ZM3GZVRdg
Kalle
800
800
Viestit: 818
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7056
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kalle
800
800
Viestit: 818
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Kalle »

MATTI kirjoitti: 09.09.2020 07:06 Vai tuliko Tinpasta taas...
https://www.youtube.com/watch?v=7qqY2DyN4Gs
Totta turiset
https://www.youtube.com/watch?v=AjPINLEjU2Q
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3651
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Oon ajanu koeajolenkin K68 luistit väärinpäin. Kampe kiihtyy niinku rikkinäinen diiseli 96 saappi ja ryntäyksestä paluu on semmone erikoinen :mrgreen:

Hittoku ihmetytti.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3651
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

MATTI kirjoitti: 09.09.2020 07:06 Vai tuliko Tinpasta taas...
https://www.youtube.com/watch?v=7qqY2DyN4Gs
https://www.youtube.com/watch?v=qr8FVHBGMQ4 - Tässä Jouko ite ja pimut videolla. Kumma ku se parempi laatunen versio on kadonnu jonneki.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

Justeeri kirjoitti: 02.09.2020 19:36 Kokeillaanpa tällaista. Onko tietäjää mikä voisi olla ongelma, kun koneesta loppuu kierrosalue kesken?

Tällä tarkoitan sellaista, että riippumatta millä vaihteella ajan, niin jossain 3000rpm jälkeen kierrokset eivät oikein halua enää nousta. Kaasukahvassa olisi varaa vääntää, mutta kun vääntää niin alkaa vain honottamaan. Vauhti ei hidastu, mutta ei oikein enää tapahdu paljoa ja koneessa on honottava ääni.
Vapaalla ottaa tietenkin hyvin kierroksia, kun ei ole mitään kuormaa. Mutta tällä tavalla ei huvita kovin ylös testailla. Esim. 3. -vaihteella alkaa hyytyä heti 60km/h jälkeen ja nelosella jo vähän ennen 80km/h tai jälkeen riippuen kelistä.

Tämä ilmiö on ollut niin kauan kun pyörä on minulla ollut. Se on selvinnyt läpi kaikkien remonttien, kaasareiden vaihtojen ym. Kaikkia mahdollisia seoksia (rikasta, laihaa ja siltä väliltä) olen kokeillut. Sytkän olen testannut moneen kertaan ja ajoituksia olen muutellut ilman selkeää muutosta käytökseen. Ilmanputsarin hengitystä olen avartanut ilman selkeää vaikutusta.
Tuntuu vaan kuin vekotin ei vaan jaksa kiertää 3000 jälkeen ja jokin ahistaa. Muuten vetää ja toimii hyvin.

Mikä on? Paska nokka?

:mrgreen: Terve

Tää jäi vaivaamaan, niin tein empiiristä tutkimusta ja laitoin varvimittarin tohon näkyville...

Kaikilla vaihteilla kierrokset nousi herkästi 4000 1/min. ja nopeudet oli yksi = 30 km/h, kaksi = 45 km/h, kolme = 60 km/h ja neljä = 80 km/h.




Ps kahvassa oli varaa vielä kiristää nopeutta lisää

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Vastaa Viestiin