Sekalaista ongelmaa...

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Justeeri kirjoitti: 25.01.2021 21:44 No enpä sitten purkanut, kun tuli komplikaatio. Akseliin on tehty tuollainen korjaus:


naulat.jpg


On siis lyöty naulat tuonne booriin. Jos tuon jotenkin saan irti, niin ei varmasti mene kasaan enää samoilla osilla.
Tässä vääntötangossa on kyllä muutakin omituista. Melkein puolet koko vipuvarren liikeradasta on ihan tyhjää. Tämänhän ei pitäisi olla edes mahdollista, kun vääntöjousen pitäisi olla tiukasti kiinni kummastakin päästä?

Havainnollistava video: http://supermaailma.net/files/M72-videot/akseli.mov

En ymmärrä mitä tuossa oikein tapahtuu, mutta paska koko tuo rustinki on.
Normaalisti kun ottaa kaksi ruuvia irti niin purkautuu boorista pois, onkohan nyt irti vääntöakseli toisesta päästä?
Jos nyt löysää pois kaksi ruuvia vaunun rungosta ja yrittää vetää pois akseleineen? normaalisti akseli jää kiinni vaununrunkoon.
Kesällä otin toisen pään irti akselista, just lähti irti 20tn tunkilla.

Tai akselin päässä oleva "mulikka" on kiinni booreissa, "mulikka" pyörii vaunun runkoputken sisällä vapaasti?
Liitteet
Vääntövarsi.docx
(662.42 KiB) Tiedosto ladattu 62 kertaa
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Tällaiset naulakorjaukset on vähän niinkuin terveisiä jälkipolville.

Laskeskelin hieman, että jos tämän lähtisi uusilla osilla korjaamaan, niin saa latoa seteliä tiskiin ison nivaskan. Näköjään on kallista tavaraa.
Todennäköisesti vaihtoon menisi kaikki renkaan kiinnitykseen ja jousitukseen liittyvät osat... :think:

Luultavasti olisi viisainta ottaa vaunu irti ja tehdä soolopyörä toistaiseksi. Niin saa ajan kanssa ihmetellä/potkia vaunua, kun ei se taida kuntoon tulla huomenna muutenkaan. En tiedä uskaltaako tuolla ajella.

pultti.jpg
pultti.jpg (123.88 KiB) Katsottu 2684 kertaa

Oma veikkaukseni on, että tuo kuvassa näkyvä pultti liittyy jotenkin vääntötangon kiinnitykseen vaunun rungossa. Taitaa olla jälkiasennuksena laitettu.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ainahan voi tilapäisesti käyttää "kemppi liimaa" ja se on siitä hyvää että saa purettua rälläkällä...

Ps tosin voi unohtua pysyväksi ratkaisukasi

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Justeeri kirjoitti: 26.01.2021 14:22 Ihanan kallista:

http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=1985
Näitä vanhempia vääntövarsi vaunun runkojakin on silloin tällöin näkynyt harratajien nurkissa.. mutta mikään ei estä laittaa uudempaa (parempaa) vaunurunkoa johon sitten laittaa tuon vanhan lullan .uudempia runkoja on kyllä hyvin saatavilla, ja onhan se hyvä. Itse laittaisin vaunurungon joko swingillä ja iskarilla, tai sitten jäykkä runkoisen (jäykkärunkoinen on kyllä myös hyvä ajaa..)
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

MATTI kirjoitti: 26.01.2021 15:16
Justeeri kirjoitti: 26.01.2021 14:22 Ihanan kallista:

http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=1985
Näitä vanhempia vääntövarsi vaunun runkojakin on silloin tällöin näkynyt harratajien nurkissa.. mutta mikään ei estä laittaa uudempaa (parempaa) vaunurunkoa johon sitten laittaa tuon vanhan lullan .uudempia runkoja on kyllä hyvin saatavilla, ja onhan se hyvä. Itse laittaisin vaunurungon joko swingillä ja iskarilla, tai sitten jäykkä runkoisen (jäykkärunkoinen on kyllä myös hyvä ajaa..)
Varteenotettavia ehdotuksia. Ural M-63 vaunuun tuli iskarijousitus ilmeisesti samaan aikaan, kun tankin muotoa muutettiin. Olisin avoin uudemman rungon hankinnalle, jos tämä peli alkaa kovin likaiseksi mennä.

Helpoin korjaus tietenkin vetää hitsaamalla rengas jäykäksi.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kun vauhtipyörään prässätään tappeja kiinni, niin kannattaako painaa suoraan tapin päästä, vai tulisiko painaa sieltä kierteen pohjalta?

Tässähän on nyt sellainen dilemma, että jos haluaa saada tapit samalle korkeudelle keskenään, niin pitäisi käyttää ohjausputkea tapin ympärillä. Ja jos näin tekee, niin silloin tappi on painettava suoraan siitä päästä, kun vain silloin sen saa jäämään siihen putken tasalle.
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1038
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Olen tapin päästä asentanut tapit ja holkkia käyttäen, kylläkin vanhat tapit kääntänyt 180 astetta.
Yhdet uudet tapit olen asentanut, tapit olivat n. 10000km päästä aivan "selvät" ja rautalevyjen reijät soikeat tai enempi kuin soikeat.

Vanhat tapit kestää ja eikä pääse hakkauttamaan hyvien rautalevyjen reikiä sokeaksi.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kiitos! Viime kesän ajoin vanhoilla kuppaisilla tapeilla ja uudella välilevyllä. Nyt välilevyn reijät olivat jo soikeat. Pelottavan nopeasti osat kuluu, ainakin silloin jos kytkin toimii muutenkin huonosti.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Mulla on sellainen T mallinen paininkuppi. siinä on sisäreikä T:n pystyosassa niin että ohjain sinne sopivasti mahtuu ja reiän syvyys on 24.5 mm .Kun tällä painaa ohjaimen se painin painaa sen aina samaan 24,5 koroon. T:n poikki"viiva" on sopivan tukeva ja sellainen että se tukeutuu suoraan prässin painimeen. Ojaimen painan siitä ohjaimen ylätasosta.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Uralista paukahti ilmeisesti kannen tiiviste. Pitää ilkeää ääntä ja savuttaa tiivisteen välistä.
En ole ennen kansiventtiiliä purkanut mutta olenko siis oikeilla jäljillä, että kansi lähtee irti kun ne venttiilikeinujen pultit avataan?
Mihinkä momenttiin ne pultit on sitten kiristettävä?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Ohjearvo on 3.3 kpm , ja jos on alkuperäiset hyvät pinnapultit niin saattaa kestää kiristää sinne 3 kpm hujakoille, jos on vaihdettu tarvikepinnat niin katkeaa jo ennen 3 kpm:ää. Uudet kannnentiivisteet ja varovasti sinne 3 hujakoille kun vetää. Ei kannata sekoittaa työntötankojen paikkoja.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Ok kiitos!

Hieman jänskättää, kun minun momenttiavain ei varmaankaan ole erityisen tarkka. Sillä voi kiristää auton renkaiden pultit, mutta pikku momentit saattaa olla ihan mitä tahansa.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve




Ps laittaa metrin varteen 3 kg painon

:lol:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Yritän diagnosoida 6v sytytyspuolaa (B201A kai). Kipinä katosi kun konetta käytti pitemmän tovin. Jäähdyttelyn jälkeen kipinä palasi. Voisi siis luulla, että puolassa olisi vikaa.

Oikeita vastusarvoja ei kerrota missään, mutta mittaukset vaikuttaa perstuntumalla ihan normaalilta: Ensiö 1.5 ohm / Toisio 5k ohm. Arvot nousivat marginaalisesti, kun puolaa lämmitti puhaltimella.

Voidaanko tässä vaiheessa sitten unohtaa viallinen puola teoria, vai voiko näissä olla vielä jotain piileviä vikoja?

Ilmeisesti konkkavika näkyisi enemmän kärkien kipinöintinä?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Vaikuttas enempi puolavialta..konkkavika antaa oranssin heikon kipinän eikä kestä kierroksia kylmänä eikä kuumana. puolassa voi lämmetessä ilmetä johtokatkoksen aiheuttama ongelma. Onko katkojan kärkiväli oikea ?
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Katkojan kärkien välit yritin säätää 0.4 - 0.5 välille.
No, se kipinän väri vaihtelee kyllä sinertävän, valkoisen ja hieman kellertävän välillä. Useimmiten se näyttää kyllä enemmän lämpimän sävyiseltä kuin kylmältä. Mutta aina on melko vaatimaton kooltansa. Samaa kokoluokkaa kuin kärjettömässä. Kierroksia tämä on aina ottanut ihan hyvin.

Olisiko konkalle jotain mittaustapaa yleismittarilla?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kärkisytkän kipinä pitäisi olla leveämpi (normi tulpassa n. 1.5..2 mm tolppa) ja kirkas sininen. jos kipinä on ohut ja kellertävä on konkka tiensä päässä. Kärjettömässä on hyvin ohut (neulamainen ) ja sininen (sinivalkea) .
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1268
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Mitemmie luulisin tuota ongelmaa ekaks virtalukon lämpiämisen aiheuttamaksi. Se on helppo testata , syöttää vaa suoralla johdolla akulta puolalle ja antaa koneen käydä lämpimäks käyntiä seuraten.
Ehdottelee , hh.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

6 voltin käärylepuola... >>>>>>>> puolat aasta - ööhön

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

hyvonenh kirjoitti: 12.02.2021 22:19 Mitemmie luulisin tuota ongelmaa ekaks virtalukon lämpiämisen aiheuttamaksi. Se on helppo testata , syöttää vaa suoralla johdolla akulta puolalle ja antaa koneen käydä lämpimäks käyntiä seuraten.
Ehdottelee , hh.
Jos kirkas kipinä ajossa sammuu kun saunalyhty, niin tuo loikkalanka on kyllä hyvä olla mukana..ainakin uralin avaimellinen virtalukko (siinä lampun sivukiinnikkeessä) ei kestänyt oman avaimen painoa... :lol: hyvä huomio!
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kiitos vinkistä hyvonenh. Virtalukkoa voisi varmaan myös tunnustella infrapunamittarilla.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Vaihdoin puolan ja varuilta myös konkan. Nyt pelitti lämpimänäkin. Akussa käy pyörre. Ei tarvitse pitkään käytellä pihalla, kun akku huutaa hoosiannaa. Laturi kyllä lataa ihan ok kun kieroksia tarjoaa. Onko tämä 6v oikeasti näin ankea laji?

Mitä mieltä olette 10w30 öljystä talvikytössä? Sellaiset laitoin ja oli kylmänäkin kuin kusta. Täältä ei saa 10w40 tai 15w40 mineraalina, joten tuota piti laittaa. 20w50 taas on kylmänä siirappia, mutta lämpimänä lirua. Olisiko suositusta öljyjen suhteen talvella? Pyörää säilytetään kylmässä.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8047
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

10W/30 on passeli öljy talviajoo...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3657
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Justeeri kirjoitti: 13.02.2021 20:56 Olisiko suositusta öljyjen suhteen talvella? Pyörää säilytetään kylmässä.
Oma talvisuosikki kaikkien moottoripyörä keskusteluiden iki mustapekkakortti - Delvac. Kestää raskaan kaluston Turbossa niin kestää ilmajäähyssäkin talvella. Halpaa vaihdella melkeen huvikseen. Kesällä TB nektaria.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Itse käytin kun pakkasilla ajoin...
TeboilSilverSAE10W-404l_657-5005-45_1.jpg
TeboilSilverSAE10W-404l_657-5005-45_1.jpg (41.23 KiB) Katsottu 2062 kertaa
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 662
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

kalkkuna kirjoitti: 14.02.2021 00:22 Oma talvisuosikki kaikkien moottoripyörä keskusteluiden iki mustapekkakortti - Delvac. Kestää raskaan kaluston Turbossa niin kestää ilmajäähyssäkin talvella. Halpaa vaihdella melkeen huvikseen. Kesällä TB nektaria.
Tätä en tiennytkään. Ilmeisesti delvacin lisäaineetkin sitten sopii näille bensiini maamoottoreille. Melkein voisi kokeilla. Minulla on menneillään moottorin "huuhdonta", eli vaihdan öljyt heti kun muuttuu mustaksi. Ja se on tapahtunut nyt todella nopeasti.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7065
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tässä huuhdonnassa kannattaa ottaa harkintaan myös sellainen asia, että mitään erityisen pesevää öljyä ei mielestäni kannata käyttää jos konetta ei ole juuri peruskorjattu(eikä kyllä mielestäni silloinkaan jos ei ole suodatillinen moottori). Linkolevyt on paikka johon kertyy palamaton jäte ja irronnut metalliaines tiukaksi siltiksi joka sitten huollossa sieltä mekaanisesti irroitetaan.Sitä hiomatahnaa ei kukaan toivo lähtevän enää liikkeelle mitä sinne on kertynyt...sen reitti liikkeelle käy vain kampiakselin kk. laakereiden kautta.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3657
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Omat koneet ollu rempattuja joissa Delvacit ollu. K750 ja Dnepr MT. Pesee todella hyvin. En kuitenkaan laittas ikipiki moottoriin. Kossina"pestiin" yksi 1900 Ooppelin moottori josta tuli ns valmis. Oli se jo paalikuntonen ennen sitä, mutta siihen se tuupertu ku paska läksi liikkeelle.

Jos viitsii ottaa öljypohjan irti ja pestä, saa sillä osan kurasta pois kiertämästä. Kampuran linkolevyjen putsaus on aina koneen laakeroinnin yhteydessä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Vastaa Viestiin