Sekalaista ongelmaa...

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
OskariR
100
100
Viestit: 154
Liittynyt: 07.06.2020 20:46
Paikkakunta: Kerava

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja OskariR »

Semmonen tuli mieleen tässä foliohattua päähän sovitellessa ja viisaampia kommentoijia odotellessa, että olisiko se kovempi ääni pienemmällä välyksellä voinut olla nakutusta? Se veisi tehoakin. Siitä mulla ei ole käryä, että miten tuo naurettavan pieni välysero selittäisi nakutuksen. Eikä kait yleensä nakuta ainakaan tyhjäkäynnillä. :lol: Millä bentsiinillä ajat? Jos kokeilisi korkeampioktaanista, ellei sitten jo sitä ole? Jos olisi kyse nakutusta (mikä tuntuisi oudolta, mutta mikäpä tässä tapauksessa ei tuntuisi), niin voisi tuollakin saada eroa aikaan.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

OskariR kirjoitti: 03.06.2021 21:45 Semmonen tuli mieleen tässä foliohattua päähän sovitellessa ja viisaampia kommentoijia odotellessa, että olisiko se kovempi ääni pienemmällä välyksellä voinut olla nakutusta? Se veisi tehoakin. Siitä mulla ei ole käryä, että miten tuo naurettavan pieni välysero selittäisi nakutuksen. Eikä kait yleensä nakuta ainakaan tyhjäkäynnillä. :lol: Millä bentsiinillä ajat? Jos kokeilisi korkeampioktaanista, ellei sitten jo sitä ole? Jos olisi kyse nakutusta (mikä tuntuisi oudolta, mutta mikäpä tässä tapauksessa ei tuntuisi), niin voisi tuollakin saada eroa aikaan.
Täytyy kyllä sanoa, että nakutus on melko vieras laji minulle. Tähän varmaan tarvitsisi jonkun viisaamman kommettia. Mutta sellainen tuntuma minulla on, että lättäpäät mataline puristuksineen eivät ihan helposti nakuttaisi. Ääni kuulostaa samalta kuin venttiilin lautanen kalahtaa istukkaan. Tyhjäkäynnillä ei kuulu, mutta kun antaa kierroksia niin kuuluu.

Sitäkin tässä mietin, että koliseeko venttiilit kanteen... vaikka kyllä minä tuonkin testasin sinitarralla ennen kasaamista. Ellei sitten nokka viskaa venttiiliä niin kovaa, että se kimpoaa kannesta takaisin... :doh: Aika hullua olisi kyllä.

98:lla ajelen ja venttiilinsuoja-ainetta on tapana käyttää.

Eikös sinullekin Oskari ole tulossa puolalaiset ylikokovarsi venttiilit? Mietin, että onko niiden materiaali jotain sellaista mikä pitää kovempaa ääntä? Laita ihmeessä palautetta kun pääset itsekin testailemaan?
Avatar
OskariR
100
100
Viestit: 154
Liittynyt: 07.06.2020 20:46
Paikkakunta: Kerava

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja OskariR »

Justeeri kirjoitti: 04.06.2021 10:33
Täytyy kyllä sanoa, että nakutus on melko vieras laji minulle. Tähän varmaan tarvitsisi jonkun viisaamman kommettia. Mutta sellainen tuntuma minulla on, että lättäpäät mataline puristuksineen eivät ihan helposti nakuttaisi. Ääni kuulostaa samalta kuin venttiilin lautanen kalahtaa istukkaan. Tyhjäkäynnillä ei kuulu, mutta kun antaa kierroksia niin kuuluu.

Sitäkin tässä mietin, että koliseeko venttiilit kanteen... vaikka kyllä minä tuonkin testasin sinitarralla ennen kasaamista. Ellei sitten nokka viskaa venttiiliä niin kovaa, että se kimpoaa kannesta takaisin... :doh: Aika hullua olisi kyllä.

98:lla ajelen ja venttiilinsuoja-ainetta on tapana käyttää.

Eikös sinullekin Oskari ole tulossa puolalaiset ylikokovarsi venttiilit? Mietin, että onko niiden materiaali jotain sellaista mikä pitää kovempaa ääntä? Laita ihmeessä palautetta kun pääset itsekin testailemaan?
Pienet puristukset vähentää nakutuksen riskiä, mutta väärällä/tietyllä tavalla käyttäytyvä virtaus pytyssä voi lisätä sitä.

Jos venttiili moikkaisi kantta, niin voisi kuvitella, että olisi hetkessä aika valmis peli.

Joo, ne ylikokovensat tuli vanhustallista nopsaan ja tänään vein pyttyjen ja mäntien kera koneistamoon. Kampiakselikin nytkähti liikkelle kolmen viikon jumituksen jälkeen Puolan postissa. Mutta on siis vasta menossa sinne päin. Eli ihan heti ei vielä tarvitse käyntiin polkaista. Ei kai ylikokoventtiilien materiaalien erot voi selittää, edellyttäen toki, että ne liikkuvat, eikä esim. ohjurit ole niin tiukat, että takertelisi kuumana, mutta siihen tuskin välysten säätö auttaisi. Ja luulisi siinä tapauksessa venttiilin varsien leipovan aika nopeasti kiinni... Mielenkiintoista! Eikähän kohta joku fiksumpi tule sanomaan jonkun ihan ilmeisen syyn ja seurauksen, kun ensin hihittelee aikansa näille teorioille! :lol:
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

OskariR kirjoitti: 04.06.2021 21:33 Pienet puristukset vähentää nakutuksen riskiä, mutta väärällä/tietyllä tavalla käyttäytyvä virtaus pytyssä voi lisätä sitä.

Jos venttiili moikkaisi kantta, niin voisi kuvitella, että olisi hetkessä aika valmis peli.

Joo, ne ylikokovensat tuli vanhustallista nopsaan ja tänään vein pyttyjen ja mäntien kera koneistamoon. Kampiakselikin nytkähti liikkelle kolmen viikon jumituksen jälkeen Puolan postissa. Mutta on siis vasta menossa sinne päin. Eli ihan heti ei vielä tarvitse käyntiin polkaista. Ei kai ylikokoventtiilien materiaalien erot voi selittää, edellyttäen toki, että ne liikkuvat, eikä esim. ohjurit ole niin tiukat, että takertelisi kuumana, mutta siihen tuskin välysten säätö auttaisi. Ja luulisi siinä tapauksessa venttiilin varsien leipovan aika nopeasti kiinni... Mielenkiintoista! Eikähän kohta joku fiksumpi tule sanomaan jonkun ihan ilmeisen syyn ja seurauksen, kun ensin hihittelee aikansa näille teorioille! :lol:
Kyllä tämä varmasti on melkoista viihdettä foorumin konkareille, sitä en kyllä epäile. Melkoisen mystisiä on nämä jututkin mitä tässä tulee käytyä läpi. Jotenkin sellainen fiilis, että tuli hypättyä suoraan altaan syvään päätyyn samalla kun opettelee uimaan. Tuo ämmäkin on sellainen epäonnen vekotin, kun sitä se oli jo edelliselläkin omistajalla.

Nakutus yleensä kuuluu kuumalla koneella kun kuormittaa... tuo virtaus juttu on sellainen mitä en ollut ajatellut nakutuksen aiheuttajana, mutta varmasti se on asia mikä voisi hyvinkin vaikuttaa...

Hyvä asia on tietenkin se, että on nyt edes yksi johtolanka missä valonpilkahdusta näkyy. Periaatteessa jos nyt vaan kokeilisin pelata noilla venttiilin välyksillä ja sitten jos kone toimii niin ei kun ajoa vaan... mutta kaikista paras olisi kun ymmärtäisi tämän jutun perusteellisesti, että mikä on se juurisyy ja miten se oikeasti korjataan?

Koko sen ajan kun olen tämän vehkeen omistanut, niin siinä on ollut sellainen ongelma että kierrokset puutuu vähän 3000 jälkeen. Kaikilla vaihteilla ajettaessa. Nyt nämä modifikaatiot, kanavien avarrukset, kaasarit ym. on tätä hieman korjanneet. Ehkä viimeisin parannus tuli juuri tuosta pakoventtiilin välyksen kasvattamisesta. Eipä tullut tätä konstia kokeiltua kuin nyt vasta.

PS: Toivottavasti ei ole suklaat sulaneet Puolan postissa!
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Nakutukset kuuluu lättäpäässä asiaan, korvatulpat syvemmälle korviin jos kypärässä kaikuu.

Kovaa ajua vaan, jos haluaa vain rapata ja kontata pyörän vieressä niin sitten on eri asia.
Meitä harrastajia on onneksi moneen lähtöön.

Lättäpäässä ku pitää pakoventtiili välykset 0,10- 0,15mm välillä ja imut n. 0,10mm.

Jakopäästä, laturista, laturin hammasratas - jakopään ratas sovitus ääntää, venttiili välykset ääntää, eiku kovaa ajua vaan.

Ei tässä mitään hauskuutta ole, venttiilien päät tahtoo upota vähän säätöruuvien päähän.
Venttiilien välyksiä tarkastalleen silloin tällöin, ei ole selvää kilometriväli ohjetta, esim.2000km päästä tarkistaa niin tietää omin kätösin mihin venttiilivälykset muuttuneet... tulee käsitys mikä olisi sopiva tarkistusväli
Liitteet
20210605_143900.jpg
20210605_143900.jpg (1.26 MiB) Katsottu 3575 kertaa
20210605_143808.jpg
20210605_143808.jpg (970.87 KiB) Katsottu 3575 kertaa
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

OskariR kirjoitti: 04.06.2021 21:33 Ei kai ylikokoventtiilien materiaalien erot voi selittää, edellyttäen toki, että ne liikkuvat...
Sitä vaan mietin, että ainakin teoriassa venttiilien käyntiääneen voisi olla materiaaleilla vaikutusta. Vanhat venttiilit on magneettista materiaalia ja uudet ylikokovenat taas eivät tarttuneet magneettiin. Jotain eroa siis on.

Tänään kokeilin pistää välyksiä 0.15mm imu ja 0.2mm pako. Tuskin olisi tarvinnut imua ruveta suurentamaan, mutta toisaalta koeajolla mopo kulki ja veti niin hyvin että taidan antaa nyt vaan olla näin. Samalla kaasun asennolla mennään 80km/h millä viime kesänä pääsi 60 km/h.

Jos vaikka pääsisi keskittymään enemmän ajamiseen.
Avatar
OskariR
100
100
Viestit: 154
Liittynyt: 07.06.2020 20:46
Paikkakunta: Kerava

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja OskariR »

Justeeri kirjoitti: 06.06.2021 16:53
OskariR kirjoitti: 04.06.2021 21:33 Ei kai ylikokoventtiilien materiaalien erot voi selittää, edellyttäen toki, että ne liikkuvat...
Sitä vaan mietin, että ainakin teoriassa venttiilien käyntiääneen voisi olla materiaaleilla vaikutusta. Vanhat venttiilit on magneettista materiaalia ja uudet ylikokovenat taas eivät tarttuneet magneettiin. Jotain eroa siis on.

Tänään kokeilin pistää välyksiä 0.15mm imu ja 0.2mm pako. Tuskin olisi tarvinnut imua ruveta suurentamaan, mutta toisaalta koeajolla mopo kulki ja veti niin hyvin että taidan antaa nyt vaan olla näin. Samalla kaasun asennolla mennään 80km/h millä viime kesänä pääsi 60 km/h.

Jos vaikka pääsisi keskittymään enemmän ajamiseen.
Tuo on hyvä suunnitelma, potilas parani hoidosta huolimatta. :lol: Kivaahan se olisi lisäksi tietää miksi toimii. Ei mulla mitään faktatietoa ole siitä, että eri materiaalien äänet ei voisi poiketa, tuntuisi vain oudolta, mutta niinhän aika moni muukin asia tuntuu.

Joo, nyt on suklaat ja kampura päässeet tosiaan vihdoin perille. Toivottavasti eivät ole sulaneet helteessä niin, että laatikossa on suklaakuorrutettu kampiakseli, en tiedä heidän huumorinsa rajallisuudesta! :lol:
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Vähän voisin jorista näistä viimeisimmistä virityksistä ämmän pään menoksi... Jos näitä nyt kukaan jaksaa lukea. Mutta kummiskin:
Ajattelin kokeilla saisiko puristusta nousemaan jos laittaisin Koon kannet vanhojen kilpikonnakansien paikalle. Ja rupesihan tuo puristamaan.

puristaa.jpg
puristaa.jpg (140.36 KiB) Katsottu 3328 kertaa

Nyt olisi 7 kummallakin puolella, eli nousua tuli yhden yksikön verran. Toisella puolella nousi jopa enemmän, kun vanhalla kannella jäi alle 6. Teoreettisen laskurin mukaan yhden yksikön nousu tarjoaa jopa yhden hevosvoiman lisää talliin. Käytännössä tehon lisäyksen kyllä huomaa, ja puhutaan varmasti enemmästä kuin yhdestä hevosta. Vääntöä on enemmän, ja mikä ihmeellisintä, alusta asti riivannut yläkierrosten ahdistava tulppa hävisi. Nyt kone ärjyy ja jopa kiihtyy vielä 80km/h jälkeenkin. Pakkohan se on välillä kokeilla. Onneksi on miliisi-perä, nyt voin sanoa ensimmäisen kerran näin.

Harmi vaan kun nuo Koon kannet on niin rumat... Ja venttiilien äänet resonoi rivoissa.

Seuraava ihmettelyn kohde on sytytystulppa. Piti kokeilla auttaisiko tulpan siirtäminen edemmäs sieltä poterosta. Ilman mittavia muutostöitä tämä onnistuu vain käyttämällä pitkäkierteistä tulppaa.

super4.jpg
super4.jpg (31.9 KiB) Katsottu 3328 kertaa

Nelikärkitulpasta viilasin ylimmät kierteet pois, että kierreosa on saman pituinen kuin normitulpassa.

superkansi.jpg
superkansi.jpg (76.1 KiB) Katsottu 3328 kertaa

En ole ihan vielä vakuuttunut tulppakokeilun hyödyllisyydestä. Jotenkin jäi sellainen maku, että tyhjäkäynti olisi hieman epämääräisempää näillä tulpilla. Kovaa ajaessa, yli 80 km/h kun runttaa kaasua, niin tuntuu boosti ikään kuin kone heräisi... mutta en väitä mitään. Tämä pitäisi testata kunnollisissa olosuhteissa. Voihan se olla, että tulpan kärjen siityminen keskemmäksi kantta muuttaa jo ennakon tarvetta. Ehkä sama efekti tulisi normi tulpalla ja suuremmalla ennakolla...? No, kivahan tätä on harrastella, ainakin aina välillä. Niin ja jos joku ihmettelee, miksi en hanki sopivampaa vekotinta näille virityksille, niin luulenpa että edellinen lause vastaa siihen jotenkin.
Avatar
Ranzie
10
10
Viestit: 24
Liittynyt: 30.09.2013 20:26

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Ranzie »

Ehdottomasti näitä jaksaa lukea :lol: suurin osa työpäivien luppoajasta menee kuitenkin etsien uusia juttuja ja selaillen vanhoja :mrgreen:

Ja samalla nää vähän auttaa vieroitushoitona kun ei ehdi muiden korjattavaksi tuoduilta koneilta rassaamaan omia pyöriä :lol:

Voisiko jostain syystä kaasunvaihto ja pyörteily eri kierroksilla olla syttymiseen/palamiseen optimaalisimmillaan siellä poteron pohjalla?
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Nyt olisi ihan uusi tilanne kansiventtiili Uralin kanssa... :doh:

Säätelin venttiilejä ja huomasin että toisen pakoventtiilin välys muuttuu ainakin 2-3 kymmenystä kun työntötankoa pyörittelee. Niin millä logiikalla tähän pitäisi välys säätää?

Oletan että tiukimmassa kohdassa säädetään venttiilin välys..? jolloin välykset sitten kasvavat aivan totaalisen horoksi kun työntötanko pyörähtää. Näin tein ja kappas vain, koeajolla loppumatkasta alkoi kyseinen puoli jo naputtamaan.

Miten todennäköistä on, että työntötanko alkaa pyörimään ajon aikana pois siitä kohtaa mihin se on ajan myötä mukautunut ja mihin se näyttää hakeutuvan.. eli voiko venttiilin välyksen säätää siinä asennossa missä välys on suurimmillaan? Teoriassa, jos työntötanko pyörii, niin pakoventtiili kantaisi takuu varmasti.

Ilmeisesti näin se on aikaisemmin ollutkin kun en asiaa huomannut, eikä pakoventtiili ole näemmä kantanut.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1266
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Oiskohan työntötanko vääntynyt ??
Arvelee,hh.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3641
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Ensin säädetään ettei kanna kylmänä tankoa pyöriteltäessä. Sitte ajetaan. Sylinteri venyy tankoja enemmän lämmetessään.

Dneprin kanssa jäi mittaukset tekemättä. Ajot loppui aina johonki muuhun.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Joskus ollut nenäkeppi ruvella, niin ei meinannut pysyä välykset kohdallaan...

Kuva

Ps näis voi olla kaikenlaista

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

kalkkuna kirjoitti: 12.08.2021 20:47 Ensin säädetään ettei kanna kylmänä tankoa pyöriteltäessä. Sitte ajetaan. Sylinteri venyy tankoja enemmän lämmetessään.

Dneprin kanssa jäi mittaukset tekemättä. Ajot loppui aina johonki muuhun.
Olisiko sitten ok säätää venttiili liki nolla välykselle siinä tiukimmassa kohdassa, että muualla ei niin pahasti hakkaisi välykset? Eli kunhan vaan tanko pyörii vapaasti.

Ei olisi pitänytkään pyöritellä sitä niin nyt voisi olla autuaassa tietämättömyydessä, kun kerta vielä toimikin ihan ok :lol:
Talvella voisi purkaa ja tutkia, mutta nyt olisi vielä ajohousut jalassa.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3641
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

En nyt sano että OK, mutta näin on vaan tehty. Joskus. Joku. En sano kuka.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

tanko.jpg
tanko.jpg (76.71 KiB) Katsottu 3015 kertaa
Jotenkin tuntuu, että näissä on melko yleinen vaiva tangon pään vääntyminen ja kuluminen keinuvivun juuressa, kun tanko tulee keinuvivulle pikkuisen vinossa kulmassa.

Dneprin työntötangot näyttää jotenkin pidemmälle mietityltä.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Niin mut näiten kanssa pääsee suunnitelmatalouden tunnelmaan...

:lol:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

moporannalla.jpg
moporannalla.jpg (283.83 KiB) Katsottu 2807 kertaa

Ollakko vai eikö olla. Tämä on tällaista mietintää vaan, mitä saa vapaasti kommentoida jos yhtään siltä tuntuu.

Öljyä kuluu noin desi/100km ja seisonnan jälkeen kylmänä saattaa pössytellä vähän savua.
Sitä en tietenkään arvaa johtuuko savu kosteudesta pakoputkissa, vaiko öljyn palamisesta tai sitten kaasareiden tulvittamisesta bensalla. Vai onko kenties venaohjurit väljät?

Öljy alkaa mustua ehkä jo 200km jälkeen.. Nopeammin kuitenkin kuin minun lättäpäässä.

Manuaali kehottaa männän rengastushommiin, jos öljyä kuluu yli 2.5dl/100km. Minusta tuo desikin on ihan kohtalainen kulutus. Öljyä pitäisi oikeastaan tankata samalla kun bensaakin. Desin kulutuksella ja 1000km öljynvaihtovälillä jäisi vain litra vaihdettavaa öljyä, jos sitä ei lisäisi ollenkaan. Mutta ei kai tätä voi verrata uudempaan Uraliin?

Viime talvena kun tämän mopon ostin, niin puristukset oli 6,5 bar. Nyt 1000 kilsan jälkeen ne on 7,25 bar. Voisi huvitella ajatuksella, että männärenkaissa on ollut jotain hässäkkää. Vai onko sittenkin venttiilit olleet karstassa tai jopa ruosteessa? Valitse tästä nyt yksi.

Hyödyttääkö vaihtaminen nyt siis enää mitään.. kun puristukset on hyvät, tulppien väri ok, eikä huohota?
Jos pytyt avaa sen takia, että alkaa renkaden kuntoa tutkimaan niin silloinhan ne joutuukin jo vaihtamaan ja hoonaamaan. Turha niitä vanhoja on enää takaisin laittaa.

Eipä huvittaisi turhaa remonttia tehdä. Se tahtoo olla niin, että jos lähtee korjaamaan yhden asian niin sitten saakin korjata vielä kymmenen muuta. Lättäpää on tällä tavalla opettanut. Olisi kiva jos remontit pysyisi joskus pieninä ja nopeina.
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Mitäs öljyä käytät?
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3641
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Siinä ylämerkissä kun pinnan pidät kokoajan niin syö nopeemmin ku alamerkissä ollessa.

Aja vaan, puristusket on hyvät. TB 20w50 Classic on halpaa (ja hyvääkin).
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

jopesa kirjoitti: 04.09.2021 18:20 Mitäs öljyä käytät?
Teboilin Siver Classic 20w50 kesällä.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Joo kivinen on tie seiskapätkällä, öljyn kulutus on desi / 1000 km...


Raatteen portti
Kuva

Ps öjyhuolto on 2500 kilometrin välein ja Teboilin Siver Classic 20w50 öljyä käytän

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Uskila kirjoitti: 04.09.2021 21:08 Joo kivinen on tie seiskapätkällä, öljyn kulutus on desi / 1000 km...
Piti lukea kahdesti, että tuo viimeinen nolla upposi tajuntaan. Aluksi näytti pahalta seikapätkälle.. :mrgreen:
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Yritän asentaa lättäpäähän kuparisia kannentiivisteitä. Mutta ei suju.

Tiivisteet vuotaa aivan sujona. Aivan kuin ei olisi kannentiivistettä ollenkaan. Joka kantilta kuplii ja puhaltaa niin että tukka lepattaa.
Molemmissa pytyissä sama tilanne ja puristuksetkin kateissa.

Oli sellainen ymmärrys, että kuparitiivisteet olisi paremmat kuin alumiiniset...?

Ennen asennusta kuumensin ne sillä tavoin, että väri muuttui. Sitten vakio momenttiin 40nm. Juu, ja tietysti myös puhdistin pinnat.

Onkohan tässä nyt joku kikka mitä en ole ymmärtänyt?
Vai onko nyt vaan unohdettava tämä seikkailu ja palattava alumiinitiivisteisiin. On meinaan niin perusteellinen vuoto, että ei pultteja kiristelemällä korjaannu.
Avatar
Raikku
800
800
Viestit: 837
Liittynyt: 20.10.2004 19:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Raikku »

Ne kuparisen tiivisteet tulee "blöijätä", eli pehmentää niin, että ne kuumennetaan yksitellen punahehkuiseksi ja heti kylmään veteen, silloin ne ovat pehmeät ja muotoutuvat tosi hyvin. Tämä sama toimenpide tulee suorittaa joka kerta, kun ne asennetaan uudelleen, elikkä ne on pitkä ikäiset, kun niitä oikein käsitellään.
Hyviä asennus hetkiä ja Pitkäniemi syyttä tiivisteitä kuumentaessa.
___________________________________________
URALISMI, kivaa sisäistä kutinaa, jota ei voi raapia.

Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Raikku kirjoitti: 22.09.2021 20:07 Ne kuparisen tiivisteet tulee "blöijätä", eli pehmentää niin, että ne kuumennetaan yksitellen punahehkuiseksi ja heti kylmään veteen, silloin ne ovat pehmeät ja muotoutuvat tosi hyvin. Tämä sama toimenpide tulee suorittaa joka kerta, kun ne asennetaan uudelleen, elikkä ne on pitkä ikäiset, kun niitä oikein käsitellään.
Hyviä asennus hetkiä ja Pitkäniemi syyttä tiivisteitä kuumentaessa.
Kiitokset neuvosta. Pitänee yrittää uudestaan näiden ohjeiden mukaan. Pientä skeptisyyttä mainaa jo herätä, mutta kokeillaan...
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Joo kunnolla punahehkuun tiivisteet...

Ja asennettaessa sipastaan pintaan koneöljyä, että tiiviste asennoituu kunnolla.

Mulla oli kuuspätkässä kuparitiivisteet ja ne oli hyvät.

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Lämmitin tiivisteet kunnolla uudestaan ja nyt ainakin tuntuvat pehmeiltä.

Mutta edelleen vuotaa, ja paljon... Varmaan tässä nyt on joku perustavanlaatuinen ongelma sylinterien ja kansien pinnoissa, kun ei tälle muuta selitystä keksi. Pitää varmaan tarkistaa kierteet vielä, vaikka kunnossa näyttivät olevan. Varmaan on vaan laitettava hylomarin kanssa alumiinitiivisteet ja kestää sen minkä kestää.
Avatar
Wecu
300
300
Viestit: 367
Liittynyt: 29.11.2007 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Wecu »

Onko sinulla paksut aluslevyt pulttien alla? Sekin on mahdollista, että pultit pohjaavat reikiinsä eivätkä kiristä kantta?
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6

Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Joo, on kunnon 5mm aluslevyt. Veikkaan että sylinterien tiivistepinnat on kierot. Kannet näyttää siedettävältä.
Vastaa Viestiin