Sekalaista ongelmaa...
- Jussi Alec
- 100
- Viestit: 107
- Liittynyt: 18.05.2006 21:27
Re: Sekalaista ongelmaa...Ja lisää vinkkejä
No heräsihän se kysymys jos niistä virran häviöistä puhutaan--------meneekö virta tuon töötin kautta sinne virta-avaimelle?
Uraleissa oli tuo töötti se suuri vian aiheuttaja----korjautuu vaihtamalla uuteen ja vetämällä sulakkeen kautta virta suoraan töötille.
Tämä lisänä---onkohan turhaa tietoa?
Terkuin Jussi Alec
Uraleissa oli tuo töötti se suuri vian aiheuttaja----korjautuu vaihtamalla uuteen ja vetämällä sulakkeen kautta virta suoraan töötille.
Tämä lisänä---onkohan turhaa tietoa?
Terkuin Jussi Alec
Re: Sekalaista ongelmaa...
Joo näin se on. Mielenkiinnosta saatan kokeilla NOS meininkiä. Yleensä lopulta siirryn modernimpien tuotteiden pariin, kun homma on aika saada toimimaan.timo999 kirjoitti: ↑22.02.2021 23:00 Taantumukselliset voimat yrittävät selvästi houkutella sinua hankkimaan vastavallankumouksellisia tuotteita!
Taistele houkutuksia vastaan ja anna kärsimysten kruunun loistaa päässäsi.
Tässä säätöarvot yksinkertaistettuna 6V säätimelle & tuplapuolan vastukset, jos ei sinulla näitä ole.
Tuon kuvan arvoilla säätelin releet ja puolakin on jo uutta mallia. Tässä pitää nyt vaan tehdä vielä hienosäätöä.
@Jussi Alec: Joo sieltähän se virtalukolta tulee töötille ja sytkälle. Pitää jossain vaiheessa tutkia saako sen avattua ja putsattua.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Joo... siinä töötillä on sellainen jännä juttu, että siihen tulee virtaa koko ajan. Se tööttinappi ohjaustangossa antaa töötille maata. Eli jos siinä töötissä on ihan pikkaisenkin vuotoa, niin se on yön yli mennessä akku tyhjä...
Itse olen ohittanut koko töötin ja käytän mekaanista huomioäänimerkkiä!
Älä ota muuten liian vakavasti näitä minun ohjeita! Satunpa vaan olemaan yhdenlainen ortodoksi näitten vehkeitten suhteen!
"Koska neuvostoinsinööri näin päätti, niin näin sen pitää olla!"
Moni puuveneilijä ei arvosta lasikuitua, joillekin muusikoille kelpaa vain elektroniputkivahvistimet ja minä koitan pärjätä näissä maailman myrskyissä litteaäluistisilla kaasareilla ja "elektromekaanisilla" sähkölaitteilla.
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kyllä minä ymmärrän hyvin idean, että kamppeen haluaa pitää mahdollisimman alkuperäisenä. Itse olen sellainen välitien kulkija. Pieniä muutoksia saa tehdä, kunhan alkuperäinen henki säilyy. Tähän Uraliin laitoin Pekarit (kiitokset Sasulle) ja aion ne siinä pitää. Litteäluistisia ei saanut järkeviin säätöihin, joten oli matala kynnys vaan viskoa ne romulaariin. Mutta isoin näkyvä muutos minkä olen tehnyt on nuo "suorat" putket lättäpäässä. Niissä on niin hauska soundi, että taidan antaa olla vaikka ulkonäkö muuttuikin liikaa omaan makuun.timo999 kirjoitti: ↑24.02.2021 00:45 Joo... siinä töötillä on sellainen jännä juttu, että siihen tulee virtaa koko ajan. Se tööttinappi ohjaustangossa antaa töötille maata. Eli jos siinä töötissä on ihan pikkaisenkin vuotoa, niin se on yön yli mennessä akku tyhjä...
Itse olen ohittanut koko töötin ja käytän mekaanista huomioäänimerkkiä!
Älä ota muuten liian vakavasti näitä minun ohjeita! Satunpa vaan olemaan yhdenlainen ortodoksi näitten vehkeitten suhteen!
"Koska neuvostoinsinööri näin päätti, niin näin sen pitää olla!"
Moni puuveneilijä ei arvosta lasikuitua, joillekin muusikoille kelpaa vain elektroniputkivahvistimet ja minä koitan pärjätä näissä maailman myrskyissä litteaäluistisilla kaasareilla ja "elektromekaanisilla" sähkölaitteilla.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kasasin kytkimen ämmän koneeseen. Meni tunti jos toinenkin, eikä ollut mikään helppo homma. Lukitteiden kanssa laittelin pultit kiinni.
Oli hyvä mieli ja hyvältä näytti vielä iltaan asti, kunnes huomasin että alin kitkalevy on väärin päin.
Tämä saattaa olla tarpeeton kysymys... mutta tarkoitaako tämä sitä että uusiksi meni koko homma?
Vaihdelaatikon akseli näyttäisi yltävän alemman kitkalevyn booreille edelleenkin. Mutta kun kytkimen painaa pohjaan, niin yltääkö enää..?
Oli hyvä mieli ja hyvältä näytti vielä iltaan asti, kunnes huomasin että alin kitkalevy on väärin päin.
Tämä saattaa olla tarpeeton kysymys... mutta tarkoitaako tämä sitä että uusiksi meni koko homma?
Vaihdelaatikon akseli näyttäisi yltävän alemman kitkalevyn booreille edelleenkin. Mutta kun kytkimen painaa pohjaan, niin yltääkö enää..?
Re: Sekalaista ongelmaa...
valitettavasti, minun mielestä se pitäis nyt purkaa ja kääntää levy...harmi. Jos näiden kytkinten kanssa meinaa enempi jumppaa, ja varsinkin koneen paikoillaan ollessa ,on tälläisestä työkalusta yllättävän paljon iloa...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Niin vähän pelkäsinkin.. Olisi kannattanut istua sama aika vaikka kusiaispesässä.
Vaikeintahan tuossa on saada välilevy osumaan tappien reikiin. Vääntyy vielä niin helposti. Pitää varmaan suorittaa huolelliset esirukoukset, että onnistuu toisenkin kerran. Yhden välilevyn olen jo pilannut.
Vaikeintahan tuossa on saada välilevy osumaan tappien reikiin. Vääntyy vielä niin helposti. Pitää varmaan suorittaa huolelliset esirukoukset, että onnistuu toisenkin kerran. Yhden välilevyn olen jo pilannut.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Niin ja sellaista voisin kysellä, että olisiko tietoa mistä saisi pitkiä M8 hienokierre pultteja, mitä voisi käyttää kytkinlevyjen paikalleen laitoissa. Helpottaisi hommaa huomattavasti. En hakemallakaan löytänyt ainuttakaan kauppaa josta niitä saa.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Ainakin jostain paikallisesta IKH:n jälleenmyyjältä saa
https://www.ikh.fi/fi/pultti-m8x40x1-0- ... 0804010109
https://www.ikh.fi/fi/pultti-m8x40x1-0- ... 0804010109
Re: Sekalaista ongelmaa...
Paikallinen IKH mistä hienokierrettä samaan käyttöön ostanut.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
No pahus, aikaisemmin IKH:lta kyselin, oli vaan 30mm pituisia saatavilla. Liian lyhyitä olivat.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Uteliaisuuden ajamana on kysyttävä, että kun männässä lukee 77.93, niin ollaanko silloin vakio kokoa?
Re: Sekalaista ongelmaa...
Ite vedin ihan tavalliseen 8mm pulttiin hienokierrepakalla päähän kierteen päälle. Hyvin on toiminut.
- Liitteet
-
- DSC01816.JPG (332.94 KiB) Katsottu 2971 kertaa
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: Sekalaista ongelmaa...
Juu vakiota kyseessää kun ollaan 77.9x mitoissa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Lahes löytyy pultit Liukkosen Pultista, mutta hätätilassa voi käyttää noita vaarnaruuveja missä on hienokierre toisessa päässä...
Ps ei muuta kuin penkomaan miljoonalooraa
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Onneksi löytyi eräästä paikallisesta liikkeestä pitemmät pultit. Nyt ne on laitettava kassakaappiin, kun ovat niin harvinaista tavaraa.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Uusien 78.46mm mäntien mukana tulleiden renkaiden kanssa katkosväli on 0.5mm. Olen tässä kahden vaiheilla, että jos vaikka laittaisi koneen kasaan näillä. Alkaa tulla jo remontti ähky.kmz.k750 kirjoitti: ↑09.12.2020 10:24 Hyvä välys tuo 0,12mm, tilaa Sasulta 78,45 Almontit
sekä tilaat seuraavaa kokoa olevat laadukkaat männänrenkaat.
Jos käytät männän mukana tulevia männänrenkaita, päittäisvälys männänrenkaissa tulee olemaan tuolla välyksellä 0,7- 0,8mm. Toki tuollakin päittäisvälyksellä ajaa tai olen ajanut.
Ylärenkaan sovittaa päittäisvälykseen 0,15mm ja muut 0,2mm.
Testasin ku ajoin ed.mainuilla välyksillä eli ajoin n.500km, niin välykset oli 0,4- 0,5mm pinnassa.
Toki sylinterit oli hyvin hoonin jäliltä, ei pallohoonilla tehty loppu silaulta.
Kokemusta ja tietoa on myös että sylinterit 79,5 mazdan männille, tilalle Almontit 79,45mm männät ja omat Almontit männänrenkaat paikallaan.
ps. hyvin haastaa seiskapätkä moottorit kuluissa ja kiihtyvyydessä.
Miten pahaan "rikkeeseen" syyllistyisin? Olisi tietenkin kiva saada toimiva kone, mitä ei tarvitsisi heti avata.
Vanhat renkaat yhden kesän ajon jälkeen olivat 0.6mm välyksellä. Ei näkynyt ohivuotoa, eikä öljyäkään kulunut poikkeavan paljoa.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Terve
Rengasraudasta sai näppärän kytkimen ruuvin irrotustyökalun, toimii myös seiskapätkässä...
Ps vie vähän tilaa helppo ottaa mukaan, niin soveltuu myös tienvarsi РЕМОНТ
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Sekalaista ongelmaa...
Onko sylinterit porattu, joo aivan hyvin voi männät asentaa paikoilleen ja kovaa ajua.
Nämähän aikaisemmat lätinät on vain suosituksia tai miten kukanenkin asian mieltää eli tuleeko isompi vaurio moottoriin ennen kuin männänrengas välys vaikuttaa kulkuihin sekä öljyn kulutukseen.
Riippuu myös ajeleeko yksikseen tai onko vaunussa kuormaa, niin tarvitseeko kaikki konit käyttöön
Nämähän aikaisemmat lätinät on vain suosituksia tai miten kukanenkin asian mieltää eli tuleeko isompi vaurio moottoriin ennen kuin männänrengas välys vaikuttaa kulkuihin sekä öljyn kulutukseen.
Riippuu myös ajeleeko yksikseen tai onko vaunussa kuormaa, niin tarvitseeko kaikki konit käyttöön
Re: Sekalaista ongelmaa...
Ei ole porattu. Kevyt hoonaus vaan. Niin kyllähän näissä vehkeissä tarvitsisi kaikki konit käyttöön, kun niitä on niin vähän. Ja kovaakin olisi kiva joskus päästä.
Kyllähän minä tietenkin voisin tilata isommat renkaat, mutta sitten tulee taas säätämistä ja pään raapimista. Kun eihän ne tietenkään ole heittämällä sopivat. Mutta jos tuo tehon menetys olisi lähinnä teoreettinen, niin kannattaako sitten ryhtyä? Tässä on varmasti montaa koulukuntaa. Itse kun en vielä tiedä mistään mitään, niin mielelläni seuraan suosituksia.
Kyllähän minä tietenkin voisin tilata isommat renkaat, mutta sitten tulee taas säätämistä ja pään raapimista. Kun eihän ne tietenkään ole heittämällä sopivat. Mutta jos tuo tehon menetys olisi lähinnä teoreettinen, niin kannattaako sitten ryhtyä? Tässä on varmasti montaa koulukuntaa. Itse kun en vielä tiedä mistään mitään, niin mielelläni seuraan suosituksia.
Re: Sekalaista ongelmaa...
No, nyt olisi sitten tällainen juttu...
Vasta kasattu SV kone merkkilaakereilla ja huollettu vaihdelaatikko. Kun kone on käynnissä niin vaunussa kaikuu sellainen matala kumiseva ääni. Sellainen kunnon kaikukammio soundi. Mutta kun kytkimen painaa pohjaan niin kumina häviää. Vaunuttomalla puolella ei pysty kuulemaan muutosta koneen äänessä kytkintä painaessa, se kuuluu vain vaunusta. Melko kovaakin se kuuluu hitaalla tyhjäkäynnillä, että ei sitä ole kiva kuunnella. Olisiko valistunutta arvausta, että mikä mahtaisi olla äänen aiheuttaja?
Niin ja kumina kuuluu myös vaihteet päällä, kunhan vaan kytkin ei ole painettuna pohjaan.
Vasta kasattu SV kone merkkilaakereilla ja huollettu vaihdelaatikko. Kun kone on käynnissä niin vaunussa kaikuu sellainen matala kumiseva ääni. Sellainen kunnon kaikukammio soundi. Mutta kun kytkimen painaa pohjaan niin kumina häviää. Vaunuttomalla puolella ei pysty kuulemaan muutosta koneen äänessä kytkintä painaessa, se kuuluu vain vaunusta. Melko kovaakin se kuuluu hitaalla tyhjäkäynnillä, että ei sitä ole kiva kuunnella. Olisiko valistunutta arvausta, että mikä mahtaisi olla äänen aiheuttaja?
Niin ja kumina kuuluu myös vaihteet päällä, kunhan vaan kytkin ei ole painettuna pohjaan.
Re: Sekalaista ongelmaa...
muutama kysymys. Pyörikö kampiakseli kevyesti kun etu ja taka laakerikannet oli kiinni? Veditkö kampiakselin tiukasti niin eteen kun se vaan tulee? Tuntuuko kytkintä painaessa mitään "tykytystä "tms. kytkinvivussa.Onko tuo kumina vain matalalla tyhjäkäynnillä ja muuttuuko se heti kun lisää kierroksia ja kuuluuko ajossa? Pystyykö rautaputken /tangon painamalla koneen eri kohtiin ja käden tukemalla lähelle korvaa paikallistaa mistäpäin konettä se ääni kuuluu? jos lepuuttaa sylintereitä niin kuuluuko se molemmilla pytyillä yksistään käydessä?tässä alkuun.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Kiitokset vastauksesta,MATTI kirjoitti: ↑14.04.2021 19:20 muutama kysymys. Pyörikö kampiakseli kevyesti kun etu ja taka laakerikannet oli kiinni? Veditkö kampiakselin tiukasti niin eteen kun se vaan tulee? Tuntuuko kytkintä painaessa mitään "tykytystä "tms. kytkinvivussa.Onko tuo kumina vain matalalla tyhjäkäynnillä ja muuttuuko se heti kun lisää kierroksia ja kuuluuko ajossa? Pystyykö rautaputken /tangon painamalla koneen eri kohtiin ja käden tukemalla lähelle korvaa paikallistaa mistäpäin konettä se ääni kuuluu? jos lepuuttaa sylintereitä niin kuuluuko se molemmilla pytyillä yksistään käydessä?tässä alkuun.
Pariin asiaan pystyn vastaamaan heti, eli kampura pyörii herkästi ja mukavasti, samoin nokka. Testailin tätä ennen pyttyjen kiinni laittoa.
Uskoisin, että kampura on vedetty niin eteen kuin mahdollista, mutta ihan satavarma en tietenkään voi olla... Kampuran rattaan kaula lepää etulaakeria vasten ja viimeistään rattaan kiristys olisi kai vetänyt kampuran pohjaan jos se ei jo lähtökohtaisesti ollut pohjassa? Kampuran etukartio oli löysähkö etulaakeriin, joten tiukkuuttaan se ei jäänyt menemättä pohjaan.
Kovemmilla kierroksilla alkaa pakoputket pitämään ääntä, että kuminaa ei pysty samalla tavoin kuulemaan. Eli katoaako kumina vai peittyykö se vaan muuhun ääneen, niin en ihan varma ole. Tämä pitää yrittää selvittää. Ajaessa ei tietenkään enää kuulu kuminoita.
Tuota rautatankojuttua minun pitää kokeilla, samoin pyttyjen lepuutusta. Kiitokset vinkistä!
Re: Sekalaista ongelmaa...
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Sekalaista ongelmaa...
Stetoskooppi olisi kyllä kätevä peli. Sain kuitenkin alustavasti kuunneltua konetta rautatangon avulla.
Sellainen tasainen ääni sieltä kuului tangon välityksellä, joka pikkuisen "oheni" aina kun kytkimen painoi pohjaan. Tämä muutos äänessä kuului kaikista vähiten koneen etuosassa ja kaikista voimakkaimmin vaihdelaatikon takaosassa. Ei minulle vielä sytytä, että mistä tässä voisi olla sitten kyse, ja että onko kyseessä vika johon pitäisi puuttua. Hemmetin ärsyttävä kumina kuitenkin on. Kuuluu melkein voimakkaimmin kun seisoo mopon toisella puolella vaunun renkaan vieressä.
Ja sellainenkin mielenkiintoinen seikka, että kestää pari minuuttia ennen kuin kumina alkaa kuulumaan, kun koneen käynnistää ensimmäistä kertaa. Tämän jälkeen - jopa jäähdyttelyjenkin jälkeen - kumina kuuluu heti.
On tämä taas mielenkiintoista...
Sellainen tasainen ääni sieltä kuului tangon välityksellä, joka pikkuisen "oheni" aina kun kytkimen painoi pohjaan. Tämä muutos äänessä kuului kaikista vähiten koneen etuosassa ja kaikista voimakkaimmin vaihdelaatikon takaosassa. Ei minulle vielä sytytä, että mistä tässä voisi olla sitten kyse, ja että onko kyseessä vika johon pitäisi puuttua. Hemmetin ärsyttävä kumina kuitenkin on. Kuuluu melkein voimakkaimmin kun seisoo mopon toisella puolella vaunun renkaan vieressä.
Ja sellainenkin mielenkiintoinen seikka, että kestää pari minuuttia ennen kuin kumina alkaa kuulumaan, kun koneen käynnistää ensimmäistä kertaa. Tämän jälkeen - jopa jäähdyttelyjenkin jälkeen - kumina kuuluu heti.
On tämä taas mielenkiintoista...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Mielenkiintoista....ei kyllä heti tule mieleen mitään mikä tuollaisen kuvaillun äänen pitäisi. Toimiiko se mopo kumminkin ajossa ihan ok, vetää ja kulkee eikä siinä tunnu mitään "outoa" tai jotain heikkoa? tai jotain vikaa toimminnassa josta voisi johtaa syitä tuohon ääneen. Millainen se ääni on? osaako sitä kuvailla jonkun yleisemmin tunnistetun äänen vertaiseksi..onko metallinen, hankaava, kirskahteleva...kunhan ei saman tuntuinen kun vetäisi hallitunkkia betonilattialla..se tulee kun kampuran runkolaakerit pettää...
Re: Sekalaista ongelmaa...
Taitaa jakopää pitää eniten ääntä ja sitten se kumina joka kaikuu vaunun kautta.MATTI kirjoitti: ↑16.04.2021 18:40 Mielenkiintoista....ei kyllä heti tule mieleen mitään mikä tuollaisen kuvaillun äänen pitäisi. Toimiiko se mopo kumminkin ajossa ihan ok, vetää ja kulkee eikä siinä tunnu mitään "outoa" tai jotain heikkoa? tai jotain vikaa toimminnassa josta voisi johtaa syitä tuohon ääneen. Millainen se ääni on? osaako sitä kuvailla jonkun yleisemmin tunnistetun äänen vertaiseksi..onko metallinen, hankaava, kirskahteleva...kunhan ei saman tuntuinen kun vetäisi hallitunkkia betonilattialla..se tulee kun kampuran runkolaakerit pettää...
Jakopäästä ei kuulu kolketta ollenkaan, vaan sellainen tasainen myllynkiven jauhanta. Epäilen, että hammasväli on hyvä, mutta profiilit hampaissa eri paria. Arvelen että se ei ole jakopään ääntä mikä vaunusta kumisee, koska muutenhan kytkimellä ei pitäisi olla vaikutusta asiaan.
Se ääni mikä kuuluu rautatangon välityksellä korvaan on myös sellainen "jauhava kahina". Kytkin pohjassa se kuulostaa hieman ohuemmalta, erityisesti vaihdelaatikon kohdalla. Ei kirskahtelua tai kilinää. Minun mielestä se kahina ei välttämättä ole laakerin ääntä...? mutta en ole kyllä asiantuntija tässä.
Ajaessa kuuluu lähinnä pakoputkien pärinä ja venttiilien nakutus.
Tuli mieleen sellainen juttu, että voisin kokeilla saada sitä ääntä nauhoitettua. Kokeilen toimiiko jos pistän puhelimen rautatankoon kiinni.
Mopo kyllä jotenkin toimii, mutta onhan siinä muitakin mystisiä juttuja.
Eli käynnistyy aina helposti, käy hyvin tyhjkäyntiä, hieman laiskahko vastaamaan kaasukahvaan mutta muuten toimii, kohtuu hyvä veto.
Kun ajan kohtalaisilla kierroksilla tiellä ja sitten pysähdyn vaikka risteykseen, niin kone tukehtuu aina sammuksiin. Lähtee kuitenkin heti taas käyntiin ja on kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Ilmanputsari ja bensahana putsattu, kaasarit putsattu ja samoilla asetuksilla kuin viime kesänä. Tää on ihan uusi juttu. Oikeastaan muita ongelmia ei ole vielä tullut ilmi.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Joo..hammaskosketukset ei näissä kyllä ihan parasta a-luokkaa ole, mutta yleensä jos muuten on kunnossa välykset niin asettuu pareiksi yllättävän hyvin. Suorahampaiset laatikonrattaat myöskin saattaa aluksi hieman humista ennen kun tottuvat toisiinsa. laatikon rattaissa on aika reilu hammasvälys , eikä venäläinen pieni epäkeskeisyys yleensä tuo kun juuri pientä huminaa aluksi ,ennen kun rattaat kättelee kunnolla toisensa, Lujuushan niissä on kumminkin hyvä. Uusilla laakereilla on kyllä laakerivauriot aika epätodennäköisiä, ja laakerivaurioiden äänet on kyllä lähinnä juuri tuollaisia rautarulla/betonilla jyrinää tai kahinaa. Kytkinlevyt siellä varmaan on oikein päin ja painintangot kuten ennenkin , eikä kytkinkahvassa tunnu mitään tärinää/pompotusta kun kytkintä painaa. Nyt jos koeajaa reippaasti ja säätelee kaasarit/sytkät kohdilleen niin voisi tehdä nopeutetun öljynvaihdon koneeseen ja laatikkoon ja siivilöidä öljyt harson läpi astioihin..sieltä varmaan tulee hieman asetusharmaata mukana , mutta mitään isompia sattumia ei pitäisi kyllä tulla.
Re: Sekalaista ongelmaa...
Hei.
Onko kukaan mitannut Dneprin uusien 0.00 vakiokokoisten kiertokangen alapään laakerien paksuutta? Joku ei nyt täsmää, kampiakseli hyväkuntoinen ja kaulan mitta 47.98-99mm. Ei ole soikea. Kiertokankien alapäät tehty moottorikoneistamolla pyöreäksi ja mittaan 51.5mm, annoin toleranssin +0.02mm. Uudet laakerit ovat kuitenkin 1.76-1.77mm paksut, eihän tuosta millään saa tarvittavaa välystä aikaiseksi.
Herää epäilys että onko mulle sattunut jotkut +0.05 laakerit ilman leimoja?
Onko kukaan mitannut Dneprin uusien 0.00 vakiokokoisten kiertokangen alapään laakerien paksuutta? Joku ei nyt täsmää, kampiakseli hyväkuntoinen ja kaulan mitta 47.98-99mm. Ei ole soikea. Kiertokankien alapäät tehty moottorikoneistamolla pyöreäksi ja mittaan 51.5mm, annoin toleranssin +0.02mm. Uudet laakerit ovat kuitenkin 1.76-1.77mm paksut, eihän tuosta millään saa tarvittavaa välystä aikaiseksi.
Herää epäilys että onko mulle sattunut jotkut +0.05 laakerit ilman leimoja?
Re: Sekalaista ongelmaa...
Uusi std laakeri pitäis olla 1.75 paksu..se on oikeesti välillä 1.73..1.77,, eka hiontakoko on 1.80 ( 1.78..1.82) Välyksen mittaamiseen tarvitset sitten tuon puristumanauhan, ja oikea välyshän tulee vain kun kk. on oikeassa momentissa.