Sekalaista ongelmaa...

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Justeeri
400
400
Viestit: 464
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Viisaampien neuvoja olisin vailla. Elikkä mopo on tyyppiä M-72 ja se siirtyi viime syksynä omistukseeni. Nyt pääsin ensimmäistä kertaa kokeilemaan ihan oikealla tiellä. Tällä hetkellä ongelmia on kolme. Ajattelin, että en luo jokaisesta erikseen omaa ketjua vaan laitan ne kaikki tähän. Pahoittelen siis, että tästä tulee pitkä viesti.

Ongelma 1:

Molemmat pytyt lämpenee saman verran, mutta liikaa. Noin 5 kilometrin lenkki 40-60 km/h nopeudella ajettuna saa aikaiseksi lämpöä n. 200 astetta sylinterin päältä venttiilien väliin jäävältä alueelta mitattuna. Kannet olivat paljon viileämmät. Keli oli tuulinen, joten olisi luullut paremmin jäähtyvän.

Tiedossa on laihan seoksen ja myöhäisen sytytyksen kirot. Sytytys on sovtekin elektroninen ja alun perin säädetty ohjeen mukaan. Nyt aikaistin perusennakkoa vielä 5 asteella. Varsin minimaalinen oli vaikutus lämpötiloihin. Tulppien väri ei tuolla ajolla paljoa kerro, mutta enemmän nokiseen päin ovat. Kaasarit on K65. Luultavasti pääsuutin on 650 kuutioisen.

- Voiko pääsuuttimen koko vaikuttaa tähän lämpenemiseen? Neulaa olen tosin nostanut pykälän ja muutoin tuntuisi toimivan.
- Toinen mitä mietin, niin voiko reilut venttiilinvälykset vaikuttaa? Nyt ne on sellaiset löysät 0.15 imu ja pako.

LISÄYS: Imuvuotoja ei pitäisi olla.

Ongelma 2:

Tietyllä kierrosalueella täristää. On sellainen suhteellisen kapea alue jossakin 1800 rpm ympärillä missä tärinä esiintyy. Muutoin ei ollenkaan. Voiko tästä päätellä että mikä mahtaisi olla ongelmana vai kuuluuko asiaan?

Ongelma 3:

Vaunun puoleisesta pytystä kuuluu nakutus. Ohessa video. Varmaan luureilla kuulenee parhaiten.
Alkoi kuulumaan vasta muutama päivä sitten jo ennen tätä koeajoa. Ajaessa tuota ei kuule. Onko tästä syytä olla huolissaan? Olen lukenut noista venttiiliohjureiden irtoamisista. Onko tämä sellainen ääni?

Kiitän ja ideoita otetaan vastaan.
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2453
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Nakutus johtuu varmaan vaunusta mikä toimii kaikukoppana :lol:
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 6658
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Tarkennan hieman..onko kyse siis 750 sivuventtiili koneesta. Miten sytytys on tarkistettu säädetty? Miten kaasuttimet on säädetty/synkattu?
Onko moottori ollut auki?
...no tuossa viideolla jo näkykin että sivuventtiilikonehan se on...
Avatar
kmz.k750
900
900
Viestit: 986
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

vastauksia,

3. Normi ääni ja venttiilit "läpättää", imu tiukka 0,10 ja pako 0,10...jos haluaa ääntä vähemmäksi.
Riippuu miten venttiilienpäät uponneet säätöruuvin sisään, jos rakotulkilla säätää niin yleensä väljemmäksi mitä liuskat ovat.
Irrallisia ohjureita ei ole SV koneissa jos ei ole jälkeen päin asennettu, harvemmin asentavat.

2. Kuuluu asiaan, jos esim. nelonen päällä ja vauhtia 50 -60km/h.

1. Onpa ihmellistä että saman lämpöiset sylinterit, vähän on liikaa lämpöä.
Normaalisti vaunun puoli lämpeää enempi.
Mulla on K-750 pyörässä normi sytytys laitteet, neuvoisin jos tietäisin neuvoa elektronisista laitteista.
En ole havainnut että venttiilien välykset vaikuttaisi lämpeämiseen, jos esim. kumpikin 0,15.

Bensaa lisää, muttei liikaa.
Avatar
Justeeri
400
400
Viestit: 464
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kiitos paljon kommenteista.

Matti:

Moottori ei ole ollut minun aikana vielä auki. Kannet voisi aukoa helpostikin, mutta minulla ei ole vieläkään työkalua kannen pulttien pyörittelyyn...

Sytytys on lähtökohtaisesti säädetty siten (kuten ohje neuvoi), että ensin kone laitetaan YKK ja nokan päässä olevaa kakkaraa pyöritetään vastapäivään kunnes ledi sammuu. Sitten pulttien kiristys. Tämän jälkeen tarkistin strobolla, että ennakko aikaistuu ok kun kaasua vääntää. Nyt kokeilin lisätä perusennakkoa vielä tuon päälle.

Kaasarit olen säätänyt kutakuinkin siten, että neulat keskiasennosta pykälä ylöspäin. Seosruuvit 1.5 kierrosta auki. Kone kuumaksi ja seosruuveilla etsin nopeimman tyhjäkäynnin kummalekin pytylle. Tämän jälkeen tyhjäkäynnin nopeus samaksi kumpaankin pyttyyn. En tiedä onko tämä virallisesti hyvä tapa, mutta kun kone käy paikallaan tyhjäkäyntiä, niin lämpömittarilla on hyvä lukea kummankin pytyn lämmöt. Jos toinen käy kuumempana, niin todennäköisesti seos/työn määrä ei ole silloin sama. Käyvät nyt melko samanlämpöisinä.

kmz:

Jep siinä 50 km/h kohdilla täristää melkolailla.
Mietin tässä sitä, että olisiko ne lämmöt pitänyt mitata tulpan juuresta? Pytyn päältä mitattuna oli nuo lukemat.

jopesa:

Joo, tuota vaunun kaikua mietin itsekin. Outoa, että en sitä aiemmin kuullut kun kävin noita ääniä läpi aika tarkkaan.
Avatar
kmz.k750
900
900
Viestit: 986
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Mietin tässä sitä, että olisiko ne lämmöt pitänyt mitata tulpan juuresta? Pytyn päältä mitattuna oli nuo lukemat.

Vastaus:
Pytyn päältä voi varmaankin mitata tai mistä itse haluaa mitata, voi vertailla lämpötiloja esim. kun ajaa 5km tai 50km tai 100km...

Itse en ole mittaillut lämpötiloja vuosien aikana(2003- 2018), oon vain ajanut.
Ottomatti mittasi kesällä kolmesta eri K-750 pyörästä lämpötiloja sylinterin päältä, yhtenä mittaus kohteena oli minunkin omistama K-750.
Viime kesänä oli lämmintä, lämpötilat oli 200 astetta ja ylikin sylinterin päältä kun Ottomatti mittaili muutaman kerran.

Bensan kulutuksen laittaa 7- 8l/100km ja katsoo ettei tulppa nokennu.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3214
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

200 menee sivuvenassa.
350astetta.jpg
350astetta.jpg (282.24 KiB) Katsottu 7317 kertaa
Tossa oli yli 350 tulpakohdalla. Tuli mitattua kun savuavan rottelon jäähtymistä odoteltiin...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Justeeri
400
400
Viestit: 464
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Toivottavasti ei tule tuon kuvan kohtalo kunhan kesälämmöille päästään...

Voisin varmaan kokeilla lisätä tyllinkiä ilmanputsariin. Jos saa liikaa ilmaa. Tosin epäilen että sillä tulisi kuntoon.
Onko kukaan saanut K-65(T?) kaasareita SV:llä toimimaan? Pääsuuttimet on varmaankin liian pienet nyt. Hyvin se ottaa kierrosta näilläkin.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 6658
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Ilmanpuhdistin (jos se on alkuperäinen) on kyllä mitoitettu ihan ok, eli sitä ei pidä mennä ainakaan tukkii,,,mikähän se pääsuutin tiellä nyt on? K-65 taisi olla alkujaan 160 suutin eli 160ml/min , eli noin 110 normimitoituksella ,,eli 1.1mm , ja K-68 kaasarissa oli jo 190 ml/min eli 120 suutin, ja olen nähnyt näissä myös 200 ml/min suutinta,,,eli pääsuutin voisi olla normikokoo 120..125 ja niitä löytyy dellorton tai ihan solexin valikoimista. Saattaa myös olla että kaasutin on tarkoitettu vaikka 2T koneeseen jolloin seosputkikin voi olla väärällä mitoituksella. Pääsuutin tietty vaikuttaa pääosin yli 1/2kaasun asennoilla , kun yleensä ajellaan siellä 1/4..1/2 kaasulla..jolloin ollaan tyhjäkäyntisuuttimen/neulan vaikutusalueella. Kun ajelee lämpöisellä ilmalla (Yli +10 astettakin ) normaalia ajoa vähintään sen 30 km ja saapuessa lähelle tallia välttää tyhjäkäyntiä ja sammuttaa vaikka mopon ja rullaa pilttuuseen. koneen jäähdyttyä tarkistaa tulpat. Se antaa kuvaa seoksesta ajotuntuman lisäksi. Käykö mopo hiljaista poksutusta molemmilla sylintereillä yksistään , samalla käyntinopeudella, kun tulppia maadotetaan vuorotellen??
Avatar
Justeeri
400
400
Viestit: 464
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Ilmanputsarin vällyt eivät ole alkuperäiset. Ostin Biltemasta ilmastointikoneen suodatinta ja leikkelin siitä. Sitä on nyt joku 3cm kerros. Se ei materiaalina ole kovin ahdistavaa, niin voisi kokeilla laittaa enemmän. Alkuperäistä vällyä minulla ei ole, niin tässä joutuu arpomaan tuon määrän suhteen?

Olen melko varma, että tyhjäkäynti alkaa mennä jo rikkaan puolelle, joten vällyn lisääminen luultavasti pahentaa tilannetta. Kone käy nyt parhaiten kun ilmaruuveja on avattu 2.5 kierrosta.

Kaasarit on tuotu Sortavalasta. Pitänee irrotella pääsuuttimet, niin niistä voinee päätellä mille vehkeelle ovat tarkoitettu. Pitää kokeilla viilaamista, mikäli ovat 160ml kokoa.

Kokeilen vielä tuon käynnin yksi pytty kerrallaan, niin siinähän tuosta varmuuden saapi.
Avatar
Justeeri
400
400
Viestit: 464
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kokeilin nostaa neulat niin ylös kun saa ja lisäsin suodatinkangasta ilmanputsariin. Lämmöt olivat 170-180 astetta imu- ja pakokanavan välistä mitattuna. Tulpan tyvestä 140-160 astetta. Ilmeisesti oikeaan suuntaan mentiin, mutta hieman on sellainen väkisin rikastamisen maku tässä.

Kaasareiden pääsuuttimet olivat tehtaan jäljiltä 185, eikä 165 kuten luulin. Varmaankin olisi hyvä suurentaa noita, että ei tarvitsisi pitää neuloja viimeisessä pykälässä.

Suuttimissa on merkintä 185 ja reiän halkaisija noin 0.95mm. Onkos olemassa mitään taulukkoa, että minkä kokoinen reikä tarvitaan 195-200ml suuttimelle? Varmaankaan tuo Matin ilmoittama 120 ei vastaa millikokoa? Tulee 0.95 --> 1.20 aikamoinen hyppäys.

Dellorton suuttimet näihin eivät käy. Kierre on eri mitoituksella. Ainoaksi vaihtoehdoksi siis jää nykyisten pilaaminen (viilaaminen).
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 6658
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Suuttimiksi käy M5 suuttimet Dellorto ja Solex mm. K 68 kaasuttimissa on vakiona 190 suutin joka on siis n.120 eli n.1.2 mm .
Tässä linkki jos haluu perehtyä näihin suuttimiin enempi
http://www.allensperformance.co.uk/carb ... ize-chart/
Millaiset oli tulpat?? mihinkä lämpötilaan pyrit toimivan sivuventtiilikoneen lämmöt saamaan? kuinka kone kävi lepuuttamalla sylinterejä vuoroin?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 6658
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve.
Tuo K-68:n 4-tahtikoneen pääsuutin 190 (siis tilavuusmittanen) on yleensä riittävä näihin kaikkiin vakioviritteisiin itäkoneisiin, joskus on crossi kaasuttimessa ollut 200..205 suutin ja tietty 2 -tahtisissa. Yleensä suuttimia ei siis pahemmin tarvi kairata tai metsästää kun ne saa vaikka korjaussarjoista uudet ,tai sitten käytttää suutinkalvaimia ja tulkkia muokkaamaan sopivat. Sivuventtiilikoneen kannen vakio lämpötila on n. 185 astetta ja max. muistaakseni 230 astetta.
Avatar
Justeeri
400
400
Viestit: 464
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

"Suuttimiksi käy M5 suuttimet Dellorto ja Solex mm. K 68 kaasuttimissa on vakiona 190 suutin joka on siis n.120 eli n.1.2 mm ."

Kävin motonetissä sovittamassa dellorton M5 suutinta. Kiertyi neulaputkeen vain puolittain. Eli puolet kierteestä jäi esiin. En viitsinyt ottaa riskiä ja vääntää voimalla... Alkuperäinen suutin ei tarvitse voimaa. Sinällään outo tilanne, kun mittasin alkuperäisen suuttimen kierteeksi 0.75... eli saman kuin noissa dellortoissa. Mutta ei se vaan käy :think:

Joku täällä foorumilla kirjoitteli, että 190ml suutin olisi alle 1.0mm...? Voisihan kokeilla ensin viilata tuohon kokoon ja testata.

Kone kyllä sytkytti hyvin kummallakin pytyllä yksinään, mutta tyhjäkäyntiä jouduin molempiin nostamaan. Sitten kun kytkin molemmat pytyt, niin tyhjäkäynnit oli taas liian korkeat.
Putsasin tulpat karstasta ja ajoin 5km. Ajon jälkeen tulppien reunoilla hieman mustaa vivahdetta ja keskielektrodi/kärki täysin puhdas, joten sen väristä ei voinut mitään päätellä.

Eli kun mittaan lämpöjä SV koneesta, niin mittaan ne nimenomaan kansista, en pytyn päältä? Pahoittelen jos jankkaan, mutta tämä itä-harrastus on minulle vielä niin uusi eikä nämä jutut ole ihan täysin jakelussa...
Siinä tapauksessa voin laittaa neulan takaisin keskiasentoon, kun kannet eivät juurikaan lämpene.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 6658
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

MATTI kirjoitti: 17.04.2019 20:42 Suuttimiksi käy M5 suuttimet Dellorto ja Solex mm. K 68 kaasuttimissa on vakiona 190 suutin joka on siis n.105..110 eli n.1.05...1.1 mm .
Tässä linkki jos haluu perehtyä näihin suuttimiin enempi...tuo kartta ei kyllä osu näköjään venäläisiin tilavuusmittasuuttimiin....tein tarkistusmittauksia..
http://www.allensperformance.co.uk/carb ... ize-chart/
Millaiset oli tulpat?? mihinkä lämpötilaan pyrit toimivan sivuventtiilikoneen lämmöt saamaan? kuinka kone kävi lepuuttamalla sylinterejä vuoroin?
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2091
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Suuttimia on ainakin kahdella eri kierrenousulla 0,75 ja 0,8. Moposportista saa kumpiakin.
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2091
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Justeeri kirjoitti: 17.04.2019 21:19 "Suuttimiksi käy M5 suuttimet Dellorto ja Solex mm. K 68 kaasuttimissa on vakiona 190 suutin joka on siis n.120 eli n.1.2 mm ."

Kävin motonetissä sovittamassa dellorton M5 suutinta. Kiertyi neulaputkeen vain puolittain. Eli puolet kierteestä jäi esiin. En viitsinyt ottaa riskiä ja vääntää voimalla... Alkuperäinen suutin ei tarvitse voimaa. Sinällään outo tilanne, kun mittasin alkuperäisen suuttimen kierteeksi 0.75... eli saman kuin noissa dellortoissa. Mutta ei se vaan käy :think:
Ei ne dellorton suuttimet ole minullekaan sopineet mutta keihinin suutin missä on 0,8 nousu on käyneet.
Avatar
Justeeri
400
400
Viestit: 464
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kiitokset, keihinin 0.8mm kierteiset suuttimet osoittautuivat käypäisiksi.

Seuraava ongelma on tällainen... Yritän saada takarengasta irti, mutta akselissa on kiinni kuvassa näkyvä peltikupo. Näyttää kuin olisi hitsattu kiinni? Jos tuota kupoa ei saa irti, niin ei myöskään akselin ulovetäminen onnistu. Yritin katsella manuaaleista miten takarengas irroitetaan, mutta niissä ei mainittu tuollaista ollenkaan. Miten tämä akseli on tarkoitettu irroitettavaksi?
akseli.jpg
akseli.jpg (393.85 KiB) Katsottu 6844 kertaa
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 7510
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Kuva

Kuva

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2453
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Se ei kuulee justeeri taida auttaa muutakun näyttää tolle laakeri suojukselle rälläkkää tai vinkua :mrgreen:
Avatar
Justeeri
400
400
Viestit: 464
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Siltähän tuo alkaa näyttämään. Tai sitten pitää irroittaa vasen iskari aina kun haluaa renkaan irti.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 6658
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Siinä akselissa pitäis olla olas ja pölysuojassa reikä joka on sen laakerilinjan akselikokoa(eli akselin olas pakottaa tuo pölysuojan paikoilleen). Pölysuojassa myös tukevat aluslevyt (hitsattu pölysuojaan) jotka tulevasti painaa akselin+pölysuojan laakeriin/napahiluun ja estää pölysuojaa kiristymään navan runkoon. Purku oikeilla osilla käy niin että akseli vaan vedetään ulos ja pölysuoja jää napaan /tai tippuu pois ...
Avatar
Justeeri
400
400
Viestit: 464
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Voi p#%!!le, että riittää vastoinkäymistä... Renkaan irroituspuuhat on nyt toistaiseksi jäissä, kun alkoi pahemmat vaikeudet. Alkaa tulla jo epätoivo tämän vehkeen kanssa.

Viikko sitten laittelin PZ-28 kaasuttimet K-65:n tilalle. Nuo minun K-65:t eivät kunnolla pitäneet asetuksiaan, sai olla koko ajan korjaamassa. PZ-28:t säätelin kohdilleen ja vielä alipainemittareilla katsoin että hyvin ovat synkassa. Pyörä toimi hienosti ja veti hyvin. Pintakaasulla kulki 60. Oli ilo ajella. Kunnes sitten eräänä päivänä sammutin pihamaalle ja käynnistin uudelleen. Alkoi jäämään kierrokset huutamaan päälle, kun kaasua laittoi. Hyvin hitaasti laskivat takaisin. Tyhjäkäyntiä ei kunnollista, toinen pytty röpöttelee ja toinen huutaa kierroksilla.

Olen tehnyt seuraavaa:
- Purkanut kaasuttimet, puhdistellut paineilmalla suuttimet ja röörit.
- Uusinut kaasarilaipan tiivisteet useampaan kertaan. Lopulta laitoin vielä silikonia. Ei voi olla imuvuotoa.
- Vaihtanut kaasareita ristiin. Ei korjautunut.
- Mitannut puristukset. 6 bar, eli enemmän kuin tehdas pitää riittävänä. Tuskin on venttiileissa vuotoja.
- Katsonut sytkän strobolla. Ennakko liikkuu kierrosten mukaan. Minimikierroksilla sytyttää edelleen siinä mihin olin aiemmin merkin piiränyt.
- Kaasuvaijerit rasvattu jo aiemmin, liikkuvat herkästi.
- Rasvannut kaasareiden luistit, kokeilun vuoksi jos vaikka jumittavat.

Ongelma on nyt vain pahentunut. Riittää kun hipaisee kaasukahvaa, niin kierrokset hyppäävät korkealle ja jäävät sinne. Jotenkin ylireagoi kaasuun. Niin pienellä liikkeellä ei pitäisi nousta niin kovat kierrokset. Joskus randomisti nousee vaikka ei liikuttaisi kaasukahvaa ollenkaan. Kaasareista on tyhjäkayntiruuvi minimissä, eli ne eivät nosta luistia ollenkaan.

Nyt loppui meikälaisen konstit ja tietämys... Mikä hitto tähän taas tuli?
Avatar
Kimmo Arvila
200
200
Viestit: 224
Liittynyt: 10.12.2017 17:51

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Kimmo Arvila »

Onkohan oiken puolen luisti varmasti oikean puolen kaasuttajassa ja vasemman.... jne.
Vika mielestäni hieman viittaa luistien menneen sekasin 😮
Toki tuo vika tulee "pienien" kaasuttimia koskevien huoltojen yhteydessä eikä ihan siis yllättäen.
Koskaan ei ole aikaa tehdä asioita kerralla kuntoon,
Mutta aina on aikaa tehdä asiat uudestaan :think:
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 7510
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ei kovin aloittelijaystävälliset kaasuttimet, me ei saatu china skeidaa toimimaan vaikka toveri on tehnyt 20 vuotta pienkonehuoltoa...

PZ-28 kaasareita ( tai kopioita ) on myynnissä 20 - 150 ekee ja nuo halvimmat ei ole tehty toimiviksi. Ilmeisesti olet lyönyt kätesi paskaan...

Kuva

Ps suosittelen orkis Pekar K-68 kaasareta ja kääntlaippoja

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
400
400
Viestit: 464
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Terve Kimmo,

Olen kokeillut vaihtaa ristiin luisteja. Kummallakin tekee tuota kierrosten jumitusta. En ole ihan varma kumpi luisti kuuluu kumpaan kaasariin. Katsoin ne sen mukaan, että millä kombinaatiolla liikkuu parhaiten ja molemmissa kaasareissa saman verran klappia.
Avatar
Justeeri
400
400
Viestit: 464
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Uskila kirjoitti: 09.05.2019 21:55 PZ-28 kaasareita ( tai kopioita ) on myynnissä 20 - 150 ekee ja nuo halvimmat ei ole tehty toimiviksi. Ilmeisesti olet lyönyt kätesi paskaan...
Jep sormet haisee... Vaikka nämä eivät ilmeisesti ole niitä halvimpia versioita, ainakin kuvien perusteella. Jännä vain kun toimivat niin hienosti aluksi.
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 122
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja pru426 »

Entäs polttoainehanan purkaminen, jos vaikka tankista tulee jotain ruostemurruja.
Minulla oli jossain välissä kummallista käyntihäikkää, joka hävisi vasta hanan ja tankin putsaamisen jälkeen.


pekka
Avatar
Justeeri
400
400
Viestit: 464
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

pru426 kirjoitti: 09.05.2019 22:09 Entäs polttoainehanan purkaminen, jos vaikka tankista tulee jotain ruostemurruja.
Minulla oli jossain välissä kummallista käyntihäikkää, joka hävisi vasta hanan ja tankin putsaamisen jälkeen.

pekka
Kiitos ehdotuksesta. Mietin sitäkin, että hanasta ei tule bensaa ja sen tähden käy laihalla. Mutta kyllä sitä näyttää sieltä valuvan ja polttoainesuodattimissakaan ei näy mitään roskaa.
piippu
300
300
Viestit: 341
Liittynyt: 11.04.2009 02:35
Paikkakunta: Alahärmä

Re: Sekalaista ongelmaa...

Viesti Kirjoittaja piippu »

Justeeri kirjoitti: 09.05.2019 21:58 Terve Kimmo,

Olen kokeillut vaihtaa ristiin luisteja. Kummallakin tekee tuota kierrosten jumitusta. En ole ihan varma kumpi luisti kuuluu kumpaan kaasariin. Katsoin ne sen mukaan, että millä kombinaatiolla liikkuu parhaiten ja molemmissa kaasareissa saman verran klappia.
Eikös nuo pz-28 ole aina vasen ja oikea menetelmällä, ja pyöreät luistit, niin eihän niitä voi ristiin vaihtaa ainakaan että toimisivat, kun luistin kohdassa rungossa on se tappi joka pitää luistin kohdallaan....eli vain vasen toimii vasemmalla (ja toinen toisaalla) luistin imuviisteiden vuoksi. Ja jos ristissä, niin varmasti kierrokset leijaa...


nimim. sain ekalla kertaa jopa k68:ssa luistit väärinpäin ja ihmettelin runsasta ryntäilyä kaasuun koskematta :angry-banghead: :lol:


Edit. ai niin, ne oli siis ensin toiminut ja seuraavalla käynnistyksellä mihinkään koskematta kierrokset temppuilee...niin ääni kaasuvaijereille, jos kerran kohotkaan ei jumi, eikä neulat hypi pois paikoiltaan :think:
Vastaa Viestiin