Dnepr mt10 röpöttää

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

Taas on tullut se aika vuodesta kun on kaivettu dnepri tallista. Tähän tein tekniikan aikalailla uusiksi muutama vuosi sitten ja ajelemaankin pääsin ja kone toimi hyvin. Se vaeltava vika kävi vielä kaikki muutkin paikat läpi ja osan moneen kertaan. Viimeisimpänä meni vanha kärjellinen ja yksi vanhemman mallinen elektroninen sytkä. Nyt asennettuna sellainen uudemman mallin elektroninen. Samalla laitoin uudet k68 kaasarit.
Ongelma on seuraavanlainen: kone käy hyvin tyhjäkayntiä mutta liikkeelle lähtiessä tukehtuu, ei kestä kaasua ja röpöttää.
Sytytyksen säädöillä saa aikaiselle, myöhäiselle ja hyväksi.
Sama homma kaasarin säädöillä. Saa laihalle, rikkaalle ja hyväksi mutta liikkeelle lähtiessä joko ampuu putkessa, aivastelee tai röpöttää mutta koskaan ei vaan jaksa.
Olen kokeillut kaasarin säädöt laidasta laitaan kun sytkä kohdillaan ja koittanut säätää sytkää kun seokset kohdillaan. Ilman kuormitusta kone käy nätisti ja ottaa kierroksia vaihtelevalla menestyksellä. Vaihde päälle ja meinaa hyytyä. Aina sama homma vaikka miten koittaa.
Aina hiukan vierastanut noita sähköhimmeleitä ja alan olemaan sitä mieltä että järjetön on nimenomaan sellainen nyt... Olisiko ideoita? Sen varmaan pitäisi säätää sytytystä kierroksien mukaan mutta jospa se ei osaakaan :think:
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Onko siis jäänyt täysin toimivana seisontaan ja nyt seisonnat jälkeen vaan ei toimi?

Minkä mallin sytytyslaite siellä nyt on? puola? onko lataus kunnossa? mikä on sytytysennakko nyt, ja miten säädetty? miltä tulpat näyttää? onko venttiilit säädetty? kun käy nätisti tyhjää käykö molemmilla puolilla erikseen? vetääkö vaijerit luisteja samaan tahtiin? onko kaasuttimet puhdistettu? tässä aluksi...
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Mikäli on epäilys että ennakko ei liiku (eli kärjetön ei osaa), sen voi tarkistaa ajoituslampulla. Vautipyörässä on merkit ja lampulla ennakon liikettä voi tarkkailla. Perinteisesti kaikki digi elektroniikka on semmosta että ne toimi kunnes ne ei toimi ollenkaan.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

Yksi vastaus jo katosikin bitti-avaruuteen...
Jäi seisomaan muistaakseni yhden vanhan mallin elekronisen luovutettua, minkä jälkeen vaihdoin vanhan kärjellisen joka luovutti kun keskipakois säätäjästä irtosi jotain ja löi koko laitoksen sopivasti solmuun. Tuli vielä ajamalla kotiin mutta ei enää kärsinyt kaasua juurikaan.
Tilasin uuden elekronisen (led versio) ja samalla uudet kaasarit (k-68) vanhojen k-63 tilalle jotka alkoivat luovuttaa.
Puola uusi.
Tulpat uudet.
Lataa.
Venttiilit ok.
Sytytys säädetty ykk ja led. Säädelty suuntaan ja toiseen. Todettu että saa myöhäiselle ja aikaiselle ja palattu hyvään. Hyytyy ajossa
Kaasarit säädelty aukeamaan samoin. Neula kokeiltu joka asennossa. Saa rikkaalle, laihalle ja hyväksi. Hyytyy ajossa.
Tuo ennakon liikkuminen oli enää ainoa minkä keksin. Pitää katsoa jos löytäisi strobon vaikka lainaan jostain. Sitten olisi sekin koitettu.
Ihanaa tämä uusien osien laatu.
Avatar
Wecu
300
300
Viestit: 367
Liittynyt: 29.11.2007 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja Wecu »

Kokeileppa niitä vanhoja kaasuttimia takaisin jos tulisi jotain muutosta.
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6

Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1267
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Olihan ilmanputsari auki ja sulkuryyppy auki ??
t.hh
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Miten päin K68 luistit kaasareissa? Outo kysymys, mutta mulla oli väärinpäin ku pöydällä purkasin uudet, tarksitin että kaikki kunnossa ja kasasin. Oli muka sitte kiire ja meni luistit ristiin. Sitte olikin tän mallinen tilanne päällä.

Ja noin muuten. Kun tekee näitä päivitysremppoja ei oo huono idea vaihtaa 1 osa kerrallaan ja kattoa että se toimii. Kun vaihtaa useamman osan kerrallaan niin säätäminen muuttuu vaikeeksi.
j.numminen kirjoitti: 25.05.2019 12:18 Ihanaa tämä uusien osien laatu.
Ja keskustellaas nyt myös ihanien uusien osien laadusta. Tiedän näistä sattuneesta systä yhtä ja toista :mrgreen:

Onko nää oikeat K68 kaasarit vai Kiinan kopio K68? Olen myynyt osia nyt vuosia ja voin hieman yllättäen vahvistaa että K68 kinukaillaki ajetaan. Ne lähtee useimmiten toimimaan kun tarkistaa ensin että kaikki on kunnossa. Se aito Pekar on kuitenki aina varmempi valinta. Huom. Vanhan 30x kaasarin kopiota ei saa sitte mennä laittamaan (ompa nyt varoitettu).

Laatu vs hinta?

Keihinit 600€ pari
Dellorot 500€ pari
Pekarit 140€ pari
Kinukit 65€ pari

Mikäli menee ja ostaa Kinukit ahneuksissaan on siinä veroja sekä tullimaksuja kolmannes, rahdit ja tukkurit ja myyjä portaat vetää kolmannen, jolloin kaasariparille jää hintaa apaut 20€

Eli se yksi kaasari maksaa 10€ kappale!!! Sillä osteaan metallit, valetaan, koneistetaan, kasataan ja pakataan. Maksetaan ihmisten palkat ja verot sekä eläkkeet jotka koko homman tekee? Ja tehdaskin haluaa tehdä voittoa kaikkien näiden omien kulujensa jälkeen. Olisko se sitte 5€ kaasutin kyseessä?

Sitte ihmetellään ku Kiinalainen kaasutin on paskaa :think:

Kun joku tehdään minimi hintaan niin se vaatii myös käyttäjältä tarkan kontrollin sekä säädön että kampe voi toimia. Ihme kyllä pensa sumuttuu näistä paskarimpuloistakin ilmavirtaan kohti imuventtiiliä ja ajo sujuu. Pensa ku ei tiedä mistä se menee.

Neukkulan "ilmaiseksi laatua" ajat oli ja meni kauan aikaa sitte. Ken ei usko voi mennä katsomaan. Siellä on Kiinan skeidaa hyllyt täynnä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Mitä tuo hyytyy ajossa tarkoittaa? sammuu kun saunalyhty....veto heikkeenee mutta ei sammu...nykii..paukkuu...?? mutta lähtee hyvin käyntiin? tuntee kaasuttimen säädöt? KÄY HYVIN MOLEMMILLA PYTYILLÄ YKSISTÄÄN? Jos hieman täsmennät sitä varsinaista vikaa, ja millaisia säätöjä ja testejä olet jo tehnyt. Otsikon mukaan suora vastaus RÖPÖTYKSEEN olisi että neulat ei sulje ..kaasarien polttoaineen pinta liian korkea tai suutin/suutinputki irti , neulaventtiili rikki..
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Meinasin reklamoida noista keinästen/lorttojen hinnoista, mutta nehän onkin pari.
Ja noin muuten. Kun tekee näitä päivitysremppoja ei oo huono idea vaihtaa 1 osa kerrallaan ja kattoa että se toimii. Kun vaihtaa useamman osan kerrallaan niin säätäminen muuttuu vaikeeksi.
Just noin. Parhaillaan metsästän virtavaivaa touringista. Tähän mennessä vaihdettu kampiakselin asentotunnistin ja tulpanjohdot. Seuraavaksi puola ja sitten kai boksi.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

Jahas... Yritän vastailla visaisiin kysymyksiin.
Putsari ei ahdista ja kokeiltu ilman.
Hyytyy ajossa tarkoittaa että ei meinaa lähteä liikkeelle. Ei kestä kaasua ja nykii ja paukkuu. Kaasarin säädöt kokeiltu. Neula joka asennossa. Saa sillä kivoja vivahteita käyntihäiriöihin mutta sama perus ongelma pysyy.
Sama homma sytytyksellä
Lähtee hyvin käymään
Kaasareiden pitäisi olla venäläiset. Ainakin sellaisina ne on mulle myyty. Kaasarit purettu ja kasattu. Luistitkin oikein päin. Ei niissä pitäisi mitään kummallista olla kuin suuret toleranssit. Paskemmillakin toiminut.
Kärjettömän laadussa onkin moitittavaa. Valu oli hehtaarilla eikä mahtunut edes paikkaansa ilman viilailua. Muutenkin melko rimpulan oloinen verrattuna vanhaan. Ei sillä tietenkään väliä jos toimii. Edellinen versio pimeni varsin vähäisen käytön jälkeen ja tilailin uuden "paremman". Olisin ostanut alkuperäisen kärkiversion mutta oli joka paikasta loppu.
Laatu on huomattu ihan liian monesti kun on tilaillut uutta osaa ja huomannut että se vanha hiukan kulunutkin on ollut parempi kuin uusi venäläinen. Hinta onkin ainoa positiivinen asia mutta kun kolmannen kerran ostaa samaa osaa muutaman sadan kilometrin matkalle alkaa äkkiä tulla mieleen että ois voinut kerrallakin onnistua eikä haittaisi vaikka olisi vähän enemmän maksanutkin. Kiinalaisista osista olen yrittänyt pysyä kaukana.
Ja nyt kun tästä laadusta tässä synkkää vuodatusta ulostin, tuli mieleen että jos tosiaan uusi puola onkin kaput. Joskus muinoin on oireillut samoin ja silloin puolassa vika.
Viimeksi muokannut j.numminen, 27.05.2019 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
j.numminen
50
50
Viestit: 65
Liittynyt: 19.05.2009 15:51
Paikkakunta: Mietoinen

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja j.numminen »

Enkä olisi tehnyt muutoksia muuta kuin yksi kerrallaan mutta kun seuraava paikka porsii heti kun edellisen saa kuntoon. Muistaakseni tapahtumaketju eteni niin että ensin hajosi kärjellinen, vaihdoin kärjettömän joka oli hyllyssä odottamassa. Kun sain käyntiin luovutti toinen kaasari. Korjasin sen ja sitten pimeni kärjetön. Tilailin sitten uuden kärjettömän ja uudet kaasarit ettei tarvitse vanhojen sohlojen kanssa arpoa.
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Mites nuot hammaspyörien merkinnät onko kohillaan? Kuulostaa ongelma vähän siltä
Avatar
Säätäjä
300
300
Viestit: 393
Liittynyt: 20.09.2007 17:52
Paikkakunta: Pukkila

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja Säätäjä »

Bensan saanti heikko, hana tukossa tai mahdolliset suodattimet? Ne on ihan pas*oja sellaiset läpinäkyvät paperiset suotimet.
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Samanlainen vika ollut kaks kertaa. Puolassa oli ensimmäisellä kerralla vika ja toisella kerralla kärkien jousi osui maihin.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Dnepr mt10 röpöttää

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Uus puola ollu kerran itellä tämmöne. Käy tyhjää, mutta kipinöi mitä sattuu kun koittaa kierroksille.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Vastaa Viestiin