Vasen kansi kuumenee
Vasen kansi kuumenee
Vaihdoin juuri vanhat sylinterit 93 kansiventtiili uraliin paikoilleen ja sain kummastakin pytystä päälle kuusi baaria puristuksia, joten hyvältä vaikuttais. Venttiilit ja kannet koneistamolla todella vasta tarkistettu.
Koekäynnistyksessä vasen pytty tuntuu kuumenevan todella nopeaa ja liiankin kuumaksi. Lyhyen käynnin jälkeen vasen puoli savuaa läheltä pakoputkea ja kansi näyttää tummalta. Oikeaan puoleen voi lyhyen ajan päästä koskea ja vasen hehkuu edelleen.
Voiko tuo johtua esimerkiksi kaasarisäädöistä? Tuossa on jikovin kaasarit.
Koekäynnistyksessä vasen pytty tuntuu kuumenevan todella nopeaa ja liiankin kuumaksi. Lyhyen käynnin jälkeen vasen puoli savuaa läheltä pakoputkea ja kansi näyttää tummalta. Oikeaan puoleen voi lyhyen ajan päästä koskea ja vasen hehkuu edelleen.
Voiko tuo johtua esimerkiksi kaasarisäädöistä? Tuossa on jikovin kaasarit.
Re: Vasen kansi kuumenee
taitaa käydä nyt vaan sillä kuumalla pytyllä. Toinen ei ole mukana..kaasarin säädöt pielessä, tai toinen ei saa polttoainetta/kipinää lainkaan... kun molemmat käy niin sitten tarkka synkronointi että molemmat kaasarin luistit nousee täsmälleen samaan aikaan.
Re: Vasen kansi kuumenee
On ollut noita tilanteita että oikea pytty ei käy ja nyt ei kyllä siitä ole kiinni. Onko tuohon kaasarien luistien säätämiseen jotain hyvää ohjetta, jolla lähtä tarkistaa?
Eniten mietityttää tuo seossuhde kun tulee tuo kuumuus niin selkeästi vasemmalla puolella, että putket menee violetiksi.
Eniten mietityttää tuo seossuhde kun tulee tuo kuumuus niin selkeästi vasemmalla puolella, että putket menee violetiksi.
Re: Vasen kansi kuumenee
Kokeile kääntää kaasarit ristiin siirtyykö vika
Re: Vasen kansi kuumenee
Joo tuo ristiin testaus vois olla kans hyvä idis. Voiko sytytyksen ajotus muuten vaikuttaa tähän?
Re: Vasen kansi kuumenee
Kokeile kans laittaa Tulpan johdot ristiin mutta tee ne erikseen. Ettet vaihda kaasareita ja johtoja yhtä aikaa
Re: Vasen kansi kuumenee
Kaikki ristii rastii nii hyvä tulloo:P mietin vaan tuota jikovin seosruuvia että jos se kuumeneminen johtuu seoksesta nii pittääköhän sitä kiristää vai löysätä? Kaasaripuolen säätöjen kanssa ei oo ikinä tapellu ja eivät oo niin tuttuja. Kerran talvessa vaa purkanu ja puhdistanu.
Re: Vasen kansi kuumenee
Eilen kävin koeajolla. Ennen ajoa kiristin vasemman kaasarin ilma/seosruuvia ja olihan sitä vissiin aika reippaasti löysätty jossakin vaiheessa. Kiristin pohjaan ja avasin yks ja puoli kiekkaa. Käynnistäessä kuului outoa sivuääntä pyörästä, mutta se häipyi lyhyen koeajon jälkeen. Sivuääni johtui ehkä laturin vaihdossa käytetystä paksummasta tiivistepaperista, niin hampaat kohtaa eri kohdasta pintaa?
No nyt hidasta sisäänajoa ja toivottavasti kestää.
No nyt hidasta sisäänajoa ja toivottavasti kestää.
Re: Vasen kansi kuumenee
Terve sellainen hyvin yleispätevä perussääntö motukoihin..Terope kirjoitti: ↑01.07.2019 09:45 Kaikki ristii rastii nii hyvä tulloo:P mietin vaan tuota jikovin seosruuvia että jos se kuumeneminen johtuu seoksesta nii pittääköhän sitä kiristää vai löysätä? Kaasaripuolen säätöjen kanssa ei oo ikinä tapellu ja eivät oo niin tuttuja. Kerran talvessa vaa purkanu ja puhdistanu.
jos seosruuvi on luistin kannen/pytyn puolella se on seosruuvi eli auki lisää huttua ja kiinni vähemmän, mutta jos se on luistin ilmanputsarin puolella se on ilmaruuvi eli auki vähemmän huttua ja kiinni enemmän.
Re: Vasen kansi kuumenee
Jikovissa ei mielestäni ole varsinaista seosruuvia kuin tyhjäkäynnille. Lopuista huolehtii suuttimet ja neula. Eli kannattaa katsoa, onko kaasareiden suuttimet samaa kokoa ja onko luistin neula samassa asennossa.
Jikoviin löytyy ohjeistusta täältä: http://cvkustoms.com/Technical/Ural-Dne ... etors.html
Informaatio ei ole härmäksi, mutta jos se ei haittaa niin kannattaa vilkuilla jos et ole jo vilkuillut ko. dokumentaatiota.
Mulla on Jikovit tehdasasennuksena kuuspäykässä Uralissa ja olen ollut tyytyväinen niiden toimintaan.
Jikoviin löytyy ohjeistusta täältä: http://cvkustoms.com/Technical/Ural-Dne ... etors.html
Informaatio ei ole härmäksi, mutta jos se ei haittaa niin kannattaa vilkuilla jos et ole jo vilkuillut ko. dokumentaatiota.
Mulla on Jikovit tehdasasennuksena kuuspäykässä Uralissa ja olen ollut tyytyväinen niiden toimintaan.
Урал - Maailma tarvitsee esikuvia...
Brittiauto tuo lännen vastine Ladalle...
Brittiauto tuo lännen vastine Ladalle...
Re: Vasen kansi kuumenee
Noissa jikoveissa on kaksi ruuvia. Toinen kulmassa oleva joka säätää tyhjäkäyntiä ja toinen joka säätää ilmeisesti ilmansaantia.
No kuitenkin tänään ajelin töihin vehkeellä max n.55km/h ja juuri ennen firmalle saapumista alkoi oikealta puolelta kuulumaan semmonen epämääränen soundi. Selkeästi sylinteristä/pakoputkesta.
Mulla meni tosiaan aikasemmin almotin sylinterit vaihtoon kun toisella puolella helma ei kestänyt. Jätin almotin männät paikolleen ja hoonautin vanhat vakio teräspytyt.
Onko tämmöisissä operaatioissa millanen sisäänajo? Ajattelin ajella nyt max 60km/h seuraavat vähä päälle tuhat kilsaa..
Ja jos jollakin on joskus leikannu kiinni niin onko se tapahtunut yleensä yhtäkkiä vai onko päästänyt erikseen jonkun varotusäänen?:)
No kuitenkin tänään ajelin töihin vehkeellä max n.55km/h ja juuri ennen firmalle saapumista alkoi oikealta puolelta kuulumaan semmonen epämääränen soundi. Selkeästi sylinteristä/pakoputkesta.
Mulla meni tosiaan aikasemmin almotin sylinterit vaihtoon kun toisella puolella helma ei kestänyt. Jätin almotin männät paikolleen ja hoonautin vanhat vakio teräspytyt.
Onko tämmöisissä operaatioissa millanen sisäänajo? Ajattelin ajella nyt max 60km/h seuraavat vähä päälle tuhat kilsaa..
Ja jos jollakin on joskus leikannu kiinni niin onko se tapahtunut yleensä yhtäkkiä vai onko päästänyt erikseen jonkun varotusäänen?:)
Re: Vasen kansi kuumenee
Mittasin lämmöt pytyistä lasermittarilla kun olin ajanut kotiin. Vasen 240 celssius ja oikea n. 100. Kummatkin arvot tulpan juurelta.
Myös oikealta tuleva sivuääni kasvoi kotimatkalla pyörän lämmetessä. Kuulosti hieman kannentiiviste ääneltä
Myös oikealta tuleva sivuääni kasvoi kotimatkalla pyörän lämmetessä. Kuulosti hieman kannentiiviste ääneltä
Re: Vasen kansi kuumenee
Terve
se alkaa olla venttiilin ohjaimet irti kun kannen lämpötila menee noin reilusti yli 200 asteen. ohjaimien vaihdossa ne ohjaimet irroitetaan n.220 asteessa...Eihän tuolla nyt ajaa kannata ennen kun sen korjaa, hajoaa vaan lopullisesti koko vehe. Normaali käyntilämpö noissa kansissa on 165 asteessa ja ehjässä säädetyssä koneessa tuo ei juurikaan ylity vaikka kiusaa konetta enempikin.
se alkaa olla venttiilin ohjaimet irti kun kannen lämpötila menee noin reilusti yli 200 asteen. ohjaimien vaihdossa ne ohjaimet irroitetaan n.220 asteessa...Eihän tuolla nyt ajaa kannata ennen kun sen korjaa, hajoaa vaan lopullisesti koko vehe. Normaali käyntilämpö noissa kansissa on 165 asteessa ja ehjässä säädetyssä koneessa tuo ei juurikaan ylity vaikka kiusaa konetta enempikin.
Re: Vasen kansi kuumenee
No joo tauollehan tuo kone menee.
Tei lyhyttä analyysiä autotallissa äskettäin ja käymisessa huomasin että kone pysyy käynnissä kummallakin pytyllä, mutta kun vasemman pytyn tulpan vetäsee irti, niin oikea pytty käy selvästi huonommin kuin vasen.
Voikohan tuo lämpeneminen johtua siitä että vasen toimii paremmin kuin oikea ja tuottaa näin enemmän lämpöä?
Otin oikean puolen kaasarin puhdistukseen ja siinä oli ainakin "mäntä"+neula osassa tiukkuutta niin että ei meinaa irrota tai mennä takaisin kaasariin.
Tei lyhyttä analyysiä autotallissa äskettäin ja käymisessa huomasin että kone pysyy käynnissä kummallakin pytyllä, mutta kun vasemman pytyn tulpan vetäsee irti, niin oikea pytty käy selvästi huonommin kuin vasen.
Voikohan tuo lämpeneminen johtua siitä että vasen toimii paremmin kuin oikea ja tuottaa näin enemmän lämpöä?
Otin oikean puolen kaasarin puhdistukseen ja siinä oli ainakin "mäntä"+neula osassa tiukkuutta niin että ei meinaa irrota tai mennä takaisin kaasariin.
Re: Vasen kansi kuumenee
Onko muilla kokemusta vastaavasta?
Re: Vasen kansi kuumenee
Nyt on molemmat kaasarit puhdistettu ja vaihdettu päittäin. Sama vika edelleen. Vasen pytty lämpenee nopeampaa ja pelkästää oikeaa pyttyä pitäessä käynnissä siitä kuuluu epämääräinen pöpötys... Sellainen huonojen kierroksien matala murina. 6,6 baaria kuitenkin oikea sylinteri antaa paineita.
Jääkö tässä enää mahdolliseksi sytytys?
Jääkö tässä enää mahdolliseksi sytytys?
Re: Vasen kansi kuumenee
Pohdin noita vaihtoehtoja mikä kuumentaa tuota vasenta pyttyä. Molemmissa kaasareissa on ollut myös nyt samat säädöt. Ilmaruuvi pohjaan ja 1,5 kierrosta auki. Tyhjäkäyntiruuvi 2,5 kierrosta auki pohjasta. Katsoin myös eilen molempien kaasarien "männän" laskeutumisen ilmanputsarin puolelta kun ovat paikoillaan ja samalta näytti meisselin kärjellä mitattuna se pudotus.
En keksi enää kuin kolme vaihtoehtoa.
1. Sytytys pielessä: Joskus harvoin on päästänyt pikku sen savua ilmanputsariin vievästä kumikurkusta, niin eikös se silloin anna kipinän liian aikaisin? Tämä tapahtuu aina vasemmalla puolella. Voisiko se sitten möhliä oikean puolen sytytyksen?
2. Ilmanrikastin on vasemmalla puolella. Voisiko sen kautta päästä liikaa ilmaa ja seos palaa liian kuumana?
3. Kaasuvaijerit? Ei tullut tarkkaan mitattua tuota kaasareiden "mäntien" laskua mutta jos toinen vaijeri vaikka on koko ajan kireemmällä kuin toinen nii nehän voisi kans vaikuttaa.
En keksi enää kuin kolme vaihtoehtoa.
1. Sytytys pielessä: Joskus harvoin on päästänyt pikku sen savua ilmanputsariin vievästä kumikurkusta, niin eikös se silloin anna kipinän liian aikaisin? Tämä tapahtuu aina vasemmalla puolella. Voisiko se sitten möhliä oikean puolen sytytyksen?
2. Ilmanrikastin on vasemmalla puolella. Voisiko sen kautta päästä liikaa ilmaa ja seos palaa liian kuumana?
3. Kaasuvaijerit? Ei tullut tarkkaan mitattua tuota kaasareiden "mäntien" laskua mutta jos toinen vaijeri vaikka on koko ajan kireemmällä kuin toinen nii nehän voisi kans vaikuttaa.
Re: Vasen kansi kuumenee
Terve
taitaa olla kumminkin nuo säätötoimet hieman hakusessa että tässä sellainen perusohje .K -63,65,,68 kaasuttimille, jolla pitäis päästä alkuun... ja eikös siinä jikovissa ole se seosruuvi (vaikka täällä höpistään että sellaista ei olisi) ole luistin pytyn puolella eli se on silloin niin päin että ruuvia auki niin rikastuu, mutta kumminkin kyllä sen säätöihin saa jos peruskone on vielä kunnossa ..venttiilin säädöt?? mikä sytkä siinä on? mikä se ennakko nyt on??
tässä kumminkin ohje jolla pääsee alkuun jos kiinnostaa....
Tässä kopio perusasetuksesta kun uusia kaasuttimia laitetaan ...sitten kun perusasiat on kohdillaan voi neulalla säädellä tulppien värin ja kaasun vastaavuuden mukaan loput....
Ohessa kopio aiemmin kirjottamastani ohjeesta..kannattaa myös tarkistaa että polttoainetta tulee molemmille kaasutimille,,näissä on taipumus polttoainehanan tukkeentumiseen, jolloin pitää vaikka injektio ruiskulla painaa letkusta polttoainetta takas tankkiin ja "kurlata" tukokset auki..eli kopio ohjeesta..
Molempien luistien pitäisi olla saman verran auki . eli luistin ja kaasuttimen rungon väliin pitäisi perusasennossa mennä saman paksuinen lanka , perussäätö on 0.8mm, mutta todellinen asetus tulee olemaan sitten käydessä säätäen 0.5..0.8 mm, jos ilmarako on enempi, niin silloin tyhjäkäyntiseosten säätö ei oikein enää onnistu. eli säädä ne tyhjäkäyntiruuvista samaan 0.8 mm ilmarakoon. Seosruuvi on siellä ilmanpuhdistin päässä kaasutinta n täysin kiinni asennosta 1. kierros aukipäin. Seosruuvi on tässä ilmaruuvi, eli aukipäin seos laihenee, ja kiinnipäin seos rikastuu. Neulat on yleensä lähelle oikeassa asemassa eli 3:s ura alhaalta. Polttoaineen pinta on niin että neulaventtiilin pitäisi sulkea kun koho on vaakatasossa kaasuttimen runkoon nähden, kun kaasutin on pystyasennossa, eli imukaula alaspäin. Tarkista letkulla puhaltamalla että molemmat varmasti sulkee neulaventtiilit ja että silloin kun neulat sulkeutuu niin koho ei lepää mihinkään muuhun pintaan. silmämäärin että siellä kohokammiossa ei ole mitään silppua. Kun laitat kiinni niin säädät ensin nätin tyhjäkäynnin ja laitat sytytystulppien päähän jonkun kierreholkin tai rautalangan tms. tulpan ja tulpanhatun väliin. kun säädät koneen tyhjäkäyntiä niin lasket /nostat tyhjäkäyntiruuveista kierroksia niin että saat koneen kierrokset hyvin mataliksi, ja sitten kokeilet puoli kerrallaan saatko käyntiä nopeammaksi kiertämällä aina n. 1/4 kierrosta seosruuvia auki/kiinni,kun löydät kohdan jossa käynti on rauhallista ja se ei parane enää seosruuvista paremmaksi niin säädä toinen puoli samoin. Kun nämä on säädetty niin maadota vuoroin tulpat kanteen vaikka ruuvimeisselilla siitä lisäkorokkeesta (tulpan ja hatun välissä)jolloin näet että molemmat sylinterit poksuttaa samaa hidasta tyhjäkäyntiä, ja samalla voimalla. jos yksittäiset sylinterit käy yksistään eri voimakkuudella säädät sen sylinterin kaasutinta aiemmin käydyin keinoin. Kun molemmat käyn yksistään samoin , niin voit joutua hieman laskea tyhjäkäyntikierroksia kun molemmat käy samaan aikaan, mutta käännät vain molempia tyhjäkäynti ruuveja saman verran esim. 1/4..1/8 kierrosta. Kun tämä homma on tehty, niin sitten asetat kaasuvaijerit synkkaan. eli silloin saat molemmat pytyt tekee saman työn. Säädä kaasuvaijerien vedot niin että pidät sormea kevyesti toisen luistin pinnassa ja katsot tarkkaan toista luistia samalla kääntäen kaasukahvaa.. kun tunnet sormessa että toinen luisti hieman "värähtää" niin silloin pitää toisenkin silmin nähden hieman liikahtaa..säädät vaijereiden säätöruuveista niin että molemmat liikahtaa täsmälleen samaan aikaa, ja silloin kun kaasu on pois on vaijereissa n. 2mm tyhjää varaa ennen kun alkaa nostaa luistia...tässä ensialkuun t.-matti
taitaa olla kumminkin nuo säätötoimet hieman hakusessa että tässä sellainen perusohje .K -63,65,,68 kaasuttimille, jolla pitäis päästä alkuun... ja eikös siinä jikovissa ole se seosruuvi (vaikka täällä höpistään että sellaista ei olisi) ole luistin pytyn puolella eli se on silloin niin päin että ruuvia auki niin rikastuu, mutta kumminkin kyllä sen säätöihin saa jos peruskone on vielä kunnossa ..venttiilin säädöt?? mikä sytkä siinä on? mikä se ennakko nyt on??
tässä kumminkin ohje jolla pääsee alkuun jos kiinnostaa....
Tässä kopio perusasetuksesta kun uusia kaasuttimia laitetaan ...sitten kun perusasiat on kohdillaan voi neulalla säädellä tulppien värin ja kaasun vastaavuuden mukaan loput....
Ohessa kopio aiemmin kirjottamastani ohjeesta..kannattaa myös tarkistaa että polttoainetta tulee molemmille kaasutimille,,näissä on taipumus polttoainehanan tukkeentumiseen, jolloin pitää vaikka injektio ruiskulla painaa letkusta polttoainetta takas tankkiin ja "kurlata" tukokset auki..eli kopio ohjeesta..
Molempien luistien pitäisi olla saman verran auki . eli luistin ja kaasuttimen rungon väliin pitäisi perusasennossa mennä saman paksuinen lanka , perussäätö on 0.8mm, mutta todellinen asetus tulee olemaan sitten käydessä säätäen 0.5..0.8 mm, jos ilmarako on enempi, niin silloin tyhjäkäyntiseosten säätö ei oikein enää onnistu. eli säädä ne tyhjäkäyntiruuvista samaan 0.8 mm ilmarakoon. Seosruuvi on siellä ilmanpuhdistin päässä kaasutinta n täysin kiinni asennosta 1. kierros aukipäin. Seosruuvi on tässä ilmaruuvi, eli aukipäin seos laihenee, ja kiinnipäin seos rikastuu. Neulat on yleensä lähelle oikeassa asemassa eli 3:s ura alhaalta. Polttoaineen pinta on niin että neulaventtiilin pitäisi sulkea kun koho on vaakatasossa kaasuttimen runkoon nähden, kun kaasutin on pystyasennossa, eli imukaula alaspäin. Tarkista letkulla puhaltamalla että molemmat varmasti sulkee neulaventtiilit ja että silloin kun neulat sulkeutuu niin koho ei lepää mihinkään muuhun pintaan. silmämäärin että siellä kohokammiossa ei ole mitään silppua. Kun laitat kiinni niin säädät ensin nätin tyhjäkäynnin ja laitat sytytystulppien päähän jonkun kierreholkin tai rautalangan tms. tulpan ja tulpanhatun väliin. kun säädät koneen tyhjäkäyntiä niin lasket /nostat tyhjäkäyntiruuveista kierroksia niin että saat koneen kierrokset hyvin mataliksi, ja sitten kokeilet puoli kerrallaan saatko käyntiä nopeammaksi kiertämällä aina n. 1/4 kierrosta seosruuvia auki/kiinni,kun löydät kohdan jossa käynti on rauhallista ja se ei parane enää seosruuvista paremmaksi niin säädä toinen puoli samoin. Kun nämä on säädetty niin maadota vuoroin tulpat kanteen vaikka ruuvimeisselilla siitä lisäkorokkeesta (tulpan ja hatun välissä)jolloin näet että molemmat sylinterit poksuttaa samaa hidasta tyhjäkäyntiä, ja samalla voimalla. jos yksittäiset sylinterit käy yksistään eri voimakkuudella säädät sen sylinterin kaasutinta aiemmin käydyin keinoin. Kun molemmat käyn yksistään samoin , niin voit joutua hieman laskea tyhjäkäyntikierroksia kun molemmat käy samaan aikaan, mutta käännät vain molempia tyhjäkäynti ruuveja saman verran esim. 1/4..1/8 kierrosta. Kun tämä homma on tehty, niin sitten asetat kaasuvaijerit synkkaan. eli silloin saat molemmat pytyt tekee saman työn. Säädä kaasuvaijerien vedot niin että pidät sormea kevyesti toisen luistin pinnassa ja katsot tarkkaan toista luistia samalla kääntäen kaasukahvaa.. kun tunnet sormessa että toinen luisti hieman "värähtää" niin silloin pitää toisenkin silmin nähden hieman liikahtaa..säädät vaijereiden säätöruuveista niin että molemmat liikahtaa täsmälleen samaan aikaa, ja silloin kun kaasu on pois on vaijereissa n. 2mm tyhjää varaa ennen kun alkaa nostaa luistia...tässä ensialkuun t.-matti
Re: Vasen kansi kuumenee
Hei Matti ja kiitos ohjeista. Käyn kaasarit läpi noilla ohjeilla seuraavalla kerralla.
Mun pyörässä olevissa Jikovissa on seosruuvi ja tyhjäkäyntiruuvi.
Venttiilit on säädetty kaikissa 0.10mm ja puristukset kummallakin puolella yli 6 baaria.
Sytkän oon vaihtanu kärjellisestä tuohon kansi koneen kärjettömään malliin minkä Suomen sivuvaunusta sai tilattua(Oranssi loota).
Seuraavaksi ajattelinkin keskittyä tuon sytytyksen säätöön.
Ennakosta en tiedä. Oon säätänyt sen tähän asti silleen että laitan vasemman männän yläkuolokohtaan katsomalla vauhtipyörästä kohdan ja käännän sytytyksen keskiosaa vastapäivään kunnes sytytyksen valo sammuu.
Mun pyörässä olevissa Jikovissa on seosruuvi ja tyhjäkäyntiruuvi.
Venttiilit on säädetty kaikissa 0.10mm ja puristukset kummallakin puolella yli 6 baaria.
Sytkän oon vaihtanu kärjellisestä tuohon kansi koneen kärjettömään malliin minkä Suomen sivuvaunusta sai tilattua(Oranssi loota).
Seuraavaksi ajattelinkin keskittyä tuon sytytyksen säätöön.
Ennakosta en tiedä. Oon säätänyt sen tähän asti silleen että laitan vasemman männän yläkuolokohtaan katsomalla vauhtipyörästä kohdan ja käännän sytytyksen keskiosaa vastapäivään kunnes sytytyksen valo sammuu.
Re: Vasen kansi kuumenee
Kärjetön iskee tuplakipinää, eli kun se on pielessä niin molemmat sylinterit alkaa tehdä lämpöä.
Ledi yläkuolokohtaan on hyvä aloitus. Sitte ajoituslampulla katsomaan että ennakko siirtyy kierroksilla max ennakon tuntumaan.
Ledi yläkuolokohtaan on hyvä aloitus. Sitte ajoituslampulla katsomaan että ennakko siirtyy kierroksilla max ennakon tuntumaan.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Vasen kansi kuumenee
Oletko varma että se vauhtipyörän merkki on Ykk merkki, eikä ennakko merkki? Siellä pitäis olla kolme merkkiä...pyörintäsuuntaan ensin tulee max. ennakon merkki (35 eykk) siitä noin 70mm vauhtipyöränpintaa pitkin mitattuna seuraavaksi tulee perusennakon merkki (mallista riippuen 8..15 eykk) ja siitä n. 15..10 mm pyörintäsuuntaan viimein Ykk merkki. Aluksi voi säätää sen sytkän niin että pyörittää moottorin perusennakon merkin ja ykk merkin väliin ja kääntää sytytys poksia (myötäpäivään!)niin että siinä jo palava led sammuu. Led:n pitää syttyä ennen max. ennakon merkkiä (35*eykk) ja sen sammuessa (2...8 * eykk) nalli palaa. sytkä kannattaa tarkistaa kahdella kierroksella ja säätää ajoituskuppi niin että mahdolliset poikkeamat puolitetaan mahdollisimman pieneksi. Ajoituslampulla sitten tarkistetaan että max. ennakko asettuu sinne merkkiin (35..36 * eykk) ei sen enempää eikä paljon vähempääkään, mutta perusennakko (kone käymättä) ei saa olla alle Ykk merkin. Tyhjäkäynnillä ko. sytty nostaa perusennakon n. 5 * jolloin normi tyhjäkäynnillä ennakko on n. 10..15 *eykk tienoilla.Terope kirjoitti: ↑04.07.2019 10:30 Hei Matti ja kiitos ohjeista. Käyn kaasarit läpi noilla ohjeilla seuraavalla kerralla.
Mun pyörässä olevissa Jikovissa on seosruuvi ja tyhjäkäyntiruuvi.
Venttiilit on säädetty kaikissa 0.10mm ja puristukset kummallakin puolella yli 6 baaria.
Sytkän oon vaihtanu kärjellisestä tuohon kansi koneen kärjettömään malliin minkä Suomen sivuvaunusta sai tilattua(Oranssi loota).
Seuraavaksi ajattelinkin keskittyä tuon sytytyksen säätöön.
Ennakosta en tiedä. Oon säätänyt sen tähän asti silleen että laitan vasemman männän yläkuolokohtaan katsomalla vauhtipyörästä kohdan ja käännän sytytyksen keskiosaa vastapäivään kunnes sytytyksen valo sammuu.
Viimeksi muokannut MATTI, 04.07.2019 15:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vasen kansi kuumenee
Tuossa mun vaihtipyörässä on kaksi merkkiä aina mitä seuraan. Eka semmonen kapia viiva ja sen jälkeen n.2cm jälkeen leviämpi viiva. Olen ajatellut että tuo leviämpi viiva on yläkuolokohta. Onkohan näin?
Yleensä otan myös kansiventtiilin kopan pois ja toiselta puolelta voin kattoa kun toinen venttiili lähtee laskemaan ja toinen nousemaan niin niiden kohdatessa leveä viiva on keskellä.
Minäpä laitan kuvat ensi kerralla kun ehdin värkkäämään pyörää.
Kiitoksia hyvistä ohjeista!
Yleensä otan myös kansiventtiilin kopan pois ja toiselta puolelta voin kattoa kun toinen venttiili lähtee laskemaan ja toinen nousemaan niin niiden kohdatessa leveä viiva on keskellä.
Minäpä laitan kuvat ensi kerralla kun ehdin värkkäämään pyörää.
Kiitoksia hyvistä ohjeista!
Re: Vasen kansi kuumenee
Terve
Joo ja sitku pääsee tien päälle, niin tollanen IR lämpömittari on osoittautunut hyväksi mitata kannen lämpötiloja...
Ps se puoli mikä käy kuumana, niin lisää vaijeriin välystä siltä puolelta saa sitten molemmat pytyt töihin samalla tavalla, joskus ollut lämpötilaeroa lähes 100 astetta kansissa
Joo ja sitku pääsee tien päälle, niin tollanen IR lämpömittari on osoittautunut hyväksi mitata kannen lämpötiloja...
Ps se puoli mikä käy kuumana, niin lisää vaijeriin välystä siltä puolelta saa sitten molemmat pytyt töihin samalla tavalla, joskus ollut lämpötilaeroa lähes 100 astetta kansissa
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Vasen kansi kuumenee
Noniin. Kaasuvaijerit olivat tosi huonon kuntoset ja eri mittaset niin vaihdoin ne tuoreisiin saman mittaisiin.
Onkos tässä hyvä työjärjestys nyt:
Sytytys kuntoon
Kaasarisäädöt kuntoon?
Otin kuvat noista vauhtipyörän merkeistä ja jostakin kolmannesta naarmusta. Tuo lyhyempi nuoli siis ilmestyy ensin.
Olen nyt laittanut sytytyksen niin että tuo lyhyempi nuoli kohille, sitten käännän sytkää kellon suuntaisesti kunnes valo sammuu. Riittääkö tuo perusasetukseksi sytytykselle?
Mitä nuo aikaisemmin mainitut eykk:t muuten tarkoittaa ja miten ne saa mitattua?
Onkos tässä hyvä työjärjestys nyt:
Sytytys kuntoon
Kaasarisäädöt kuntoon?
Otin kuvat noista vauhtipyörän merkeistä ja jostakin kolmannesta naarmusta. Tuo lyhyempi nuoli siis ilmestyy ensin.
Olen nyt laittanut sytytyksen niin että tuo lyhyempi nuoli kohille, sitten käännän sytkää kellon suuntaisesti kunnes valo sammuu. Riittääkö tuo perusasetukseksi sytytykselle?
Mitä nuo aikaisemmin mainitut eykk:t muuten tarkoittaa ja miten ne saa mitattua?
- Liitteet
-
- IMG_20190713_114113.jpg (817.69 KiB) Katsottu 4305 kertaa
-
- IMG_20190713_114047.jpg (860.71 KiB) Katsottu 4305 kertaa
-
- IMG_20190713_114454.jpg (1001.16 KiB) Katsottu 4305 kertaa
-
- IMG_20190713_114208.jpg (587.48 KiB) Katsottu 4305 kertaa
Re: Vasen kansi kuumenee
Terve
Ne merkinnät riippuu koneen iästä (tai vauhtipyörän iästä) ennen 90lukuu kansiventiili koneissa oli melkein aina merkinnät ykk(yläkuolokohta), perusennakko 8..15 astetta eykk(ennen yläkuolokohtaa) ja ensimmäisenä pyörintäsuunnnassa vastaantuleva 32...36 astetta eykk. Kun käytettiin keskipakoisjakajaa sytytys asetettiin pakottamalla keskipakoissäätimen limput auki (vastaa ajokierroksilla olevaa tilannetta ) ja silloin säädettiin ajoitus max. ennakon merkkiin, ja jos vaan haluttiin tarkistaa käynnistysennakko niin sitten ajoitus perusennakkomerkkiin. Ykk merkki pitäis näissä vauhtipyörissä olla aina merkitty. Eli kun löytää Ykk merkin (tulpanreiästä tikulla tarkistaa onko mäntä silloin ihan ylhäällä) niin muut merkit saa itse merkittyä ja tulkittua siellä olevat, ihan mittaamalla kopan ajoitus ikkunan halkaisijaa mittana käyttäen. Niillä mekinnöillä sytytyslaitteen pohjalevyssä ei ole juurikaan mitään merkitystä, ne on vaan lähinnä suuntaa antavia.
Työ järjestys.
-Sytytys kuntoon ja oikeaan ennakkoon
-venttiilien välykset oikeaksi
-polttoaineen tulon varmistus molempiin kaasuttimiin
-kaasuttimet puhtaaksi ja perussäätöön
-kaasutinvaijerit synkkaan (luistit nousee täsmälleen samaan aikaan)
-lopulliset säädöt ajotuntuman ja tulppien värin mukaan
Ne merkinnät riippuu koneen iästä (tai vauhtipyörän iästä) ennen 90lukuu kansiventiili koneissa oli melkein aina merkinnät ykk(yläkuolokohta), perusennakko 8..15 astetta eykk(ennen yläkuolokohtaa) ja ensimmäisenä pyörintäsuunnnassa vastaantuleva 32...36 astetta eykk. Kun käytettiin keskipakoisjakajaa sytytys asetettiin pakottamalla keskipakoissäätimen limput auki (vastaa ajokierroksilla olevaa tilannetta ) ja silloin säädettiin ajoitus max. ennakon merkkiin, ja jos vaan haluttiin tarkistaa käynnistysennakko niin sitten ajoitus perusennakkomerkkiin. Ykk merkki pitäis näissä vauhtipyörissä olla aina merkitty. Eli kun löytää Ykk merkin (tulpanreiästä tikulla tarkistaa onko mäntä silloin ihan ylhäällä) niin muut merkit saa itse merkittyä ja tulkittua siellä olevat, ihan mittaamalla kopan ajoitus ikkunan halkaisijaa mittana käyttäen. Niillä mekinnöillä sytytyslaitteen pohjalevyssä ei ole juurikaan mitään merkitystä, ne on vaan lähinnä suuntaa antavia.
Työ järjestys.
-Sytytys kuntoon ja oikeaan ennakkoon
-venttiilien välykset oikeaksi
-polttoaineen tulon varmistus molempiin kaasuttimiin
-kaasuttimet puhtaaksi ja perussäätöön
-kaasutinvaijerit synkkaan (luistit nousee täsmälleen samaan aikaan)
-lopulliset säädöt ajotuntuman ja tulppien värin mukaan
Re: Vasen kansi kuumenee
Kun tuo pitkä nuoli on paikoillaan niin mäntä on silloin korkeimmillaan.
Kirjoitit aikaisemmin:
".pyörintäsuuntaan ensin tulee max. ennakon merkki (35 eykk) siitä noin 70mm vauhtipyöränpintaa pitkin mitattuna seuraavaksi tulee perusennakon merkki (mallista riippuen 8..15 eykk) ja siitä n. 15..10 mm pyörintäsuuntaan viimein Ykk merkki."
Tuon pienen nuolen ja ison nuolen välissä en usko olevan 70mm vaan enemmänkin tuo 15-10mm.
Tuossa viimesessä kuvassa olevan "a"merkin jälkeen tulee järjestelmällisiä raaputuksia niin olisikohan se max ennakko->n70mm tulee pieni nuoli perusennakko ja 10-15mm ykk.
Eli nyt on hyvä idea asettaa sytkän ledin sammuminen kellonsuuntaisesti käännettäessä tuohon perusennakko(lyhyt nuoli)?
Juoksen tässä tietokoneen ja autotallin väliä kun sain pitkästä aikaa omaa aikaa touhuta :D
Alan katsomaan tarkemmin noita Matti antamiasi kaasariohjeita..
Kirjoitit aikaisemmin:
".pyörintäsuuntaan ensin tulee max. ennakon merkki (35 eykk) siitä noin 70mm vauhtipyöränpintaa pitkin mitattuna seuraavaksi tulee perusennakon merkki (mallista riippuen 8..15 eykk) ja siitä n. 15..10 mm pyörintäsuuntaan viimein Ykk merkki."
Tuon pienen nuolen ja ison nuolen välissä en usko olevan 70mm vaan enemmänkin tuo 15-10mm.
Tuossa viimesessä kuvassa olevan "a"merkin jälkeen tulee järjestelmällisiä raaputuksia niin olisikohan se max ennakko->n70mm tulee pieni nuoli perusennakko ja 10-15mm ykk.
Eli nyt on hyvä idea asettaa sytkän ledin sammuminen kellonsuuntaisesti käännettäessä tuohon perusennakko(lyhyt nuoli)?
Juoksen tässä tietokoneen ja autotallin väliä kun sain pitkästä aikaa omaa aikaa touhuta :D
Alan katsomaan tarkemmin noita Matti antamiasi kaasariohjeita..
Re: Vasen kansi kuumenee
Terve
Tuli kirjotettua hieman nopeesti...tuo max. ennakomerkki on n. 70 mm vauhtipyöränpintaa pitkin mitattuna Ykk merkistä ei perusennakko merkistä.
Mutta kun sulla on siellä nyt kärjetön sytty joka itse säätelee sen max. ennakon melko lailla varmasti, niin aseta se ledin sammumis kohta siihen perusennakon merkin, joka sulla siellä nyt näkyy olevan (10..15 mm ennen ykk merkkiä) ja ykk merkin puoliväliin, ja vaikka vielä lähemmäs ykk. merkkiä niin silloin ollaan jo hyvin lähellä oikeaa ja mopo kyllä sytyn ajoituksen puolesta pelaa hyvin.
Tuli kirjotettua hieman nopeesti...tuo max. ennakomerkki on n. 70 mm vauhtipyöränpintaa pitkin mitattuna Ykk merkistä ei perusennakko merkistä.
Mutta kun sulla on siellä nyt kärjetön sytty joka itse säätelee sen max. ennakon melko lailla varmasti, niin aseta se ledin sammumis kohta siihen perusennakon merkin, joka sulla siellä nyt näkyy olevan (10..15 mm ennen ykk merkkiä) ja ykk merkin puoliväliin, ja vaikka vielä lähemmäs ykk. merkkiä niin silloin ollaan jo hyvin lähellä oikeaa ja mopo kyllä sytyn ajoituksen puolesta pelaa hyvin.
Re: Vasen kansi kuumenee
Nyt on sytytys säädetty perus ennakon ja ykk väliin enemmän ykkta lähelle. Ilmaruuvi pohjaan ja yksi kierros auki molemmissa, tarkistettu että tyhjäkäynti ruuvin jättämä väli on vähä alle 1mm molemmissa. Venttiilit katottu.
Lähti käyntiin ja vasen puoli antoi hyvin nopeasti 100 astetta ja oikea 40. Saakohan tuo oikea liikaa ilmaa esim ilmaryypyn kautta?
Lähti käyntiin ja vasen puoli antoi hyvin nopeasti 100 astetta ja oikea 40. Saakohan tuo oikea liikaa ilmaa esim ilmaryypyn kautta?
Re: Vasen kansi kuumenee
Nii ja molempii tullee pensaa ja on puhdistettu.
Re: Vasen kansi kuumenee
Noniin nyt säädin eka tuota oikeaa rikastusta hiljalleen ja sain sen nyt n. 20 astetta kuumemmaksi ku oikean puolen. Vähän liikaakin.
Pitääkö nuo saada käymään tyhjäkäynnillä yhdellä pytyllä säädettäessä vai tehdäänkö se ilmasäätö kevyellä kaasulla?
Pitääkö nuo saada käymään tyhjäkäynnillä yhdellä pytyllä säädettäessä vai tehdäänkö se ilmasäätö kevyellä kaasulla?