Vasen kansi kuumenee

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Uskon vahvistusta sytkän säätöön...


IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Niin ja jos on sytytys strobo käytettävissä, niin liimaa heijastavan teipin vauhtipyörään sytytysennakon paikkaan on sitten helppo tarkistaa toimiiko sytytysennakon säätö oikein...

Kuva

Ps esim. teipin etureuna 38 astetta ja takareuna 32 astetta
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Terope »

Koeajo: oli jotai uutta nykimisen tyyppistä tunnetta vähän aluksi. Kotia päästessä vasen n. 150 astetta ja oikea 130astetta.

Ainakin oikeaan suuntaa on homma vissii menny. Tuo oli lyhyt ajo ja näkee paremmin ku ehtii ajaa pitemmälle.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Normi tilanteessa kun kaataa hieman vettä kylmien sylinterien päälle ja käynnistää koneen, niin toinen sylinteri alkaa keittää lähellä kantta olevassa poterossa vettä n. 30 sekuntia ennen kun toinen sylinteri. Jos ero alkaa olla vaikka 1 min . on sylinterien työmäärässä jo eroa. Normi ajossa toinen sylinterin kansi on tulpanjuuresta esim. n. 30km maantieajon jäkeen heti käydessä mitattuna n. 150..160 astetta ja toinen +/- 15 astetta.
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Terope »

Selvä. Kiitoksia ohjeista! Paljo patempi tilanne ehkä nyt:)
Avatar
Hermanni57
300
300
Viestit: 302
Liittynyt: 13.07.2017 18:15
Paikkakunta: Keuruu

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Hermanni57 »

Minä taistelin vastaavan ongelman kanssa,että toinen pytty kävi vaihtelevasti kylmänä, hyvin, heikosti ja sitten vain toisella. Tulpan hattu oli sökö.
Joo, kyllä tämä toimii, mutta en tiedä miksi!
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Terope »

Tulpanjohdot just vaihdettu motonetistä ostettuihi uusiin. Yks reissu jo oli taistelua tälle kessää tuon takia:D
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Terope »

Päivitystä: Lämmöt pysyneet hyvinä ja kyllähän tuo on ilmeisesti ollut ihan kaasarisäädöistä kiinni. Nyt pytyt lämpiää noin 165-175 ja eroa n.30astetta. Vasen lämpiää edelleen enemmän.
Avatar
juhanvon
75
75
Viestit: 91
Liittynyt: 04.05.2018 10:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja juhanvon »

Terope kirjoitti: 23.07.2019 09:00 Päivitystä: Lämmöt pysyneet hyvinä ja kyllähän tuo on ilmeisesti ollut ihan kaasarisäädöistä kiinni. Nyt pytyt lämpiää noin 165-175 ja eroa n.30astetta. Vasen lämpiää edelleen enemmän.
Vähän samoin oirehtivan seiskapätkä rangerin kanssa tullu tässä ihmeteltyä. Tänään sitten tein kunnolla kuumalle koneelle ohivuotomittauksen ja tulos oli että imuventtiili vuotaa. Oireet just samanlaiset ei oikein meinaa löytyä säätöjä ja vasen puoli kuumenee enempi ja sieltä se vuoto löytyi.
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Terope »

juhanvon kirjoitti: 23.07.2019 17:54
Terope kirjoitti: 23.07.2019 09:00 Päivitystä: Lämmöt pysyneet hyvinä ja kyllähän tuo on ilmeisesti ollut ihan kaasarisäädöistä kiinni. Nyt pytyt lämpiää noin 165-175 ja eroa n.30astetta. Vasen lämpiää edelleen enemmän.
Vähän samoin oirehtivan seiskapätkä rangerin kanssa tullu tässä ihmeteltyä. Tänään sitten tein kunnolla kuumalle koneelle ohivuotomittauksen ja tulos oli että imuventtiili vuotaa. Oireet just samanlaiset ei oikein meinaa löytyä säätöjä ja vasen puoli kuumenee enempi ja sieltä se vuoto löytyi.
Terve, Joo jotain samantyyppistä voisi olla. Eilen ja tänää ajaessa on alkanut tulee pätkimistä käynnistämisen jälkeen ja se katoaa kun koneen ajaa lämpimäksi. Jännä juttu kuitenkin on että kun tulpanhattuja käyttää pois ajon jälkeen niin oikea pytty käy yksinään hyvin ja vasemmalla sammuu melkein heti vaikka se käy kuumempana.

Pitänee käydä noita venttiilisäätöjä läpi, vaihtaa tulppa ja kaasarisäädöt tarkistuttaa jos kahdella ekalla ei auta.
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Terope »

Noniin, Eilen kahvitauolla kävin aukasemassa vasemman kannen ja säädin venttiilit pako n.0,15mm ja tulo n.0,10 sekä vaihdoin tulpan. Töistä lähtiessä ei enää kuulunut aikaisemmin ollut rahinaa, paukuttelu poissa ja muutenkin hyvä veto koneella.

Ihme homma:)
Avatar
juhanvon
75
75
Viestit: 91
Liittynyt: 04.05.2018 10:40
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja juhanvon »

Nyt taas kulkee ja lämmöt hanskassa, kaasarin vaihto ja venttiilien säätö. Tiedä sitten kumpi auttoi.

IR-lämpömittarin mittausepävarmuus on vähän alkanut mietityttämään. Sehän mittaa lämpötilän IR-säteilystä jonka määrä on taasen kovasti riippuvainen pinnan laadusta ja ominaisuuksista. Halvoissa IR-mittareissa on kiinteä heijastuskerroin joka on arvottu jonnekkin keskimäärin sopivaksi. Nyt kun siihen kanteen tähtäilee niin ruosteisesta tulpanjuuresta saa ihan eri lukemat kuin kannen alumiinipinnasta varsinkin jos se on puhdas ja kiiltävä. Äkkiä saattaa käydä niin että kansista saa IR-mittarilla eri lukemat jos pinnat on erilailla hapettuneet tms. vaikka lämpötilaero ei oikeasti niin suuri olekkaan.
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: Vasen kansi kuumenee

Viesti Kirjoittaja Terope »

juhanvon kirjoitti: 25.07.2019 11:34 Nyt taas kulkee ja lämmöt hanskassa, kaasarin vaihto ja venttiilien säätö. Tiedä sitten kumpi auttoi.

IR-lämpömittarin mittausepävarmuus on vähän alkanut mietityttämään. Sehän mittaa lämpötilän IR-säteilystä jonka määrä on taasen kovasti riippuvainen pinnan laadusta ja ominaisuuksista. Halvoissa IR-mittareissa on kiinteä heijastuskerroin joka on arvottu jonnekkin keskimäärin sopivaksi. Nyt kun siihen kanteen tähtäilee niin ruosteisesta tulpanjuuresta saa ihan eri lukemat kuin kannen alumiinipinnasta varsinkin jos se on puhdas ja kiiltävä. Äkkiä saattaa käydä niin että kansista saa IR-mittarilla eri lukemat jos pinnat on erilailla hapettuneet tms. vaikka lämpötilaero ei oikeasti niin suuri olekkaan.
Joo en tiedä kui tarkka tuo IR-mittaus oikiasti on mutta sillä kuitenkin havaittu alkuperäinen 240/60(Vasen/oikea) astetta suhde ja siitä on päästy n.175/n.150 lämpötiloihin niin hyvin antaa ainakin osviittaa.

Yleensä ammun sitä laaseria tulpan juureen ja siitä vähän lohkoa kohti ja katon mistä antaa kuumimman arvon.
Vastaa Viestiin