Jakopään rasvauksen parantaminen?

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Terve,

Pyörän (M) jakopää/laturi pitää aika railakasta ääntä. Muistuttaa sepelimyllyä. Olen kokeillut kaikki mahdolliset kiristykset ja toista laturiratastakin. Ainoa keino, millä metelin saa hiljennettyä on salvoa laturiratas tuoreella öljyllä. Tämän jälkeen pyörä käy kuin ompelukone jonkin aikaa. Ihan kohtalaisen pitkän lenkin saa ajaa, ennenkuin meteli palailee.

Ajattelin sellaista, että onkohan kukaan saanut paranneltua jollakin konstilla etupään öljynkiertoa? Kyllä siellä toki öljyä on nytkin, mutta jos sitä saisi lisää tippumaan jonnekin sille alueelle missä nokkaratas ja laturiratas kohtaavat niin olisin melkein toiveikas, että homma olisi sillä taputeltu. Tuskinpa lisävoitelusta haittaakaan olisi.

Saahan tuohon hiljaisia rattaitakin tilattua, mutta jos olisi tämmöinen halvempi konsti ensin...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Jos kone on hiljainen kun laturin ottaa pois (laittaa vaan peitelevyn aukon suojaksi koeajon ajaksi ja akkuun virtaa) niin sitten pitää etsiä parempi laturin ratas . Usein rattaat on epäkeskeisiä ja/tai huonohampaisia. Laturin hammasvälys säädetään poistamalla laturin takimmainen peltikotelo (jos kyse 150W 12V peruslaturista) se irtoaa laturia poistamatta. Merkitään yksi tuuletinsiipi ja pyöräytetään varovasti polkusimella konetta aina 1/4 tuuletinsiiven kierrosta ja tarkastetaan tuuletinsiivestä ees/taas kiertämällä hammasvälyksen määrä..jatketaan kunnes tuuletinsiipi on kiertänyt vähintään 1.5 kierrosta. Jos välys vaihtelee voimakkaasti on hammasratas yleensä huonolaatuinen / soikio, ja ratas pitää vaihtaa. Jos välys on suurin piirtein sama kautta tarkastusalueen säädetään välys niin että ahtaimmillaankin on siipipyörässä tunnistettava välys. Jos laturista edelleen kuuluu kolketta voi laakerit olla loppu tai laturin takaosan (tuuletinpää) lämpöliike sovitteinen laakerisovite kulunut liian väljäksi ja laakeri kolaa laturin lämmettyä sovitteessa. Jos em. vika niin sovitteeseen voi laakerin "liimata" joustavalla kuumankestävän tiivisteliiman kanssa , mutta huom!! ei tiukkaa lukitetta, koska silloin on roottorin vaurio riski.
Jos kolaa ilman laturiakin on mahdollista nokka-akselin rattaan kiilaura vaurioitunut (kasvanut leveys) ja hammaspyörän puristesovite nokkaan on löystynyt tai jakopään hammasvälys liian suuri ( yli 0.15 mm).
Jos koneessa on oikea jakopään hammasvälys 0.05...0.1 mm ja nokan ratas kiinni+ ehjät laturin laakerit/pesät ja hyvä laturinratas+ oikea laturin hammasvälys , on jakopää ihan hiljainen ilman mitään virityksiäkin.

Tässä mopossa taitaa kumminkin olla se alkuperäinen 6V laturi? siinä laturissa on se hammaspyörä varsin heikko...usein halki kiilan kohdilta. Välyksen tarkistus taisi onnistua kun sen hiilien pölypellin irrotti ja sieltä pääsi kokeilee liukurenkaasta välystä. Ratas piti muistaakseni jättää nokan rattaan jättöpuolelle, eli partamenosuuntaan katsottuna nokan rattaan oik. puolelle (klo 12...14 välille säädettynä oikeaan välykseen) näin muistaisin. mutta jakopään ääntelystä muuten sama tarina.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Jos kaikki on kunnossa, niin pitäisi öljyn kulkeutua laturin rattaalle...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3640
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Eli tuossa ylemmässä kuvassa näkyy pieni tippanokka joka lorottaa öljyä rattaisiin. Mikäli mikään ei auta vois tarkistaa että öljypumppu toimii oikeasti ja tippanokka tuo öljyä rattaalle.

Pumpun toimintaa voi arpoa avaamalla sylinterin alapäässä olevan tarkistusruuvin koneen käydessä. Tippanokan kunto selviää vasta jakopään kopan avauksen jälkeen. Joskus se nokka on ollu irrallisena siellä kopan pohjalla.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kiitos vastauksista,

Minulla on se täälläkin monesti kirottu "suoraveto", mutta ei siitä sen enempää. Alkuperäiseen 6v laturin runkoon on rakennettu läpimenoakseli ja sen perässä VAPE:n 12v alternaattori. Laturin etu ja taka laakerit ovat uudet ja kunnossa tällä hetkellä, joten siitä meteli ei johdu. Tuo öljyn kierron ja tippanokan suhteen ihan hyvä pointti. Jotakin siellä varmasti tapahtuu, kun öljyä tihkuu laturin rungon ja lohkon raosta. Mutta kun öljyä laittaa vielä lisää, niin silloin metelikin hiljenee. Jospa talvella saisi etupään avattua.

Ilman laturia kolina hiljenee reippaasti. Ei nyt ihan täysin äänettömäksi, mutta ero on valtava. Uusi laturiratas piti pahempaa melua kuin vanha, joten toistaiseksi käytän vanhaa. Olen kiristänyt laturin niin kiräksi kuin saa ilman että alkaa vinkumaan. Tässä kireydessä klappia tuntuu 1-2mm kun laturin akselia pyörittää kädellä vapen päästä. Tuo välys pysyy aika samana kun konetta pyörittelee käynnistyspolkimesta.

Tässä systeemissä taitaa olla sellainen ero normi 12v latureihin, että 6v laturin ratas on pienempi? Saisiko 12v ratasta käymään tähän?

Sitten olisi näitä hiljaisia vaihtoehtoja. Olisiko kenelläkään kokemuksia tällaisista:
http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=5891
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Nuo "hiljaisen" jakopään rattaat oli kovaa huutoa joskus rapiat 15 vuotta takaperin..silloin itsekin sellaisia pari valmistin, ja yksi (kuvan musta kehänen) oli mulla käytössä n. 12 tkm , kunnes opin mittaamaan ja kasaamaan oikeasti hiljaisen ,pienillä välyksillä olen jakopään....eikä sen jälkeen ole ollut tarvis tuollaisille. :mrgreen:
hiljanen jakoratas.jpg
hiljanen jakoratas.jpg (130.04 KiB) Katsottu 3603 kertaa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Justeeri kirjoitti: 30.07.2019 11:58 Kiitos vastauksista,

Minulla on se täälläkin monesti kirottu "suoraveto", mutta ei siitä sen enempää. Alkuperäiseen 6v laturin runkoon on rakennettu läpimenoakseli ja sen perässä VAPE:n 12v alternaattori. Laturin etu ja taka laakerit ovat uudet ja kunnossa tällä hetkellä, joten siitä meteli ei johdu. Tuo öljyn kierron ja tippanokan suhteen ihan hyvä pointti. Jotakin siellä varmasti tapahtuu, kun öljyä tihkuu laturin rungon ja lohkon raosta. Mutta kun öljyä laittaa vielä lisää, niin silloin metelikin hiljenee. Jospa talvella saisi etupään avattua.

Ilman laturia kolina hiljenee reippaasti. Ei nyt ihan täysin äänettömäksi, mutta ero on valtava. Uusi laturiratas piti pahempaa melua kuin vanha, joten toistaiseksi käytän vanhaa. Olen kiristänyt laturin niin kiräksi kuin saa ilman että alkaa vinkumaan. Tässä kireydessä klappia tuntuu 1-2mm kun laturin akselia pyörittää kädellä vapen päästä. Tuo välys pysyy aika samana kun konetta pyörittelee käynnistyspolkimesta.

Tässä systeemissä taitaa olla sellainen ero normi 12v latureihin, että 6v laturin ratas on pienempi? Saisiko 12v ratasta käymään tähän?

Sitten olisi näitä hiljaisia vaihtoehtoja. Olisiko kenelläkään kokemuksia tällaisista:
http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=5891
Onko nyt kyseessä VAPEn kestomagneettilaturi vai tavan syötettävällä virralla (hiilisilta) laturi?? aika paljon asioita helpottaa kun laittaa kuvan millainen kokoonpano on kulloinkin kyseessä, jää paljon turhaa löpinää pois...
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Se on VAPE:n kestomagneettilaturi 150w.
20190628_140753.jpg
20190628_140753.jpg (355.32 KiB) Katsottu 3592 kertaa
Tuossahan on sellainen juttu, mikä on kaikissa muissakin vastaavissa, että nuo magneetit haraa vastaan aina ylimenokohdalla. Tämä varmaankin pahentaa mekkalaa, jos välyksiä on rattaissa.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Joo kestomagneettilaturia ei saa hiljaseksi, muuten kun laittamalla hihnavedon...eikä se täysin hiljene sittenkään!. Olen tehnyt noita muutoksia kubotan kestomagneettilaturilla ja se metelöi kun vaihesiirto naputtaa kokoajan välyksiä...eli ei saa hiljaseksi
120-2096_IMG.JPG
120-2096_IMG.JPG (152.14 KiB) Katsottu 3591 kertaa
120-2089_IMG.JPG
120-2089_IMG.JPG (102.02 KiB) Katsottu 3589 kertaa
lca
200
200
Viestit: 231
Liittynyt: 19.08.2009 09:08
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja lca »

Miten muuten välys kannattaa laittaa 150w eli normi 12v laturilla. Ite oon aina poistanut peltikopan ja tuulettimesta kokeillut et välys juuri ja juuri tuntuu kylmänä. Vai pitäiskö säätää kylmänä välys kokonaan pois?
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

lca kirjoitti: 30.07.2019 14:37 Miten muuten välys kannattaa laittaa 150w eli normi 12v laturilla. Ite oon aina poistanut peltikopan ja tuulettimesta kokeillut et välys juuri ja juuri tuntuu kylmänä. Vai pitäiskö säätää kylmänä välys kokonaan pois?
Itse tekisin niin, että säätää niin kireälle kun saa, missä ei vielä kuulu vinkumista. Tämän jälkeen konetta pyöritellen tarkistus, että välystä on joka kohdassa. Jos kolinaa haluaa välttää, niin kireys on parempi kuin löysyys. Vinkuminen tarkoittaa että alkaa olla liian kireällä. Omassa laturissa klappia on vielä senkin jälkeen kun vingunta alkaa, mutta tiettävästi se voi rasittaa laakereita ym. Näin olen itse asian junaillut. Muut osaavat varmaan antaa ammattimaiseman ohjeen.
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

oldtimeri myy kans dnepriin jotain ''hiljasia rattaita'', nokkaratas kataloogin mukaan alumiinia
http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=6189
007.100_1_XL.JPG
007.100_1_XL.JPG (90.34 KiB) Katsottu 3428 kertaa
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

kalkkuna kirjoitti: 30.07.2019 09:30
Pumpun toimintaa voi arpoa avaamalla sylinterin alapäässä olevan tarkistusruuvin koneen käydessä. Tippanokan kunto selviää vasta jakopään kopan avauksen jälkeen. Joskus se nokka on ollu irrallisena siellä kopan pohjalla.
Pikkuse korjaisin tuota kommenttia. Tarkistusoppua ei vaan ole kaikisssa pytyissä vuosimalluista riippuen.Oomiini oon poraillu sen tavittaessa
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Laitetaanhan vielä muutama kuva niin ei jää kenellekkään epäselväksi, että puhutaanko paskaa vaiko eikö
-yhessä kuvassa alkupeäinen liitäntä
-yhessä kuvassa poraamani liitäntä
-yhessä kuvassa ilman liitäntää
Liitteet
WP_20190807_12_28_14_Pro.jpg
WP_20190807_12_28_14_Pro.jpg (546.63 KiB) Katsottu 3340 kertaa
WP_20190807_12_26_36_Pro.jpg
WP_20190807_12_26_36_Pro.jpg (586.91 KiB) Katsottu 3340 kertaa
WP_20190807_12_24_40_Pro.jpg
WP_20190807_12_24_40_Pro.jpg (578.45 KiB) Katsottu 3340 kertaa
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

metsuri Torkkelista kirjoitti: 07.08.2019 00:31
kalkkuna kirjoitti: 30.07.2019 09:30
Pumpun toimintaa voi arpoa avaamalla sylinterin alapäässä olevan tarkistusruuvin koneen käydessä. Tippanokan kunto selviää vasta jakopään kopan avauksen jälkeen. Joskus se nokka on ollu irrallisena siellä kopan pohjalla.
Pikkuse korjaisin tuota kommenttia. Tarkistusoppua ei vaan ole kaikisssa pytyissä vuosimalluista riippuen.Oomiini oon poraillu sen tavittaessa
No nytpä selvisi miksi en löytänyt omastani tuota.

Ainakin jonkinlaista pumppausta siinä taitaa olla, päätellen siitä että öljyä roiskaa silminnähden ulos jos venttiilinsäätöaukon luukut on irti.
Vastaa Viestiin