Jakopään rasvauksen parantaminen?
Jakopään rasvauksen parantaminen?
Terve,
Pyörän (M) jakopää/laturi pitää aika railakasta ääntä. Muistuttaa sepelimyllyä. Olen kokeillut kaikki mahdolliset kiristykset ja toista laturiratastakin. Ainoa keino, millä metelin saa hiljennettyä on salvoa laturiratas tuoreella öljyllä. Tämän jälkeen pyörä käy kuin ompelukone jonkin aikaa. Ihan kohtalaisen pitkän lenkin saa ajaa, ennenkuin meteli palailee.
Ajattelin sellaista, että onkohan kukaan saanut paranneltua jollakin konstilla etupään öljynkiertoa? Kyllä siellä toki öljyä on nytkin, mutta jos sitä saisi lisää tippumaan jonnekin sille alueelle missä nokkaratas ja laturiratas kohtaavat niin olisin melkein toiveikas, että homma olisi sillä taputeltu. Tuskinpa lisävoitelusta haittaakaan olisi.
Saahan tuohon hiljaisia rattaitakin tilattua, mutta jos olisi tämmöinen halvempi konsti ensin...
Pyörän (M) jakopää/laturi pitää aika railakasta ääntä. Muistuttaa sepelimyllyä. Olen kokeillut kaikki mahdolliset kiristykset ja toista laturiratastakin. Ainoa keino, millä metelin saa hiljennettyä on salvoa laturiratas tuoreella öljyllä. Tämän jälkeen pyörä käy kuin ompelukone jonkin aikaa. Ihan kohtalaisen pitkän lenkin saa ajaa, ennenkuin meteli palailee.
Ajattelin sellaista, että onkohan kukaan saanut paranneltua jollakin konstilla etupään öljynkiertoa? Kyllä siellä toki öljyä on nytkin, mutta jos sitä saisi lisää tippumaan jonnekin sille alueelle missä nokkaratas ja laturiratas kohtaavat niin olisin melkein toiveikas, että homma olisi sillä taputeltu. Tuskinpa lisävoitelusta haittaakaan olisi.
Saahan tuohon hiljaisia rattaitakin tilattua, mutta jos olisi tämmöinen halvempi konsti ensin...
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
Jos kone on hiljainen kun laturin ottaa pois (laittaa vaan peitelevyn aukon suojaksi koeajon ajaksi ja akkuun virtaa) niin sitten pitää etsiä parempi laturin ratas . Usein rattaat on epäkeskeisiä ja/tai huonohampaisia. Laturin hammasvälys säädetään poistamalla laturin takimmainen peltikotelo (jos kyse 150W 12V peruslaturista) se irtoaa laturia poistamatta. Merkitään yksi tuuletinsiipi ja pyöräytetään varovasti polkusimella konetta aina 1/4 tuuletinsiiven kierrosta ja tarkastetaan tuuletinsiivestä ees/taas kiertämällä hammasvälyksen määrä..jatketaan kunnes tuuletinsiipi on kiertänyt vähintään 1.5 kierrosta. Jos välys vaihtelee voimakkaasti on hammasratas yleensä huonolaatuinen / soikio, ja ratas pitää vaihtaa. Jos välys on suurin piirtein sama kautta tarkastusalueen säädetään välys niin että ahtaimmillaankin on siipipyörässä tunnistettava välys. Jos laturista edelleen kuuluu kolketta voi laakerit olla loppu tai laturin takaosan (tuuletinpää) lämpöliike sovitteinen laakerisovite kulunut liian väljäksi ja laakeri kolaa laturin lämmettyä sovitteessa. Jos em. vika niin sovitteeseen voi laakerin "liimata" joustavalla kuumankestävän tiivisteliiman kanssa , mutta huom!! ei tiukkaa lukitetta, koska silloin on roottorin vaurio riski.
Jos kolaa ilman laturiakin on mahdollista nokka-akselin rattaan kiilaura vaurioitunut (kasvanut leveys) ja hammaspyörän puristesovite nokkaan on löystynyt tai jakopään hammasvälys liian suuri ( yli 0.15 mm).
Jos koneessa on oikea jakopään hammasvälys 0.05...0.1 mm ja nokan ratas kiinni+ ehjät laturin laakerit/pesät ja hyvä laturinratas+ oikea laturin hammasvälys , on jakopää ihan hiljainen ilman mitään virityksiäkin.
Tässä mopossa taitaa kumminkin olla se alkuperäinen 6V laturi? siinä laturissa on se hammaspyörä varsin heikko...usein halki kiilan kohdilta. Välyksen tarkistus taisi onnistua kun sen hiilien pölypellin irrotti ja sieltä pääsi kokeilee liukurenkaasta välystä. Ratas piti muistaakseni jättää nokan rattaan jättöpuolelle, eli partamenosuuntaan katsottuna nokan rattaan oik. puolelle (klo 12...14 välille säädettynä oikeaan välykseen) näin muistaisin. mutta jakopään ääntelystä muuten sama tarina.
Jos kolaa ilman laturiakin on mahdollista nokka-akselin rattaan kiilaura vaurioitunut (kasvanut leveys) ja hammaspyörän puristesovite nokkaan on löystynyt tai jakopään hammasvälys liian suuri ( yli 0.15 mm).
Jos koneessa on oikea jakopään hammasvälys 0.05...0.1 mm ja nokan ratas kiinni+ ehjät laturin laakerit/pesät ja hyvä laturinratas+ oikea laturin hammasvälys , on jakopää ihan hiljainen ilman mitään virityksiäkin.
Tässä mopossa taitaa kumminkin olla se alkuperäinen 6V laturi? siinä laturissa on se hammaspyörä varsin heikko...usein halki kiilan kohdilta. Välyksen tarkistus taisi onnistua kun sen hiilien pölypellin irrotti ja sieltä pääsi kokeilee liukurenkaasta välystä. Ratas piti muistaakseni jättää nokan rattaan jättöpuolelle, eli partamenosuuntaan katsottuna nokan rattaan oik. puolelle (klo 12...14 välille säädettynä oikeaan välykseen) näin muistaisin. mutta jakopään ääntelystä muuten sama tarina.
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
Terve
Jos kaikki on kunnossa, niin pitäisi öljyn kulkeutua laturin rattaalle...
Jos kaikki on kunnossa, niin pitäisi öljyn kulkeutua laturin rattaalle...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
Eli tuossa ylemmässä kuvassa näkyy pieni tippanokka joka lorottaa öljyä rattaisiin. Mikäli mikään ei auta vois tarkistaa että öljypumppu toimii oikeasti ja tippanokka tuo öljyä rattaalle.
Pumpun toimintaa voi arpoa avaamalla sylinterin alapäässä olevan tarkistusruuvin koneen käydessä. Tippanokan kunto selviää vasta jakopään kopan avauksen jälkeen. Joskus se nokka on ollu irrallisena siellä kopan pohjalla.
Pumpun toimintaa voi arpoa avaamalla sylinterin alapäässä olevan tarkistusruuvin koneen käydessä. Tippanokan kunto selviää vasta jakopään kopan avauksen jälkeen. Joskus se nokka on ollu irrallisena siellä kopan pohjalla.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
Kiitos vastauksista,
Minulla on se täälläkin monesti kirottu "suoraveto", mutta ei siitä sen enempää. Alkuperäiseen 6v laturin runkoon on rakennettu läpimenoakseli ja sen perässä VAPE:n 12v alternaattori. Laturin etu ja taka laakerit ovat uudet ja kunnossa tällä hetkellä, joten siitä meteli ei johdu. Tuo öljyn kierron ja tippanokan suhteen ihan hyvä pointti. Jotakin siellä varmasti tapahtuu, kun öljyä tihkuu laturin rungon ja lohkon raosta. Mutta kun öljyä laittaa vielä lisää, niin silloin metelikin hiljenee. Jospa talvella saisi etupään avattua.
Ilman laturia kolina hiljenee reippaasti. Ei nyt ihan täysin äänettömäksi, mutta ero on valtava. Uusi laturiratas piti pahempaa melua kuin vanha, joten toistaiseksi käytän vanhaa. Olen kiristänyt laturin niin kiräksi kuin saa ilman että alkaa vinkumaan. Tässä kireydessä klappia tuntuu 1-2mm kun laturin akselia pyörittää kädellä vapen päästä. Tuo välys pysyy aika samana kun konetta pyörittelee käynnistyspolkimesta.
Tässä systeemissä taitaa olla sellainen ero normi 12v latureihin, että 6v laturin ratas on pienempi? Saisiko 12v ratasta käymään tähän?
Sitten olisi näitä hiljaisia vaihtoehtoja. Olisiko kenelläkään kokemuksia tällaisista:
http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=5891
Minulla on se täälläkin monesti kirottu "suoraveto", mutta ei siitä sen enempää. Alkuperäiseen 6v laturin runkoon on rakennettu läpimenoakseli ja sen perässä VAPE:n 12v alternaattori. Laturin etu ja taka laakerit ovat uudet ja kunnossa tällä hetkellä, joten siitä meteli ei johdu. Tuo öljyn kierron ja tippanokan suhteen ihan hyvä pointti. Jotakin siellä varmasti tapahtuu, kun öljyä tihkuu laturin rungon ja lohkon raosta. Mutta kun öljyä laittaa vielä lisää, niin silloin metelikin hiljenee. Jospa talvella saisi etupään avattua.
Ilman laturia kolina hiljenee reippaasti. Ei nyt ihan täysin äänettömäksi, mutta ero on valtava. Uusi laturiratas piti pahempaa melua kuin vanha, joten toistaiseksi käytän vanhaa. Olen kiristänyt laturin niin kiräksi kuin saa ilman että alkaa vinkumaan. Tässä kireydessä klappia tuntuu 1-2mm kun laturin akselia pyörittää kädellä vapen päästä. Tuo välys pysyy aika samana kun konetta pyörittelee käynnistyspolkimesta.
Tässä systeemissä taitaa olla sellainen ero normi 12v latureihin, että 6v laturin ratas on pienempi? Saisiko 12v ratasta käymään tähän?
Sitten olisi näitä hiljaisia vaihtoehtoja. Olisiko kenelläkään kokemuksia tällaisista:
http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=5891
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
Terve
Nuo "hiljaisen" jakopään rattaat oli kovaa huutoa joskus rapiat 15 vuotta takaperin..silloin itsekin sellaisia pari valmistin, ja yksi (kuvan musta kehänen) oli mulla käytössä n. 12 tkm , kunnes opin mittaamaan ja kasaamaan oikeasti hiljaisen ,pienillä välyksillä olen jakopään....eikä sen jälkeen ole ollut tarvis tuollaisille.
Nuo "hiljaisen" jakopään rattaat oli kovaa huutoa joskus rapiat 15 vuotta takaperin..silloin itsekin sellaisia pari valmistin, ja yksi (kuvan musta kehänen) oli mulla käytössä n. 12 tkm , kunnes opin mittaamaan ja kasaamaan oikeasti hiljaisen ,pienillä välyksillä olen jakopään....eikä sen jälkeen ole ollut tarvis tuollaisille.
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
Onko nyt kyseessä VAPEn kestomagneettilaturi vai tavan syötettävällä virralla (hiilisilta) laturi?? aika paljon asioita helpottaa kun laittaa kuvan millainen kokoonpano on kulloinkin kyseessä, jää paljon turhaa löpinää pois...Justeeri kirjoitti: ↑30.07.2019 11:58 Kiitos vastauksista,
Minulla on se täälläkin monesti kirottu "suoraveto", mutta ei siitä sen enempää. Alkuperäiseen 6v laturin runkoon on rakennettu läpimenoakseli ja sen perässä VAPE:n 12v alternaattori. Laturin etu ja taka laakerit ovat uudet ja kunnossa tällä hetkellä, joten siitä meteli ei johdu. Tuo öljyn kierron ja tippanokan suhteen ihan hyvä pointti. Jotakin siellä varmasti tapahtuu, kun öljyä tihkuu laturin rungon ja lohkon raosta. Mutta kun öljyä laittaa vielä lisää, niin silloin metelikin hiljenee. Jospa talvella saisi etupään avattua.
Ilman laturia kolina hiljenee reippaasti. Ei nyt ihan täysin äänettömäksi, mutta ero on valtava. Uusi laturiratas piti pahempaa melua kuin vanha, joten toistaiseksi käytän vanhaa. Olen kiristänyt laturin niin kiräksi kuin saa ilman että alkaa vinkumaan. Tässä kireydessä klappia tuntuu 1-2mm kun laturin akselia pyörittää kädellä vapen päästä. Tuo välys pysyy aika samana kun konetta pyörittelee käynnistyspolkimesta.
Tässä systeemissä taitaa olla sellainen ero normi 12v latureihin, että 6v laturin ratas on pienempi? Saisiko 12v ratasta käymään tähän?
Sitten olisi näitä hiljaisia vaihtoehtoja. Olisiko kenelläkään kokemuksia tällaisista:
http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=5891
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
Se on VAPE:n kestomagneettilaturi 150w.
Tuossahan on sellainen juttu, mikä on kaikissa muissakin vastaavissa, että nuo magneetit haraa vastaan aina ylimenokohdalla. Tämä varmaankin pahentaa mekkalaa, jos välyksiä on rattaissa.
Tuossahan on sellainen juttu, mikä on kaikissa muissakin vastaavissa, että nuo magneetit haraa vastaan aina ylimenokohdalla. Tämä varmaankin pahentaa mekkalaa, jos välyksiä on rattaissa.
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
Terve
Joo kestomagneettilaturia ei saa hiljaseksi, muuten kun laittamalla hihnavedon...eikä se täysin hiljene sittenkään!. Olen tehnyt noita muutoksia kubotan kestomagneettilaturilla ja se metelöi kun vaihesiirto naputtaa kokoajan välyksiä...eli ei saa hiljaseksi
Joo kestomagneettilaturia ei saa hiljaseksi, muuten kun laittamalla hihnavedon...eikä se täysin hiljene sittenkään!. Olen tehnyt noita muutoksia kubotan kestomagneettilaturilla ja se metelöi kun vaihesiirto naputtaa kokoajan välyksiä...eli ei saa hiljaseksi
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
Miten muuten välys kannattaa laittaa 150w eli normi 12v laturilla. Ite oon aina poistanut peltikopan ja tuulettimesta kokeillut et välys juuri ja juuri tuntuu kylmänä. Vai pitäiskö säätää kylmänä välys kokonaan pois?
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
Itse tekisin niin, että säätää niin kireälle kun saa, missä ei vielä kuulu vinkumista. Tämän jälkeen konetta pyöritellen tarkistus, että välystä on joka kohdassa. Jos kolinaa haluaa välttää, niin kireys on parempi kuin löysyys. Vinkuminen tarkoittaa että alkaa olla liian kireällä. Omassa laturissa klappia on vielä senkin jälkeen kun vingunta alkaa, mutta tiettävästi se voi rasittaa laakereita ym. Näin olen itse asian junaillut. Muut osaavat varmaan antaa ammattimaiseman ohjeen.
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
oldtimeri myy kans dnepriin jotain ''hiljasia rattaita'', nokkaratas kataloogin mukaan alumiinia
http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=6189
http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=6189
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
Pikkuse korjaisin tuota kommenttia. Tarkistusoppua ei vaan ole kaikisssa pytyissä vuosimalluista riippuen.Oomiini oon poraillu sen tavittaessa
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
Laitetaanhan vielä muutama kuva niin ei jää kenellekkään epäselväksi, että puhutaanko paskaa vaiko eikö
-yhessä kuvassa alkupeäinen liitäntä
-yhessä kuvassa poraamani liitäntä
-yhessä kuvassa ilman liitäntää
-yhessä kuvassa alkupeäinen liitäntä
-yhessä kuvassa poraamani liitäntä
-yhessä kuvassa ilman liitäntää
- Liitteet
-
- WP_20190807_12_28_14_Pro.jpg (546.63 KiB) Katsottu 3340 kertaa
-
- WP_20190807_12_26_36_Pro.jpg (586.91 KiB) Katsottu 3340 kertaa
-
- WP_20190807_12_24_40_Pro.jpg (578.45 KiB) Katsottu 3340 kertaa
Re: Jakopään rasvauksen parantaminen?
No nytpä selvisi miksi en löytänyt omastani tuota.metsuri Torkkelista kirjoitti: ↑07.08.2019 00:31Pikkuse korjaisin tuota kommenttia. Tarkistusoppua ei vaan ole kaikisssa pytyissä vuosimalluista riippuen.Oomiini oon poraillu sen tavittaessa
Ainakin jonkinlaista pumppausta siinä taitaa olla, päätellen siitä että öljyä roiskaa silminnähden ulos jos venttiilinsäätöaukon luukut on irti.