runkolaakereiden vaihto.
-
- 25
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20.05.2018 13:07
runkolaakereiden vaihto.
Päivää kaikille!
Kesä kauneimmillaan, laitoin koneen käymään nätisti...hyvät säädöt ja mukavasti kulki. Poratut sylinterit, uudet männät ja kivoja kiiltäviä venttiileitä ja kaikkia osia mistä harakatkin tykkäisivät. 400 kilometriä pelkkää hurmosta ja mahtavaa menoa...kunnes vauhtipyörä alkaa kurkkimaan ajoitusmerkkiaukosta ja kalkattaa kuin, noh, kalkattaapa vaan.
Mietinpä että saako niitä laakereita vaihdettua irroittamatta sylintereitä...onko kukaan yrittänyt sitä irroittamatta konetta rungosta?
Kesä kauneimmillaan, laitoin koneen käymään nätisti...hyvät säädöt ja mukavasti kulki. Poratut sylinterit, uudet männät ja kivoja kiiltäviä venttiileitä ja kaikkia osia mistä harakatkin tykkäisivät. 400 kilometriä pelkkää hurmosta ja mahtavaa menoa...kunnes vauhtipyörä alkaa kurkkimaan ajoitusmerkkiaukosta ja kalkattaa kuin, noh, kalkattaapa vaan.
Mietinpä että saako niitä laakereita vaihdettua irroittamatta sylintereitä...onko kukaan yrittänyt sitä irroittamatta konetta rungosta?
Re: runkolaakereiden vaihto.
Olisko vauhtipyörä irti?? Vaihtoehtoisesti kampiakseli poikki ??
Mikä moottorityyppi on kysessä??
Kyseleepi, hh.
Mikä moottorityyppi on kysessä??
Kyseleepi, hh.
-
- 25
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20.05.2018 13:07
Re: runkolaakereiden vaihto.
650 Urali. Kyllä se vielä hyvin käy, mutta pitää ääntä ja "holkottaa".
Re: runkolaakereiden vaihto.
Ottasin vaihdelaatikon pois ja tarkistaisin sen vauhtipyörän kiinnityksen ekaksi.
t.hh
t.hh
-
- 25
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20.05.2018 13:07
Re: runkolaakereiden vaihto.
Näin teen ensin ja toivon parasta! Taitaa mutkien oikominen tässäkin asiassa tehdä vaan asiat hankalammaksi, parempi vaan putsata pöytä ja nostaa murikka lampun alle, ettei kohta ole taas sama homma edessä...
Re: runkolaakereiden vaihto.
Jos ei ole vauhtis irti, niin melko varmasti kampuran taka laakerista laakerihäkki rikki...(kuulat kulkee "jonossa") , kone on helppo irrottaa , että ehkä helpompi nostaa pyödälle ja kokeilla kammeta vauhtipyörää laidasta laitaan ,,jos välystä niin joko irti tai laakerivika kampuran laakerissa. Jos takalaakeri niin saa vaihdettua konetta purkamatta vielä kun irrottaa takakannen.
Re: runkolaakereiden vaihto.
Herää toki kysymys, että teitkö "puolittaisen" konerempan, eli et rempannut kampuraa, etkä vaihranut petilaakereita?paukkupave kirjoitti: ↑01.06.2020 20:11 Kesä kauneimmillaan, laitoin koneen käymään nätisti...hyvät säädöt ja mukavasti kulki. Poratut sylinterit, uudet männät ja kivoja kiiltäviä venttiileitä ja kaikkia osia mistä harakatkin tykkäisivät.
Siellä on nyt niin "julmasti" tehoja, että joutaisi sen alakerrankin remppaamaan samalla.
Pienin vaiva on irroittaa koko moottoriyksikkö ja heittää se työpöydälle. Irroita vaihdelaatikko vasta sitten.
(tässä asiassa on monta kuppikuntaa... )
Jos selän kanssa on ongelmia, niin ota joku kaveriksi siihen koneen nostoon.
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
-
- 25
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20.05.2018 13:07
Re: runkolaakereiden vaihto.
Siihen se sitten putosi, keskelle pihaa. Korvakin katkennut...mikä hemmetti senkin ehti murtaa? Hytinätytinä?
-
- 25
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20.05.2018 13:07
Re: runkolaakereiden vaihto.
Sitte vaan purkamaan lisää. Metallirojua luultavasti menny kampiakselin linkolevylle , toivottavasti ei sieltä vielä kiertokangen alakaulalle.
T.hh
T.hh
Re: runkolaakereiden vaihto.
On se Matti vaan ihme epeli, kun tiesi taas vian näkemättä tai kuulematta!
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
-
- 25
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20.05.2018 13:07
Re: runkolaakereiden vaihto.
Ja sitten sitä jakoa hakemaan...merkit on mitä sattuu, omat uudet ja vanhat...hohhoijaa. Luin jonkun vanhan ketjun täältä, eihän siitä teidän ukkojen nahistelusta saanut mitään tolkkua. Päätin siis kääntää rattaan huomenna kello 15 asentoon ilta-yhdeksän ja katsoa että kiila sojottaa etelään jossa on mukavan näköisiä emäntiä ja hyvää ruokaa tarjolla, tai jotain...jos otan ensin pienet tuikut murheseen, koska seuraavana päivänä kaikki selviää?
Re: runkolaakereiden vaihto.
Kuinkas paljon on hammasvälys? miten ne merkit nyt niin sekasin on..eihän siellä pitäis olla kun yhdet merkit?paukkupave kirjoitti: ↑08.06.2020 22:42 Ja sitten sitä jakoa hakemaan...merkit on mitä sattuu, omat uudet ja vanhat...hohhoijaa. Luin jonkun vanhan ketjun täältä, eihän siitä teidän ukkojen nahistelusta saanut mitään tolkkua. Päätin siis kääntää rattaan huomenna kello 15 asentoon ilta-yhdeksän ja katsoa että kiila sojottaa etelään jossa on mukavan näköisiä emäntiä ja hyvää ruokaa tarjolla, tai jotain...jos otan ensin pienet tuikut murheseen, koska seuraavana päivänä kaikki selviää?
-
- 25
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20.05.2018 13:07
Re: runkolaakereiden vaihto.
Tältä näytti ennen purkamista, en löytänyt nokka-akselilta mitään merkkiä, laitoin oman pisteen tuohon kampuran rattaan viivan jatkoksi. Ehkä nyt hiukan viestissä hätiköin...löydän kai noilla merkeillä asetukset vielä uudestaan.
Re: runkolaakereiden vaihto.
Tuossahan se jakorattaan merkkiviiva näkyy suoraan jo kuvassa, eli on siinä 180* nykyisen aseman yläpuolella (laturin rattaan kosketuspinnassa) eli ihan oikein on jako, kun nokan merkki on kampiakselin merkin kanssa kohdikkain joka toisella nokan kierroksella. Eli kaikki ok. merkit kohdilleen vaan.
Re: runkolaakereiden vaihto.
Terve
Jep oikein on, jakorattaan kiila on vasemmalla kun kammet on ulkona...
Jep oikein on, jakorattaan kiila on vasemmalla kun kammet on ulkona...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
-
- 25
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20.05.2018 13:07
Re: runkolaakereiden vaihto.
Ääh...enpäs pääse vielä hetkeen kasailemaan konetta, menikin täysin atomeiksi koko hytkytin. Löytyi kaikenlaista outoa koneen sisältä...laakerin jätösten lisäksi. Vanhaa purua ja metallinsirua, jousen kappaleita, tunnistamattomia lentäviä kappaleita...lentäviä niistä tuli vasta kun hermot alkoi mennä. Nyt pitää selvittää mikä siellä on hajonnut ja ehkä sitten tuhonnut päätylaakerin.
Re: runkolaakereiden vaihto.
Noita päätylaakereita tuhoutuu ihan omia aikojaan,,se ei vaadi juurikaan muuta syytä, kun se että ne on hieman alimitoitettuja ja venäläisiä laakereita. Kun on vaihdettu uudet länsimaiset C3 laakerit niin en juurikaan muista että olisi laakerivaurion takia tarvinnut uudellen vaihtaa..paukkupave kirjoitti: ↑09.06.2020 23:37 Ääh...enpäs pääse vielä hetkeen kasailemaan konetta, menikin täysin atomeiksi koko hytkytin. Löytyi kaikenlaista outoa koneen sisältä...laakerin jätösten lisäksi. Vanhaa purua ja metallinsirua, jousen kappaleita, tunnistamattomia lentäviä kappaleita...lentäviä niistä tuli vasta kun hermot alkoi mennä. Nyt pitää selvittää mikä siellä on hajonnut ja ehkä sitten tuhonnut päätylaakerin.
Re: runkolaakereiden vaihto.
Terve
Jos löytyy purua ja silppua, niin saattaa olla että kiertokangen laakeri on myös mennyt...
Jos löytyy purua ja silppua, niin saattaa olla että kiertokangen laakeri on myös mennyt...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
-
- 25
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20.05.2018 13:07
Re: runkolaakereiden vaihto.
Kummallisia kovan teräslangan palasia, jostain jousimateriaalista. Linkolevy helpannut kampiakselin päästä, pultit lähtivät sormella kiertämällä irti. Kohta selviää enemmän kun kaivaudun syvemmälle lohkoon.
Re: runkolaakereiden vaihto.
Jos se on kovaa pyörölankaa n. 1..1.5mm halkasijaista niin viittaa männän tapin sokkiin..jos pehmeää vastaavaan niin voi olla vaikka pulttilinjan lukituslangan pätkiä.paukkupave kirjoitti: ↑10.06.2020 08:27 Kummallisia kovan teräslangan palasia, jostain jousimateriaalista. Linkolevy helpannut kampiakselin päästä, pultit lähtivät sormella kiertämällä irti. Kohta selviää enemmän kun kaivaudun syvemmälle lohkoon.
-
- 25
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20.05.2018 13:07
Re: runkolaakereiden vaihto.
Kuin vaijerin säikeitä, mutta hiukan paksumpaa...ja kovaa ainetta. Ei kuulu moottorin sisuksiin mihinkään. Aluksi ajattelin, että jostain luistiventtiilistä on jousi hajonnut, mutta ei moottorissa ole sellaista, ei sisä- eikä ulkopuolella. Näyttää kuitenkin siltä, että romun määrä on saattanut vaikuttaa laakeriin, koska kiekon sisäpuoli on täynnä sitä silppua. Ja sitten se kiekon löystyminen, miten niin voi käydä? Onkohan unohdettu kiristää paikalleen.
Re: runkolaakereiden vaihto.
saattaa jäädä arvoitukseksi....voihan olla että konetta aiemmin korjatessa ei ole öljypohjaa irroitettu lainkaan ,eli siellä voi olla muistoja pitemmältä ajalta.paukkupave kirjoitti: ↑10.06.2020 12:42 Kuin vaijerin säikeitä, mutta hiukan paksumpaa...ja kovaa ainetta. Ei kuulu moottorin sisuksiin mihinkään. Aluksi ajattelin, että jostain luistiventtiilistä on jousi hajonnut, mutta ei moottorissa ole sellaista, ei sisä- eikä ulkopuolella. Näyttää kuitenkin siltä, että romun määrä on saattanut vaikuttaa laakeriin, koska kiekon sisäpuoli on täynnä sitä silppua. Ja sitten se kiekon löystyminen, miten niin voi käydä? Onkohan unohdettu kiristää paikalleen.
-
- 25
- Viestit: 40
- Liittynyt: 20.05.2018 13:07
Re: runkolaakereiden vaihto.
Laturin käämin palasilta ne vaikuttivat, se oli lähin arvaus. Asetta ei kuitenkaan löytynyt ja dna-jäljet olivat kadonneet. Kiitos avusta ja ehdotuksista kaikille!
Re: runkolaakereiden vaihto.
laturinkäämistä ei kyllä koneen sisään pääse pätkääkään, mutta jos oli niin pehmeää, niin veikkaa lukituslangas pätkiksi, jos kovempaa ja hieman paksumpaa niin laakerin häkki on kasassa lyhyillä teräslangan pätkillä, ne voisi tässä yhteydessä löytyä öljypohjasta.mutta ei sen välii koneet kuntoon vaan ja kohti uusia haasteita.paukkupave kirjoitti: ↑11.06.2020 19:06 Laturin käämin palasilta ne vaikuttivat, se oli lähin arvaus. Asetta ei kuitenkaan löytynyt ja dna-jäljet olivat kadonneet. Kiitos avusta ja ehdotuksista kaikille!