Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
MotoG
25
25
Viestit: 35
Liittynyt: 13.07.2015 17:39
Paikkakunta: Paimio

Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja MotoG »

MT 9, vaihdettu kampiakseli ja kiertokanki laakereineen, pöydällä pyöritetty ja säädetty, asennettu kone paikoilleen, asennettu vaihdelaatikko, kokeiltu polkimesta, kone ei pyöri. Jakopään ollessa vielä auki, irroitettu linkopyörä ja työnnetty kampuraa vaihteistoon päin, kone pyörii. Koottu kokonaisuus valmiiksi ja käynnistetty, kävi nätisti, pyörä pihalle, uudelleen käyntiin, esittelykuvaukset (24.12), eturengas lähes tyhjä, ajatus ajaa toiseen talliin, jossa kompura, kun kytkintä painoi, sammui kone nätisti, on taas jumissa. Mistä johtuu, että kampura pääsee liikkumaan eteenpäin, jopa kytkimen voimalla??
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Nepparissa ja 650 uralissa kampiakseli vedetään tiukasti jakopään laakerin kanssa laakeripesään/lohkoon kiinni , ja lämpö liikunta tapahtuu kampiakselin takimmaisen laakerin kautta, laakeri on akselissa uivaa tyyppiä. Eli akseli vedetään mekaanisesti hokilla /vetimellä tms , voimalla tiukasti jakopään laakerimaljaan ja silloin on etulaakeri myös ihan kampiakselin kaulan tyvessä. Liíikunta tapahtuu takalaakerissa, nepparissa uiva rullalaakeri ja uralissa kuulalaakeri sovitteella kampuran kaulalla. Jos kampura ei ole ihan eteen pakotettu se on liian "pitkä" lohkoon eikä pyöri.
Avatar
MotoG
25
25
Viestit: 35
Liittynyt: 13.07.2015 17:39
Paikkakunta: Paimio

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja MotoG »

Voitko Matti tarkentaa tuon viimeisen virkkeen, "jos kampura ei ole ihan eteen pakotettu...", kun se kytkintä painettaessa liikkuu eteenpäin ja menee jumiin? Olen joulunpyhät ja yöt miettiny ja kookoonpanokuvaa tuijottanu, että mistä välyksestä se liikkuu ja mikä kohta jumittaa.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Joskus on kasattu nepparin kampura niin paikolleen että se etupään laakeri ei ole mennyt perille joko siihen etukanteen tai sitten kampiakselin etu laakerikaulaan, ja silloin kampiakseli menee jumiin. Se on oikeastaan ainoa syy millä näiden kampura on saatu jumiin.Joskus oli sellaisia viallisia etukansia joissa se etulaakerin keskikooli pääsi hiertämään etukanteen , kun siitä puuttui sen keskikoolin kevennys, mutta ei sekään tuota jumia oikein saa aikaiseksi ja sen tuntisi kun koneen kasaa ja kirii sen akselin eteen niin akseli ei enää pyöri kevyesti.Teoriassa jos se yleisin vika eli etulaakeri/ratas /kampura olisi jäänyt hieman taakse , ja öljylinko olisi kasattu jotenkin väärin, niin se kun painaa kytkintä siirtäisi öljylingon kiinni etukoppaan...sellaista en ole tavannut mutta voisi teoriassa olla mahdollista , jos etupään ei kasatessa ollut tukevasti paikoillaan. Onko sinne koneeseen nyt mitä uutta kamaa vaihdettu? ...kampiakseli? etukansi? (koneistettu vanhaan etukanteen kampiakselin tiivistys?) uudet vakiokoon laakerit? öljypumppu? jakopään rattaat ? rattaiden käyntivälys? vauhtipyörä? ...kerro vähän sen remontin etenemisestä. Toinen mikä koneen jumittaa on se että kytkimen ruuvi nappaa kiinni laatikkoon...sillon ei kone kyllä pyöri mihinkään. Jos ruuvi on auennut tai ohjurin tappi noussut ylös.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja MATTI »

MotoG kirjoitti: 28.12.2020 18:50 Voitko Matti tarkentaa tuon viimeisen virkkeen, "jos kampura ei ole ihan eteen pakotettu...", kun se kytkintä painettaessa liikkuu eteenpäin ja menee jumiin? Olen joulunpyhät ja yöt miettiny ja kookoonpanokuvaa tuijottanu, että mistä välyksestä se liikkuu ja mikä kohta jumittaa.
Se on niin että kampura vedetään ja kiritään koneen etukanteen (jossa myös kampuran laakeri) niin kiinni ettei se liiku päittäin mihinkään...eli jos se on kasattu oikein se ei liiku mihinkään paikoiltaan jos etulaakeri tai etukansi on ehjä.
Avatar
NeuVöru
300
300
Viestit: 327
Liittynyt: 24.10.2010 20:12
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja NeuVöru »

Minulla löytyi kampiakselissa päittäisvälystä noin 1,5 mm, kun selvitin männän perättäisiä murtumia. Kaikki tuntui olevan kunnossa, mutta kun pyöritteelin ryhmää, jossa oli kampiakseli ja kytkin kasassa niin huomasin välyksen. Mietin, että eihän siinä voi olla välystä, kun paketti vedetään kasaan ja liikkuminen tapahtuu etupään laakerin osalta.
Mietiskelin ja soitin Matille missä välys voi olla. Ei ollut Matillakaan tietoa. No sitten purin kytkimen ja irroitin vauhtipyörän. Kas sieltähän se välys löytyi ja samalla syy mäntävaurioihin. Olin laittanut vauhtipyörän osittain kiilan päälle, jolloin kartio ei ollut pohjassa ja siihen jäi se välys. Ja samalla oli vauhtipyörä ennakoon päin väärin, joten merkit olivat jäljessä todellisesta ennakosta ja mäntä ei kestänyt liikaa ennakkoa.
Katsoppas omasta ensin, että vauhtipyörä menee kunnolla kartiota vasen, eikä siinä ole hakkaumia jotka estää sen ja sen jälkeen jakopään laakerin oikean asennuksen pohjaan asti niin kampiaskseliin kuin koppaankin.
Tämä siis tietää koneen irrotusta ja osittaista purkua. :angry-tappingfoot:
Avatar
MotoG
25
25
Viestit: 35
Liittynyt: 13.07.2015 17:39
Paikkakunta: Paimio

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja MotoG »

Koneeseen on siis uusittu: kampiakseli, etu-ja takapäänlaakeri, takapään stefa, kietokanget laakereineen, nokka-akseli laakereineen, nostajakupit. Öljypumppu purettu, puhdistettu, hiottu vastinpinnat ja kasattu, linkopyörä purettu puhdistettu ja kasattu. Etukansi, kuten kaikki muutkin "kuorenosat" ovat entisiä. Tuota etukanteen tiukkaanvetoa en oikein vieläkään ymmärrä, jos se akseli ei ole pohjassa, sen pitäisi olla liikaa takana ja jos se liikkuu kytkimen painalluksesta, sehän menee eteenpäin, mutta mihin se sitten ottaa kiinni, sen siirtymän huomas myös vaijerin löystymisenä.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja MATTI »

MotoG kirjoitti: 29.12.2020 10:39 Koneeseen on siis uusittu: kampiakseli, etu-ja takapäänlaakeri, takapään stefa, kietokanget laakereineen, nokka-akseli laakereineen, nostajakupit. Öljypumppu purettu, puhdistettu, hiottu vastinpinnat ja kasattu, linkopyörä purettu puhdistettu ja kasattu. Etukansi, kuten kaikki muutkin "kuorenosat" ovat entisiä. Tuota etukanteen tiukkaanvetoa en oikein vieläkään ymmärrä, jos se akseli ei ole pohjassa, sen pitäisi olla liikaa takana ja jos se liikkuu kytkimen painalluksesta, sehän menee eteenpäin, mutta mihin se sitten ottaa kiinni, sen siirtymän huomas myös vaijerin löystymisenä.
melko mahdoton sanoo mitä siellä tapahtuu...kun sen kampiakselin ei ole tarkoitus siellä aksiaalisesti mihinkään liikkua ,kun vaan lämpömuutoksen verran. Onko etukansi viallinen? laakeripesä väljä ja antaa laakerin liikkua? Mielestäni nyt ei oikein ole muuta kun nostaa se moottori pöydälle ja katsoo ensin se kytkimen ja vauhtiksen kunto/asennus, ja sitten jakopään koppa irti ja tutkii miltä siellä näyttää. Nopeehan tuo on irrottaa ja tutkia , arvailulla ei edisty . Millainen oli sen vanhan etukannen ja kampiakselin kaulan sovitus? Siihen etukannen liukusovitukseen usein sorvataan urat o-renkaille ,koska muuten öljynpaineet karkaa siitä liitoksesta muuten harakoilla. Ota kone pois ja laita kuvia miltä siellä näyttää ,se on kumminkin pikku juttu näin pimeinä talvi-iltoina laittaa kuntoon. Ohessa kuva muutoksesta jolla öljynpaineet saadaan nepparissa kuntoon piiitkäksi ajaksi...
DSCN0766.JPG
DSCN0766.JPG (387.67 KiB) Katsottu 1938 kertaa
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 661
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Tämä on ajankohtainen aihe minullekin. Omaa SV:tä kasatessa ihmettelin kun etupäässä kampuran akseli oli löysä laakeriin ja takapäässä laakeri oli löysä laakeripesään. Tässä vehkeessä ei näemmä ole mitään erillistä teknistä ratkaisua lämpölaajenemisen varalle, joten jostakin päästä sen kai sitten täytyy luistaa? Tietämättömänä laitoin soft lockia etupuolen akseliin ja takapuolen laakeripesään. Täten jos se jostain laajenee, niin: A) soft lock pettää, B) Kampuran takapää liukuu laakerissa (mihin en laittanut lukitetta koska oli tiukka), C) Kone narskahtaa jumiin.

Toivoisin, että ei tule vaihtoehto C.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Kyllä se lättäpäässä olis tarkoitus lukita kampura etupäästä paikoilleen...


Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MotoG
25
25
Viestit: 35
Liittynyt: 13.07.2015 17:39
Paikkakunta: Paimio

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja MotoG »

Avasin jakopään ja poistin öljylingon, asentelin kuvanmukaisen ulosvetimen kampiakselin päähän. Kiristin keskimmäistä mutteria niin paljon, että akseli tuli ulospäin noin 1,5mm, mittasin rakotulkilla, jonka 0,1 liuska ei mennyt hammaspyörän ja kotelon väliin ennen kiristystä. Purin tuon vedinrakennelman pois ja kiersin lyhyen M10 pultin kampiakselin päähän, yritin kiertää akselia 17mm piippuavaimella, ei pyörinyt, pari kevyttä napautusta pultinkantaan, niin jopa alkoi pyöriä, samoin kokeilin käynnistinpolkimesta ja pyörihän se. Kamppeet kasaan, vähän tukea kaatumaraudan alle, ettei tarvi polkea sivutuen varassa, olen pari kertaa saanut sen katkeamaan käynnistysyrityksissä, muutama polkaisu, yrityksiä ja sitten käyntiin. Kun kone oli hieman lämmin, aloin varovasti kokeilemaan kytkimen käyttöä, eikä ainakaan vielä paikallaan kone jumittunut. Näyttää siltä, niin kuin Mattikin epäili, ettei akseli, tai etupään laakeri ollut mennyt perille saakka asennusvaiheessa ja kampuran hammaspyörä otti kotelon kylkeen.
Kampiakselin ulosvedin.jpg
Kampiakselin ulosvedin.jpg (1.17 MiB) Katsottu 1699 kertaa
Avatar
savonseleviytyjä
25
25
Viestit: 28
Liittynyt: 12.08.2017 10:51
Paikkakunta: Sawo

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja savonseleviytyjä »

MATTI kirjoitti: 28.12.2020 14:16 Nepparissa ja 650 uralissa kampiakseli vedetään tiukasti jakopään laakerin kanssa laakeripesään/lohkoon kiinni , ja lämpö liikunta tapahtuu kampiakselin takimmaisen laakerin kautta, laakeri on akselissa uivaa tyyppiä. Eli akseli vedetään mekaanisesti hokilla /vetimellä tms , voimalla tiukasti jakopään laakerimaljaan ja silloin on etulaakeri myös ihan kampiakselin kaulan tyvessä. Liíikunta tapahtuu takalaakerissa, nepparissa uiva rullalaakeri ja uralissa kuulalaakeri sovitteella kampuran kaulalla. Jos kampura ei ole ihan eteen pakotettu se on liian "pitkä" lohkoon eikä pyöri.
Ymmärsinkö oikein, että dneperissä kampiakselin takimmaisen rullalaakerin sisäkoolin on ihan normaalia liukua kampiakselilla? Eli onko sisäkooli liukusovitteella kampiakselissa?

Omasta MT9:stä on vauhtipyörä irti ja kone pöydällä kytkinremontin takia. Mietiskelin tätä asiaa tänään, kun otin takapään stefan irti ja laakerin sisäkoolia pystyy pyörittämään sormin kampikselin kaulalla. :think:
:tools-wrench: REMONTIN KORJUUTA :tools-wrench:
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
No , harvoin se ihan sormin pyörii, kun ei se saisi olla oikein väljäkään akselille, mutta lämpötilan muutoksissa pystyy kampiakselia rasittamatta antaa akselin /kampikammion,pituuden muutokset anteeksi. Tietysti jos sormissa on woimaa kun lukkopihdeissä..niin saattahan se liikkuu, mutta epäilisin että se on kumminkin nyt päässyt pyörimään akselilla tai akselin kaula on hieman alimittainen tms. Jos siinä nyt ei tunnut selkeää välystä akselille , eikä ole aikomus konetta enempi purkaa, niin sen laakerin saa sieltä takapäästä kyllä temppuilemalla ulos..ja jos selkeää välystä ei tunnu akselille, niin sen sisäkoolin voi "passata" vaikka hydraulilukitteella siihen akselille jos ei halua alkaa purkaa laakeria ulos. Kovia lukitteita ei kannata käyttää mutta tuo hydelukite/tiiviste (punanen loctite) on aika turvallinen tuohon.
Avatar
savonseleviytyjä
25
25
Viestit: 28
Liittynyt: 12.08.2017 10:51
Paikkakunta: Sawo

Re: Dneprin kampiakseli liikkuu päittäin

Viesti Kirjoittaja savonseleviytyjä »

Kiitoksia Matille vastauksesta. Mitään kummempaa väljyyttä ei laakerissa tunnu, kun kampiakselia liikuttelee. Se lukitteen käyttö vois olla ihan hyvä idea, niin ei ainakaan lähde sisäkooli hieromaan kampiakselin kaulaa väljäksi. Pitää vielä tutkia asiaa tarkemmin ja harkita mitä tuolle tekee, ennen kuin pistää takaisin nippuun.
:tools-wrench: REMONTIN KORJUUTA :tools-wrench:
Vastaa Viestiin