Oikea puoli syö mäntiä
Oikea puoli syö mäntiä
lättäpäässä vaunun puoli aina kilkuttanut enemmän, vaikka soolopyörä onkin.
mutta nyt syö mäntiä kiihtyvällä tahdilla, kuvassa olevalla ajettu 100km...
edellisessäkin männässä samanlaisia jälkiä.
ajossa lämmöt normaalit.(mittari kummallakin sylinterillä) tulppa ruskea.
eikö tuo saa öljyä vai mikä on.
mutta nyt syö mäntiä kiihtyvällä tahdilla, kuvassa olevalla ajettu 100km...
edellisessäkin männässä samanlaisia jälkiä.
ajossa lämmöt normaalit.(mittari kummallakin sylinterillä) tulppa ruskea.
eikö tuo saa öljyä vai mikä on.
Re: Oikea puoli syö mäntiä
Kyllähän sen oilin pitäisi tuollepuolen singota, jos kiertokangen alasilmän ja kampuran limppujenkin välissä on vaan se min. 0.2 välystä. Millainen käyntivälys siinä sylinterissä nyt on ? minkä valmistajan mäntä? millainen sytkä? paljonko ennakoita? mitkä kaasarit? onko pitkä välitys? onko öljypumppu vakio K vai jo Urali tai jopa Hitekki ?
Re: Oikea puoli syö mäntiä
Terve
Männälle näyttää viilaa ja pytylle hoonia, niin eiköhän se siitä...
Ps jos vielä hirttää kiinni, niin toistetaan uudestaan
Männälle näyttää viilaa ja pytylle hoonia, niin eiköhän se siitä...
Ps jos vielä hirttää kiinni, niin toistetaan uudestaan
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Oikea puoli syö mäntiä
Syön hatullisen p@skaa jos tuo ei ole Almotin mäntä? Neuvoja en osaa antaa, mutta luulin että Almotit ei turpoa miten sattuu. Tuokin on aika jännästi keskeltä mäntää, mutta alahelma on koskematon.
Re: Oikea puoli syö mäntiä
almotin mäntä, päässä lukee 78.43
pytty teleskooppitulkilla ja mikrometrillä mitattuna 78.52 ( +2 satkua lämpötilaeron takia, pytty ulkoilmassa, mikrometri sisältä tuotuna )
sovek sytty rautakupilla, myöhäisellä ehkä, ledi sammuu yläkuolokohdassa.
dellorto phbh28 kaasarit.
öljypumppu on korkeampi kuin orkkis, eli uralin?
0.2 lisu menee limpun ja kiertokangen väliin..
nopea nelonen ja soolopyörä.
pytty teleskooppitulkilla ja mikrometrillä mitattuna 78.52 ( +2 satkua lämpötilaeron takia, pytty ulkoilmassa, mikrometri sisältä tuotuna )
sovek sytty rautakupilla, myöhäisellä ehkä, ledi sammuu yläkuolokohdassa.
dellorto phbh28 kaasarit.
öljypumppu on korkeampi kuin orkkis, eli uralin?
0.2 lisu menee limpun ja kiertokangen väliin..
nopea nelonen ja soolopyörä.
Re: Oikea puoli syö mäntiä
Onko ennakko merkki tarkistettu vai männästä mitattu ennakko? onko molemmilla puolilla samat? Ja tulpat /lämmöt hyvät? eihän kk;n ylähela ole liian tiukka? olet laittanut teflontulpat ,onko epäilystä että kk:n silmälinja olisi hieman pois kampilinjasta? Aika hankala juttu kyllä jos männänlaki näyttää että ei olisi ilmavuotoakaan. Voisiko detonoida ? olisi joku kohta jossa hehkuvaa terävää reunaa...aika kaukaa haettu kyllä...onko vakionokka ? korkeampi puristeinen kansi? mittasitko sylinterimitalla sen pytyn , ettei ole "paukkuja" putkessa? kysellään nyt kun ei muuta keksi...
Re: Oikea puoli syö mäntiä
nyt kun tarkistin niin ennakossa oli heittoa 4 astetta mutta tuskin se nyt tommosta aiheuttaa, ennakkomerkki on kohallaan,
männänpää musta, ei näytä että kuumana olis käyny.
lämmöt tosiaan samat molemmissa pytyissä mutta toisessa ei naarmuakaan ja toinen tuntuu olevan kirottu
männäntappi liikkuu sormin nahkeasti mutta kuitenkin helposti, ja edelliseen mäntään tuli samat jäljet vaikka männäntappi oli väljä
sorvailin teflontutit koska en luottanut klipseihin...
vakionokka ja puristukset.
vois ehkä pyörittää öljypumppua porakoneella ja katsoa tuleeko takalaakerille öljyä,
kokoonpanovaiheessa kyllä koitin rautalangalla että kanava on auki...
männänpää musta, ei näytä että kuumana olis käyny.
lämmöt tosiaan samat molemmissa pytyissä mutta toisessa ei naarmuakaan ja toinen tuntuu olevan kirottu
männäntappi liikkuu sormin nahkeasti mutta kuitenkin helposti, ja edelliseen mäntään tuli samat jäljet vaikka männäntappi oli väljä
sorvailin teflontutit koska en luottanut klipseihin...
vakionokka ja puristukset.
vois ehkä pyörittää öljypumppua porakoneella ja katsoa tuleeko takalaakerille öljyä,
kokoonpanovaiheessa kyllä koitin rautalangalla että kanava on auki...
Re: Oikea puoli syö mäntiä
Kylläpä olisin sitä mieltä että liian tiukka välys männän ja sylinterin välissä, silloin ei tietenkään olisi liian tiukka jos ajelisit 70-80km/h ja kioskilla mutkan.
Kokemusta on esim.talviajoon tein liian tiukan välyksen niin niinhän siinnä kävi että silloin ahisti, hoonausta ja 0,11-0,12 hyvä ja ei haittaa vaikkaa isompikin välys, tiedän pyörän jossa oli 79,5mm mazdan männät, männät pois ja 79,45mm Almontit tilalle.
Hyvin on kulkuja Koo,ssa ja n.5000km ajettiin samalla reissulla 2018.
Männänrenkaiden päittäisvälys jää vähän suureksi mutta haitanneeko, tässä tapauksessa ei haitannut.
Sasultahan saa ostaa erikseen renkaat, saa viilattua sopivat 0,20mm.
Kokemusta on esim.talviajoon tein liian tiukan välyksen niin niinhän siinnä kävi että silloin ahisti, hoonausta ja 0,11-0,12 hyvä ja ei haittaa vaikkaa isompikin välys, tiedän pyörän jossa oli 79,5mm mazdan männät, männät pois ja 79,45mm Almontit tilalle.
Hyvin on kulkuja Koo,ssa ja n.5000km ajettiin samalla reissulla 2018.
Männänrenkaiden päittäisvälys jää vähän suureksi mutta haitanneeko, tässä tapauksessa ei haitannut.
Sasultahan saa ostaa erikseen renkaat, saa viilattua sopivat 0,20mm.
Re: Oikea puoli syö mäntiä
itsekin rupean kallistumaan sille kannalle että liian tiukka välys.
testasin akkuporalla ja öljyä nousi hyvin, enemmän kierroksia ja tursusi kiertokangen välistä, eli voitelu reiät ei oo tukossa.
onnistuu muuten tankkia irrottamatta 8mm hylsyllä ja 1/4 tuuman joustavalla varrella.
hoonaan pytyn jäykällä hoonilla puhtaaksi, ja viilattu mäntä takasin paikoilleen.
taidan nostaa neulaa varuiksi. ja sytkä kohilleen.
saa nähä...
testasin akkuporalla ja öljyä nousi hyvin, enemmän kierroksia ja tursusi kiertokangen välistä, eli voitelu reiät ei oo tukossa.
onnistuu muuten tankkia irrottamatta 8mm hylsyllä ja 1/4 tuuman joustavalla varrella.
hoonaan pytyn jäykällä hoonilla puhtaaksi, ja viilattu mäntä takasin paikoilleen.
taidan nostaa neulaa varuiksi. ja sytkä kohilleen.
saa nähä...
Re: Oikea puoli syö mäntiä
0.07 käyntivälyksellä on ajettu sivuvaunu K:lla vuosia ihan liikenteen mukana Almotin männillä....itse olen porauttanut K:n pytyt 0.07..0.09 väliin käyntivälykselle , kun käytetään Almotin mäntää ja ajetaan sivuvaunulla.En ole nähnyt syytä miksi poraisin sen väljemmäksi jos käyttää ko. moottoriin sopivia mäntiä ja renkaita. Jos se leikkaa kiinni niin jossain muualla on säätövikaa tai kokoonpano sopimatonta apulaitetta. Soolona ajettaessa kone pääsee niin vähällä etten Kyllä keksi että miksi kone pitäisi porata ohjearvoa väljemmäksi.Mutta näissä harrastevehkeissä on se hyvä puoli että jokainen saa tehdä omalle mopolle ihan miltä hyvältä tuntuu.
Onko se tämä sama sylinteri jossa nämä aina leikkaa? Oletko varma että olet saanut kaiken alumiinijäämän pois sylinterin seinämistä jos kyse on samasta jo leikanneesta sylinteristä. Jos siihen sylinteriin jää vähänkin alumiinia pintaan se leikkaa uudelleen. Itse ole joskus liottanut sylinteriä leikkauksen jälkeen vielä oksaalihapossa jolloin rauta hieman tummuu ja alumiini kiilottuu ja erottuu paremmin sylinterin seinämästä. Ihan kaikki leikannut alumiini pitää saada pois. Jos mitään vikaa ei löydy eikä mäntä tunnu hirttävän kiinni kylmään pyttyyn esim. jos männän lämpötila (ilman reinkaita) on 100 astetta...niin jossain muualla on vikaa...ainahan voi hoonata pyttyä ylimittaan, mutta sitä ei pitäisi tarvita tehdä jos käyttää oikeita ilmajäähymäntiä .
Onko se tämä sama sylinteri jossa nämä aina leikkaa? Oletko varma että olet saanut kaiken alumiinijäämän pois sylinterin seinämistä jos kyse on samasta jo leikanneesta sylinteristä. Jos siihen sylinteriin jää vähänkin alumiinia pintaan se leikkaa uudelleen. Itse ole joskus liottanut sylinteriä leikkauksen jälkeen vielä oksaalihapossa jolloin rauta hieman tummuu ja alumiini kiilottuu ja erottuu paremmin sylinterin seinämästä. Ihan kaikki leikannut alumiini pitää saada pois. Jos mitään vikaa ei löydy eikä mäntä tunnu hirttävän kiinni kylmään pyttyyn esim. jos männän lämpötila (ilman reinkaita) on 100 astetta...niin jossain muualla on vikaa...ainahan voi hoonata pyttyä ylimittaan, mutta sitä ei pitäisi tarvita tehdä jos käyttää oikeita ilmajäähymäntiä .
Re: Oikea puoli syö mäntiä
tuntuu se olevan aina tämä oikea puoli ongelmallinen, eri kaasareilla, ja sytkällä...
En sitä ajatellut sen enempää isontaa mitä naarmujen poisto vaatii.
täytyykin katsoa ettei alumiinia jää, lipeällähän se varmaan myös lähtisi
En sitä ajatellut sen enempää isontaa mitä naarmujen poisto vaatii.
täytyykin katsoa ettei alumiinia jää, lipeällähän se varmaan myös lähtisi
Re: Oikea puoli syö mäntiä
Omakohtaisia kokemuksia alumiinijäämänpoistosta on se että sitä jäämää on pirun vaikea havaita. Siksi kokeilin oksaalihapolla että näkyykö ohuetkin peitteet sillä, ja mielestäni näkyy. Aluksi poistin ihan terävällä scalpinterällä isompia ja sitten pientä hiontaa ja lopuksi hoonilla yli. Valitettavasti on sen verran sitkeästi hitsaantunut että ei kyllä helpolla lähe. Paikallista syövytystä lipeällä vois kokeilla jos se ohut kerros on somasti levinnyt..sen poiston hyvyyn on vaan vaikea havaita ilman että saa raudan tummumaan ja alumiinin kirkkaaksi. Itsekin tuossa varmaan tekisin niin että tuon sylinterin tarkastus leikkausjäljistä ja niiden poisto tarvittaessa. Sylinterin muodon mittaus sylinterimittakellolla . männästä viilaten /hiomalla leikkauskohdat sileeksi ja kokeilu meneekö kuuma mäntä kylmään sylinteriin ilman väkivaltaa, ja tarvittaessa mäntään jääneiden ahdistuskohtien viilaus/hionta alas , kunnes menee.
Re: Oikea puoli syö mäntiä
Suolahapolla oon pessyt 2T mäntiä pois sylinereistä. Vaatii neutraloinnin. Voisko tuohon männän turpoamiseen vaikuttaa pakopaineet (putki tukossa)?