SV, K750 kampiakselin etupäässä hankausongelmia (kampuran pitkittäisasemointi)

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
OskariR
100
100
Viestit: 154
Liittynyt: 07.06.2020 20:46
Paikkakunta: Kerava

SV, K750 kampiakselin etupäässä hankausongelmia (kampuran pitkittäisasemointi)

Viesti Kirjoittaja OskariR »

Heippa taas viisaammat itämaankoneiden tietäjät!
Laittelin kampuraa lohkoon. Ensin muljautin kampiakselin, sitten laitoin etupään laakerin siinä "peltikuoressaan" paikalleen, laitoin sen päälle kulmikkaan öljypillipeltilevyn ja ruuvit paikalleen. Sitten vedin sopivan pituisen ruuvin, mutterin, korialuslevyn ja 32 mm hylsyn avulla kampuran etupään laakerin läpi niin, että hylsy tukeutui laakerin sisäkooliin. Nätisti ja sopivan tuntuisella voimalla asettui paikoilleen. Tähän asti kaikki kuten elokuvissa.

Kun olin saanut vedettyä kampuran tiukasti laakeria vasten huomasin, että eihän se pyöri enää. Ongelma oli kahtalainen. Ulkopuolella öljypillipelti painoi laakerin sisäkoolia ja lohkon sisäpuolella linkolevy otti lohkoon kiinni. Varmistin vielä prässillä painamalla laakerin ulkokoolia sisäänpäin, että se oli varmasti niin syvällä kuin mahdollista. Osaako kukaan muu tehdä tällaista temppua perässä, vaikka kuinka yrittäisi? :angry-banghead: Linkolevyt on orkkiskampurasta la laakeri on toki uusi.

Sellainen huomiohan purettaessa oli, että vanhan kampuran etukaula oli väljä (putosi itsestään etulaakerista irti) ja käytännössä kampura oli takapäästä kiinni etupään ollessa liukuva. Eli ei ehkä siksikään ottanut silloin kiinni.

Tuo linkolevy ei ota paljon kiinni, sitä saisi ehkä puukon tms kiilamaisen esineen avulla sen verta lytättyä kiinni ollessaankin, että ei hinkkaisi. Tuo öljypillilevy sen sijaan lukitsee kampuran laakerin sisäkoolia painamalla. Sen kun irrotti, niin vain linkolevy kahisi, mutta sentään pyöri.

Kysymys oikeastaan kuuluu, että mitä haittaa olisi, jos sorvaisin tms öljypillilevyn keskireiän sen verran suuremmaksi, että ei osu sisäkooliin? Jos sen pitää olla koolin päällä, niin tekisikö tiivistepaperista tiivisteen väliin, jotta nousisi vähän irti koolista? Mutta alkaako sitten ottamaan jakohammasttaaseen kiinni, paljonkohan siinä on pelivaraa?

Pari kuvaa (epä)selventämään:
20210628_200543.jpg
20210628_200543.jpg (1.2 MiB) Katsottu 1077 kertaa
20210628_200629.jpg
20210628_200629.jpg (1.1 MiB) Katsottu 1077 kertaa
Viimeksi muokannut OskariR, 30.06.2021 09:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1266
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: SV, K750 kampiakselin etupäässä hankausongelmia

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Sen etupään pesän ja kannen (jossa on öljyputki )tulee muodostaa etulaakerille ja kampiakselille lukitus akselin suunnassa , eli se lukitsee paketin lohkoon kun jakoratas on ruuvattu kiinni. Jos kannen alle lisää tiivisteen , niin taitaa kotelo olla väljä. Mittaamallahan sen voi varmistaa.
Sorvaus kohdasta josta ottaa sisäkooliin kiinni ei haitanne mitään , sillähän vain korjautuu kannen epämuotoisuus. Kannen reikää oon joskus sorvannu isompinapasen rattaan vuoksi ,ja joskus joutunu madaltamaan pesää kun laakeri ollut akselin suunnassa väljä.
Öljypelti kampurassa taitaa olla vaan vähän korkea , painaisin sitä jollain matalammaksi , siistein tulis varmaan sorvissa painamalla tai naputtelemalla jos kaiken taas purkaa...

Pientä säätöä , t.hh.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: SV, K750 kampiakselin etupäässä hankausongelmia

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Näinhän ne osat siellä on...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
OskariR
100
100
Viestit: 154
Liittynyt: 07.06.2020 20:46
Paikkakunta: Kerava

Re: SV, K750 kampiakselin etupäässä hankausongelmia

Viesti Kirjoittaja OskariR »

Kiitokset!

Kun on nukkunut yön yli ja lukenut selventävät vastauksenne ja kuvan, niin eihän tuossa paljon vaihtoehtoja ole. Jos etulaakeri ei olisi pohjassa, se selittäisi tuon täysin, sehän vetäisi kampuraa öljylevyineen liian eteen ja toisaalta se etukansikin ottaisi siihen kovemmin kiinni. Yritin varmistaa sen pohjaamisen kevyesti prässillä painamalla. Toisaalta, jos kiertokanget ovat keskellä pytynreikiä, niin silloin etulaakeri on paikallaan ja sitten pitää vain sovitella öljylevy ja kansi paikalleen. Eli mittaan ensin kankien kohdan ja sitten sen mukaan etenen. Jos ne kanget on liian edessä, ei auta kuin purkaa ja tutkia miksi ja miten laakerin saisi syvemmälle.

Vaikka vaikuttaa, että tuota ei voi mitenkään väärin saada kasaan tms, niin luotan tässä itseeni, kaikki on mahdollista, mitä erilaisiin tunarointeihin tulee! :lol:
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: SV, K750 kampiakselin etupäässä hankausongelmia

Viesti Kirjoittaja karppi »

No nyt tartuit tuttuun aiheeseen,jossa voisin neuvoa loputtomiin..uskaltaisin jopa kehua itseäni tuon alan ammattilaiseksi...tunarointimestari💪🤜🤛
Avatar
OskariR
100
100
Viestit: 154
Liittynyt: 07.06.2020 20:46
Paikkakunta: Kerava

Re: SV, K750 kampiakselin etupäässä hankausongelmia (kampuran pitkittäisasemointi)

Viesti Kirjoittaja OskariR »

Kuinkas tarkkaa sen kampuran asemointi pituussuunnassa mahtaa olla? Lähinnä mietin, että mitä männät/pytyt tykkää.

Oli hankala mitata (=tumpelo) kiertokankien keskeisyyttä sylinterin kohdan reikään nähden. Yritin käyttää joko suoraan reikää, tai sitten vaarnaruuveja kiintopisteinä ja määritellä kummalle puolelle kankea jää enemmän tilaa. Mitatessa painoin kangen sivuttaiset välykset pois aina mitattavan puolen suuntaan, jotta ne eivät vaikuttaisi. Mutta kankien viimeistely valun jäljiltä, pyöreää aukkoa vasten mittaaminen, pelkän etulaakerin varassa roikkuva kampura pääsee liikkumaan vähän sivusuunnassa jne teki sen, että kovin luotettavaa ja tarkkaa mittausta en onnistunut tekemään. Joka mittauksella tuli vähän eri tuloksia, mutta silti näyttivät aina, että liian edessähän se on. Keskimäärin sain tuloksen, että toisella puolella n. 0,25 mm ja toisella n. 0,37 mm.

Otin moneen kertaan etulaakerin pois, se oli pohjassa omaan peltihässäkkäänsä nähden ja prässillä vielä varmistin jne. Pari laakeria tuli siinä ees taas purkaessa tuhottua, mutta lopputulema oli se, että mitään asennusvirhettä ei mun mielestä ollut, jotenkin se vaan on semmonen. Laitoin 0,3 mm simmin kampuran kaulan ja etulaakerin väliin. Öljylevykään ei sen jälkeen enää hangannut samalla tavalla lohkoon. Yhdessä kohtaa välillä ihan pieni kahaus, katsotaan kun peräpään laakeri on paikallaan ja kampi ei pääse heilumaan sivusuunnassa. Kampuran öljylevyä saa varmaan sen verran kammettua sivustakin (ei kovin paljosta enää puhuta) jos vielä sittenkin ottaa kiinni, tai sitten painaa öljypillietulevyn kiinnitysruuvien reikien läpi. Sitä öljypillietulevyä ohensin laakerin sisäkoolin kohdalta muutaman kympin, se riitti, eikä enää toiminut kampuran lukituslevynä.

Eli nyt pohdin, että paljonkohan voi jättää männäntapin ja kiertokangen alapään sivuttaisvälysten hoidettavaksi, vai kuinka tarkaksi tuota asemointia pitäisi vielä hieroa? Jos en keksi parempaa tapaa mitata, niin toisaalta en varmaan sitä paremmaksikaan saa. Kuvittelisin, ettei se ihan millin kymmenyksen päälle ole?
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: SV, K750 kampiakselin etupäässä hankausongelmia (kampuran pitkittäisasemointi)

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Minullakin kahisi linkolevy lohkoon. Taltalla opetin sen tavoille irroittamatta kampiakselia.
Kiertokangen yläsilmät liukuu männäntapissa muutaman millin suuntaansa, joten tuskinpa kymmenyksien heitoilla kampuran sijainnissa on enää mitään merkitystä. Ainakin näin maalaisjärjellä voisi päätellä.

Olet varmaankin jo muutaman kerran katsonut, että uusi kampiakseli menee pohjaan asti etulaakerin silmään? Parhaitenhan sen näkee kun kampiakseli on irti.
Avatar
OskariR
100
100
Viestit: 154
Liittynyt: 07.06.2020 20:46
Paikkakunta: Kerava

Re: SV, K750 kampiakselin etupäässä hankausongelmia (kampuran pitkittäisasemointi)

Viesti Kirjoittaja OskariR »

Justeeri kirjoitti: 30.06.2021 20:59 Minullakin kahisi linkolevy lohkoon. Taltalla opetin sen tavoille irroittamatta kampiakselia.
Kiertokangen yläsilmät liukuu männäntapissa muutaman millin suuntaansa, joten tuskinpa kymmenyksien heitoilla kampuran sijainnissa on enää mitään merkitystä. Ainakin näin maalaisjärjellä voisi päätellä.

Olet varmaankin jo muutaman kerran katsonut, että uusi kampiakseli menee pohjaan asti etulaakerin silmään? Parhaitenhan sen näkee kun kampiakseli on irti.
Kiitos rohkaisevista sanoista, sellaiset fiilikset mullakin on, että männän päässä on reilusti varaa liukua sivusuunnassa. :-P Eli ehkä turha se simmilevykin siellä välissä, mutta onpahan lähempänä oikeaa kohtaa, jos ei muuta. Ja riippuen vähän missä kohtaa se heiton aiheuttanut syy on, niin jakopään rattaatkin voi osua paremmin samaan linjaan. Tai sitten ei, aika näyttää, kunhan saa tuon takapuolenkin ensin kiinni. Kävin ostamassa ökystefan ja sorvaan sen takakannen olakkeen pois ja korvaan napanöyhtätiivisteen stefalla jahka ehdin. Vaikka ei se huopakaan vissiin sinänsä huono, mutta tehdään nyt noin josko laskisi vähän vähemmän alleenkin jatkossa.

Joo, jumppasin sitä kampuraa ja etulaakeria useamman kerran ees taas ja tuhosin pari laakeriakin siinä samalla. Lisäksi kun veti kampuran etukaulan laakerin läpi huomasi selvästi, kun matka tyssäsi, vaikka väänsi melko kovaakin. 32 mm hylsyn ja pitkän pultin + aluslevyn + mutterin avulla sai hyvän vedon ja tuntuman mun mielestä. Harmi, ettei tullut siitä kuvaa napattua, mun mielestä aika toimiva ja yksinkertainen systeemi, vaikka itse sanonkin. Usein ne mun systeemit on kyllä yksinkertaisia, mutta ei niinkään toimivia :lol:
Vastaa Viestiin