Männän suunnasta
Männän suunnasta
Mitenkäs tuon Dneprin kansiventtiilikoneen mäntien suunta menikään ? Eli mihin suuntaan nuoli männän laessa ? Hain keskusteluista oikeaa tietoa ja tulos oli seuraava:
- Männäntappi on sivussa, joka on otettava huomioon asennuksessa. Ne jotka minä laitoin männässä oleva nuoli tulee vauhtipyörään päin.
- Jos mäntien merkkintöjä ihmettelee niin ne merkit tulee yleensä eteen ellei kone pyöri eri suuntaan kuin Urren kone.
- Mäntien päissä on boxerimännissä nuoli joka osoittaa vauhtipyörän suuntaan.
- Tavan tasapäämäntä on symmetrinen eli asentuu kuinpäinvaan, mutta uudempi (joka sopii myös)
kupupää (uudemman 750 mallin) mäntä on poikkeavalla tapinasemalla. Uudempi asennetaan nuoli jakopäähänpäin
- You must first ascertain which is the front of the piston by locating the arrow on the piston head point towards the front of the engine. http://www.dnepr-guide.com
Jos joku pystyy kertomaan selvemmin esimerkiksi tuleeko oikeassa sylinterissä männän pidempi puoli ylös vai alas, jää merkkien virhemahdollisuudet pois. Vasemmassa sylinterissä se on tietenkin sitten päinvastoin.
- Männäntappi on sivussa, joka on otettava huomioon asennuksessa. Ne jotka minä laitoin männässä oleva nuoli tulee vauhtipyörään päin.
- Jos mäntien merkkintöjä ihmettelee niin ne merkit tulee yleensä eteen ellei kone pyöri eri suuntaan kuin Urren kone.
- Mäntien päissä on boxerimännissä nuoli joka osoittaa vauhtipyörän suuntaan.
- Tavan tasapäämäntä on symmetrinen eli asentuu kuinpäinvaan, mutta uudempi (joka sopii myös)
kupupää (uudemman 750 mallin) mäntä on poikkeavalla tapinasemalla. Uudempi asennetaan nuoli jakopäähänpäin
- You must first ascertain which is the front of the piston by locating the arrow on the piston head point towards the front of the engine. http://www.dnepr-guide.com
Jos joku pystyy kertomaan selvemmin esimerkiksi tuleeko oikeassa sylinterissä männän pidempi puoli ylös vai alas, jää merkkien virhemahdollisuudet pois. Vasemmassa sylinterissä se on tietenkin sitten päinvastoin.
"Ikinä en ole kyykkypyörällä ajanut, enkä toiste aja "
K750, K-650, IC M56
K750, K-650, IC M56
Re: Männän suunnasta
:D Terve
Täältä lisä valaistusta, tosin uudempiin Uraleihin.
Katso tästä:
Eli nuoli jakorattaaseen päin.
Männän kuvia:
Täältä lisä valaistusta, tosin uudempiin Uraleihin.
Katso tästä:
Eli nuoli jakorattaaseen päin.
Männän kuvia:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Männän suunnasta
TerveGOOFY kirjoitti:Jos joku pystyy kertomaan selvemmin esimerkiksi tuleeko oikeassa sylinterissä männän pidempi puoli ylös vai alas, jää merkkien virhemahdollisuudet pois. Vasemmassa sylinterissä se on tietenkin sitten päinvastoin.
Mitä tarkoitat männän pitemmällä reunalla?
Offset puuttuu noista tasapäisistä, eli männäntappi on keskellä. Dneperin männistä ei ole mulla kokemusta, joku asiantuntija voi varmaan kertoa.
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Männän suunnasta
Tappi on siirretty painepuolelle ja sen kun muistaa niin ei tarvitse merkkejä. :D
Re: Männän suunnasta
Taisin löytää vastauksen, joka vahvistaa tuon Uskilan linkin ohjeet myös Neppariin.
"Stamped on the piston head is an arrow to indicate the correct arrangement of the piston in the cylinder; when mounting, ensure that the arrows on both pistons point forward, i. e., towards the centrifuge."
Eli nuolet eteenpäin keskipakoputsaria kohti.
Ohje on MT16 ohjekirjasta, mutta pätee varmasti aikaisempiinkin kansivenoihin. Löytyy esimerkiksi täältä:
http://hem.bredband.net/trevorou/Refere ... manual.pdf
Olisiko niin, että puolet Suomen Neppareista kulkee männät nurinpäin ?
"Stamped on the piston head is an arrow to indicate the correct arrangement of the piston in the cylinder; when mounting, ensure that the arrows on both pistons point forward, i. e., towards the centrifuge."
Eli nuolet eteenpäin keskipakoputsaria kohti.
Ohje on MT16 ohjekirjasta, mutta pätee varmasti aikaisempiinkin kansivenoihin. Löytyy esimerkiksi täältä:
http://hem.bredband.net/trevorou/Refere ... manual.pdf
Olisiko niin, että puolet Suomen Neppareista kulkee männät nurinpäin ?
"Ikinä en ole kyykkypyörällä ajanut, enkä toiste aja "
K750, K-650, IC M56
K750, K-650, IC M56
- separaattori
- 2000
- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: Männän suunnasta
Vääntäiskö joku okein rautakangesta.Ripa kirjoitti:Tappi on siirretty painepuolelle ja sen kun muistaa niin ei tarvitse merkkejä. :D
Kumpi on painepuoli? Tulpanpuoli?
Eli kumpaaa sylinterin reunaa sen tapin pitäis olla lähempänä, ylä vai ala?
Rust in piece
Re: Männän suunnasta
Ripaus suolaa lisää keittoon...Toisella puolella painepuoli on yläpuolella,ja toisella puolella alapuolella...Ja nyt sitten tulee se arvaus...Kuvittelen istuvani satulalla,kädet stongalla...oikean jalan puoleisessa sylinterissa painepuoli alapuolella,nousupuoli yläpuolella ja männäntappi keskilinjan alapuolella...vasemman jalan puoleisessa sylinterissä painepuoli yläpuolella,nousupuoli alapuolella ja männäntappi keskilinjan yläpuolella...siis miun mielestä :=)
Uskilan kuvasta johtopäätöksiä tehden,tein korjauksia lausumaani...Anteeksi hölmöyteni :=)
Uskilan kuvasta johtopäätöksiä tehden,tein korjauksia lausumaani...Anteeksi hölmöyteni :=)
Viimeksi muokannut karppi, 01.04.2010 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Männän suunnasta
Männäntapin siirrolla pyritään saamaan kiertokanki vähän suorempaan asentoon kun työtahti alkaa.
Olisko tämä selvempi ohje?
Olisko tämä selvempi ohje?
Re: Männän suunnasta
Teoria kun on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun ne yhdistää niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
"Turbiini"
"Turbiini"
Re: Männän suunnasta
Terve
Karppa laittoi joskus tuollaisen kuvan näytille.
Näymmä ovat nuo oppozit.ru linkit hävinneet bittiavaruuteen.
Karppa laittoi joskus tuollaisen kuvan näytille.
Näymmä ovat nuo oppozit.ru linkit hävinneet bittiavaruuteen.
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Männän suunnasta
Volkkarissa..boxeri sekin, asennetaan mäntien nuoli kohti vauhtipyörää. Tällöin ohje on aina sama katsoi kummalta puolelta tahansa.
Kiinanmönkkärissäni sana IN oli kyllä pakoaukon puolella tehtaan jäljiltä, ja siitä hajosi vaihteisto. Asioilla ei tosin ole mitään tekemistä keskenään...eikä edellisen kanssa.
Kiinanmönkkärissäni sana IN oli kyllä pakoaukon puolella tehtaan jäljiltä, ja siitä hajosi vaihteisto. Asioilla ei tosin ole mitään tekemistä keskenään...eikä edellisen kanssa.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
- separaattori
- 2000
- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: Männän suunnasta
karppi kirjoitti:Ripaus suolaa lisää keittoon...Toisella puolella painepuoli on yläpuolella,ja toisella puolella alapuolella...Ja nyt sitten tulee se arvaus...Kuvittelen istuvani satulalla,kädet stongalla...oikean jalan puoleisessa sylinterissa painepuoli alapuolella,nousupuoli yläpuolella ja männäntappi keskilinjan yläpuolella...vasemman jalan puoleisessa sylinterissä painepuoli yläpuolella,nousupuoli alapuolella ja männäntappi keskilinjan alapuolella...siis miun mielestä :=)
Tässä olis selvät ohjeet joita minäkin ymmärrrän
Jos joku muu vielä antaa hyväksynnän niin sitten laitetaan näin! ..ja jos ei anna niin silti laitetaan näin
Rust in piece
Re: Männän suunnasta
Terve
Jos on toispuoleisella tapinporauksella (esim.kupupää) nuolet jakopäähän päin.
Jos on toispuoleisella tapinporauksella (esim.kupupää) nuolet jakopäähän päin.
- separaattori
- 2000
- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: Männän suunnasta
karppi kirjoitti:Ripaus suolaa lisää keittoon...Toisella puolella painepuoli on yläpuolella,ja toisella puolella alapuolella...Ja nyt sitten tulee se arvaus...Kuvittelen istuvani satulalla,kädet stongalla...oikean jalan puoleisessa sylinterissa painepuoli alapuolella,nousupuoli yläpuolella ja männäntappi keskilinjan yläpuolella...vasemman jalan puoleisessa sylinterissä painepuoli yläpuolella,nousupuoli alapuolella ja männäntappi keskilinjan alapuolella...siis miun mielestä :=)
jos laittaa Karpin ohjeiden mukaan tulee männän merkinät eri suuntiin!MATTI kirjoitti:Terve
Jos on toispuoleisella tapinporauksella (esim.kupupää) nuolet jakopäähän päin.
jos laittaa merkinnät jakopäähän, on kummankin männän tappi keskilinjaa ylempänä????
Yks vaihtoehto on että männät on ns. "samaa paria"...useampisylinterisestä kun ovat...mut eipä sekään haittais kunhan vain tietäis mihin suuntaan ne tapit on vinksallaan.
Rust in piece
Re: Männän suunnasta
Männät tulee niin päin minun käsityksen mukaan että työtahdissa kiertokanki on suoremmassa kampiakseliin nähden.
Eli kone pyörii vastapäivään takaa joten oikealla tappi ylös ja vasemmalla tappi alas.
Eli kone pyörii vastapäivään takaa joten oikealla tappi ylös ja vasemmalla tappi alas.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
- separaattori
- 2000
- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: Männän suunnasta
korjaus äskeiseen. kävin äsken taas pyörittelemässä konetta ja mäntiä ja jos laittaa justr noin kun nikuzai opastaa osottaa kummatkin merkit männässä eteenpäin!
MENNÄÄN NÄIN
MENNÄÄN NÄIN
Rust in piece
Re: Männän suunnasta
Näin on.Ripa kirjoitti:Tappi on siirretty painepuolelle ja sen kun muistaa niin ei tarvitse merkkejä. :D
Jos konetta katsotaan edestäpäin niin se pyörii myötäpäivään, kuten valtaosa koneista näin on rakennettu.
Tällöin männäntappi on vasemmalla keskilinjan alapuolella ja taasen oikealla keskilinjan yläpuolella.
Tällä rakenteella kiertokanki on jo ykk:ssa valmiiksi hieman "vinossa" työtahdin alkaessa.
Tämä bokseri pitää ajatella kuin rivikone, jossa edestäpäin katsottuna molemmat männäntapit ovat
edestä katsottuna vasemmalla, mutta konetta on kuitenkin väkivalloin väännetty jolloin sylinterit ovat kampiakselin sivuilla tällöin männäntapit ovat edellä kuvatulla tavalla.
Dnepr Sidecar Diesel Power
- piippumies
- 500
- Viestit: 580
- Liittynyt: 22.08.2009 08:43
Re: Männän suunnasta
Mitenkäs moteuri käyttäytyy jos mäntä väärinpäin? Voiko edes toimia..
"Jo nyt on kumma??" Dnepr M-72 1958
Re: Männän suunnasta
Voipi kolista aikalailla ainakin vähän ajan päästä kun mäntä vääntyy työtahdilla aika jyrkkään kulmaan.
Saattaa olla jopa, että kiertokanki käymännän reunaa niin lähellä, että antaa pikkupusun ja sit on männän paloja koneen sisällä lisä "voiteluna"
Saattaa olla jopa, että kiertokanki käymännän reunaa niin lähellä, että antaa pikkupusun ja sit on männän paloja koneen sisällä lisä "voiteluna"
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Re: Männän suunnasta
Vastasitko minun juttuun vai piippumiehen?Nikuzai kirjoitti:Voipi kolista aikalailla ainakin vähän ajan päästä kun mäntä vääntyy työtahdilla aika jyrkkään kulmaan.
Saattaa olla jopa, että kiertokanki käymännän reunaa niin lähellä, että antaa pikkupusun ja sit on männän paloja koneen sisällä lisä "voiteluna"
Dnepr Sidecar Diesel Power
Re: Männän suunnasta
Terve
Laitetaan vielä kuva mikä selventää mistä tässä on kyse.
Laitetaan vielä kuva mikä selventää mistä tässä on kyse.
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
- separaattori
- 2000
- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: Männän suunnasta
hyvä Uskila! Nyt joku puhuu kieltä jota minäkin ymmärrän
nimimerkillä: lukihäriö
näin siis tehähän
nimimerkillä: lukihäriö
näin siis tehähän
Rust in piece
Re: Männän suunnasta
Hmm, tää ei täsmää tuohon edelliseen kuvaan..Ripa kirjoitti:Männäntapin siirrolla pyritään saamaan kiertokanki vähän suorempaan asentoon kun työtahti alkaa.
Olisko tämä selvempi ohje?
->K750, MT10<-
Re: Männän suunnasta
Hyvä uskila.
Rautalangastako se pitää aina vääntää.
Kuvaa kun tarkasteletta niin huomaatte että kiertokanki on ykk:ssa jo valmiiksi hieman vinossa työtahdin alkaessa. Tämä on se aki:lleen kantapää
Rautalangastako se pitää aina vääntää.
Kuvaa kun tarkasteletta niin huomaatte että kiertokanki on ykk:ssa jo valmiiksi hieman vinossa työtahdin alkaessa. Tämä on se aki:lleen kantapää
Dnepr Sidecar Diesel Power
Re: Männän suunnasta
Tässä keskustelussa ei ole mitään järkeä. Joku vois mitata uudesta männästä kummalle puolelle tappia on siirretty.
Uudessa männässä on merkki hyvin näkyvissä niin ei jää epäselväksi.
Uudessa männässä on merkki hyvin näkyvissä niin ei jää epäselväksi.
Re: Männän suunnasta
kannattaa mitata vaikkon merkit...koneistaja on voinu lyyvvä merkin rapulapäissään mihin sattuu...siirrotkin on ollu millin ja kahen välillä....
iso maa iso toleranssi....
iso maa iso toleranssi....
Re: Männän suunnasta
Aaaaaivan.. Kats, ei täällä hämeessä sovi heti tajuta..kaaleppi kirjoitti:Hyvä uskila.
Rautalangastako se pitää aina vääntää.
Kuvaa kun tarkasteletta niin huomaatte että kiertokanki on ykk:ssa jo valmiiksi hieman vinossa työtahdin alkaessa. Tämä on se aki:lleen kantapää
->K750, MT10<-
Re: Männän suunnasta
Jos tuota Uskilan kuvvaa (siis Uskilan laittamaa kuvvaa..) kahtoo ja aattelee siihen malliin, että istuu ihte pyörän päällä ja siittä siikailee sylintereitä nii vois ottaa johtoajatukseksi neukkuvilosofian; vasemmisto ylös, oikeisto alas.
Jos ny mittään älysin.
Jos ny mittään älysin.
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.
- separaattori
- 2000
- Viestit: 2422
- Liittynyt: 10.11.2006 18:48
- Paikkakunta: vorssa
Re: Männän suunnasta
varmasti muistan lopun elämää...sropov kirjoitti:Jos tuota Uskilan kuvvaa (siis Uskilan laittamaa kuvvaa..) kahtoo ja aattelee siihen malliin, että istuu ihte pyörän päällä ja siittä siikailee sylintereitä nii vois ottaa johtoajatukseksi neukkuvilosofian; vasemmisto ylös, oikeisto alas.
Jos ny mittään älysin.
Rust in piece