Männän suunnasta

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
GOOFY
50
50
Viestit: 59
Liittynyt: 03.09.2004 00:11
Paikkakunta: Espoo

Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja GOOFY »

Mitenkäs tuon Dneprin kansiventtiilikoneen mäntien suunta menikään ? Eli mihin suuntaan nuoli männän laessa ? Hain keskusteluista oikeaa tietoa ja tulos oli seuraava:

- Männäntappi on sivussa, joka on otettava huomioon asennuksessa. Ne jotka minä laitoin männässä oleva nuoli tulee vauhtipyörään päin.

- Jos mäntien merkkintöjä ihmettelee niin ne merkit tulee yleensä eteen ellei kone pyöri eri suuntaan kuin Urren kone.

- Mäntien päissä on boxerimännissä nuoli joka osoittaa vauhtipyörän suuntaan.

- Tavan tasapäämäntä on symmetrinen eli asentuu kuinpäinvaan, mutta uudempi (joka sopii myös)
kupupää (uudemman 750 mallin) mäntä on poikkeavalla tapinasemalla. Uudempi asennetaan nuoli jakopäähänpäin

- You must first ascertain which is the front of the piston by locating the arrow on the piston head point towards the front of the engine. http://www.dnepr-guide.com

Jos joku pystyy kertomaan selvemmin esimerkiksi tuleeko oikeassa sylinterissä männän pidempi puoli ylös vai alas, jää merkkien virhemahdollisuudet pois. Vasemmassa sylinterissä se on tietenkin sitten päinvastoin.
"Ikinä en ole kyykkypyörällä ajanut, enkä toiste aja "
K750, K-650, IC M56
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:D Terve

Täältä lisä valaistusta, tosin uudempiin Uraleihin.
Katso tästä:

Eli nuoli jakorattaaseen päin.

Männän kuvia:

:wink:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Uskila »

GOOFY kirjoitti:Jos joku pystyy kertomaan selvemmin esimerkiksi tuleeko oikeassa sylinterissä männän pidempi puoli ylös vai alas, jää merkkien virhemahdollisuudet pois. Vasemmassa sylinterissä se on tietenkin sitten päinvastoin.
Terve

Mitä tarkoitat männän pitemmällä reunalla?

Offset puuttuu noista tasapäisistä, eli männäntappi on keskellä. Dneperin männistä ei ole mulla kokemusta, joku asiantuntija voi varmaan kertoa.


Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Tappi on siirretty painepuolelle ja sen kun muistaa niin ei tarvitse merkkejä. :D
GOOFY
50
50
Viestit: 59
Liittynyt: 03.09.2004 00:11
Paikkakunta: Espoo

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja GOOFY »

Taisin löytää vastauksen, joka vahvistaa tuon Uskilan linkin ohjeet myös Neppariin.

"Stamped on the piston head is an arrow to indicate the correct arrangement of the piston in the cylinder; when mounting, ensure that the arrows on both pistons point forward, i. e., towards the centrifuge."

Eli nuolet eteenpäin keskipakoputsaria kohti.

Ohje on MT16 ohjekirjasta, mutta pätee varmasti aikaisempiinkin kansivenoihin. Löytyy esimerkiksi täältä:

http://hem.bredband.net/trevorou/Refere ... manual.pdf

Olisiko niin, että puolet Suomen Neppareista kulkee männät nurinpäin ?
"Ikinä en ole kyykkypyörällä ajanut, enkä toiste aja "
K750, K-650, IC M56
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja separaattori »

Ripa kirjoitti:Tappi on siirretty painepuolelle ja sen kun muistaa niin ei tarvitse merkkejä. :D
Vääntäiskö joku okein rautakangesta.
Kumpi on painepuoli? Tulpanpuoli?
Eli kumpaaa sylinterin reunaa sen tapin pitäis olla lähempänä, ylä vai ala?
Rust in piece
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1855
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja karppi »

Ripaus suolaa lisää keittoon...Toisella puolella painepuoli on yläpuolella,ja toisella puolella alapuolella...Ja nyt sitten tulee se arvaus...Kuvittelen istuvani satulalla,kädet stongalla...oikean jalan puoleisessa sylinterissa painepuoli alapuolella,nousupuoli yläpuolella ja männäntappi keskilinjan alapuolella...vasemman jalan puoleisessa sylinterissä painepuoli yläpuolella,nousupuoli alapuolella ja männäntappi keskilinjan yläpuolella...siis miun mielestä :=)


Uskilan kuvasta johtopäätöksiä tehden,tein korjauksia lausumaani...Anteeksi hölmöyteni :=)
Viimeksi muokannut karppi, 01.04.2010 08:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Männäntapin siirrolla pyritään saamaan kiertokanki vähän suorempaan asentoon kun työtahti alkaa.
Olisko tämä selvempi ohje? :)
Avatar
Walt
200
200
Viestit: 270
Liittynyt: 13.05.2008 19:46
Paikkakunta: Kouvola

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Walt »

Kuva
Teoria kun on sitä että kaikki tiedetään ja mikään ei toimi ja käytäntö että kaikki toimii ja kukaan ei tiedä miksi, sitten kun ne yhdistää niin mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
"Turbiini"
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Karppa laittoi joskus tuollaisen kuvan näytille.

Kuva

Näymmä ovat nuo oppozit.ru linkit hävinneet bittiavaruuteen.

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Volkkarissa..boxeri sekin, asennetaan mäntien nuoli kohti vauhtipyörää. Tällöin ohje on aina sama katsoi kummalta puolelta tahansa.

Kiinanmönkkärissäni sana IN oli kyllä pakoaukon puolella tehtaan jäljiltä, ja siitä hajosi vaihteisto. Asioilla ei tosin ole mitään tekemistä keskenään...eikä edellisen kanssa.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja separaattori »

karppi kirjoitti:Ripaus suolaa lisää keittoon...Toisella puolella painepuoli on yläpuolella,ja toisella puolella alapuolella...Ja nyt sitten tulee se arvaus...Kuvittelen istuvani satulalla,kädet stongalla...oikean jalan puoleisessa sylinterissa painepuoli alapuolella,nousupuoli yläpuolella ja männäntappi keskilinjan yläpuolella...vasemman jalan puoleisessa sylinterissä painepuoli yläpuolella,nousupuoli alapuolella ja männäntappi keskilinjan alapuolella...siis miun mielestä :=)

Tässä olis selvät ohjeet joita minäkin ymmärrrän :oops:
Jos joku muu vielä antaa hyväksynnän niin sitten laitetaan näin! ..ja jos ei anna niin silti laitetaan näin :dance:
Rust in piece
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Jos on toispuoleisella tapinporauksella (esim.kupupää) nuolet jakopäähän päin.
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja separaattori »

karppi kirjoitti:Ripaus suolaa lisää keittoon...Toisella puolella painepuoli on yläpuolella,ja toisella puolella alapuolella...Ja nyt sitten tulee se arvaus...Kuvittelen istuvani satulalla,kädet stongalla...oikean jalan puoleisessa sylinterissa painepuoli alapuolella,nousupuoli yläpuolella ja männäntappi keskilinjan yläpuolella...vasemman jalan puoleisessa sylinterissä painepuoli yläpuolella,nousupuoli alapuolella ja männäntappi keskilinjan alapuolella...siis miun mielestä :=)
MATTI kirjoitti:Terve
Jos on toispuoleisella tapinporauksella (esim.kupupää) nuolet jakopäähän päin.
jos laittaa Karpin ohjeiden mukaan tulee männän merkinät eri suuntiin!
jos laittaa merkinnät jakopäähän, on kummankin männän tappi keskilinjaa ylempänä????

Yks vaihtoehto on että männät on ns. "samaa paria"...useampisylinterisestä kun ovat...mut eipä sekään haittais kunhan vain tietäis mihin suuntaan ne tapit on vinksallaan.
Rust in piece
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Männät tulee niin päin minun käsityksen mukaan että työtahdissa kiertokanki on suoremmassa kampiakseliin nähden.

Eli kone pyörii vastapäivään takaa joten oikealla tappi ylös ja vasemmalla tappi alas.
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja separaattori »

korjaus äskeiseen. kävin äsken taas pyörittelemässä konetta ja mäntiä ja jos laittaa justr noin kun nikuzai opastaa osottaa kummatkin merkit männässä eteenpäin!
MENNÄÄN NÄIN :lol:
Rust in piece
kaaleppi
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 17.04.2007 20:00
Paikkakunta: kempele

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja kaaleppi »

Ripa kirjoitti:Tappi on siirretty painepuolelle ja sen kun muistaa niin ei tarvitse merkkejä. :D
Näin on.

Jos konetta katsotaan edestäpäin niin se pyörii myötäpäivään, kuten valtaosa koneista näin on rakennettu.
Tällöin männäntappi on vasemmalla keskilinjan alapuolella ja taasen oikealla keskilinjan yläpuolella.
Tällä rakenteella kiertokanki on jo ykk:ssa valmiiksi hieman "vinossa" työtahdin alkaessa.
Tämä bokseri pitää ajatella kuin rivikone, jossa edestäpäin katsottuna molemmat männäntapit ovat
edestä katsottuna vasemmalla, mutta konetta on kuitenkin väkivalloin väännetty jolloin sylinterit ovat kampiakselin sivuilla tällöin männäntapit ovat edellä kuvatulla tavalla.
Dnepr Sidecar Diesel Power
Avatar
piippumies
500
500
Viestit: 580
Liittynyt: 22.08.2009 08:43

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja piippumies »

:shifty: Mitenkäs moteuri käyttäytyy jos mäntä väärinpäin? Voiko edes toimia..
"Jo nyt on kumma??" Dnepr M-72 1958
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Voipi kolista aikalailla ainakin vähän ajan päästä kun mäntä vääntyy työtahdilla aika jyrkkään kulmaan.

Saattaa olla jopa, että kiertokanki käymännän reunaa niin lähellä, että antaa pikkupusun ja sit on männän paloja koneen sisällä lisä "voiteluna"
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
kaaleppi
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 17.04.2007 20:00
Paikkakunta: kempele

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja kaaleppi »

Nikuzai kirjoitti:Voipi kolista aikalailla ainakin vähän ajan päästä kun mäntä vääntyy työtahdilla aika jyrkkään kulmaan.

Saattaa olla jopa, että kiertokanki käymännän reunaa niin lähellä, että antaa pikkupusun ja sit on männän paloja koneen sisällä lisä "voiteluna"
Vastasitko minun juttuun vai piippumiehen?
Dnepr Sidecar Diesel Power
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Laitetaan vielä kuva mikä selventää mistä tässä on kyse.

Kuva

:roll:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja separaattori »

hyvä Uskila! Nyt joku puhuu kieltä jota minäkin ymmärrän :clap:
nimimerkillä: lukihäriö
näin siis tehähän
Rust in piece
aki
500
500
Viestit: 529
Liittynyt: 30.05.2005 20:39
Paikkakunta: Janakkala

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja aki »

Ripa kirjoitti:Männäntapin siirrolla pyritään saamaan kiertokanki vähän suorempaan asentoon kun työtahti alkaa.
Olisko tämä selvempi ohje? :)
Hmm, tää ei täsmää tuohon edelliseen kuvaan.. :doh:
->K750, MT10<-
aki
500
500
Viestit: 529
Liittynyt: 30.05.2005 20:39
Paikkakunta: Janakkala

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja aki »

Eikun prkl, täsmääkö sittenkin.. :mrgreen:
->K750, MT10<-
kaaleppi
200
200
Viestit: 239
Liittynyt: 17.04.2007 20:00
Paikkakunta: kempele

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja kaaleppi »

Hyvä uskila.
Rautalangastako se pitää aina vääntää.
Kuvaa kun tarkasteletta niin huomaatte että kiertokanki on ykk:ssa jo valmiiksi hieman vinossa työtahdin alkaessa. Tämä on se aki:lleen kantapää :mrgreen:
Dnepr Sidecar Diesel Power
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Tässä keskustelussa ei ole mitään järkeä. :mrgreen: Joku vois mitata uudesta männästä kummalle puolelle tappia on siirretty.
Uudessa männässä on merkki hyvin näkyvissä niin ei jää epäselväksi. :)
Avatar
Karppa
1750
1750
Viestit: 1870
Liittynyt: 15.12.2005 19:13
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja Karppa »

kannattaa mitata vaikkon merkit...koneistaja on voinu lyyvvä merkin rapulapäissään mihin sattuu...siirrotkin on ollu millin ja kahen välillä....
iso maa iso toleranssi....
aki
500
500
Viestit: 529
Liittynyt: 30.05.2005 20:39
Paikkakunta: Janakkala

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja aki »

kaaleppi kirjoitti:Hyvä uskila.
Rautalangastako se pitää aina vääntää.
Kuvaa kun tarkasteletta niin huomaatte että kiertokanki on ykk:ssa jo valmiiksi hieman vinossa työtahdin alkaessa. Tämä on se aki:lleen kantapää :mrgreen:
Aaaaaivan.. Kats, ei täällä hämeessä sovi heti tajuta.. :lol:
->K750, MT10<-
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 2689
Liittynyt: 12.01.2005 18:19
Paikkakunta: Yppärin seutu

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja sropov »

Jos tuota Uskilan kuvvaa (siis Uskilan laittamaa kuvvaa..) kahtoo ja aattelee siihen malliin, että istuu ihte pyörän päällä ja siittä siikailee sylintereitä nii vois ottaa johtoajatukseksi neukkuvilosofian; vasemmisto ylös, oikeisto alas.

Jos ny mittään älysin.
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: Männän suunnasta

Viesti Kirjoittaja separaattori »

sropov kirjoitti:Jos tuota Uskilan kuvvaa (siis Uskilan laittamaa kuvvaa..) kahtoo ja aattelee siihen malliin, että istuu ihte pyörän päällä ja siittä siikailee sylintereitä nii vois ottaa johtoajatukseksi neukkuvilosofian; vasemmisto ylös, oikeisto alas.

Jos ny mittään älysin.
:lol: varmasti muistan lopun elämää...
Rust in piece
Vastaa Viestiin