öljynsuodatin lättäpäähän?

Kaikki moottoriin ja moottorinapulaitteisiin liittyvä keskustelu.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Niin se välitys Uralin pumppuun on suunnilleen..jos kone kiertäis isoo jänistä 5000 r , niin nokka 2500r ja pumpun ratas hieman alle puolet siitä eli jotain 1200 r. Nepparissa painepumppuun on muistaakseni 5000r kone niin pumppu n. 3000r
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Tää on foorumin paras ketju, parempi kuin kauniit ja rohkiat. :-P

Yks asia mikä tulee monesti mieleen on että näissä on karsean leveät männänrenkaat ja korkeat männät. Ei voi merkitä muuta kuin kitkaa -> lämpöä. Sitten tuo linkosysteemi, voisko sille olla parempikin vaihtoehto? Enemmän öljynpainetta ja suutin ruiskauttaisi männän pohjaan? Jäähdyttäisi samalla.

Noista suodattimista vielä että kerran sahailtiin (tosin polttoainesellaisia) filsuja monenlaista merkkiä. Silikonilla sitten lastulevynpalaseen kiinniteltiin jotta koneurakoitsijat vois verrata. Voiton vei muistaakseni alkuperäinen CAV suodin missä oli kankaita, massaa, sun muuta monen monta kerrosta. Onnettomimmassa kotimaisessa oli vain yksinkertainen haitarimallin paperi. Parempi kotimainen oli samanlainen, mutta enemmän pinta-alaa.

Jotenkin uskon voitelun olevan sellainen juttu, jota parantamalla itäinen bokseri voisi kestää paremmin. Tai ainakin saa ajanvietettä ja ehken kätensä rasvattua. :lol:
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Uralrane kirjoitti:Tää on foorumin paras ketju, parempi kuin kauniit ja rohkiat. :-P

Yks asia mikä tulee monesti mieleen on että näissä on karsean leveät männänrenkaat ja korkeat männät. Ei voi merkitä muuta kuin kitkaa -> lämpöä. Sitten tuo linkosysteemi, voisko sille olla parempikin vaihtoehto? Enemmän öljynpainetta ja suutin ruiskauttaisi männän pohjaan? Jäähdyttäisi samalla.

Noista suodattimista vielä että kerran sahailtiin (tosin polttoainesellaisia) filsuja monenlaista merkkiä. Silikonilla sitten lastulevynpalaseen kiinniteltiin jotta koneurakoitsijat vois verrata. Voiton vei muistaakseni alkuperäinen CAV suodin missä oli kankaita, massaa, sun muuta monen monta kerrosta. Onnettomimmassa kotimaisessa oli vain yksinkertainen haitarimallin paperi. Parempi kotimainen oli samanlainen, mutta enemmän pinta-alaa.

Jotenkin uskon voitelun olevan sellainen juttu, jota parantamalla itäinen bokseri voisi kestää paremmin. Tai ainakin saa ajanvietettä ja ehken kätensä rasvattua. :lol:
Uralrane puhuu asiaa. Perkele sitähä tässä haetaankin. Siihen oikeeseen K:oon ajokoneeseen tulee sitten iso pumppu ja jäähdytykset männille. Iso jäähdytyskenno ja 10 micronin, absluuttisuodatin. Ei tuu magneettiroppuja, Manoilin juttuja ne on, suodatus on aina suodatus, puhumattakaan jäähdyttämisestä.Ymmärtääkseni ei oo kauheesti noita uudempia länsimopoja joissa kumpaakaan ei olisi. Että se siitä. Pitää tehä se sitteku joskus ehtii. Välissä pitäs tehä se yks seiskapätkä siihen 650 lohkoon, askaretta riittä .

PS. senverran vielä uralranelle, että ei tää oo mikään vitun kauniit ja rohkeat, pikemminkin "rumat ja hullut"....
Avatar
NeuVöru
300
300
Viestit: 327
Liittynyt: 24.10.2010 20:12
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja NeuVöru »

Kuvat ei näy vieläkään. Missä vika, on vain kuvake että kuva, mutta kun sitä nappaa ei aukea.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Viimeks näky kuvat , ja nyt ei .
Taitaa olla sivuilla jotain hämärää...
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
Gabo
Ural Roikka nettivastaava
Ural Roikka nettivastaava
Viestit: 776
Liittynyt: 28.05.2011 14:57
Paikkakunta: Kaustinen
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Gabo »

Nuo näkymättömät kuvat on linkkejä kgs1aq-bn1306.files.1drv.com nimisellä palvelimella oleviin kuviin. kgs1aq-bn1306.files.1drv.com palvelin vastaa pyyntöön tällä hetkellä ERROR 404: Not Found. Kuvat tulevat näkyviin, jos tuo kgs1aq-bn1306.files.1drv.com alkaa toimiminaan.

Jos kuvien halutaan kestävän ajan hammasta, suosittelen että kuvien linkittämisen sijaan kuvat laitettaisiin foorumiviestin liitteeksi. Silloin kuvat olisivat tallessa Ural roikan palvelimella samassa paikassa kuin foorumiviestitkin.
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

No näkyykö nämä. Tuli nyt tuo testauskin tehtyä, hyvinhän se pelaa. Kyllä se vaan on aika nirko pumppaamaan se 8 millinen mutta jokaiseen neljään reikään öljyä tuli. Öljy ois tosin voinu olla lämpimämpää, ulkoa otettu.

Kuva

Kuva

Tuossa sitten olikin yllätys yllätys ongelma. Kuka lie joskus koneistanu vituiksi, koneistus on mennyt öljykanavan päälle. Onneksi oli vessi paikalla, niin tehtiin siihen väliaikainen silikonipaikkaus ja muovilappu päälle. Vessi sitten putken pätkällä painoi muovilappua, niin saatiin testaus tehtyä. Siihen pitää joskus hitsiä laittaa. Onneksi tää nyt on vaan semmone harjottelulohko, jonkinmoinen varakone siitä joskus tulee.

https://onedrive.live.com/?cid=B855F970 ... 15&o=OneUp

Tuossa vähän mallia miten yberpumpulla oljy liikkuu. Tuo oli vielä se lisävoitelu sinne jakopäähän, kuristus 2,3mm. Taidan unohtaa nää 6 ja 8 milliset.

Oli siitä videonpätkääkin, laitoin sen pilveen, vitut sitä löydy.
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

No tänään kyllä varmistui, että jollain ikälopulla 8mm pumpulla ja pikkukennolla on ihan turhaa suunnitella minkäänmoista jäähdytystä uraliin.

Kuva

Tommosella 150*200 kennolla ja isolla pumpulla ja litran suodattimella ne lämmöt sitte helteellä tippuu sen yli 30 astetta, se on ihan totista totta, joskus tullu vähä mittailtua. Nää nyt vaa on semmosia marginaalihupsutuksia, mutta toissakesänäkin hellejakso kesti meilläpäin yli kuukauden.

Tuossa nyt nuo letkut repsottaa miten sattuu, ei oo kytkettynä tuohon talvimopoon. Siirrtynee joskus johonkin toiseen mopoon.
Avatar
jasu
400
400
Viestit: 420
Liittynyt: 21.09.2004 12:20
Paikkakunta: Korpilahti

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja jasu »

Saapiko kysyä, jotta minkälaisia öljynlämpöjä on tavoitteena, ja minkälaisia olet mahdollisesti ajellessa tullut mittailleeksi..?

Kokemusperäistä juttua 602 kuutioisella ilmajäähymoottorilla varustetun "auton" ajelusta, vasta alun kolmatta vuosikymmentä. Niihin liittyen, kotimaan olosuhteissa ei isommin ole lämpöongelmia ollut, pikemminkin siinä että saa öljyt edes suositeltuihin lämpöihin. Vastaavankokoinen/tehoinen bokseritwini on kuitenkin pikkasen kovemmalla kiskoessaan tuplapainoa sekä reilua ilmanvastusta vastaan, koteloituna jne... Nykyistä moottori rakentaessa, jätin alkuperäisen öljynjäähdyttimen kokonaan pelistä pois, eikä ainakaan loppukesälle sattuneet ajojen aloitukset tuottaneet liikoja lämpöjä, talvella jatkui edelleen ongelma kylmänä käynnistä...

Jatkan aiheesta, mikäli kiinnostaa...
IC on itäpyöristä paras...
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Kyllähän ne hyvälaatuiset nykyöljyt kestää lämpöjä ihan pirusti. Se on vaa tuo vanha bokseri kaikin puolin rakenteeltaan ihan peestä.Pitkät männät ja kauheet männänrenkaat. Paikallisesti kitkaa tulee ihan pirusti ja paikalliset lämpökuormat on aika isoja, eihän niitä millään pääse mittaamaan. No öljy menee sitten vituiksi ja kaikki paska jää linkolevyhin. Mitä huonommalla öljyllä ajat sitä nopeemmin linkolevyt täytyy.

Kun tunnut asiaa tuntevan, niin kerroppa minkätakia nykymopoissa käytetään melko järjestään jäähdytystä, sehän tuntuu mielestäsi olevan ihan turhaa. Aika vähiinhän ne vuodessa jää ne päivät jolloin jäähdytystä tarvitaan ihan oikeesti

Vai pitäskö sitte siirtyä oikeisiin termoöljyihin, käyttölämpötila 300 astetta ja sillee...

Miust ois iha hyvä jos hellekelillä öljy palaisi jäähdyttimestä semmosessa 70 asteessa??? tää on vaa miun mielipide

Ja sitte ku se koko pata pysyy viileempänä, niin eipähän kytkinkään ala vipattamaan ja vittuilemaan

No jatketaan ku jotai tulee mieleen.....

Piti vielä lisiä,että eihän näistä kotkotuksista oo mitään hyötyä, jos perusrauta ei kestä. Tässä onkin nyt kyseesä vähän pitemmäntähtäimen suunnitelma. Joskus ku saan kasaan sen ihann oikeella 750 kampuralla ja ladan männillä olevan koneen kasaan niin siihen sitte laitetaan nää lisäsuodatukset ja jäähdytykset. Katotaa sitte onks mitä apua. Nää jutut on vaa semmosta kokekemuksien hakemista.
Avatar
jasu
400
400
Viestit: 420
Liittynyt: 21.09.2004 12:20
Paikkakunta: Korpilahti

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja jasu »

Uudemmissa on siks, kun niissä on sen verran viritysastetta, jotta lämpöä tulee liiankin kanssa. Monissa tosin on myös termostaatti, joka sulkee jäähdytyskierron kun öljy kylmää on...

Sopiva lämpö olisi 95-115 asteen välillä, mutta haitaksi ei ole vaikka lämmöt nousisi parikymmentä astetta kovemmiksikin, kunhan sitä ei jatku kovin kauaa. Alle 95 asteen, moottori kuluu huomattavasti enemmän, öljystä ei koskaan pääse sinne kondensoitunut vesi haihtumaan, ja ikävästi kone vielä enemmän bensaakin. Tällaisiin tuloksiin tulin kun aikani (toista vuosikymmentä) aktiivisesti tuli lämpöjä seurattua, ja sittemmin samansuuntaista juttua on tullut luettuakin moottorien viritystä käsittelevästä kirjasta. Hauskaa oli huomata, että erittäin kokenut virittäjä olikin samoilla linjoilla, omin kokenuksin hankitun mielipiteen kanssa...

Liiallisella jäähdyttämisellä hankit vain hankaluuksia. Lyhyemmän kestoiän moottorille, hukkaat vähästä tehosta vielä vähän, kulutat enemmän bensaa, eli siis maksat enemmän kuvitellessasi säästäväsi, näin karkeasti sanottuna...

Öljy ei kiehu, vaikka ylittäisikin sata astetta. Tätäkin moni pelkää, siis sataan asti lämmittämistä, mutta silloin oikeasti se öljy on parhaimmillaan. Niin voitelun, kuin muidenkin ominaisuuksiensa kannalta. Termostaatin kanssa lämmöt on helpompi pitää kurissa, mutta vakiokoneeseen mitä on termareita laitettu, niin lähes jokaisessa on sittemmin huomattu ettei termostaatti avautunut ikinä...

Niin, ei nuo miun käyttämät bokseritkaan ihan uusia ole, uusimmatkin on samaa moottoriperhettä valmistettu vuonna 1990, nyt kasasin koneen vuoden -70 lohkoihin. Rättäristä siis kyse, jossa on ilmajäähdytteinen bokseri, jonka suunnittelun jonkinlaisena lähtökohtana aikanaan käytettiin mm. Bemarinkin bokseria...

Semmoinen lisähuomio vielä, joskus 90-luvun puolivälissä tuli hitusen viritettyäkin tuommoista, josta myös tuli jätettyä jäähdytin pois. Sillä tuli sitten ajettua alle tuntiin Jykylästä Mikkeliin, käytetyistä nopeuksista silloin ei ole mitään havaintoa, mittari kun loppui 130km/h lukemaan. Kuuma aurinkoinen kesäpäivä, ulkolämpö kolmenkympin pinnassa, silloin sai öljynlämmöt nousemaan jopa 150 asteeseen, siitä huolimatta paineita riitti (ja se kone oli ajossa vielä muutama vuosi takaperin), öljyä ei isommin kulunut eikä mitään vaurioita tapahtunut. Hätäisesti kyllä lämmöt sitten laski, kun nopeutta piti määränpään lähestyessä alkaa vähentelemään...

Ja toinenkin juttu mieleen tuli, turbolla ahdettiin yksi tapaus tuossa vuosia sitten, siihen sentään jäähdytin laitettiin, mutta alkuperäistä 9-rivistä pienempi 6-rivinen. Maltillisista 0,8bar ahdoista huolimatta, senkään lämmöt eivät koskaan päässeet karkaamaan, ei edes laitteen omistajan reissussa Ranskaan ja takaisin, eikä sillä reissulla isommin bensaa säästelty vaan kun Ruotsin puolelle pääsivät niin satamasta Belgiaan olivat vielä saman vuorokauden puolella...




Vähän reilusti tuli tarinaa, toivottavasti ymmärrettävässä muodossa. Alkaa näihin aikoihin ajatus olla aika jumissa...
IC on itäpyöristä paras...
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Nyt en oo ihan tolkulla mistä moottoreista kirjoittelet, varmaan ihan totta niitten moottoreitten suhteen.

Ite oon kyllä ajanu urrella 4,8l/100km, ei vois pahaksi sanoa.

Kaikki melkein käyttää näissä itäpyörissä halvimpia mahdollisia nitriilisiä tiivisteitä, ei mitään vitonia. Nyrkkisääntö näillä halvoilla paskoilla on se, että optimilämpötila on 60 astetta. jokainen kymmenen asteen korotus puolittaa tiivisteen käyttöiän. Nyt ei varmaan puhuta samoista vehkeistä.

Pitää muistaa, että toiset puhuu 30-luvun tekniikasta ja toiset ihan muusta??? Jatketaan, ihan mielenkiintoista tarinointia...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Jonkinlaisella kokemuksella itsekin lyön lusikan soppaan..tavan (tai vähän piristetty) 650 urali kulki kunnolla kun öljyjen lämpö oli yli 60 astetta, ja siinä kulussa ei sitten heikentymistä havaittu vaikka käväsi 110 asteessakin. Liian viileillä öljyillä meno on takkusta ja mekaaniset äänen kuuluu selvemmin, mutta kun kone on sopivan kuuma se menee hyvin. Mitään kestävyys ongelmia ei lämpösten öljyjen kanssa tullut ja jos kuormaa ei ollut ihan kauheesti , eikä järkkyhelle/pitkä ajomatka jne. niin vaunupyöräällä kaksi aikuisen kokoista miestä vetää retkikamoilla 85--95 tavoite keskinopeudella sen 400--500 km. Jos pääsi kunnolla ajaa sellaista lähemmäs sadan nopeutta pitempää, ja joutui jonkin rekan perään tai muuten nopeus laski alas alkoi öljyt lämpenee likemmäs 100 , mutta kun taas pääsee laskee kunnon nopeudella ja ajoviima toimii lämmöt laskee sinne n. 60 asteeseen vaunulla, kahden miehen kuormalla +retkikamat. Laitoin uraliin öljynlauhduttimen jota pystyi pitkillä matkoilla ja kovissa olosuhteissa käyttää, mutta aika pian huomasin sen turhaksi..mutta olihan se siinä varoiksi, eli huppu pois päältä jos tilanne äityi liian kuumaksi. Tietysti hyvät öljyt ,joita nykyisin saa, ja koneen säädöt ja kunto kohillaan..niin se mopo vaan meni ja meni n. 65tkm ja menee edelleen...tämä siis omakohtainen kokemus ei mikään ohje mistään...
Avatar
jasu
400
400
Viestit: 420
Liittynyt: 21.09.2004 12:20
Paikkakunta: Korpilahti

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja jasu »

metsuri Torkkelista kirjoitti:Nyt en oo ihan tolkulla mistä moottoreista kirjoittelet, varmaan ihan totta niitten moottoreitten suhteen.

Ite oon kyllä ajanu urrella 4,8l/100km, ei vois pahaksi sanoa.

Kaikki melkein käyttää näissä itäpyörissä halvimpia mahdollisia nitriilisiä tiivisteitä, ei mitään vitonia. Nyrkkisääntö näillä halvoilla paskoilla on se, että optimilämpötila on 60 astetta. jokainen kymmenen asteen korotus puolittaa tiivisteen käyttöiän. Nyt ei varmaan puhuta samoista vehkeistä.

Pitää muistaa, että toiset puhuu 30-luvun tekniikasta ja toiset ihan muusta??? Jatketaan, ihan mielenkiintoista tarinointia...
Tulihan sitä Dnepriäkin aikanaan viritettyä, joka sekään ei liiasta kuumasta kärsiny vaikka sillä tulikin sitten ajettua "liiankin" kovaa. 140km/h mittariin otti kivasti, nopeus oli himpun kyllä enemmän kun miliisiperäkin siihen askarreltua tuli. Yhden männän sillä poltin, ahnehdin seoksen laihuuden kanssa, muuten männätkin ehjänä pysy...

Tietyt asiat pysyy, moottorin valmistusmaasta riippumatta, vastaavina. Niihin kuuluu mm. seokset ja lämmöt. Eikä ilman kummankaan mittaamista voi asioista kuin arvailla...
IC on itäpyöristä paras...
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Tässä on nyt pikkuse väärinkäsityksiä. Jos se jäähdytin tiputtaa sen 30 astetta, niin koneessa jyllää 30 asteta korkeammat lämpötilat. Siis jos jos jäähdyttimeen tulee 100 asteinen öljy, ja jäähdytin tiputaa sen 30 astetta, ja paluupuolella on 70 astetta ni eiks tää nyt SAATANA tarkoita sitä, että koneessa möyryää keskimäärin 100 asteinen öljy. Nyt menee vähä vaikeeks. Se on kyllä todella vaikeeta mittailla niitä todellisa lämpöjä, pitäs olla antureita siellä sun täällä.

MATTI

Paljollako myyt sen vääränkätisen ison? 30e tarjottu????
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

No hitto! kun jo noin paljon tarjosit, niin saat sikahintaan 35 eur+postikulut.. :lol:
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

MATTI kirjoitti:No hitto! kun jo noin paljon tarjosit, niin saat sikahintaan 35 eur+postikulut.. :lol:
Nyt menee huutokauppakeiserin mommiks. 33e+ postikulut. Laita tilinnumero yv:nä, saat nappulat heti.
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

[offtopic]
..kuvat olisivat tallessa Ural roikan palvelimella samassa paikassa kuin foorumiviestitkin.
Ja ne kuvat mitkä oli foorumin edellisessä versiossa, ovat siellä samassa varmassa paikassa. Eli ei auta yhtään. Päinvastoin, palvelimen varmuuskopiointi vaan muuttuu hankalammaksi. Linkittäminen upottamisen sijasta on sikäli ihan jees. Mitä varmempi ympäristö, sen todennäköisemmin ne tulevat säilymään. [/offtopic]

Se linkolevysysteemi ei oo maailman modernein ratkaisu. Ei niitä uudemmissa näe. Samoin epäkeskopuhdistimet, viimeksi oon käsissäni pitänyt Fiat 850:n systeemiä. Sekin muuttui myöhemmin filtteriversioon kun lohkoa uudistettiin 127/133 malleihin. Roiskeita tarvitaan ja oon sen männän helman tienoille laitetun suuttimen kannalla. Nykyiseen V2:seen laitettiin isommat tirskuttimet kun konetta piristettiin. Pumppu vaihdettiin samalla isompaan.

Kai se kehnompikin rauta kestää, jos öljykalvo pysyy kitkapintojen välissä ehjänä? :think: Eikö se silloin pyöri keveästi ja ei sen luulis kuluvankaan. Öljytilavuus voisi olla suurempi. Mulla oli Urkissa se syvempi rivoitettu öljypohja mallia "Ins. tsto Hannu Kolm". Todistettavasti siitä ei ollut ainakaan haittaa. :lol:
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Nyt voin olla kyllä ihan väärässsä, mutta tätä urren kuulalaakeriteknikkaa ei todella oo suunniteltu 135 asteen lämpöihin. Pitäs olla jo C4, ja muutenkin kun muistelen niin näitä kuulalaakereita ei muistaaakseni suositellla paukuteltavan kauheesti yli sadan????
Avatar
jasu
400
400
Viestit: 420
Liittynyt: 21.09.2004 12:20
Paikkakunta: Korpilahti

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja jasu »

metsuri Torkkelista kirjoitti:Tässä on nyt pikkuse väärinkäsityksiä. Jos se jäähdytin tiputtaa sen 30 astetta, niin koneessa jyllää 30 asteta korkeammat lämpötilat. Siis jos jos jäähdyttimeen tulee 100 asteinen öljy, ja jäähdytin tiputaa sen 30 astetta, ja paluupuolella on 70 astetta ni eiks tää nyt SAATANA tarkoita sitä, että koneessa möyryää keskimäärin 100 asteinen öljy. Nyt menee vähä vaikeeks. Se on kyllä todella vaikeeta mittailla niitä todellisa lämpöjä, pitäs olla antureita siellä sun täällä.
No, nyt aletaan olla asian ytimessä. Tietenkään mitään ei tiedä, ellei mittaa. Muuten lähinnä arvaillaan...

Mittasitko tuon lämpötilan pudotuksen, vai oliko vain mainittu jäähdyttimen spekseissä että "pudottaa lämpötilaa 30 asteella" tms..?

Silläkin sitten on merkitystä, missä se jäähdytin on, siis missä kohtaa öljynkiertoa. Näissä Ranskalaisissa romuissa jäähdytin on öljylinjassa siten että jäähdyttimen jälkeen menee öljy kampiakselille sekä kansille. Ja joo, mitattua on tullut siten että on anturi öljypohjassa, öljynsuodattimen jalassa, venttiilikopassa sekä sylinterikannessa. Hieman erilaisia tuloksia näistä saa... Sit tuossa Maseratin tekeleessä, siinä on öljynlämpömittarin anturi suoraan pumpulta tulevassa öljykanavassa, ennen jäähdytintä, eli käytännössä hyvinkin sama kuin olisi anturi öljypohjassa...

Itse pitäisin oikeimpana mittauspaikkana tuota öljypohjaa, sieltä se öljy kiertoon otetaan ja aika liki senlämpöisenä öljy kiertoon jatkaa...

Sekin sitten tuli havaittua, että siinä vaiheessa kun männänrenkaat alkaa olla lopuillaan, niin öljypohjasta mitaten lämmöt lisääntyy vaikka kansissa lämmöt olisi hyvinkin maltilliset. Vissiin renkaiden ohi virtaa sen verran kuumia palokaasuja, että lämmitys tapahtuu sitä kautta? Loppuaikoina oli vaikea pitää lämmöt alle 120 asteen, siitä huolimatta kansissa ei välttämättä ollut edes 70 astetta, konerempan jälkeen lämmöt taas ovat hyvin lähellä toisiaan...



Ja sitten semmoinen lisäys, että en edes yritä väittää olevani absoluuttisessa oikeassa, tai että asiassa olisi vain yksi ja ainoa totuus. Mutta kuten jo aiemmin kerroin, näitä lämpöjuttuja on tullut tutkittua sekä seurattua ihan paljon, sekä Neuvostovalmisteiden että Ranskan/Italian raudan kanssa, Italiaanon ollessa ainoa vesijäähdytteinen muiden ollessa ilma/öljyjäähdytteisiä keksintöjä...
IC on itäpyöristä paras...
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Joo..se öljyn mittaus kohta on mielenkiintoinen juttu..mulla oli ensin mittaus öljypohjassa ja siellä tosi pohjassa , mistä uralin pumppu ei sitä viileää öljyä (ainakaan juuri siitä syvästä al-pohjasta) saa imettyä, mutta kuuman lohkon läheisyydessä olevan öljyn kyllä saa kiertoon...jos öljyn määrä on yläkantissa on öljy enempi tietysti siellä kuumemmassa osassa lohkoa..onko ylitäyttö hyvä..? Silloin kun mittaus oli öljypohjassa oli lämmön nousu ja lasku selvästi viiveellä ja joskus tuntui että se ei ole looginen kuormitukseen lainkaan, mutta ehkä se viive/isompi öljytilavuus tms. teki mittauksien analysoinnin lähinnä mielipuolen päiväkirja tasoon..siirsin sen mittaus pisteen "painepuolelle" jäähdyttimen jälkeen, jolla ajattelin saada viestin pystyykö jäädytin tarjoamaan koneelle tarpeeksi viileää öljyä , toimintaan ja osittain auttamaan koneen jäähdytystä, ja tässä mittauksessa aloin vähitellen jättää jäähdytintä pois käytöstä, kun ei ne öljyt sinne painekanavaan suodatinkopan (joka on hyvin viimassa muutenkin) jälkeen tuntunut liiaksi lämpenevän kun ääritapauksissa...
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Nyt voin olla kyllä ihan väärässsä, mutta tätä urren kuulalaakeriteknikkaa ei todella oo suunniteltu 135 asteen lämpöihin.
Onhan tuossa avatarkuvan veekakkosessakin kampura rullalaakereilla (toisella puolellla nokikkain kartiot rullat, toisella suorat rullat), nokat kuulalaakereilla/neulalaakereilla. Ja taatusti käy kuumana kuin Harvian saunatonttu. :lol: Varsinkin takapytty, joka on koko ajan katveessa.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
jasu
400
400
Viestit: 420
Liittynyt: 21.09.2004 12:20
Paikkakunta: Korpilahti

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja jasu »

Uralrane kirjoitti:
Nyt voin olla kyllä ihan väärässsä, mutta tätä urren kuulalaakeriteknikkaa ei todella oo suunniteltu 135 asteen lämpöihin.
Onhan tuossa avatarkuvan veekakkosessakin kampura rullalaakereilla (toisella puolellla nokikkain kartiot rullat, toisella suorat rullat), nokat kuulalaakereilla/neulalaakereilla. Ja taatusti käy kuumana kuin Harvian saunatonttu. :lol: Varsinkin takapytty, joka on koko ajan katveessa.
Katveesta huolimatta, Harrikan takapytty käy viileämpänä. Tutkittu ja todistettu juttu... :whistle:
IC on itäpyöristä paras...
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Toi alku on lainausta jostain alan ammattilaiselta.

"Moottoriöljyltä vaaditaan hyvää suojausta heti käynnistyksestä lähtien, eli öljyn on kyettävä nousemaan nopeasti öljypohjasta moottorin yläosaan ja voideltava osia kulumisen minimoimiseksi. Öljyn nousemista moottorin yläosiin pyritään nopeuttamaan käyttämällä ohuempia öljyjä. Moottoriöljyn toiminta monissa ajoneuvojen nelitahtimoottoreissa perustuu paineistettuun järjestelmään, missä öljynpaineet vaihtelevat 0,5 - 7 bar riippuen moottorista ja kierrosluvuista. Öljyn on toimittava tehokkaasti jo ulkoilman lämpötilasta aina satojen asteiden lämpötilaan asti kestäen kovia paineita ja leikkausvoimia. Moottoriöljyn ihanteellinen käyttölämpötila on 70 - 110 °C, jolloin moottoriöljyn lisäaineet toimivat aktiivisesti ja pitävät moottorin puhtaana. Nyrkkisääntönä on, ettei moottoria saisi kuormittaa raskaasti ennen kuin öljyn lämpötila on saavuttanut 50 °C. Joissain moottoreissa on öljynjäähdytin, joka estää moottoriöljyn ylikuumentumisen kovassa rasituksessa, parantaen näin öljyn ja moottorin kestoikää. Öljyn ylikuumentuminen saattaa aiheuttaa öljykalvon liiallisen ohenemisen, jolloin laakereille ei enää muodostu kestävää öljykalvoa ja metalli-metalli -kosketus on mahdollinen. Se johtaa nopeaan osien kulumiseen tai jopa laakeri-/moottorivaurioon. Öljynjäähdyttimiä käytetään paljon raskaan kaluston moottoreissa, henkilöautoissa yleensä vain tehokkaimmissa moottoreissa on öljynjäähdytin. Öljynjäähdytin voi olla myös yhdistettynä moottorin nestejäähdytysjärjestelmään, jolloin moottorin jäähdytysneste lämmittää öljyä kylmällä säällä ja viilentää öljyä kuumalla säällä - tätä kutsutaan lämmönvaihtimeksi."

Tää on niin pirun monitahoinen homma. Moottoreita on niin erilaisia, on liukulaakerointia, on rullalaakerointia jne...

Tuosta lämpöjen mittaamisesta, kyllä ne pintalämpömittarit jotain kertoo. Parempi kuin arvaus... kuitenkin sinnepäin. Sitte menis jo vähä laboratorihommiks, jos niitä antureita pitäs alkaa virittelee sinne sun tänne.

Pitää vielä muistaa, että uralit ei oo mitään viri virikoneita. Kyllähän ne lämmöt kireissä koneissa nousee reippaasti yli sadan.
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

No ainakin tuohon myllyyn tehtiin sytkäkäyrä dynotessa silleen, että takapyttyä armahdettiin just lämpenemisen takia. Takapytty oli se joka alkoi kilisemään, jonka takia vaihdettiin syttö. Ruttua 10,8:1. Nyt siinä on oppiva sytkä, se mittaa mitä tapahtuu ja säätelee sen mukaan. Ja opettelee siinä sivussa. Nyt muistaakseni etupytyssä on lämpötilan anturi ja takapytyssä detonointitunnistin, ennen ei ollut mitään.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Tietysti sitten pitää muistaa, että öljyn viskositeetti ja lämpötila käyvät käsi kädessä. Se on se viskositeetti vähän onohtunut näissä turinoissa. No monet pitää sitä niin itsestäänselvyytenä, ettei oo viittiny kajota asiaan.
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Muistan vielä sellaisen tapauksen kun olin vaihtamassa öljyjä Urkkiin. Kävin ajamassa pikku lenkin että lämpenisi, ensin paikallistietä ja sitten ihan motaria tuppi nurin. Ja kun kotona pyöräytin ruuvin auki siitä "Kolmilaisesta" pohjasta niin öljy oli lähinnä haaleaa. Oliko se sitä vain siellä pohjalla joka tuli ensimmäisenä.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

No näkyyks nää kuvat?

Sain en koneistusvirheen korjattua holkittamalla sopivalla putkella, silikonia väliin ja hyvin pelaa.

Kuva

Kuva

Näin se öljy lentää 8 millisellä, porakoneen kierrokset vastaa semmosta neljää tonnia koneessa.

https://onedrive.live.com/?cid=B855F970 ... 92&o=OneUp

Siinä sitte vähä liveä.
Lister
75
75
Viestit: 79
Liittynyt: 11.01.2016 17:38
Paikkakunta: Oulu

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja Lister »

Minäkin sain eilen senverran K:n konetta kasaan että pääsin öljynkiertoa testaamaan. Oli positiivinen yllätys kuinka vauhdikkaasti öljy lentää tiiviillä NOS öljypumpullakin. Luulin ettei se liiku juuri mihinkään, näiden juttujen perusteella !

Testasisin pumpun ensin öljykipossa porakoneella hitaasti pyörittäen ja melko reippaasti öljyä tuli silloinkin. Ei tietenkään voi odottaakkaan, että öljy lentäisi 6mm reijästä kaarella noin pikku pumpulla, mutta jos sormella hieman kuristi pumpun reijä kokoa, niin johan alkoi kaarella lentämään. Pyöritysnopeus oli joitain satoja kier.min.

Asensin pumpun koneeseen paikalleen ja lisää testauksia. Pyöritin konetta käsin kiertokangista veivaten ja taas positiivinen yllätys, kun öljyä alkoi lähes heti tulla joka kantilta konetta, vailkka "kierroksia" ei ollut todellakaan paljon.

Uskon nyt, että kyllä tuo kunnollinen 6mm pumppukin piisaa tällaiselle sunnuntai ajelijalle.
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: öljynsuodatin lättäpäähän?

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Näin sadepäivänä joutaa ropailemaan kaikkea joutavaa. Suodatinhan lohkossa jo toki on, mutta aattelin näpätä tommoset kun aina silloin tällöin näkee kuvia noista kyrvähtäväneistä männistä. Soppaa vaan nyt riittävästi putkiin.

Tuolla aiemminhan joku kirjoitti, että joskus on myyty semmosta suodatinpakettia missä on ollut vastaavat putket. Tuskin on mikään hittijuttu aikoinaan ollut. Nythän semmosia ei sais menemään vaikka ilmaseks jakas, on tää niin kuollutta touhua.

No on niistä hyötyä tai ei, niin pikkuvaivalla ne kuitenkin syntyy.
Liitteet
WP_20170620_15_14_04_Pro_LI.jpg
WP_20170620_15_14_04_Pro_LI.jpg (1.22 MiB) Katsottu 5749 kertaa
Vastaa Viestiin