Kytkin ongelmaa k pyörässä
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 560
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Kytkin ongelmaa k pyörässä
Laittelin k pyörään Kiinan kampuran ja uuden vauhtipyörän pultin koko vauhtipyörän kaikki kytkinosat uusia. Uralin laatikko tuli pakillisena. Kytkin on ongelmana, ei irroita jos on vaijerissa vähänkään vapaaliikettä. Kytkinlevyt on uudet liimapinnalliset ja paksu väli levy. Ensin oli ongelmana ettei mitta riitänyt painelaskerin taka osassa. Sain pidemmän mallin ja siitä sovittamalla sain mitan täsmäämään. Seuraava ongelma oli että kytkin ei irroittanut. Työntötangon neliöpää oli liian pitkä ja törmäsi vauhtipyörän pulttiin jossa oli liian matala upotus. Lyhensin neliltangon pään niin että menee pohjalevyn lävitse muttei jää paljoa ylimääräistä ulkopuolelle. Mietin olisiko uutuuden tiukuutta kytkimessä vaan? Jos on vähän liian tiukat reijät välililevyissä ja ahdistelee niistä. Voihan levyssäkin olla jotain kieroutta tai kuperuutta. Kun vaijerin säätää välyksettömäksi niin että kytkin vähän kantaa niin silloin se irrottaa aika hyvin. Konetta ei ole käynnistetty ja tuntuma on vain käsin vispilästä ja potkukammesta todettua. Alkaakohan hakemaan kohtansa kun saa koneen käyntiin.
K-750 M
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Minkäs paksuinen välilevy sulla on?
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
[quote="asiantuntija"]. Kytkinlevyt on uudet liimapinnalliset ja paksu väli levy. quote]
Sihteeri tarkkuutta...
Uudet kytkinlevyt osaa olla hankalat alkuun..jotkut oppii toimimaan käytössä,mutta jotkut eivät opi ikinä...ovat "kuperia,koveria tai kakeksikkoja".
Joten ajelehan asiantuntija jonkun aikaa,niin kyl se sit tapansa näyttää.
Sihteeri tarkkuutta...
Uudet kytkinlevyt osaa olla hankalat alkuun..jotkut oppii toimimaan käytössä,mutta jotkut eivät opi ikinä...ovat "kuperia,koveria tai kakeksikkoja".
Joten ajelehan asiantuntija jonkun aikaa,niin kyl se sit tapansa näyttää.
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 560
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Kiitos tiedosta. Niin ajattelinkin olevan. Nyt pyörä on tankkia ja kaasuttimia vaille koekäyttö vaihetta. On siinä mennyt jokunen kuukausi kun ollut osina. Olihan kyllä joka paikka rikki ja terveys ei antanut myöten tehdä kuin ajoittain
K-750 M
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Sitä levyn mm mittaa ajattelin yöllä kun kirjoittelin. ihtellä oli tuohon volkkari koneesen testissä paksu välilevy ja se teki sen että vaijeri kireällä irrotti justiinsa ja justiinsa mutta moottorin käydessä hieman jostakin otti kiinni ja ei irrottanut. Ois tieten pitänyt olla pikkasen käytetyt kytkinlevyt
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Mulla oli kerran niinkin eksoottinen vika ku väärä kahva. Oli joku tingeli mikälie kaffa ja uudet ajamattomat levyt -> ei vaan syntyny vipuvartta tarpeeksi. Oli kokoajan siinä ja siinä fiilis. Kun vaihtoi orkkis tyylin kahvan pidemmällä liikeradalla toiminta muuttu kerrasta.
Kieroihin levyihin on ratkaisu, mutta se hinta vaan on katkaisu...
Kieroihin levyihin on ratkaisu, mutta se hinta vaan on katkaisu...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 560
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Vanha hinta oli 60€ paikkeilla kpl, mutta Ural nostaa Vappuna maailmanlaajuisesti kaikkien osien hintoja 7,5% keskimäärin. Tää levy on uusissa pyörissä, mm EFI malleissa. Sopii kyllä kaikkiin vanhempiinkin. Levy ei ole IMZ tuotantoa, vaan nämä ostetaan joltakin isolta OEM levyvalmistajalta joka tekee nää Uralin tehtaalle.
Ei ole siis Kiinasta tai Venäjältä.
Ei ole siis Kiinasta tai Venäjältä.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 560
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Mulla niitä irtopintoja oli..mutta taitaa olla enää yksi jäljellä..aika paskamaisia ne oli niitata..mutta jos on hyvä poorinen (myös navan niitit tiukalla) niin niitä vanhoja leikatulla tukipellillä olevia on pinnoitettu uudella länsimaisella kitkamateriaalilla ihan liimaamalla,,ja ne on kyllä ihan hyviä, mutta ei sekään ihan ilmaista hommaa ole ja silloin ne on hieman paksumpia(kuten nuo uudet uralinkin) ja vaatii ohuen välilevyn tappikytkimeen joka taas herkemmin tekee uran tappeihin, kun taas uudemmissa jossa on rautalevyt ulkoisilla pooreilla ei sitä ongelmaa niin tule.. eli suosittelen näpertämään pienen hionta alustan ja pyyhkäsemään niistä omista liimalevyistä hieman ylimääräisiä knöölejä pois, ja painelee ne kieroudet siitä pellistä pois.Jos sinne laittaa hipovat kytkinlevyt niin se käy laatikon kytkentähampaiden päälle..nimittäin vaihteet on pakolla laitettava kun rattaat ei hidastu sitäkään vähää mitä hyvin irrottavalla kykimellä. Saattaa se ajanmittaan asettua, jos vaan hermot ja laatikko kestää...vappua!
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
On niitä irtopintoja joskus ollu, mutta ei enää vuosiin. Uralin kautta ei ole kuin levyjä tarjolla. Ne irtoset mitä on maailmalla liikkunu, olleet KMZ osaa ja vanhaa m72 aikasta tavaraa.
Kiinalaisia vanhoja kitkapintoja voi vielä saada jostaki päin maailmaa. Mutta Kiinassaki tekevät massasta levyt nykyään.
http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=1145 <- Puolasta sais varmaan maapallon viimesiä pintoja...
Kiinalaisia vanhoja kitkapintoja voi vielä saada jostaki päin maailmaa. Mutta Kiinassaki tekevät massasta levyt nykyään.
http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=1145 <- Puolasta sais varmaan maapallon viimesiä pintoja...
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Terve
Noissa vanhemmissa seiskapätkissä on tommoset tehdasasennus kytkinlevyt...
Ps ei kovin huonot kun niilläkin voi käydä postilaatikolla ja kioskilla 10.000 kertaa jos edestakainen matka on noin 5 kilometriä
Noissa vanhemmissa seiskapätkissä on tommoset tehdasasennus kytkinlevyt...
Ps ei kovin huonot kun niilläkin voi käydä postilaatikolla ja kioskilla 10.000 kertaa jos edestakainen matka on noin 5 kilometriä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Panitko muuten kummin päin ne kytkinlevyt? Niitä on näkyny kumminki päin, mutta ainaki tossa omassa yhdistelmässä (K-750, vanaha Dneprin pakillinen laatikko) toimii vain niinpäin, että molempien levyjen keskiöiden paksut puolet on taakse päin. Muuten ei keulimmainen levy kytkimen irrottaessa pysy kunnolla kytkinakselilla, kääntyy kieroon ja estää kytkimen kunnollisen irrottamisen. Huomasin tuon pitkällisen irrotusvian mehtuun jäläkeen siitä, kun oli jo pikkasen merkannu kytkinakseliaki. Itelläki liimalevyt ja paksu väliliha. Edelliset levyt oli niitatut ja niitten kanssa ei ollu ongelmaa, vaikka ne keskiöiden paksut puolet oli mulle tullessa eteenpäin.
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
..minkälainen tuo wanha nepparin pakillinen laatikko oli?Pikinäppi kirjoitti:... mutta ainaki tossa omassa yhdistelmässä (K-750, vanaha Dneprin pakillinen laatikko) ...
matti
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 560
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Kyllä on oikein päin ja ongelma alkoi asettumaan. Saattoi johtua paksun välilevyn reikien tiukkuudesta vaikka avarsin niitä vähän. Saattoi takerrella uutuuttaan. Uusi peräsin oli varsin jäykkä, mutta alkoi pyöriä hyvin jo 10 km ajon jälkeen ja vaihdoin heti uudet öljyt
K-750 M
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Sen nepparin pakillisen laatikon iästä ei oo mulla tietua ees vuosikymmenen tarkkuuvella. Tuli yhen osakasan mukana puolikytä vuotta sitte. Ei oo samanlainen, mitä viimme vuosina on uusia myyneet. Ilmanputsarin kotelo on siinä laatikon kuoren valussa(lievästi kenossa taakseppäin.) Alunperin siinä on ollu se puoliautomaatti kytkin ts. vaihdepolkimen liike käyttää kytkinvipua. En tiiä, monenkolaisia niitä on Dneprissä ollu, kun kaikki mulle sattuneet pakilliset on olleet just tuota mallia.
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Joo niin ajattelinkin..koska neppariin ei ole tehty kun yhtä mallia perustaltaan olevaa pakillista laatikkoa n. 69--eteenpäin. Ainoastaan ilmanpuhdistimen asennustapa/tyyppi on muuttunut. Ihan viimeisinä malleina ennen kun hommat oli ohi, tuli uusin versio joka on tuiki harvinainen. vanhemmat kun tuo -70 luvun vaihteen "uusi laatikko", on järjestään nepparissa pakittomia.
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 560
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Mistähän johtuu kun k pyörässä uudet liimakytkinlevyt ja kaikki muukin. Kytkintä joutuu säätämään joka ajolenkin yhteydessä jotta irroittaa. Aina on tullut vapaaliikettä liikaa. Onko vaijerissa taipumusta venyä? Kuoren mennä kasaan. Ei oikein muu selitä asiaa. Painelaakerin kuulat kyllä voi vähän painua laakeripintaansa ei kuitenkaan niin paljon. Vaijerissa silmämääräisesti ei vikaa
K-750 M
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Eihä siul vaa oo menny kytkimen tappi poikki...
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Mulla kerran vaijeri lähti pikkuhiljaa nipasta irti joutui vähän väliä säätämään sitten yksi kaunispäivä naps ei enää irrottanutkaan meinas tulla hätä
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Kuulat kairaa äkkiä pesää vastinkappaleisiin. Jos on vanhoja käytettyjä pidä ne ajossa.
Enkä keksi mitään syytä minkätakia ei pitäs laittaa jousta vetäään kytkinvipua taatepäin. Näin kytkintä ja tappia kuormitetaan ainoastaan silloin kun kahvaa oikeasti painetaan.
Enkä keksi mitään syytä minkätakia ei pitäs laittaa jousta vetäään kytkinvipua taatepäin. Näin kytkintä ja tappia kuormitetaan ainoastaan silloin kun kahvaa oikeasti painetaan.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 560
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Nyt on uudet levyt ja vain vähän ajettuja. Pitää säätää kytkin niin että miltei vähän kantaa että saa irroittamaan. On kyllä painelaakerille hupaa, mutta ajattelin jos saisi kytkimen hakemaan kohtansa ja levyt asettuisivat niin vaihtaisi uuden painelaakerin. On kyllä pehmosia nuo painelaakerit kun paikallaan uusilla kytkin jousilla olevaa kytkintä avaa niin jää kuulan kolot laakeripintaan. Eikö jossain ole neulalaakeriakin ollut? Ei oikein kytkintapin katkeaminen realistista, miksi kykenisi koko ajan. Veikkaan vaijeria. Pitää vaihtaa uusi kokeeksi. Onneksi on hyllyssä Osatuonnin vaijeri
K-750 M
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Terve
Yksi ratkaisu painelaakeri ongelmaan...
Yksi ratkaisu painelaakeri ongelmaan...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 560
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Miultakii löytyy noita kourallinen...oisko kuus euroa kipaleelta sopiva hinta roikkaralliin tuotuna..?
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 560
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Neulat kannattaa laittaa kuulien tilalle, taitaa olla yksi yleisimpiä parannuksia mitä näihin tehdään.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
- asiantuntija
- 500
- Viestit: 560
- Liittynyt: 30.08.2004 19:02
- Paikkakunta: pirkanmaa
Re: Kytkin ongelmaa k pyörässä
Kytkin kahvassa on liian pieni toimintavara jos levyssä on vähänkin kieroutta. Pistin kahvan prässiin ja muutin kahvan muotoa niin nyt saa olla pieni vapaaliike ja liikevara riittää eikä kytkin kanna
K-750 M