Vaihde kolahtaa päälle
Vaihde kolahtaa päälle
Nyt näillä "kesähelteillä" on alkanut vaihdelaatikko temppuilemaan. Vauhdissa vaihteet kolahtaa/paukahtaa päälle ja vapaalta ykköstä laitettaessa saa sarvista pitää kunnolla kiinni kun nyppää.. olen kuullut/nähnyt joskus liikennevaloissa yhden hd:n tekevän samaa, mutta eikait dneprglide loota nyt ihan jenkin veroinen ole? Satunniasesti saattaa vaihde pompata myös pois päältä. Mikähän neuvoksi.
Niin laatikkona tuo dneprglide pakillinen poksi..
Mato
Niin laatikkona tuo dneprglide pakillinen poksi..
Mato
Re: Vaihde kolahtaa päälle
Oisko vettä laatikossa tai kytkin kanittaa kun lämpenee
Re: Vaihde kolahtaa päälle
Mulla on sellainen muistikuva, että se Harrikan "kolahtava ykkönen" on rekisteröity tavaramerkki. Eli sinulla ei saa olla sellaista.
Mitkä öljyt sulla on laatikossa on nyt ja katso missä kunnossa ne on, eli laske ne ulos.
Mitkä öljyt sulla on laatikossa on nyt ja katso missä kunnossa ne on, eli laske ne ulos.
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Vaihde kolahtaa päälle
Jos se paikallaan vaihdetta kytkiessä hyppää, niin vika ei pysty olemaan muualla, kuin huonosti irrottavassa kytkimessä. Minkä.verran kahvassa on vapaaliikettä? Jos kahva on normaalin tuntunen, niin ekaksi tulis mieleen purkautuva kytkinlevy tai rajusti pykälälle kuluneet vauhtipyörän tapit. Vaihteen pois päältä hyppimiseen tämä ei vaikuta. Syyn etsimisen vois alottaa vaikka niistä öljyistä.
Re: Vaihde kolahtaa päälle
Öljyillä ei ole näissä laatikoissa vian syyksi (jos siellä sitä on)..mutta aiheuttajaksi kylläkin. Eli se riippuu vähän laatikosta, eli wanha KMZ..uusi nepparin "puoliautomaatti", uralin wanhempi /uudempi. Udemmissa uralin laatikoissa säätö vaihteensiirrolle , kuten wanhoissa KMZ laatikoissa, eli siirto pitää säätää niin että siirto menee perille asti. uudemmissa nepparin (MT) laatikoissa ei ole siirronsäätöä. Jos siirto on säädössään (tai sitä ei ole) niin yleisin syy vaihteen pois hyppimiseen on se että siirto ei onnistu koska rataspaketissa on liikaa välystä, eli rattaat pääsee "pakoon" tai /ja kytkentähampaat on pyöristyneet..usein ne pyöristyy jos laatikossa on em. välystä liikaa. Aika usein asia selviää kun nykii laatikon vispilää ulos/sisään..joas vispilässä on selkeää välystä (ja mutteri on varmasti kiinni) niin siellä on laakerointi pettänyt tai sovitelevyt kuluneet kupille. Kytkimen huono irroitus kyllä hankaloittaa vaihteen kytkentää ja kytkettäessä vaihde, laatikko kolahtaa..no uralin laatikko kyllä kolahtaa ehjänäkin, mutta nepparin(MT) laatikon pitäis kytkeä nätisti..
Re: Vaihde kolahtaa päälle
Mites tuommosta puoliautomaatti hässäkkää säädetään, vai säädetäänkö mitenkään? tuntuu että hyppii yli ja nelonen on kateissa ainaki jossain määrin .
Re: Vaihde kolahtaa päälle
Nepparin pakillinen puoliautomaatti laatikko siis....miten sen saa vaihdettua ohi vaihteen? vaihteen siirtoon ei oli säätöä se menee pakosti vain yhden vaihteen /siirtomatka...mitä sille laatikolle on nyt tehty. Automaatti kytkin säädetään niin että painimen ja kytkimen paininvivun väliin jää pieni välys. Kun vaihdepoljinta vapautetaan pois vaihteen siirrosta voidaan polkusimesta tunnustella että kytkin ottaa kiinni ennen kun vaihdepoljin on täysin vapautettu siirrosta.
Re: Vaihde kolahtaa päälle
Itsellä myös neprin laatikko ja samanlainen ongelma. Omalla kohdalla se varmaankin johtuu siitä, että onnistuin vääntämään kytkinlevyt kieroksi. Niiden oikominen on sitten vähän sitä sun tätä. Kylmänä pelaa kuin unelma, mutta lämmetessään alkaa kanettamaan ja paukkumaan.
EDIT: Oli näköjään vanha ketju tämä...
EDIT: Oli näköjään vanha ketju tämä...