Tässä tuli mieleen vauhtipyörän kasausta suunnitellessa, jos tappeja ei prässääkkään ihan juurta myöten.
Sattuisko kenelläkään olemaan mittadataa uusista ja vanhoista kytkinlevyistä, sekä ohuesta ja paksusta välilevystä?
Tekis mieli kasata kytkin uusilla levyillä ja paksulla välilevyllä
Kytkin- ja välilevyjen paksuus?
Re: Kytkin- ja välilevyjen paksuus?
Jos puristaa tapit 24..24.5 tasoon normi vauhtipyörän pinnasta , niin silloin pitäis pystyy käyttää uutta Ural varaosakytkinlevyy (s. 6mm) ja tavallista 5..5.5 mm välilevyy. ,mutta jos nyt jään hieman ahtaaksi niin sitten toiseksi levyksi oikastu halpislevy, joka on 5..6 mm paksu. Jos tapit jää kovin ulos niin uloimman kytkinlevyn napa ottaa laatikon stefarenkaaseen... tästä kytkimen kasauksesta on sitten paljon muutakin huomioitavaa...
Re: Kytkin- ja välilevyjen paksuus?
Kiitoksia! Tämä tieto riittää. Itellä kun ei oo muita kun nuo koon levyt ja bmw r1100 lätty (keskiötä lukuunottamatta edelleen samanlainen).
Oli mielessä jos välilevy meinaa käydä ahtaaks voihan sitä ohentaa vaan levyn mitalta ja jättää vetotappien ympäriltä paksummaks.
Tossa koon vauhtisiivassa noi tapit on nimenomaan 24-24.5 välillä niistä ei oikein "nimellismitta" selviä. Lieneekö 24.25
Eiköhän siitä hyvä tuu jos nipistelen tapit 24.50mm
Oli mielessä jos välilevy meinaa käydä ahtaaks voihan sitä ohentaa vaan levyn mitalta ja jättää vetotappien ympäriltä paksummaks.
Tossa koon vauhtisiivassa noi tapit on nimenomaan 24-24.5 välillä niistä ei oikein "nimellismitta" selviä. Lieneekö 24.25
Eiköhän siitä hyvä tuu jos nipistelen tapit 24.50mm
Re: Kytkin- ja välilevyjen paksuus?
Hyvä tulee...Kun sen kytkimen koe kasaa niin että jousien tilalla on 3mm prikat tai 3mm välilevy joka nostaa tuon jousipainelevyn 3mm irti vauhtiksen pohjapinnasta, niin tämän pohjakorotuksen(3mm) päälle kun latoo sen jousipainelevyn +kytkilevyn+välilevyn +kytkinlevyn+pintalevykiinni. niin silloin pitää kytkinlevyjen liikkua ihan kevyesti ,ilman mitään pinnettä, sormin liikkutellessa...paljon aksiaalista välystä ei tarvitse, mutta nahistusta ei lainkaan. Kun ohjaintapit on siellä 24...24.5 korossa ei korkeampi keskiöisissäkään kytkinlevyissä pitäisi olla riskiä kytkinakselin stefarenkaaseen nojaamiseen. Tuo sormin tunnusteltava käyntivälys kuulostaa keskiaikaiselta noituudelta, mutta se perustuu siihen kokemusperäiseen ,usean kytkimen purkauksen luomaan vakaumukseen, jolla vodkan määrän tuoma valmistus toleranssi kytkinlevyjen paksuudessa/suoruudessa jne..on pakottanut ... Niin joo en tarkoittanut että tapit on nois suurella korkeus poikkeamalla..vaan kaikki on samalla korolla, mutta ainakin kokemusperäisesti sopiva koro on tuon 24..24.5 välillä. Omassa käytössä on prässipainin jolla ohjain menee aina siihen samaan koroon.
Viimeksi muokannut MATTI, 29.03.2019 17:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Kytkin- ja välilevyjen paksuus?
Uralin uudet kytkinlevyt tulee käkikellomaasta, Sveitsistä. Tarkkuus on sen mukainen.
Ukrainan ja Venäjän levyt kannattaa tutkia ennen ostoa. Niistä löytyy yllättävän paljon ongelmia. Puhun kokemuksesta.
Ukrainan ja Venäjän levyt kannattaa tutkia ennen ostoa. Niistä löytyy yllättävän paljon ongelmia. Puhun kokemuksesta.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Kytkin- ja välilevyjen paksuus?
Joo, tein myös semmosen asennusholkin 24.5mm.
Sormethan on vallan mainiot mittavälineet! Siitä oon saanu monet naurut kun kerran mittailin kaverin kiertokangen alapäitä, heiluttelin vähän ja sanoin välykseks 0.02mm, toki mikroilla tarkastettiin mutta välys piti paikkansa
Tarkotus olis käyttää käkikellomallin lättyjä kun kaikki muutkin paikat tuntuu käkikellotukselta
Sormethan on vallan mainiot mittavälineet! Siitä oon saanu monet naurut kun kerran mittailin kaverin kiertokangen alapäitä, heiluttelin vähän ja sanoin välykseks 0.02mm, toki mikroilla tarkastettiin mutta välys piti paikkansa
Tarkotus olis käyttää käkikellomallin lättyjä kun kaikki muutkin paikat tuntuu käkikellotukselta