Uliseva vaihdeloota

Voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Musta1959
25
25
Viestit: 31
Liittynyt: 06.05.2017 11:03

Uliseva vaihdeloota

Viesti Kirjoittaja Musta1959 »

Terve!
Mulla on tuossa 1959 mallisessa K750 vehkeessä uliseva vaihdeloota. Samanlainen ääni kuin esim Anglian perästä lähti ennenvanhaan. Enempi moottorijarrutuksessa pitää ääntä. Pitääkö olla huolissaan vai onko kenties ominaisuus? Voiko mennä jumiin kesken ajon ? Soolona nyt innostuin ajelemaan nimittäin.

Toinen juttu. Mistä johtuu että soolona kurveissa on ohjaus rauhaton eli ei ikäänkuin pysy rennosti suunnassaan vaan tarkkana pitää kuskin olla?
Tämä ilmenee kyllä myös hiljalleen ajaessa suoraan esim taajamassa. Kun lisää vauhtia niin ainakin suoralla tiellä muuttuu ohjaus vakaaksi.

T. Ari
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Uliseva vaihdeloota

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Onko se laatikko vai perä? yleensä ulina ja vollotus on ratas ääniä ja voi johtua huonosta kosketuksesta tai kulumasta. Laakeriäänet on yleensä jatkuvampia eikä muutu suorahampaisissa laatikoissa vedon mukaan. Voihan siellä tietty olla jo liikaa aksiaalista välystä joka sotkee asiaa vielä...laita aluksi uudet jäykät öljyt laatikkoon esim. sae 50 yksiaste moottoriöljy laatikkoon.
Yleensä soolomopot on hyviä ajaa jos....
-Ohjauslaakeri on hyvä ja juuri oikean kevyesti säädetty. Sivuvaunukäyttö jättää usein laakeriin "pykäliä" joiden vaikutus saattaa tehdä jarrujäljet kalsareihin sopivan kurvikkaalla tiellä. Ohjausvaimenni pitää yleensä irroittaa (vodkaruuvi) tai säätää ihan haitattomaksi.
-Jousitus olisi hyvä säätää alas ja pehmeämmäksi. jos etupää on on jousituksessa pintakova niin edessä rengaspaineen alas..1.3---1.5 bar.
-rengastuksen hyvyys tulee selkeästi esille soolona.
tässä jotain alkuun...
Musta1959
25
25
Viestit: 31
Liittynyt: 06.05.2017 11:03

Re: Uliseva vaihdeloota

Viesti Kirjoittaja Musta1959 »

Kiitos Matti neuvoista!
Perässä on uudet rattaat ja laakerit. Kyllä ääni tuntuu lootasta tulevan. Viime kesänä pääsi pesun yhteydessä mittarivaijerin juuresta vettä kupillinen vettä lootaan. Huomasin ajeltuani 40 km kun tarkastin öljyjä. Oiskohan kerenny vioittamaan laakereita?
No laitan kokeeksi nuo jäykemmät öljyt sinne.

Voi johtua ohjauslaakerin kulumisesta tuo huono ohjaus.
Onkos tuo vodkaruuvi siis ohjauslaakerin kiristysruuvi tuossa sarvien välissä?
Onko isokin homma vaihtaa ohjauslaakeri?

Ari
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Uliseva vaihdeloota

Viesti Kirjoittaja MATTI »

On siinä ohjauslaakerin vaihdossa hieman näperrettävää, mutta harvoin hyvä soolo mopo tulee jos vanhaa vaununkaa ollutta ei vaihda. Alkuperäiset laakerit oli urakuula laakereita , joissa oli vaan kuulaura päädyt ja irtokuulat välissä, näiden kiristys oli kiinni/auki tyylistä ja kuulat jätti jälkensä kuulauriin...vaunukäytössä tuolla portaisuudella ei ole niin haittaa, mutta soolona pitää laakeri löysentää "liian löysälle" ja silloinkin tahtoo olla jännää..eli kartiolaakerit vaihtaa niin ne pelaa molemmissa käytöissä ja laakerin kiristys on hallitumpaa. Kannattaa ehkä ottaa juttuseuraksi joku tuttu joka tuon homman on tehnyt niin menee lepposammin...Ohjausvaimennin on siinä keskellä ohjaustankoa oleva vääntiöruuvi. sen mekanismin voi poistaa tai löysää vaan ihan holoksi soolo käyttöön.
Vastaa Viestiin