Wanhan pakittoman remppa

Voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja Uskila »

jonssoni kirjoitti: 13.03.2020 00:04 Onkohan kellään jotain kuvaa siihen pedaalin säätö/käyttömekanismiin jossa pikku kynnet jousi välissään painaa hammastettua levyä vasten, laitoin kasaan mutta vähän jäykähkön tuntunen tuli kun kammesta kääntää. Tai sitten heitän hampaat pois, kun ei tuota poljintakaan ole. Hittoku tuli hylomaroitua ne sivuposket jo 🙄
:mrgreen: Terve

Lataa PDF: >>>>>>
M72 -box.pdf
Ämmän vaiheloota
(5.91 MiB) Tiedosto ladattu 173 kertaa
Ps tossa koko askin kuvat

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Koitikko laittaa öljyt sisälle tai öljysikkö osat ennen paikalleen laittoa?
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

jopesa kirjoitti: 13.03.2020 13:38 Koitikko laittaa öljyt sisälle tai öljysikkö osat ennen paikalleen laittoa?
Kuivana en laita muuta ku..
makaronit kattilaan

Oon aika varma että jompikumpi niistä kynsistä on huonosti
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Kun toision päätyprikat on paikallaan ja pohjaavat booriosan alkuun, rattaiden päittäisvälys toisiinsa ja prikkoihin on 0.4mm, tartti vissiin olla about sen 0.05?. milläs tätä säädetään? Saako rattaiden välejä simmata? Ne simmithän etupään kannen alla säätävät vain ite akselin päittäisvälystä askissa

Sen sijaan akselin päittäisvälys koppaan nähden asettui neljällä simmillä ja uusilla rojuilla kahteen kymppiin.. tais olla se mitä haettiin
IMG_20200314_215437.jpg
IMG_20200314_215437.jpg (1.14 MiB) Katsottu 5425 kertaa
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
mikä on sen rataspaketin kokonaispituus kun kaikki on kasattuna akselille , siis kaikki niiden akselin olasten väliin tulevat mukana?
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

106.59 nelosrattaan navasta ykkösen napaan. Oiskoha nyt kun vanha nelone heitetty kolosen tilalle niin ollut kaposempi ratas, tai ihan vaan kulunu ku hinkkaavat vastakkain
IMG_20200314_230835.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Vara-askissa oli rattaat oikeestaan saman kokosia mutta kytkentäholkit vaihtamalla sain välyksestä viis satkuu pois.. enää 0.35mm väljää.. pitää varmaan tilata hampaita sitte. Kolosta ja nelosta en viittis vaihella ku on spesiaali asetelmat mutta jos joltain löytys:
Ykkösen ratas 18.20 tai paksumpi
Kakkosen ratas 19.50 tai paksumpi

Askihan on tosiaan näitä koopyörän vanhempia, joissa polkimen pikku välivipu ulkopuolella lootaa, ei kuitenkaan rattaat tappikytkennällä kuten m72 vastaavassa vaikka pyörä sellainen onkin

Oiskoha tuossa vaunupyörän uuemassa kmz pakittomassa samat rattaat, jos nyhjäis senki nyt viel irti ja mittailis. Se nyt ei oo mihikää muutenkaa liikkumassa tuosta vähään aikaan 😂
Viimeksi muokannut jonssoni, 15.03.2020 09:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Mulla on myös noita rattaita uusia ja käytettyjä . 3# /4# rattaan väliin on nepparin pakillisessa (joissa rattaita on modattu pesittämällä ) joutunut laittaa pronssista tehdyn välilevyn, mutta uralin ja K:n pakittomissa on se sen verran karkea se "laakerointi" että liekö välilevy siellä sitä melskettä kestää...jos viitsit niin mittaa niiden rattaiden ja kytkentä rattaiden paksuudet, ja laita tähän , niin nähdään mikä siellä on mennyt ohueksi.
Avatar
Raikku
800
800
Viestit: 837
Liittynyt: 20.10.2004 19:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja Raikku »

Tervehdys !
Minullekin on noita kaikkia pakittoman laatikon osia, kun purin kolme askia ja jätin kaikki sisäkalut laatikoihin jemmaan, jos joku joskus kyselee
niitä. Tiedustelut: 0400401133
Osat Espoon Mäkkylässä
Terveisin: Raikku
___________________________________________
URALISMI, kivaa sisäistä kutinaa, jota ei voi raapia.

Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

I ratas: 18.16
II ratas: 19.41
III ratas: 19.25 (vakionelonen)
IIII ratas: 22.21 (suora nelonen)
Kytkyholkit 13.63 ja 13.61
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

jonssoni kirjoitti: 15.03.2020 13:26 I ratas: 18.16.........................................18.30..18.50
II ratas: 19.41.........................................19.40
III ratas: 19.25 (vakionelonen)......................19.30...19.40
IIII ratas: 22.21 (suora nelonen)....................22.20...22.30
Kytkyholkit 13.63 ja 13.61..........................13.65
Ohessa useasta rattaasta mitattuja ka. tuloksia.
rattaissa hieman eroja malleissa K ,M Ural (vanha) ja Ural uusi
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

MATTI kirjoitti: 15.03.2020 13:55
jonssoni kirjoitti: 15.03.2020 13:26 I ratas: 18.16.........................................18.30..18.50
II ratas: 19.41.........................................19.40
III ratas: 19.25 (vakionelonen)......................19.30...19.40
IIII ratas: 22.21 (suora nelonen)....................22.20...22.30
Kytkyholkit 13.63 ja 13.61..........................13.65
Ohessa useasta rattaasta mitattuja ka. tuloksia.
rattaissa hieman eroja malleissa K ,M Ural (vanha) ja Ural uusi
Kiitos, näyttäis siltä että mun ykkönen on jauhaantunu ainakin.. katotaan vielä oisko tossa tuoreeltaan irrotetussa vaunupyörän lodjussa paremmin asiat kunhan jankit valuu hieman 😁
1584275830263591298049896076059.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Vaunupyörän ykköne ja kakkone oli vielä huonompia ku rempattavan askin ja ekan vara-askin vastaavat. Mutta: siellä oli jonkin verran topakammat siirtoholkit

Ja sitten kävi munkki: sinne oli heitetty vinohampainen 26-hampainen nelonen, samanlainen ku rempattavassa askissa kolmosen tilalla. No tää paha poikahan oli melkeen täyden millin leveempi ku vertailukohde! Näillä varmasti saa timakan toision pitkäksi aikaa :dance:
IMG_20200315_153756.jpg
IMG_20200315_153918.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

No nyt ongelmana sitten että on jo liikaa pituutta paketilla, ei mahu prikkojen väliin vaikka valkkais ohkasimmat rattaat ton yhen paksukaisen kaveriks 😂 pitäsköhän näyttää sorvia töissä

Tai sitten pitäydymmä alkuperäisessä suunnitelmassa ja koitan löytää pikkasen paksumpia rattaita alkuperäiseen kokoonpanoon nähden
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Joskus käy näin ja ei tarvi välttämättä sorviakaan jos pääsee hipasee hyvällä nauhahiomakoneella 4 /3 rattaiden selkäpuolelta tai siirtorattaan päästä(3/4 rattaaan selässä olevasta pikku navasta kyllä lähtee helpoiten) juuri sopivaan pituuteen
vähästä on kiinni eli melkein pitää olla akseli vierellä kun sipasee, ettei taas mee väljäksi...mutta näin sovittamalla hyvä tulee.
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Vähän lasia vasten tuli hierastua noita muitakin rattaiden napoja jotka pyörivät toisiaan vasten. Aika roisit jälet kyllä tehtaan jäljiltä noissa. tiiä sitte auttaako äänien vähenemiseen mutta en usko että pahaakaan tekee
IMG_20200319_170342.jpg
IMG_20200319_170342.jpg (1.13 MiB) Katsottu 5205 kertaa
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Niin se vaan sorvaantu viien satkun välykselle tuokin rautakasa. Jos viikonlopun aikana sais askin kasaan.
IMG_20200319_185017.jpg
IMG_20200319_222749.jpg
Sitte ois enää joko sen puhjenneen perän holkitus tai varaosaperän laakereiden uusiminen ja paikallee. Sinne oliki joku asetellu liuskojen tilalle neulat, ei varmaan ainakaan huonompi oo
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Mikähän siinä nyt on ku kaikki kuvat puhelimella mulla tulee sivuttai.. kännyn galleriassa iha oikeipäi ovat
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Pitää kuvata vaakakuvia...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Nyt kun ollaan tallissa karanteenissa, niin on hyvää aikaa väkästellä tiivisteitä...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tuossahan on hyvä käyttää ulkopuolelta suojattua laakeria, niin tulee öljytasku atomatic...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Uskila kirjoitti: 23.03.2020 20:19 :mrgreen: Terve

Tuossahan on hyvä käyttää ulkopuolelta suojattua laakeria, niin tulee öljytasku atomatic...
niihä se varmaan ois. toisaalta eikö se ois aika sama käyttää laakerit jokapaikassa suojattuna, rullaahan ne menemään öljykylpyä huonommissakin olosuhteissa omilla rasvoillaan vaikka kuinka pitkään. nää kuiteki porsii jostain muualta ensin niin voi sitten rempan yhteydessä vaihella laakeria kun sen elinkaaresta on käytetty joku vartti :lol:
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3641
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Joskus ihmetyttää kun suojatut laakerit pyörii ja pyörii ja pyörii tehtaalla laitetuissa rasvoissa jossain laakeripukissa semmosenaan. Ja sitte itämyllyn moottori on niille liikaa jossa kuumaa ölppää on aina pakostaki tarjolla vaikka suoja olis paikoillaan?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Yleensä kannattaa hommata laakerit suojattuna, pysyvät puhtaana kun sovittelee ja testaa laiteen toimivuutta ja lopullisessa asennuksessa napsaa sitten suojat pois...

Ps säilyvät puhtaana siellä takaboxissa odotellessa tulevaa tienvarsiremonttia

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Uskila kirjoitti: 24.03.2020 07:51 :mrgreen: Terve

Yleensä kannattaa hommata laakerit suojattuna, pysyvät puhtaana kun sovittelee ja testaa laiteen toimivuutta ja lopullisessa asennuksessa napsaa sitten suojat pois...

Ps säilyvät puhtaana siellä takaboxissa odotellessa tulevaa tienvarsiremonttia

;-)
Lopullinen asennushan tehdään tienpäällä :lol:
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

jonssoni kirjoitti: 13.03.2020 00:04 Onkohan kellään jotain kuvaa siihen pedaalin säätö/käyttömekanismiin jossa pikku kynnet jousi välissään painaa hammastettua levyä vasten, laitoin kasaan mutta vähän jäykähkön tuntunen tuli kun kammesta kääntää. Tai sitten heitän hampaat pois, kun ei tuota poljintakaan ole. Hittoku tuli hylomaroitua ne sivuposket jo 🙄
Laitoin paksumman tiivisteen loppukasauksessa, jo toimii liukkaasti.

Kytkinakselin stefa unohtui jonnekin, pitääpä hommata.. muuten tuntuis sangen sujakalta askilta. Ajossa sitten kattellaan mite vaikutti rattaiden napojen kiillotus ja välysten säätö, yleensä nulju kulissilevykään ei ollu kulahtanu ja siirtohaarukoiden tapeissa ei kulumaa.

Sitten askartelemaan vw-tarvikeputsarille kiinnitystä tuohon
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Kapea latta taivutettu päistä orkkis putsarijalan kiinnitysreikien kohdalle, siihen reiät ja pultit läpi. Keskelle lattaa piitkä 6mm pultti ja kansi päälle. Sattuu toi patruunan oma tiiviste sopivan tiukasti survoen toho putsarimaljan aukkoon, pultti vetää kannella sitten vielä timmimmäks.
IMG_20200326_213632.jpg
IMG_20200326_213747.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Komiaa..peukku!
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3641
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Hieno on. Minkä kamppeen putsari kyseessä?
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Aircooled.fi joku tommone tarvikeputsari

https://aircooled.fi/tuote/5764/ilmanpu ... 12-1247479
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Vastaa Viestiin