Wanhan pakittoman remppa

Voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Eli ämmän jurisevaa ja vuotavaa askia lähin aukomaan tarkotuksena vaihtaa laakerit ja tiivarit. Tässä näyttäs olevan venäläiset "stefat" ja ainakin kolmea eri väriä tiivistemömmöjä.

Mitäs näissä on kompastuskivinä? Kiksin räikän lipareen tsekkasin, sen on joku jo kerran kääntäny ja oli ookoo. Simmejä oli käytetty ja oli aika hyvän tuntuset päittäisvälykset. No toisioakselin takalaakerin sisäkooli pyörii akselin ympärillä, ja samaisen akselin etulaakerin kansi aika hurjassa kunnossa.. samoin kuin esim. Kiksin jousen kiristinpala.

Tässä on ilmeisesti jostain muusta vehkeestä akselit tai rattaat, ei oo sitä vanhaa tappikytkentä systeemiä vaan ihan siirtorenkaat. Suora nelonen, ja vanha nelonen hitsattu kolmosen paikalle.

Eli mihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, mihin ei kannata edes koskea ja miten tän saa tiiviiksi 😂 ohkasesti hylomaaria ja paperitiiviste yleensä toiminut mut tässä oli nyt niin ylenpalttisesti tiivisteaineita käytetty että ei oo tainnu edellisessä rempassa riittää kevyemmät toimenpiteet
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Semmosta
Liitteet
15834332787222923158210355722108.jpg
15834332334375771578744594877509.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kytkentä hampaat ja rattaat näyttää ihan hyviltä, ja toisio saa olla liukusovitteella vetopäästä laakeriin kunhan laakeri on ainakin koteloon naputtelu tiukka (kylmänä) . oliko se niin että tuosta toision etupään kannessa oli tuon laakeripäädyn uuman kanava huohotukseen? jos näin niin tuo syöpymä johtuu varmaan kosteudesta. Itse kokeilisin akseleiden päittäisvälykset erillisillä akseleilla käyttettävien tiivistepaksuuksien kanssa ja tarvittaessa simmaisin tosion max. 0.2 päittäisvälykseen ja kytkinakseli saa olla jopa 0.5 päittäiselläkin, ei niin tarkka. Mittaa siirtäjien ja siirtorenkainen kunnon ja sitten vaan uudet sefat ja O-renkaat. venäläiset stefat on tässä ihan ok. Tiivisteisiin juuri hylomar tai permatex samoin kiksin jousen päätytulpan alle. Vispilän ja laakeri/pooriakselin tyveen pieni makkara moottorisilikonia ennen kun ammutaan vispilä lukitteen kanssa kiinni+sokka. sivukanteen jos tekee vanhasta kotelosta leikaten sellaisen kulissikotelon jossa vain siirtoakselin kohtio ja muutama takaosan pultti on tallella , niin avoimesta etuosasta silloin näkee että vaihteen siirto siirtää aina vähintään pidätinkuulaan (ja vähän yli ) niin että kun siirto lopetetaan asettuu kulissilevy tasan kuulaan. Tuo säätökansi on porattu alkuperäistä käyttäen myös kirkkaaseen muoviin jos alkuperäistyyppistä ei ole ollut varaa tuhlata. Sivuposken kiinnitysruuvit on joskus olleet "kalliita" ruuveja....nimittäin jos laittaa uudet somat ruuvit ja ne hiukankin liian pitkät, niin ne ottaa vaihteensiirron kulissilevyyn kiinni ja vaihteen siirto takkuaa tai ei onnistu lainkaan..jotkut mopot on suutuspäissä myyty vaihdelaatikkovikaisena noiden parin liian pitkän ruuvin takia...
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Noniin tällähän mä pärjäänkin varsin hyvin, kiitos.

Nää vaihdepolkimen puoleiset hampaat hiluineen on ilmeisesti vain polkimen säätöä varten, ja kannattelee tältä puolen tuota polkimen akselia. Meinaan mulla on halki tuo kansi tosta polkimen helan kohdalta, muutenkin käyttelen lähinnä käsivaihdetta niin mietin jos poistais polkimen kokonaan ja ulkopuolelle akselinpäähän joku nätti kupumutteri vaan tms
Liitteet
IMG_20200305_220227.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Löyty nos-osaa vaihteistoon, kiksin jousen virityspalikka sekä tuo toision etulaakerin kansi.. jossa ei ole upotusta simmilevyille. Onko susi?
Liitteet
15838533474948711817855764630485.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
tarkastele tuota päätylaippaa sillä silmällä että siitä pitäisi roiskuvan oilin päästä päädystä sinne sivuakselin sisään josta se sitten linkoutuu rattaiden napoihin/liukupinnoille....pääseekö se oili tuosta tasasesta levystä samoin kun tuosta pesällisestä?
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Näyttäs reikä olevan auki..
Liitteet
15838561907065673531079697465517.jpg
15838560519861684174890995082094.jpg
15838560519861684174890995082094.jpg (1.19 MiB) Katsottu 4515 kertaa
1583856002085104451535978877762.jpg
1583856002085104451535978877762.jpg (1.11 MiB) Katsottu 4515 kertaa
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Tuo kantta vasten oleva levy jossa pieni tökö toisioakselin sisään kaiketi öljyn kulkua varten.. uus on korkeempi, sekä pitempi tökö. Meinaako vaan että tarviaa vähemmän simmiä väliin vai onks tääki joku kiinanveljen jekku 🤔
Liitteet
1583856385275355865660717664101.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Jaa-a taitaa olla halvempi tehdä paksumpi aluslevy, kun potero kanteen. miten ne sovitelevyt saa pysymään paikoillaan asennuksessa ilman poteroo?niin tuossahan se kuva onkin..eli se laakeri kai jää sen verta sisään pesään että sovitteet ja tuo paksumpi limppu pysyy....
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Jaa a.. eipä ne simmit tonne poteroon mahtuis muutenkaa kun lykkää ton alusen sinne. Vasemmalla kokoonpano joka oli paikallaan, oikealla uudet osat
Liitteet
15838571279809065999460551405971.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Halkileikkaus ko kohdasta...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Uskila kirjoitti: 10.03.2020 19:38 :mrgreen: Terve

Halkileikkaus ko kohdasta...

Kuva
Eipä näy poteroa ei
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tuo onkin oikea wanha tappikytkentä laatikko,,,mutta se on ihan sama onko poteroo vai ei,kunhan saa vaan sovitteet ja ohjauslevyn pysymään laakerin päädyssä kasauksen ja mittauksen ajan.
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Jos nyt vähän joka laakeri tuntuu pyörivän pesissään miten sattuu, niin tuo enskan rullalaakerin ulkokooli oli kyllä harvinaisen tiukassa. Prikan hitsaamalla sain kopautettua pultin avulla pois. Onkohan tuo irtopesä molempiin suuntiin purkautuva? Jos ei pohjaa mihinkään niin onko sen syvyydellä joku mitta vai pannaanko se sinne vaan niin että kytkimen käyttövivun panta sopii paikalleen ja loput simmataan :think:
Liitteet
IMG_20200310_204828.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve, se on yhteen suuntaa purkautuva, eli ulkokooli lähtee taaksepäin (kytkin painimeen päin) sovitteita on laitettu pääosin etupään laakerin alle ja jos on joku tarviketyyppinen takalaakeri, niin joskus on ollut pakko laittaa taka sisäkoolin ja kytkinakselin takapään rattaan väliin. nepparissahan tuo takapää on ihan tavan kuula laakerilla, ja jotkut on laittanut tuohon "ural " tyyppiseen laatikkoon myös kuulalaakerin taakse, mutta en muista mikä tuon elävän takalaakerin idea oikein noissa laatikoissa oli? johtukohan se jotenkin kasaukseen vai mihin....
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Laakerin ja rattaan väliin sijoittuvista aluslevyistä kumpikohan on oikeampi? Vasemmanlaiset oli paikallaan, hieman erikoisesti kulunut ja varmaan osaltaan päästänyt sitä hienoa silpettä öljyn sekaan jota hieman oli havaittavissa. Oikeanpuoleinen tuli easthighwaylta kun varuiksi tilasin, ei ottaisi laakerin ulkokooliin kiinni ja on 0.05mm pläskimpi
Liitteet
15838690913041992014887074829410.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Pienempi se pitää olla ulkohalkasijaltaan kun tuo vas. puoleinen , tuo easthigk. voi olla lähempänä oikeaa...
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

isompi pyörii akselin ympärillä kun on laakeri paikallaan, tuo oikea ei pyöri vaan jää sisäkoolin ja akselin laakerikaulan pohjan väliin jämptisti. nelosen ratas pyörii nyt sit tätä levyä vasten joka ei pyöri mukana.

hiukkasen on kakkosen ratasparin kosketus poskellaan, mitehä tuo nyt tuolleen
15834332334375771578744594877509.jpg
15834332334375771578744594877509.jpg (114.11 KiB) Katsottu 4452 kertaa
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jopesa »

jonssoni kirjoitti: 10.03.2020 23:31 isompi pyörii akselin ympärillä kun on laakeri paikallaan, tuo oikea ei pyöri vaan jää sisäkoolin ja akselin laakerikaulan pohjan väliin jämptisti. nelosen ratas pyörii nyt sit tätä levyä vasten joka ei pyöri mukana.

hiukkasen on kakkosen ratasparin kosketus poskellaan, mitehä tuo nyt tuolleen

15834332334375771578744594877509.jpg
Ratas on väärinpäin?
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Mikä? Toisioakselilla ei voi olla ku yhteen suuntaan ku muuten kytkentähampaat osottaa vikasuuntaan, ensiöllä kakkone on yhtä puuta akselin kanssa
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Selvennä vähän vaikka tuohon kuvaan, mitkä 3/4 rattaista pyörii vapaasti ja mitkä ei sitten varmaan lainkaan.
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Tekijällä ollut maanantai :lol:
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

MATTI kirjoitti: 11.03.2020 08:00 Terve
Selvennä vähän vaikka tuohon kuvaan, mitkä 3/4 rattaista pyörii vapaasti ja mitkä ei sitten varmaan lainkaan.
Ensiöllä 1-3 kiinteästi akselissa (kolmonen on vanha nelonen joka hitsattu akseliin poissorvatun vakikolmosen tilalle) ja nelosen ratas rympätty ja kiila pitää vielä aloillaan

Toisollahan nuo kaikki pyörii vapaasti kunnes kytkentärengas toisin määrää

Vai mitä tarkoitit? Aluslevyn ja toision nelosrattaasta jos oli kyse niin ratas pyörii kyllä hyvin, aluslevy vain ei pyöri kuten edellinen teki
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Ok. sen ratas paketin joka on toisioakselilla niin pitää olla tietyn mittainen paketti (ihan hatarasta muistista heitän vaikka 134 mm) ja sen öljypainelevyn, joka on sen nelosrattaan ja laakerin välissä pitäisi tukeutua sen toisioakselin laakeriolakseen ja nelosrattaan pitäisi olla pienellä välyksellä siihen painelevyyn (joka ei siis pääse lähemmäksi ratasta sen akselin olaksen takia) välys on jotain 0.02..0.05 luokkaa oikean pituisella rataspaketilla. Eli 4 ratas pyörii vapaana ja rattaan ja öljypainelevyn välissä ihan pieni välys , eli levy ei pyöri rattaan mukana.
Viimeksi muokannut MATTI, 11.03.2020 13:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

MATTI kirjoitti: 11.03.2020 10:20 sen öljypainelevyn, joka on sen nelosrattaan ja laakerin välissä pitäisi tukeutua sen toisioakselin laakeriolakseen ja nelosrattaan pitäisi olla pienellä välyksellä siihen painelevyyn (joka ei siis pääse lähemmäksi ratasta sen akselin olaksen takia) välys on jotain 0.02..0.05 luokkaa oikean pituisella rataspaketilla. Eli 4 ratas pyörii vapaana ja rattaan ja öljypainelevyn välissä ihan pieni välys , eli levy ei pyöri rattan mukana.
Okei, kiitos, uskosin että tämä on hyvä. Laakerin sisäkooli painaa tämän uuden aluslevyn olaketta vasten niin ettei se pyöri, ja nelosen ratas pyörii oikein hyvin. Pitää vielä luiska tuikata väliin ja tarkastaa tilanne. Onko aluslevyn tarkoitus pitää öljyä laakerin puolella vai rattaan liukupinnalla? Tämä levy kun ei laakerin kuulaosaa peitä kokonaan, eli päästää öljyä vapaasti laakerin läpi. Vanha levy peitti koko laakerin mutta pyöri akselilla
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Se aluslevy on yleensä n. 2..2.5 mm paksu topakka levy, ja se estää vahvana levynä rattaan pääsemästä vaihteen siirrossa "karkuun" ja samalla allastaa hieman öljyä laakerille. Tuollainen levy on melkein aina siellä etupäässä , ja joissain myös akselin takapäässä.
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Olikos mihin kaikkialle o-renkaan tarve? Tuo kytkinakselin stefapinnan taakke tuleva nyt tietenki mutta räjäytyskuvista en löytäny..

2mm renkula tuo, ohkasempaa en löytäny. Kai tuoki sinne rutistuu
15840358266831902419340764986167.jpg
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

tuohon kytkinakseliin voi laittaa myös pienen, pienen makkaran moottorisiliconia(saattaa olla varmempi kun tuo o-rengas) ja toinen paikka on sen vispilän ja toisioakselin päätylaakerin liitos, eli siihen vispilän päätyyn pieni makkara myös , joka sitten muotoutuu siihen pooriakselin /vispilän/ laakerin liitokseen.
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

Onkohan kellään jotain kuvaa siihen pedaalin säätö/käyttömekanismiin jossa pikku kynnet jousi välissään painaa hammastettua levyä vasten, laitoin kasaan mutta vähän jäykähkön tuntunen tuli kun kammesta kääntää. Tai sitten heitän hampaat pois, kun ei tuota poljintakaan ole. Hittoku tuli hylomaroitua ne sivuposket jo 🙄
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhan pakittoman remppa

Viesti Kirjoittaja MATTI »

jonssoni kirjoitti: 13.03.2020 00:04 Onkohan kellään jotain kuvaa siihen pedaalin säätö/käyttömekanismiin jossa pikku kynnet jousi välissään painaa hammastettua levyä vasten, laitoin kasaan mutta vähän jäykähkön tuntunen tuli kun kammesta kääntää. Tai sitten heitän hampaat pois, kun ei tuota poljintakaan ole. Hittoku tuli hylomaroitua ne sivuposket jo 🙄
Hylomar lähtee puolikiinteänä vielä asetonilla ...
Vastaa Viestiin