Kumilimput Kotimainen / Venäläinen
Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen
Terps
Tässä limppuasiassa on problematiikkaa...Vaikein asia on löytää sellainen vispiläpari jotka olisi keskeisiä laatikon ohjaintappiin nähden..joskus näkee "tehtaalta" tulleita vispilöitä joissa on koneistettu tapeista suurimmat heitot pois,mutta jos vaan nakkaa arpapelillä tarvikevispilöitä kiinni niin silloin saa olla onnekas lottomies jos edes suhteellisen keskeisen parin saa.. Asiaa ajattelin kompensoida aluksi tekemällä jousto-osan pehmeämmästä materiaalista ettei rasittaisi niin paljon kardaanin ohjainpäätä ja ohjaustappia..mutta se taas käy tuon ulkoisen teräspannan päälle, ja jatkuva muodonmuutos kehittää lämpöä jousto-osaan..kestävyyden kannalta siirryin sitten käyttämään tukevampaa jousto-osaa ,joka taas rasittaa epäkeskeisissä vispilöissä (tai kuluneissa keskityspareissa) enempi tuota keskitystä ja saattaa aiheuttaa pieniä väsymis murtumia vispilän tappien kohdilla jousto-osassa...Tuo tukevammasta jousto-osasta tehty on kumminkin osoittautunut kestävämmäksi raskaassa sivuvaunuajossa, mutta soolona jos joustovaroja on vielä hieman suurennettu, niin pehmeämpi limppu menisi muuten, paitsi jos tuo keskeisyys on persiissä...Aiemmin käytin irrotettavaa alkuperäistä pantaosaa..no siitä luovuin lähinnä siksi että pannat oli järjestään eri mittaisia , eli niiden saaminen samalla valumuotilla tehtyihin jousto-osiin oli käsityönä soviteltava, eikä niiden pantojen käyttöä muotissa mallineena voinut ajatella juuri tuon epämääräisen mitoituksen takia. eli silloin siirryin valamaan ulkopannan kauppalaadun teräksestä vulkanoituna suoraan jousto-osaan.
No jäykentääkö tuo vulkanoitu teräspanta liiaksi tuon jousto-osan muokkaantumistilaa ja aiheuttaa väsymis murtumia?? Pitäisikö ulkopanta olla valettu vaikka kovasta uretaanista suoraan jousto-osan päälle hiukan joustavaksi jäykisteeksi ?? Jos kauppalaadun teräspannan muotoilisi niin että se voisi olla alkuperäisen lailla "uivana" jousto-osan päällä jollain muodolla vain lukittuna?? ...monenlaisia kysymyksiä asia herättää, ja jos vispilöiden tappien ja ohjauksen keskeisyys on hyvä, ja kardaanin linja pääosin ajettavalla kuormalla oikea, niin silloin näiden "probleemien" vaikutus kestävyyteen on selvästi pienempi...
Tässä limppuasiassa on problematiikkaa...Vaikein asia on löytää sellainen vispiläpari jotka olisi keskeisiä laatikon ohjaintappiin nähden..joskus näkee "tehtaalta" tulleita vispilöitä joissa on koneistettu tapeista suurimmat heitot pois,mutta jos vaan nakkaa arpapelillä tarvikevispilöitä kiinni niin silloin saa olla onnekas lottomies jos edes suhteellisen keskeisen parin saa.. Asiaa ajattelin kompensoida aluksi tekemällä jousto-osan pehmeämmästä materiaalista ettei rasittaisi niin paljon kardaanin ohjainpäätä ja ohjaustappia..mutta se taas käy tuon ulkoisen teräspannan päälle, ja jatkuva muodonmuutos kehittää lämpöä jousto-osaan..kestävyyden kannalta siirryin sitten käyttämään tukevampaa jousto-osaa ,joka taas rasittaa epäkeskeisissä vispilöissä (tai kuluneissa keskityspareissa) enempi tuota keskitystä ja saattaa aiheuttaa pieniä väsymis murtumia vispilän tappien kohdilla jousto-osassa...Tuo tukevammasta jousto-osasta tehty on kumminkin osoittautunut kestävämmäksi raskaassa sivuvaunuajossa, mutta soolona jos joustovaroja on vielä hieman suurennettu, niin pehmeämpi limppu menisi muuten, paitsi jos tuo keskeisyys on persiissä...Aiemmin käytin irrotettavaa alkuperäistä pantaosaa..no siitä luovuin lähinnä siksi että pannat oli järjestään eri mittaisia , eli niiden saaminen samalla valumuotilla tehtyihin jousto-osiin oli käsityönä soviteltava, eikä niiden pantojen käyttöä muotissa mallineena voinut ajatella juuri tuon epämääräisen mitoituksen takia. eli silloin siirryin valamaan ulkopannan kauppalaadun teräksestä vulkanoituna suoraan jousto-osaan.
No jäykentääkö tuo vulkanoitu teräspanta liiaksi tuon jousto-osan muokkaantumistilaa ja aiheuttaa väsymis murtumia?? Pitäisikö ulkopanta olla valettu vaikka kovasta uretaanista suoraan jousto-osan päälle hiukan joustavaksi jäykisteeksi ?? Jos kauppalaadun teräspannan muotoilisi niin että se voisi olla alkuperäisen lailla "uivana" jousto-osan päällä jollain muodolla vain lukittuna?? ...monenlaisia kysymyksiä asia herättää, ja jos vispilöiden tappien ja ohjauksen keskeisyys on hyvä, ja kardaanin linja pääosin ajettavalla kuormalla oikea, niin silloin näiden "probleemien" vaikutus kestävyyteen on selvästi pienempi...
Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen
Kesällä tutkiitiin 2014 vuosimallin Uralia, jossa hieman alle 10000 km ajettu aito IMZ limppu (tehtaalla pyörään laittu). Oli mun silmään aika valmiin näkönen. Meni vaihtoon. Tämä pyörä ollut raskassa matkavarustuksessa uudesta asti.
Olen ajatellu että nämä on kulutusosia siinä ku renkaatkin.
Olen ajatellu että nämä on kulutusosia siinä ku renkaatkin.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen
Terve
Mulla on kestänyt hyvin esinsiasennus limppu 30.000 km jolloin vaihdoin uuden IMZ limpun ja vanhan jätin varalimpuksi takaboksiin, nyt olen ajanut vaihdon jälkeen 25.000 km ja näyttää vielä ihan hyvältä...
Ps tänään täällä polakkipekkojen maassa
Mulla on kestänyt hyvin esinsiasennus limppu 30.000 km jolloin vaihdoin uuden IMZ limpun ja vanhan jätin varalimpuksi takaboksiin, nyt olen ajanut vaihdon jälkeen 25.000 km ja näyttää vielä ihan hyvältä...
Ps tänään täällä polakkipekkojen maassa
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Ruotsalaisten kanssa Berliiniin 1.-8.6.2016
Huollon yhteydessä ilmeni ainoa vaurio
reilut 8000 km ajettu limppu...Oliko niin että takuu toimii.
Ei muutakuin kohti uusia seikkailuja.
t Mopo
reilut 8000 km ajettu limppu...Oliko niin että takuu toimii.
Ei muutakuin kohti uusia seikkailuja.
t Mopo
Tee sitä tai tätä...älä tekemättä jätä
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
Re: Ruotsalaisten kanssa Berliiniin 1.-8.6.2016
Terve
Laitan uuden tulee..onko sulla myös wanhojen venäläisten limppujen ulkorautoja jäljellä? mulla on limppujen joustoosia joissa keskirauta vulkanoitu ja ulkomuoto sama kun alkuperäisessä, eli siihen voi puristaa alkuperäisen ulkoraudan. Tuo ulkoraudan vulkanointi joustoosaan tekee tiukempi materiaalisesta sen verta periksiantamattoman että vaatii vispiloiden keskeisyydeltä joskun enemmän kun mitä se on..eli laitetaanko täysin vulkanoitu vai vaihto-osa alkuperäiseen ulkorautaan?
matti
Laitan uuden tulee..onko sulla myös wanhojen venäläisten limppujen ulkorautoja jäljellä? mulla on limppujen joustoosia joissa keskirauta vulkanoitu ja ulkomuoto sama kun alkuperäisessä, eli siihen voi puristaa alkuperäisen ulkoraudan. Tuo ulkoraudan vulkanointi joustoosaan tekee tiukempi materiaalisesta sen verta periksiantamattoman että vaatii vispiloiden keskeisyydeltä joskun enemmän kun mitä se on..eli laitetaanko täysin vulkanoitu vai vaihto-osa alkuperäiseen ulkorautaan?
matti
Re: Ruotsalaisten kanssa Berliiniin 1.-8.6.2016
Moro.MopoMään kirjoitti:Huollon yhteydessä ilmeni ainoa vaurio
reilut 8000 km ajettu limppu...Oliko niin että takuu toimii.
Ei muutakuin kohti uusia seikkailuja.
t Mopo
Kuikas monta km MopoMään ajeli sillä mun hommaamalla kumilimpulla ? Olis kiva kuulla kuinka se malli kesti.
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Ruotsalaisten kanssa Berliiniin 1.-8.6.2016
Se sun kumilimppus on edelleen uudenveroinen,matkamittari hajonnut jo vuosia sitten.
Jos laskis vaikka vain 4000 km vuosi niin on se kestänyt ja kestää uudella omistajalla, ties kuinka kauan.
Seurataaan tilannetta.
T mopo
Jos laskis vaikka vain 4000 km vuosi niin on se kestänyt ja kestää uudella omistajalla, ties kuinka kauan.
Seurataaan tilannetta.
T mopo
Tee sitä tai tätä...älä tekemättä jätä
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen
Laitetaas tännekkii vähä päivitystä.
Tällä pur-limpulla on ajettu noin 65 000 kilometriä...ja vielä matka jatkuu.
Tällä pur-limpulla on ajettu noin 65 000 kilometriä...ja vielä matka jatkuu.
Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen
Vieläkö takuu toimii kotimaisella limpulla.
Ajettu vajaa 3 kesää
16. 7000 km
17.12.700km
16.07.18.4500km'
Nyt huollon yhteydessä näkyy pientä nirhaumaa ...
Terveisin Mopo
Ajettu vajaa 3 kesää
16. 7000 km
17.12.700km
16.07.18.4500km'
Nyt huollon yhteydessä näkyy pientä nirhaumaa ...
Terveisin Mopo
Tee sitä tai tätä...älä tekemättä jätä
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen
Onko wanhoja ulkorautoja tallella, että voisi puristaa uuden limpun jousto-osan wanhoihin ulkorautoihin. Tuollaisia kokonaan rautoihin valettuja ei enää tehdä, kun se jousto-osan liian tiukka liittäminen rautoihin rajoitti liikaa sitä tarvittavaa joustavuutta.
Mulla taitaa olla osoite vielä tallella, laitan tulee jos tuolta vielä yksi löytyisi ja sinulta raudat löytyy...muuten näitä ei enää valmisteta kun vain varaosiksi ja omiin tarpeisiin.
matti
Mulla taitaa olla osoite vielä tallella, laitan tulee jos tuolta vielä yksi löytyisi ja sinulta raudat löytyy...muuten näitä ei enää valmisteta kun vain varaosiksi ja omiin tarpeisiin.
matti
Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen
Vanhoja rautoja kyllä löytyy.
Kiitoksia, jos on jo varastossa niin mukaan vain Roikkaralliin.
Vielä kerran Kiitos hyvästä takuukertoimesta.
T Mopo
Kiitoksia, jos on jo varastossa niin mukaan vain Roikkaralliin.
Vielä kerran Kiitos hyvästä takuukertoimesta.
T Mopo
Tee sitä tai tätä...älä tekemättä jätä
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta