Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terps
Tässä limppuasiassa on problematiikkaa...Vaikein asia on löytää sellainen vispiläpari jotka olisi keskeisiä laatikon ohjaintappiin nähden..joskus näkee "tehtaalta" tulleita vispilöitä joissa on koneistettu tapeista suurimmat heitot pois,mutta jos vaan nakkaa arpapelillä tarvikevispilöitä kiinni niin silloin saa olla onnekas lottomies jos edes suhteellisen keskeisen parin saa.. Asiaa ajattelin kompensoida aluksi tekemällä jousto-osan pehmeämmästä materiaalista ettei rasittaisi niin paljon kardaanin ohjainpäätä ja ohjaustappia..mutta se taas käy tuon ulkoisen teräspannan päälle, ja jatkuva muodonmuutos kehittää lämpöä jousto-osaan..kestävyyden kannalta siirryin sitten käyttämään tukevampaa jousto-osaa ,joka taas rasittaa epäkeskeisissä vispilöissä (tai kuluneissa keskityspareissa) enempi tuota keskitystä ja saattaa aiheuttaa pieniä väsymis murtumia vispilän tappien kohdilla jousto-osassa...Tuo tukevammasta jousto-osasta tehty on kumminkin osoittautunut kestävämmäksi raskaassa sivuvaunuajossa, mutta soolona jos joustovaroja on vielä hieman suurennettu, niin pehmeämpi limppu menisi muuten, paitsi jos tuo keskeisyys on persiissä...Aiemmin käytin irrotettavaa alkuperäistä pantaosaa..no siitä luovuin lähinnä siksi että pannat oli järjestään eri mittaisia , eli niiden saaminen samalla valumuotilla tehtyihin jousto-osiin oli käsityönä soviteltava, eikä niiden pantojen käyttöä muotissa mallineena voinut ajatella juuri tuon epämääräisen mitoituksen takia. eli silloin siirryin valamaan ulkopannan kauppalaadun teräksestä vulkanoituna suoraan jousto-osaan.
No jäykentääkö tuo vulkanoitu teräspanta liiaksi tuon jousto-osan muokkaantumistilaa ja aiheuttaa väsymis murtumia?? Pitäisikö ulkopanta olla valettu vaikka kovasta uretaanista suoraan jousto-osan päälle hiukan joustavaksi jäykisteeksi ?? Jos kauppalaadun teräspannan muotoilisi niin että se voisi olla alkuperäisen lailla "uivana" jousto-osan päällä jollain muodolla vain lukittuna?? ...monenlaisia kysymyksiä asia herättää, ja jos vispilöiden tappien ja ohjauksen keskeisyys on hyvä, ja kardaanin linja pääosin ajettavalla kuormalla oikea, niin silloin näiden "probleemien" vaikutus kestävyyteen on selvästi pienempi...
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Kesällä tutkiitiin 2014 vuosimallin Uralia, jossa hieman alle 10000 km ajettu aito IMZ limppu (tehtaalla pyörään laittu). Oli mun silmään aika valmiin näkönen. Meni vaihtoon. Tämä pyörä ollut raskassa matkavarustuksessa uudesta asti.

Olen ajatellu että nämä on kulutusosia siinä ku renkaatkin.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Mulla on kestänyt hyvin esinsiasennus limppu 30.000 km jolloin vaihdoin uuden IMZ limpun ja vanhan jätin varalimpuksi takaboksiin, nyt olen ajanut vaihdon jälkeen 25.000 km ja näyttää vielä ihan hyvältä...
Irbit originaali limppu
Irbit originaali limppu
Ps tänään täällä polakkipekkojen maassa
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MopoMään
400
400
Viestit: 489
Liittynyt: 02.08.2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula
Viesti:

Re: Ruotsalaisten kanssa Berliiniin 1.-8.6.2016

Viesti Kirjoittaja MopoMään »

Huollon yhteydessä ilmeni ainoa vaurio
reilut 8000 km ajettu limppu...Oliko niin että takuu toimii.
Ei muutakuin kohti uusia seikkailuja.
t Mopo
Liitteet
005.jpg
Tee sitä tai tätä...älä tekemättä jätä
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Ruotsalaisten kanssa Berliiniin 1.-8.6.2016

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Laitan uuden tulee..onko sulla myös wanhojen venäläisten limppujen ulkorautoja jäljellä? mulla on limppujen joustoosia joissa keskirauta vulkanoitu ja ulkomuoto sama kun alkuperäisessä, eli siihen voi puristaa alkuperäisen ulkoraudan. Tuo ulkoraudan vulkanointi joustoosaan tekee tiukempi materiaalisesta sen verta periksiantamattoman että vaatii vispiloiden keskeisyydeltä joskun enemmän kun mitä se on..eli laitetaanko täysin vulkanoitu vai vaihto-osa alkuperäiseen ulkorautaan?
matti
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Ruotsalaisten kanssa Berliiniin 1.-8.6.2016

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

MopoMään kirjoitti:Huollon yhteydessä ilmeni ainoa vaurio
reilut 8000 km ajettu limppu...Oliko niin että takuu toimii.
Ei muutakuin kohti uusia seikkailuja.
t Mopo
Moro.
Kuikas monta km MopoMään ajeli sillä mun hommaamalla kumilimpulla ? Olis kiva kuulla kuinka se malli kesti.
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
MopoMään
400
400
Viestit: 489
Liittynyt: 02.08.2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula
Viesti:

Re: Ruotsalaisten kanssa Berliiniin 1.-8.6.2016

Viesti Kirjoittaja MopoMään »

Se sun kumilimppus on edelleen uudenveroinen,matkamittari hajonnut jo vuosia sitten.
Jos laskis vaikka vain 4000 km vuosi niin on se kestänyt ja kestää uudella omistajalla, ties kuinka kauan.
Seurataaan tilannetta.
T mopo :violin:
Tee sitä tai tätä...älä tekemättä jätä
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1855
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja karppi »

Laitetaas tännekkii vähä päivitystä.
Tällä pur-limpulla on ajettu noin 65 000 kilometriä...ja vielä matka jatkuu.
Liitteet
WP_20171125_004.jpg
Avatar
MopoMään
400
400
Viestit: 489
Liittynyt: 02.08.2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula
Viesti:

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja MopoMään »

Vieläkö takuu toimii kotimaisella limpulla.
Ajettu vajaa 3 kesää
16. 7000 km
17.12.700km
16.07.18.4500km'
Nyt huollon yhteydessä näkyy pientä nirhaumaa ...
Terveisin Mopo :angry-banghead:
Liitteet
kumilimppu
kumilimppu
Tee sitä tai tätä...älä tekemättä jätä
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Onko wanhoja ulkorautoja tallella, että voisi puristaa uuden limpun jousto-osan wanhoihin ulkorautoihin. Tuollaisia kokonaan rautoihin valettuja ei enää tehdä, kun se jousto-osan liian tiukka liittäminen rautoihin rajoitti liikaa sitä tarvittavaa joustavuutta.
Mulla taitaa olla osoite vielä tallella, laitan tulee jos tuolta vielä yksi löytyisi ja sinulta raudat löytyy...muuten näitä ei enää valmisteta kun vain varaosiksi ja omiin tarpeisiin.
matti
Avatar
MopoMään
400
400
Viestit: 489
Liittynyt: 02.08.2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula
Viesti:

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja MopoMään »

Vanhoja rautoja kyllä löytyy.
Kiitoksia, jos on jo varastossa niin mukaan vain Roikkaralliin.
Vielä kerran Kiitos hyvästä takuukertoimesta.
T Mopo
Tee sitä tai tätä...älä tekemättä jätä
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
Vastaa Viestiin