Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
autimies

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja autimies »

Uralman2013 kirjoitti:Tuon limpun tehtävähän on pehmentää niiden kaikkien hirveiden NewtonMetrien välittyminen takapyörään,
joten mikään peräänantamaton metalli tms. ei käy,

No, tuosta olen erimieltä ja vahvasti!!

Tai sitten tieto kasvattaa tuskaa, koska esim:voikussa on ristikkonivel :think:
Dneprman2013

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Dneprman2013 »

Eikös noissa "jytäjammu" tyyppisissä iso moottorisissa yksipyttyisissä ole juurikin jokin gummi kytkin estämässä,
notta ei tule asfalttiin mustaa katkoviivaa ajaessa :-) ?
Avatar
MopoMään
400
400
Viestit: 489
Liittynyt: 02.08.2007 12:55
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula
Viesti:

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja MopoMään »

Kun tuntee Anssin ja Raikun ...niin tietää tasan tarkkaan ettei säädöissä ole vikaa.
Vaan todellakin Kiinan limppu ei kestä sitä mitä venäläinen limppu.
Saattaahan Kinuskeissakin olla eri versioita raakaaineessa. Heikkoa, ja erittäin heikkoa.
Harmi vain että varaosa kauppiaat myyvät kinuskeja Venäläisinä,ei laatua ostotilaisuudessa eroita toisistaan aivan varmana.
Yleensä jos löytyisi jokin "länsimainen" versio, niin se olisi jopa Venäläistäkin kestävämpi...
vaan ei ole länsimaista innovaatota kumilimpuissa kesksitty vielä...
Ehdotankin jatkamista kokeiluissa eri materiaaleilla...Mielikuvitus pitää kehityksen pystyssä.
Niinkuin Rexi koo mainitsi...ainoa paikka jossa kiinanlimppu kestää...On varaosa laatikko sivuvaunussa.
Miksi kiinanlimmppu mukana ,vaikka parjataan, parempi sekin kuin ei mitään, siis jotain posetiivistakin kiinalaisesta,
niin ja onhanse yleensä kauniinpi...
Terveisin Mopo :think:
Tee sitä tai tätä...älä tekemättä jätä
http://sites.google.com/site/mopomaan/p ... ien-kautta
temppu

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja temppu »

Näistä limpuista...

Mistä näistä enää tietää mikä on mikäkin?
No ainakin ne vanhat venakot mitkä on mahdollisimman rumia on hyviä :)
Suurin osa ainakin noista Ukrainan limpuista haisee rankasti kumilta, osassa kromikehä osassa ei.
Osassa tekstit osassa ei :)

Eli eli... Ei voi tietää mikä on alkuperä ainakaan noista. Hinnoissakin oli eroa, ja sitä miksi näin ei vastausta oikein saanut.
Veikkaus jäi että toiset oli ns. vanhaa varastoa ja toiset uustuontantoa.

Testaus jatkukoot...
Avatar
rampe
500
500
Viestit: 546
Liittynyt: 07.01.2011 06:19
Paikkakunta: Kokemäki

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja rampe »

Niin ja siellä sivuvaunussakin pitää se Kiinanlimppu sitoa kiinni kun ne varaosatkin pakkaa särkymään sivuvaunussa, meinaan tuolla naapurin "teillä".
rampe - Raimo Rauvola
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

autimies kirjoitti:
Uralman2013 kirjoitti:Tuon limpun tehtävähän on pehmentää niiden kaikkien hirveiden NewtonMetrien välittyminen takapyörään,
joten mikään peräänantamaton metalli tms. ei käy,
No, tuosta olen erimieltä ja vahvasti!!
Tai sitten tieto kasvattaa tuskaa, koska esim:voikussa on ristikkonivel :think:
Saattaapi olla, että kumpikin on tavallaan oikeassa.
Yleensä kartaanit on toteutettu ristinivelillä, jotta voima/teho saadaan välitettyä tiehen.
Toisaalta taas muistan tarinaa jonkun jäykkäperäisen vetoakseleista, että alkoivat kestämään vasta kun akselia ohennettiin keskivaiheilta (=Akseli alkoi aavistuksen joustamaan kiertosuunnassa, jolloin perän rattaatkin alkoi kestämään).

Kumilla siis saadaan ainakin pehmennettyä voimansiirron impulssipiikkejä, eli sen suhteen parempi vaitoehto kuin pelkkä rauta/rauta.
Autoissa pelkkä kuminivel ei taida kestää lähinnä massojen suuruuden takia, mutta moottoripyörissä oikein toteutettuna kyllä.
temppu

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja temppu »

Onhan noissa takavetosissa autoissa nähty hardy kiekkoja iät ja ajat. Eli miksei kestäisi? Ainoa missä tiedän että nuo kumipatentit autossa on pettäneet on 300 sarjan volvoissa jossa tuo kumihärpäke on vulkanoitu kardaaniin??? Ja se pettää iän ja raskaan kaasujalan kanssa :) Oli meinaan aikoinaan hitti-tuote: EHJÄ 300-sarjalaisen kardaani...
autimies

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja autimies »

Eiköhän toi kumilimppu ole tullut tarpeeseen, silloin kun pyörää on suunniteltu, oli kait sota-aika ja silloin laitteiden huoltoystävällisyys meni useasti edelle käytännön toteutuksen.. ja jäänyt siitä peruja..

mites kun otetaan vaikka norsu kawa. iso kuutonen ja keppiveto tai vastaava intikka 1.8 moottorilla, joka ainut pyörä jossa kuluu takarengas molempii suuntiin :lol: , ei niissä ole sitä maailman parasta kumilippua vai onko?
:roll:

No, jatketaan....
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3074
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

temppu kirjoitti:Onhan noissa takavetosissa autoissa nähty hardy kiekkoja iät ja ajat. Eli miksei kestäisi? Ainoa missä tiedän että nuo kumipatentit autossa on pettäneet on 300 sarjan volvoissa jossa tuo kumihärpäke on vulkanoitu kardaaniin??? Ja se pettää iän ja raskaan kaasujalan kanssa :) Oli meinaan aikoinaan hitti-tuote: EHJÄ 300-sarjalaisen kardaani...
Juu, se kumilimppu on juurikin vaimennin ("pehmennin"), mutta ei kestä kulmaa. Sen takia limppu on yleensä autoissa, joissa jordaani pysyy suorassa = erillisjousitettu taka-akseli. Kulmamuutosten takia on sitten niitä ristiniveliä autojen jordaaneissa.

Ja ihan samaahan täällä on jo todettu. Kardaanin pitää olla suorassa, tai limput kuluu vieläkin nopsammin. Eikä saa olla liian kovaa. Siis sitkeän pehmeää :think:
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Wecu
300
300
Viestit: 367
Liittynyt: 29.11.2007 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Wecu »

Onhan noissa kaikissa kaukoitäpyörissäkin kumivaimennus voimansiirrossa. Se on vaan rakenettu sinne takapyörän keskiöön näilä kumipaloilla joiden tehtävä on kanssa vähentää voimansiirtoon tulevia iskuja.
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6

Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Avatar
Kuoppaneuvos Kalle
200
200
Viestit: 233
Liittynyt: 30.03.2013 08:46

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Kuoppaneuvos Kalle »

Uusi Venäläinen kumilimppu Jaarlin Fiat-Dnepr luomukseen kesti ainakin koeajon. :dance:
http://youtu.be/CXLk-tbRHyU
Dneprman2013

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Dneprman2013 »

Autojen kytkimissähän on n astetta jousilla myötöä.
Opel takatuuppariin sintterirautakytkin aiheutti vetoakselien
katkeamista heti akselin spoorien jälkeen(2.2 E ja 120kW).
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3074
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Wecu kirjoitti:Onhan noissa kaikissa kaukoitäpyörissäkin kumivaimennus voimansiirrossa. Se on vaan rakenettu sinne takapyörän keskiöön näilä kumipaloilla joiden tehtävä on kanssa vähentää voimansiirtoon tulevia iskuja.
Ja kestää, koska sitä ei käännellä joka suuntaan.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Dneprman2013

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Dneprman2013 »

Onkos jollain irtonaista limppua käpälien ulottuvilla,
mikäköhän on tuo keskimmäinen reikä ilman metalli holkkia?
Kuvasta en saannut selville.
Avatar
iisalami
25
25
Viestit: 29
Liittynyt: 07.05.2005 00:24
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja iisalami »

Näyttäis olevan aika tarkkaan 24 millimeetriä
Avatar
iisalami
25
25
Viestit: 29
Liittynyt: 07.05.2005 00:24
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja iisalami »

holokin kanssa :oops:
Dneprman2013

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Dneprman2013 »

Kaikista vastustuksista ja kommenteista huolimatta!!!
Yritin nyt tilata koe kappaleen uretaani limpusta, liimaan tai
etsaan tai syövytän sitten 101,6*2.0 meijeriputken(happonen)
palan siihen ympärille(ehkä myös samaa kamaa 4 stop ruuvia),
en oikein tiedä tarviiko siellä kahdessa reiässä niitä metallisia
sisä holkkeja???
Jos tarvii, niin samoin menetelmin sitten kiinni ja jollekkin paljon
ajavalle huimapäälle koeajoon. Itse saan kait pyörän ajoon 05.2013.
Elikkä Valpurina mennään neljällä pyörällä, eikä kolmella....
Avatar
Kuoppaneuvos Kalle
200
200
Viestit: 233
Liittynyt: 30.03.2013 08:46

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Kuoppaneuvos Kalle »

Kuoppaneuvos Kalle kirjoitti:Uusi Venäläinen kumilimppu Jaarlin Fiat-Dnepr luomukseen kesti ainakin koeajon. :dance:
http://youtu.be/CXLk-tbRHyU
No ei kestänyt Pietarista Venäläisenä ostettu limppu Jaarlin kiihdytyksiä. Katsotaan miten se kotimainen pärjää Kutnan makalla?
Liitteet
Vasemmalla kotimaan tuotetta on Mopon fillarissa ja vas, Venäläiseksi väitety joka korkkas Jaarlilla muutaman kilometrin jälkeen.
Vasemmalla kotimaan tuotetta on Mopon fillarissa ja vas, Venäläiseksi väitety joka korkkas Jaarlilla muutaman kilometrin jälkeen.
Kumilimppu 0177.jpg (71.99 KiB) Katsottu 11289 kertaa
Kalle
800
800
Viestit: 818
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Puolassakin on alettu vahvistamaan limppuja http://www.oldtimergarage.eu/catalog/pr ... ts_id=4165
Kuva
Dneprman2013

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Dneprman2013 »

Mitenkäs se meidän valaja, voisikos sinne laittaa jotain "rättiä" vahjvikkeeksi?
" villasukasta renkuloita valuun"?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Voi laittaa vaikka lippalakin..mutta ei se tarvitse.. kudoksia on laitettu pieniin ohuisiin hammashihnoihin ja muihin joustaviin mutta vetosuuntaan venymättömiin kohteisiin. Tavan kuumavalu polyuretaani 75 tai 80 ShA ja se on siinä. Kun olisi vaan aikaa spedeillä tuon kanssa niin voisi jokusen tehdä..mutta leipätyöt haittaa harrastusta ilkeästi!
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro .
Matti tollasta löyty tallista , en tiä mitä tarkalleen on mut sitkeeltä tuntuu.
Melkein metrinen ja muutama kiekko , jos vesileikkaamalla koittas ?
onnistuisko mitäs luulet vai kuinka tästä sais tehtyä.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Mitäköhän purria tuo voisi olla..? mihin sitä on käytetty/tarkoitettu? Jos siitä leikkaa pienen nauhan tms. kuinka monta kertaa alkuperäisen mittansa se nauha kestää venyttää ennenkuin katkeaa ,(hanskat ja pihdit käteen ettei satu...)? Mittaamatta mittarilla ei tuosta osaa päätellä oikein muuten kun kokeilemalla. Näin valumiehenä ,kaikki muu kun valaminen tuntuu ajan haaskaukselta..mutta ainahan kokeilla voi, mutta olisi kiva tietää mitä tuo kama on...Jos se on teknisesti kunnon materiaalia on sen leikkaaminen veitsellä tai sahaaminen yhtä helvettiä, jos siitä saa helposti palasia leikattua ei se ole kummosta ainetta.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro .
Sahattu kolme limppua ja sahaus jälki aika huonosti leikaantunu ,
siittä ei mitään tietoo mihinkä / mitä ainetta ja mitään soiroo ei saa leikattua .
Meen ensviikolla kauppaan vesileikkaajille jos vaikka saisivat leikattua yhen limpun ?
Sitten saa kuulla kuinka leikkaaminen onnistuu . Muistaakseni puhuivat että olivat aikasemmin leikanneet vastaavaa ainetta .
Ilmotellaan onnistuuko leikkaus vai meneekö pipariks :think:
Voisin lähettää yhen limpun tutkittavaks ? saisin samalla tietoo mitä aine on .
Ural M-61 , Ural M-63
Dneprman2013

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Dneprman2013 »

PURria kun koneistaa/sahaa, kaikki terät on oltava äärimmäisen teräviä ja varsinkin sorvatessa
täytyy varoa, että ei haukkaa.
Se on sitten kallista kamaa, 100 mm maksaa 250 €/m.
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja separaattori »

Toi oiskii...keltane limppu!

Näkin jo kaukaa kuka ajaa keljun limpulla =)
Rust in piece
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Maalataan mustaksi niin ei vilku silmässä,
vai olisko keltamusta parempi .
Ural M-61 , Ural M-63
Dneprman2013

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Dneprman2013 »

Vai puna/kelta
Avatar
separaattori
2000
2000
Viestit: 2422
Liittynyt: 10.11.2006 18:48
Paikkakunta: vorssa

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja separaattori »

eiku pitäähän sitä massasta erottua (tai oikeastaan massan erottua).
Voi sitte kestävyysajon kalkkiviivoilla sanattomasti viestittää kanssa kilpailijoille että elä ala mulle...mulla on maaaailman kestävin limppu :lol:
Rust in piece
Avatar
Nikuzai
1750
1750
Viestit: 1799
Liittynyt: 29.09.2008 20:55
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Kumilimput Kotimainen / Venäläinen

Viesti Kirjoittaja Nikuzai »

Suurempi kehäisenä highpower versiona vielä
Olen sitä mieltä, että tulevaisuutta "ei ole" koska ei ole mitään mikä olisi jo ollut ilman, että sitä kukaan tekee.
Vastaa Viestiin