Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Löytyiskö joku, jolla olisi aikaa ja intoa korjata nepparin laatikko? Itse en halua mennä sähläämään, kun en osaa.
Tuo Raikku on jeesinyt kaikenlaista, mutta se ei ole mahdollista nyt.
Toki olen myös valmis korvaamaan jotain menetetystä vapaa-ajasta. =)
Laatikosta käynnistyspoljin lyöpi tyhjää. Muuten on toiminut hyvin. Samalla kun loota on auki, niin voisi myös 3- ja nelosvaihteen välityksiä kasvattaa.
Helsingissä asustelen kuin myös mopotin. Tuossa männä viikonloppuna irrottelin sen laatikon, se joutaisi työn alle vaikka heti. Jospa sais mopon takaisin ajoonkin joskus.
Tuo Raikku on jeesinyt kaikenlaista, mutta se ei ole mahdollista nyt.
Toki olen myös valmis korvaamaan jotain menetetystä vapaa-ajasta. =)
Laatikosta käynnistyspoljin lyöpi tyhjää. Muuten on toiminut hyvin. Samalla kun loota on auki, niin voisi myös 3- ja nelosvaihteen välityksiä kasvattaa.
Helsingissä asustelen kuin myös mopotin. Tuossa männä viikonloppuna irrottelin sen laatikon, se joutaisi työn alle vaikka heti. Jospa sais mopon takaisin ajoonkin joskus.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
onko tuo takakannen kautta aukeavaa mallia vai mikä. Laitatko kuvan tuosta laatikosta?
nimim. "En ole kynekologi, mutta voihan tuota vilikasta"
nimim. "En ole kynekologi, mutta voihan tuota vilikasta"
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Hitto, en pääse nyt ottaa kuvaa. Saakohan tuosta yhtään selvää?
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Takaa aukeava näyttäisi olevan...MT 11 loota..
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Hm.
Oikarisen Mikon kannustuksesta, yritän ehkä sittenkin itse raksata tän kanssa. Vaikkakin itselleni on suotu mekaanikon osaamista ja lahjoja yhtä paljon kuin vaatimattomuutta Timo T.A. Mikkoselle. No sain mie sen laatikon sieltä irti sentään kaivettua ja kannen siitä auki.
Katsotaan miten käy. On mulla tuossa apuna kaveri, joka on eri vekottimista laatikoita roplannu, ei tosin itävehkeiden kanssa ole pelannut.
Tarviikos vaihtaa muuta kuin tuo "sektorihammaspyörä", josta hampaat lähteneet karkuun? Laatikon kannen tiiviste ainakin samalla uusittava. Onko jotain mikä kannattaa samalla tehdä, kun se loota kerran auki on? (erikseen tuolla toisessa ketjussa nopeammasta nelosen rattaista keskustelua)
Alla muutama kuva, josta näkee millanen loota. Ja sit tollanen kumirinkula oli jostain ilmeisesti hypännyt avatessa, mihin mahtaa kuulua?
Oikarisen Mikon kannustuksesta, yritän ehkä sittenkin itse raksata tän kanssa. Vaikkakin itselleni on suotu mekaanikon osaamista ja lahjoja yhtä paljon kuin vaatimattomuutta Timo T.A. Mikkoselle. No sain mie sen laatikon sieltä irti sentään kaivettua ja kannen siitä auki.
Katsotaan miten käy. On mulla tuossa apuna kaveri, joka on eri vekottimista laatikoita roplannu, ei tosin itävehkeiden kanssa ole pelannut.
Tarviikos vaihtaa muuta kuin tuo "sektorihammaspyörä", josta hampaat lähteneet karkuun? Laatikon kannen tiiviste ainakin samalla uusittava. Onko jotain mikä kannattaa samalla tehdä, kun se loota kerran auki on? (erikseen tuolla toisessa ketjussa nopeammasta nelosen rattaista keskustelua)
Alla muutama kuva, josta näkee millanen loota. Ja sit tollanen kumirinkula oli jostain ilmeisesti hypännyt avatessa, mihin mahtaa kuulua?
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Kumirinkula varmaan ollut ulostuloakselissa kuminivelen haarukan alla.
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Terve
Kannattaa ainakin vaihtaa kaikki stefat ja o-renkaat, myöskin se pakkivivun alla peltiprikan alla oleva o-rengas (jonka esiin kaivaminen vaatii vähän näpertämistä) , jotta saa ulospäin kuivan laatikon.
Kannattaa ainakin vaihtaa kaikki stefat ja o-renkaat, myöskin se pakkivivun alla peltiprikan alla oleva o-rengas (jonka esiin kaivaminen vaatii vähän näpertämistä) , jotta saa ulospäin kuivan laatikon.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Moi!
Myös tuollaiseksi muotoutunut O-rengas löytyy kytkimenpuoleisen laakerin ja stefaa tiivistävän metallikiekon välistä, estäen öljyn valumista pooriaksilan kautta kytkimelle.
Eli stefa tiivistää metallikiekon ulkopuolen, O-rengas metallikiekon sisäpuolen.
t.IMZ-8
Myös tuollaiseksi muotoutunut O-rengas löytyy kytkimenpuoleisen laakerin ja stefaa tiivistävän metallikiekon välistä, estäen öljyn valumista pooriaksilan kautta kytkimelle.
Eli stefa tiivistää metallikiekon ulkopuolen, O-rengas metallikiekon sisäpuolen.
t.IMZ-8
-
- 400
- Viestit: 418
- Liittynyt: 31.10.2013 18:33
- Paikkakunta: Vihanti
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Mites toi "kytkinakselin" o-rengas vaihdetaan?
Mulla taitaa juurikin sieltä valuttaa öljyä ulos..
Mulla taitaa juurikin sieltä valuttaa öljyä ulos..
Dnepr MT-9/10.36 -73 Projekti.
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Sinne kytkinakselin stefan liukuholkin ja kytkinakselin etummaisen laakerin väliin jää tilaa hoikalle o-renkaalle tai tiivistemassalla. Liukuholkki /laakeri/ 4.ratas pitäisi kaikki olla Prässi tiukasti paketissa, eli sitä liukuholkkia ei pitäisi saada irti ilman että prässää koko paketin ulos. Jos liukuholkki lähtee ihan kevyesti ulos , niin se on tiensä päässä ,eli tilalle pitää vaihtaa uusi tiukempi holkki.
Jos tuo holkki on löysä niin siitä kyllä öljy tulee, mutta yleisimmät vuotokohdat taitaa kumminkin kytkikopan puolella olla kypsä stefa tai vielä useimmin käynnistimenjousen pääty/esijännitys tulppan tiivistys.
Jos tuo holkki on löysä niin siitä kyllä öljy tulee, mutta yleisimmät vuotokohdat taitaa kumminkin kytkikopan puolella olla kypsä stefa tai vielä useimmin käynnistimenjousen pääty/esijännitys tulppan tiivistys.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
mullon noita kiksin osia jouten ko nuista omista laatikoista oon ottanu pois koko värkin ko on luotettava sähköstartti....
-
- 400
- Viestit: 418
- Liittynyt: 31.10.2013 18:33
- Paikkakunta: Vihanti
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Stefa mulla on uusi, mutta sitä O-renkulaa en vaihtanut, kun en tiennyt sen olemassa olosta
Musta tuntu lootan vuotavan just siitä holkin ja akselin välistä, kun kallistelin sitä samalla, kun oli öljyt sisällä.
Sori, että vähän kaappaan tämän.
Mutta mulla jäi vielä epäselväksi se, että mistä päin se O-renkula laitetaan? Pitää se laittaa vauhtipyörän puolelta vai lootan sisältä?
Ja mites uskaltaako ajella lootalla, jossa öljynpinta on mittatikun mukaan juuri siinä alimmalla lovella? (Loppu vuotaminen siinä kohdalla.
Musta tuntu lootan vuotavan just siitä holkin ja akselin välistä, kun kallistelin sitä samalla, kun oli öljyt sisällä.
Sori, että vähän kaappaan tämän.
Mutta mulla jäi vielä epäselväksi se, että mistä päin se O-renkula laitetaan? Pitää se laittaa vauhtipyörän puolelta vai lootan sisältä?
Ja mites uskaltaako ajella lootalla, jossa öljynpinta on mittatikun mukaan juuri siinä alimmalla lovella? (Loppu vuotaminen siinä kohdalla.
Dnepr MT-9/10.36 -73 Projekti.
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
12 voltin motti
Laatikko tankki
Muuten MT-9
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Moi
O-renkaan vaihtamiseksi on laatikko avattava ja otettava kytkinakseli ulos.
Sitten edetään Matin antaman ohjeen mukaan.
Itse vedin sen ulos ilman 4-ratasta suoraan laakerista (bilteman vetäjällä) koska vaihdoin uuden laakerin samalla.
t.IMZ-8
O-renkaan vaihtamiseksi on laatikko avattava ja otettava kytkinakseli ulos.
Sitten edetään Matin antaman ohjeen mukaan.
Itse vedin sen ulos ilman 4-ratasta suoraan laakerista (bilteman vetäjällä) koska vaihdoin uuden laakerin samalla.
t.IMZ-8
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Kiitoksia vinkeistä! Kattotaan miten äijän käy..
Tänks, mutta ehdin jo Oikariselta tilata kilkkeet.Karppa kirjoitti:mullon noita kiksin osia jouten ko nuista omista laatikoista oon ottanu pois koko värkin ko on luotettava sähköstartti....
Joo oon tosi äkäinen kun luot uutta tietoa tähän ketjuun.Konkistadori kirjoitti:Sori, että vähän kaappaan tämän.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Olikos räjäytyskuvia jossain? En löytänyt foorumilta.
East Highwayn sivuillahan on sitä tilaamista varten räjäytyskuvat mutta ovat niin pirun pienellä resoluutiolla. En löytänyt sieltäkään isommalla ladattavia?
East Highwayn sivuillahan on sitä tilaamista varten räjäytyskuvat mutta ovat niin pirun pienellä resoluutiolla. En löytänyt sieltäkään isommalla ladattavia?
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
http://www.goodkarmaproductions.com/HTM ... _parts.pdf <- tuolla. Räjäytyskuvat, osien numerot ja nimet. Tallenna PDF file koneelle ja zoomaile sitte niin isoksi kun tarvii.Foto kirjoitti:Olikos räjäytyskuvia jossain? En löytänyt foorumilta.
http://www.goodkarmaproductions.com/HTML/Tech.html on varsinainen runsaudensarvi.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Kiitos!
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Mitenkäs nämä rattaat, onko tällainen kunto näissä venäläisen vehkeissä ihan normaali ominaisuus, eikä kannata huolestua vaiko pitäisikö vaihtaa samalla?
Eli aika lailla kulumaa ja naarmua on noissa. Ei oo kovin terävät hampaat..
Eli aika lailla kulumaa ja naarmua on noissa. Ei oo kovin terävät hampaat..
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Ei noi rattaat vaihtamalla parane.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Mulla oli aikalailla samannäköistä ja ehkä vähän pahempaakin kulumaa joissain, mutta kasaan sen pistin niillä osilla. Aika näyttää kuinka ujeltaa.
http://uralroikka.fi/pulinat/viewtopic. ... =30#p71013
http://uralroikka.fi/pulinat/viewtopic. ... =30#p71013
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Terve
4-ratas näyttäisi olevan hyvässä kunnossa, sillähän suurinosa ajetaan.
eimuuta kun paikoilleen(ainakin itse laittaisin) kaikkihan nämä vanhemmat laatikot hiukan ajossa lujuuttaan volottaa.
t.IMZ-8
4-ratas näyttäisi olevan hyvässä kunnossa, sillähän suurinosa ajetaan.
eimuuta kun paikoilleen(ainakin itse laittaisin) kaikkihan nämä vanhemmat laatikot hiukan ajossa lujuuttaan volottaa.
t.IMZ-8
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Niin no siis nelosen rattaathan mulla vaihtuu välityksen muuttamiseksi. Lähinnä noi muiden kunto arveluttaa. Ainakin noi pienemmät mitkä tais olla kiinteänä tuossa akselissa oli hieman ihmetyksen aiheena. Tuossa kaveri kun jeesailee niin tuumasi että japsimopoon ei varmasti laittaisi, mutta täähän onkin toinen tarina tämä idän ihme.IMZ-8 kirjoitti:Terve
4-ratas näyttäisi olevan hyvässä kunnossa, sillähän suurinosa ajetaan.
eimuuta kun paikoilleen(ainakin itse laittaisin) kaikkihan nämä vanhemmat laatikot hiukan ajossa lujuuttaan volottaa.
t.IMZ-8
Muilla kokemuksia ja näkemyksiä? Onko tuo normaalia kulumaa ja ei aiheuta toimenpiteitä vai pitääkö vaihtaa?
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Terve
normaalia kulumaa..alkujaan nämä wanhat rattaat on hyvinkin karkea tekoisia ja käytössä sitten silottuu ..tai hajoo..mutta kun on noin ehjinä säilyneet niin on varmaankin kunnon materiaalia. Uudet saattaa näyttää aluksi paremmilta(ei aina niinkään) mutta materiaali on ihan arpapeliä, ja saattaa hajota nopeastikkin. Noihin pieniin välityksiin ,pakki,1 ja 2 ei tuo ratasäänikään anna paineita, vaan tärkeämpi on että kytkentähampaat ja siirtorenkaat on hyvässä kunnossa ettei potki vaihdetta pois. Uudet 4 rattaat jo hankitkin joten se on kunnossa , mutta kannattaa tarkistaa 3 rattaan kytkentähampaiden ja siirtorenkaan kunto, koska se 3-4 väli on kumminkin se enempi käyttössä oleva ja ihan ajovaihteet...niin olithan vaihtanut myös nuo 3 rattaat, eli siirtorengas enää tarkasteluun...
normaalia kulumaa..alkujaan nämä wanhat rattaat on hyvinkin karkea tekoisia ja käytössä sitten silottuu ..tai hajoo..mutta kun on noin ehjinä säilyneet niin on varmaankin kunnon materiaalia. Uudet saattaa näyttää aluksi paremmilta(ei aina niinkään) mutta materiaali on ihan arpapeliä, ja saattaa hajota nopeastikkin. Noihin pieniin välityksiin ,pakki,1 ja 2 ei tuo ratasäänikään anna paineita, vaan tärkeämpi on että kytkentähampaat ja siirtorenkaat on hyvässä kunnossa ettei potki vaihdetta pois. Uudet 4 rattaat jo hankitkin joten se on kunnossa , mutta kannattaa tarkistaa 3 rattaan kytkentähampaiden ja siirtorenkaan kunto, koska se 3-4 väli on kumminkin se enempi käyttössä oleva ja ihan ajovaihteet...niin olithan vaihtanut myös nuo 3 rattaat, eli siirtorengas enää tarkasteluun...
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Loistavaa, kiitos Matti!
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
No niin, laatikko olisi läjässä.
Mutta tämä ihmetyttää. Missä tuo tapin päässä oleva rinkula/mikälie pitäisi olla? Ei mulla tuommosta näkynyt kun purin laatikon irti. Vähän eri mallinen on toisesta päästäänkin tuo tappi, mutta hyvinpä kytkin sillä aiemmin pelasi.
Mutta tämä ihmetyttää. Missä tuo tapin päässä oleva rinkula/mikälie pitäisi olla? Ei mulla tuommosta näkynyt kun purin laatikon irti. Vähän eri mallinen on toisesta päästäänkin tuo tappi, mutta hyvinpä kytkin sillä aiemmin pelasi.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
toi rinkula on kumitiiviste, mikä tulee ton tapin toisen pään uraan.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
aaaaa... aivan.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Vielä ei osaa sanoa kokonaan menikö remontti ihan putkeen, mutta ainakaan käynnistyssektori ei lyö enää läpi. Ja nopeampi nelonen on tuntunut juuri sopivalta itselle. Jostain syystä tuo vaan meinaa välillä röpöttää, niin ei pääse ihan kunnolla testaamaan.
Mutta sitten kysymys: Voiko takarummun jarrukengät asentaa väärin päin?
Takavannetta yksin paikalleen taiteillessa tippui jarrukengät ulos. Laitoin ne takaisin mutta ei mahtunutkaan enää se vanne sinne vaan piti sitä jarrun säätöä löysätä kierrostolkulla ennen kuin mahtui sinne taas. Oonko siis voinu laittaa jarrukengät väärin päin, meneekö se sinne silleen peilikuvana? Vai mistä moinen?
Mutta sitten kysymys: Voiko takarummun jarrukengät asentaa väärin päin?
Takavannetta yksin paikalleen taiteillessa tippui jarrukengät ulos. Laitoin ne takaisin mutta ei mahtunutkaan enää se vanne sinne vaan piti sitä jarrun säätöä löysätä kierrostolkulla ennen kuin mahtui sinne taas. Oonko siis voinu laittaa jarrukengät väärin päin, meneekö se sinne silleen peilikuvana? Vai mistä moinen?
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Terve
Kyseessä taitaa olla nyt nepparin perä/jarrut?? nepparin perän tunnistaa öljyn mittatikusta/huohotin sydeemistä( no uudemmisa 2000..uraleissa myös). jarrukengät saa laitettua myös "puoleisesti" vaihtaen, eli yläkenkä alas jne. ja silloin saattaa erilainen kuluneisuus kengissä aiheuttaa ongelmia/uudelleen säätöä. Jos pito on ollut hyvä, niin kannattaa vaihtaa kengät uudelleen samoin kun oli...
Kyseessä taitaa olla nyt nepparin perä/jarrut?? nepparin perän tunnistaa öljyn mittatikusta/huohotin sydeemistä( no uudemmisa 2000..uraleissa myös). jarrukengät saa laitettua myös "puoleisesti" vaihtaen, eli yläkenkä alas jne. ja silloin saattaa erilainen kuluneisuus kengissä aiheuttaa ongelmia/uudelleen säätöä. Jos pito on ollut hyvä, niin kannattaa vaihtaa kengät uudelleen samoin kun oli...
Re: Dnepr vaihdelaatikko korjaukseen tekijää?
Juu. Mie oon varmaan laittanu ne sinne "peilikuvana" kun koko paketti tippui ulos ja katoin vain että näin se ainakin sinne meni. Pitääpä vaihdella takaisin jossain vaiheessa.. Eipä se pito nyt niin "hyvä" ole milloinkaan ollut..MATTI kirjoitti:Terve
Kyseessä taitaa olla nyt nepparin perä/jarrut?? nepparin perän tunnistaa öljyn mittatikusta/huohotin sydeemistä( no uudemmisa 2000..uraleissa myös). jarrukengät saa laitettua myös "puoleisesti" vaihtaen, eli yläkenkä alas jne. ja silloin saattaa erilainen kuluneisuus kengissä aiheuttaa ongelmia/uudelleen säätöä. Jos pito on ollut hyvä, niin kannattaa vaihtaa kengät uudelleen samoin kun oli...
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.