Navan boorit

Voimansiirtoon liittyvä keskustelu.
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

Tuntuu aina niin vaikealta heittää romuihin sileäksi ajettu pyörän napa...niinpä hommattiin Harrin kanssa Moskovasta kokeeksi tämmönen irtoboori...yritän sen saaha istutettua johonkin kuluneeseen napaan,ja jos se nyt jotenkin onnistuu,niin raportoin siitä tähän vitjaan.

https://onedrive.live.com/redir?resid=3 ... hoto%2cjpg
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1805
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Tuntee itsensä jotenkin nöyräksi Karpin ajamisten suhteen... :oops:
Minulla on edelleen orkkis takapyörä vuodelta 1972 alla. Kumia, pinnaa ja laakereita tullut tosin vaihdeltua vuosien mittaan...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro .
Karpilla tehokkaammat koneet ja lentävät lähdöt , perä ruvennu jyrsimeks .
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Pyörännavan ehjät boorit tuntuu olevan kortilla tänä päivänä, niin tuli hommattua itelle ja Hollolan toverille uudet keskiöt...

Kuva

Ps taas pääsee pitemmälle kuin postilaatikolle, tosin posti tulee luukusta sisälle
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

Ku en jaksanu kuvia ottaa,ni tein vähän elävää..
Eli eka rototyyppi alkas olla valmis.

https://onedrive.live.com/redir?resid=3 ... ideo%2cmp4
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Tähän uusi boori?
Liitteet
Vienan Karjala 2011 314.jpg
Vienan Karjala 2011 314.jpg (71.51 KiB) Katsottu 14016 kertaa
Vienan Karjala 2011 311.jpg
Vienan Karjala 2011 311.jpg (47.82 KiB) Katsottu 14016 kertaa
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

Noin loppuun en ole milloinkaan booreja ajanut..sillo ku on menny harja teräväks ja mataloitunu,ni välys on jo melkonen,eli hylkyyn...remontin riski tien päällä kasvaa muuten kohtuuttomasti.
Ja perän vetobooreja seuraan myös aktiivisesti.Kovin kuluneilla booreilla saa myös navan boorit tuhottua luvattoman nopeasti.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Joo ennen ajokautta kannattaa tarkistaa boorit...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

Avatar
NeuVöru
300
300
Viestit: 327
Liittynyt: 24.10.2010 20:12
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja NeuVöru »

Sehän näyttää hienolta, varmaan tulee muitakin joille ko remppa tehdään.
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

Juu,tarkotus olis pari kolme vielä tehä,mutku ei oo noita irtobooreja...Moskovan tilaus on hieman niiku vaiheessaan.
jaarli
25
25
Viestit: 47
Liittynyt: 20.07.2009 14:36

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja jaarli »

Käyköhän toi boorilenssi K-pyörän alunapaan samaan tapaan tai jollain ilveellä? Kokemuksia kellään? Alkaa boorit olla mulla napanöftää.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1266
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Taitaa joutua suunnittelemaan tuon välilaipan ja sen kiinnityksen aika huolella , varmaan se tarviais pulttailemalla läpi kiinnitellä. Samoten Koon perän jarruvipua pitää vähän muokata ja jarrujousen paikkaa muuttaa.

t.hh
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Kumpihan on helpompi tai siis vähemmällä työllä laitettava . Karpin laittama tai ...
sitten onko kiinan osaa vai mitä .
niitit rälläkällä poikki ja uus kii joko niitaten tai hitsaten ?
22,50 € + lähetys
Liitteet
pyörän napa2.jpg
pyörän napa2.jpg (6.99 KiB) Katsottu 13721 kertaa
pyörän napa1.jpg
pyörän napa1.jpg (6.22 KiB) Katsottu 13721 kertaa
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

Tuotakin versiota pohdiskelin,mutta ton irtoboori konstruktion etuna on tulevaisuuden booriremonttien helppous.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro .
Joo heitin tän version vaihtoehdoks, enhän ole vaihtanu itte yhtäkään eikä tietoo muutenkun Karpin kuvien mukaan mitä tarttis tehrä. ainoo ero ettei tartte koneistella mitään , niitata tai hitsillä kii
enkä löytäny tota Karpin versioo mistään .
Missä hintaluokassa liikutaan ja löytyykö vain Venäjältä ?
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

Miutaha ajo tähän rojektiin se kun piparkakkunapojen saatavuus alkaa olla aika heikkoa,ja ku myö ollaa tehty nuo pinnat hitsaamalla.Tämän takia innostuin tähän irtobooriin,koska sillä saan takapyörästäni käytännöllisestii katsoen ikuisen.Pinnat kyllä kestää,ja booria senku vaihtaa tarpeen tullen.

Tää irtoboorin valmistusmaa on myyjän tietojen mukaan Taiwan,ja kestävyyden tiedän tulevan kesän aikana.
Näitä myy venäläisillä oppozitin sivuilla nimimerkki kmzЯ,ja hinta on 1750 ruplaa kipale.Näillä nyky kursseilla hinta on kohtuullinen-
Oon jättäny sinne tilauksen kuudesta boorista,ja samalla tilasin vaihelaatikkoon HERZOGin sisuskalut.
Jospa sais tuon Sasun innostumaan näitä jostain hommaamaan...?? :pray:

Alunapaan ei kyllä yhtä helposti onnistu,mutta varmasti on jotenkin mahdollista.
Sinänsähän tää nyt on turhaa hommaa,koska noita uudenmallisia napohan saa vaikka hurumykket...mut jos haluaa käyttää omassa vehkeessään alkuperäisisiä napoja ulkonäön vuoksi,niin tää nyt on yks vaihtoehto.Ja sit tietysti on sekii,et mite paljo ajelee.Oon vaa huomannu,että huomattavasti enermmän huolto/korjaus tarvetta laitteissa on kun ajelee kymmenen-kakskyttuhatta vuoteen,verattuna miunkin alkuvuosien kolmeen -seittemään tonniin.

Mut summasummarum..kyl nää tämmöset uuvet rojektit on aina mielenkiintoista puuhastelua.. miust tää on mukavaa. :banana-dreads:
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

No nyt on testiajoa irtoboorilla paiskattu se reilu kakskytkolmetuhatta kilsaa.
Otin eilen navan sekä perän oikein suurennuslasin alle,ja kyllä näyttäs olevan boorin materiaali kunnon tavaraa.Eipä juuri ole kulumista havaittavissa.Mutta perän puolella hampaat ovat hieman kaventuneet,mutta parikyttonnia silläkin vielä huristelee.
Eli irtoboorille uskallan jo tässä vaiheessa antaa arvosanan kiitettävä.

Löysin eilen uralin peräkontista yhen irtoboorin,niin vessi tekee siitä urre "vesipyssysuikki"koskiselle tulevalla viikolla uuven vahvan navan/takapyörän.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Kameramies oli paikalla Roikkarallissa...

Kuva

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

5251b2de59a13aa48e3b72aa95b91a38a7dc1e45.jpg
5251b2de59a13aa48e3b72aa95b91a38a7dc1e45.jpg (185.18 KiB) Katsottu 10369 kertaa
WP_20170210_004.jpg
Jarrukenkien jousen reikiä joutuu vähän siirtämään...punaiset merkit..

Nii ja tuon teräslieriön mitat on 90mm x 55mm...materiaalin vahvuus 20mm.
Viimeksi muokannut karppi, 10.02.2017 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

Sit tämmöne uus rototyyppi..
WP_20170115_002.jpg
WP_20170120_001.jpg
WP_20170120_002.jpg
WP_20170209_001.jpg
WP_20170210_001.jpg
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

WP_20170210_002.jpg
WP_20170210_003.jpg
Jarrujousta joutuu myös tässä hieman siirtämään.
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

Hitsaus tuotti hieman ongelmia...TIGin pilli ei oikee taipunut tuohon ulkokehän hitsaukseen...joten MIGillä piti homma parsia..
Joten ei niin kaunis oo tuo työn jälki...mutta kestää varmasti,ja ajaessa on aina piilossa..

Eli tällä systeemillä saa myös koon alumiininapaan tehtyä irtoboori konstruktion....Jos vaan tallista löytyy sorvi ja TIGgi,niin tää on suhtkoht helppo homma....Optimaalinen materiaali olis 100 milliä halkasijaltaan oleva "alumiiniputki",jossa oli 50-60 millinen reikä...ei tarvis sorvata niin perkeleesti..
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

Laitetaas vielä että...oon nyt ajanu tollasella irtoboorilla 45 000 kilometriä...eli hyvää materiaalia on...suosittelen lämpimästi...ja OSATUONNISTA niitä saa.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Vieläkö vaihtaa perään tuon parempilaatuisen veto boorin, niin sitten hipoo täydellisyyttä...

Kuva

Ps vielä jäi yksi alunapa varalle

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

karppi kirjoitti:Laitetaas vielä että...oon nyt ajanu tollasella irtoboorilla 45 000 kilometriä...eli hyvää materiaalia on...suosittelen lämpimästi...ja OSATUONNISTA niitä saa.
Mahtava homma, loppuu napojen vaihto...ei tartte pinnata ja irtoboori vain vaunussa mukana.

Kun saatte alumiini navan testiin/testattua n. 20000km, niin pitänee tehdä itsellekin irtoboorilla napa.

Tarkentavia kysymyksiä,
Onko työkalualuuminia työstettävä materiaali ja siihen suoraan kierteet?
Ruuvien lujuus?
Tarvitseeko laittaa liiman kanssa ruuvit kiinni?

Katselin Osatuonnin sivulta irtobooria hintoineen, en löytänyt?
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1853
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja karppi »

kmz.k750 kirjoitti: Tarkentavia kysymyksiä,
Onko työkalualuuminia työstettävä materiaali ja siihen suoraan kierteet?
Ruuvien lujuus?
Tarvitseeko laittaa liiman kanssa ruuvit kiinni?

Katselin Osatuonnin sivulta irtobooria hintoineen, en löytänyt?
Alumiinin laadusta ei tietoa...kasi millin 1,25 kierteet..
10.9...8.8 varmaan riittää..pituus 30-35 mm.
Ei ainakaan mitään tiukkaa lukitetta...vain jotain kevyesti jarraavaa lukitetta,että ei tule ensimmäisessä boorin vaihdossa kierteet pihalle.

Mie kyl löysin.. OSATUONTI irtoboori 52,08 euroa.
Vanteet osiosta löytyy..
http://www.osatuonti.fi/fi/tuoteryhma/238787-vanteet
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Hyvä, tietoa löytyy. Kiitos!

Vielä jäi kysymys, mikä pitää olla alumiinin korkeus vähintään?
Avatar
Wecu
300
300
Viestit: 367
Liittynyt: 29.11.2007 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja Wecu »

Rakentele sinä Anssi vielä sovitteet Nepparin napaan sopivaan vaihtobooriin. Sulla kun tuo metalli tuntuu muotoutuvan.
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6

Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Avatar
kmz.k750
1000
1000
Viestit: 1030
Liittynyt: 06.07.2009 14:11
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Navan boorit

Viesti Kirjoittaja kmz.k750 »

Vielä jäi kysymys, mikä pitää olla alumiinin korkeus vähintään?
Joo sovitus olikin uralin napaan, hommattava irtoboori ja alettava mittiloimaan nepparin napaan.
Wecu, hyvä havainto, Kiitos!

Metalli muotoutuu vaihtevalla menestyksellä, laiskuus tullut :oops:
Vastaa Viestiin