Navan boorit
Navan boorit
Tuntuu aina niin vaikealta heittää romuihin sileäksi ajettu pyörän napa...niinpä hommattiin Harrin kanssa Moskovasta kokeeksi tämmönen irtoboori...yritän sen saaha istutettua johonkin kuluneeseen napaan,ja jos se nyt jotenkin onnistuu,niin raportoin siitä tähän vitjaan.
https://onedrive.live.com/redir?resid=3 ... hoto%2cjpg
https://onedrive.live.com/redir?resid=3 ... hoto%2cjpg
Re: Navan boorit
Tuntee itsensä jotenkin nöyräksi Karpin ajamisten suhteen...
Minulla on edelleen orkkis takapyörä vuodelta 1972 alla. Kumia, pinnaa ja laakereita tullut tosin vaihdeltua vuosien mittaan...
Minulla on edelleen orkkis takapyörä vuodelta 1972 alla. Kumia, pinnaa ja laakereita tullut tosin vaihdeltua vuosien mittaan...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Navan boorit
Moro .
Karpilla tehokkaammat koneet ja lentävät lähdöt , perä ruvennu jyrsimeks .
Karpilla tehokkaammat koneet ja lentävät lähdöt , perä ruvennu jyrsimeks .
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Navan boorit
Terve
Pyörännavan ehjät boorit tuntuu olevan kortilla tänä päivänä, niin tuli hommattua itelle ja Hollolan toverille uudet keskiöt...
Ps taas pääsee pitemmälle kuin postilaatikolle, tosin posti tulee luukusta sisälle
Pyörännavan ehjät boorit tuntuu olevan kortilla tänä päivänä, niin tuli hommattua itelle ja Hollolan toverille uudet keskiöt...
Ps taas pääsee pitemmälle kuin postilaatikolle, tosin posti tulee luukusta sisälle
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Navan boorit
Ku en jaksanu kuvia ottaa,ni tein vähän elävää..
Eli eka rototyyppi alkas olla valmis.
https://onedrive.live.com/redir?resid=3 ... ideo%2cmp4
Eli eka rototyyppi alkas olla valmis.
https://onedrive.live.com/redir?resid=3 ... ideo%2cmp4
Re: Navan boorit
Tähän uusi boori?
- Liitteet
-
- Vienan Karjala 2011 314.jpg (71.51 KiB) Katsottu 14016 kertaa
-
- Vienan Karjala 2011 311.jpg (47.82 KiB) Katsottu 14016 kertaa
Re: Navan boorit
Noin loppuun en ole milloinkaan booreja ajanut..sillo ku on menny harja teräväks ja mataloitunu,ni välys on jo melkonen,eli hylkyyn...remontin riski tien päällä kasvaa muuten kohtuuttomasti.
Ja perän vetobooreja seuraan myös aktiivisesti.Kovin kuluneilla booreilla saa myös navan boorit tuhottua luvattoman nopeasti.
Ja perän vetobooreja seuraan myös aktiivisesti.Kovin kuluneilla booreilla saa myös navan boorit tuhottua luvattoman nopeasti.
Re: Navan boorit
Terve
Joo ennen ajokautta kannattaa tarkistaa boorit...
Joo ennen ajokautta kannattaa tarkistaa boorit...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Navan boorit
Nyt se olis sit redi.
https://onedrive.live.com/redir?resid=3 ... hoto%2cjpg
https://onedrive.live.com/redir?resid=3 ... hoto%2cjpg
Re: Navan boorit
Sehän näyttää hienolta, varmaan tulee muitakin joille ko remppa tehdään.
Re: Navan boorit
Juu,tarkotus olis pari kolme vielä tehä,mutku ei oo noita irtobooreja...Moskovan tilaus on hieman niiku vaiheessaan.
Re: Navan boorit
Käyköhän toi boorilenssi K-pyörän alunapaan samaan tapaan tai jollain ilveellä? Kokemuksia kellään? Alkaa boorit olla mulla napanöftää.
Re: Navan boorit
Taitaa joutua suunnittelemaan tuon välilaipan ja sen kiinnityksen aika huolella , varmaan se tarviais pulttailemalla läpi kiinnitellä. Samoten Koon perän jarruvipua pitää vähän muokata ja jarrujousen paikkaa muuttaa.
t.hh
t.hh
Re: Navan boorit
Moro.
Kumpihan on helpompi tai siis vähemmällä työllä laitettava . Karpin laittama tai ...
sitten onko kiinan osaa vai mitä .
niitit rälläkällä poikki ja uus kii joko niitaten tai hitsaten ?
22,50 € + lähetys
Kumpihan on helpompi tai siis vähemmällä työllä laitettava . Karpin laittama tai ...
sitten onko kiinan osaa vai mitä .
niitit rälläkällä poikki ja uus kii joko niitaten tai hitsaten ?
22,50 € + lähetys
- Liitteet
-
- pyörän napa2.jpg (6.99 KiB) Katsottu 13721 kertaa
-
- pyörän napa1.jpg (6.22 KiB) Katsottu 13721 kertaa
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Navan boorit
Tuotakin versiota pohdiskelin,mutta ton irtoboori konstruktion etuna on tulevaisuuden booriremonttien helppous.
Re: Navan boorit
Moro .
Joo heitin tän version vaihtoehdoks, enhän ole vaihtanu itte yhtäkään eikä tietoo muutenkun Karpin kuvien mukaan mitä tarttis tehrä. ainoo ero ettei tartte koneistella mitään , niitata tai hitsillä kii
enkä löytäny tota Karpin versioo mistään .
Missä hintaluokassa liikutaan ja löytyykö vain Venäjältä ?
Joo heitin tän version vaihtoehdoks, enhän ole vaihtanu itte yhtäkään eikä tietoo muutenkun Karpin kuvien mukaan mitä tarttis tehrä. ainoo ero ettei tartte koneistella mitään , niitata tai hitsillä kii
enkä löytäny tota Karpin versioo mistään .
Missä hintaluokassa liikutaan ja löytyykö vain Venäjältä ?
Ural M-61 , Ural M-63
Re: Navan boorit
Miutaha ajo tähän rojektiin se kun piparkakkunapojen saatavuus alkaa olla aika heikkoa,ja ku myö ollaa tehty nuo pinnat hitsaamalla.Tämän takia innostuin tähän irtobooriin,koska sillä saan takapyörästäni käytännöllisestii katsoen ikuisen.Pinnat kyllä kestää,ja booria senku vaihtaa tarpeen tullen.
Tää irtoboorin valmistusmaa on myyjän tietojen mukaan Taiwan,ja kestävyyden tiedän tulevan kesän aikana.
Näitä myy venäläisillä oppozitin sivuilla nimimerkki kmzЯ,ja hinta on 1750 ruplaa kipale.Näillä nyky kursseilla hinta on kohtuullinen-
Oon jättäny sinne tilauksen kuudesta boorista,ja samalla tilasin vaihelaatikkoon HERZOGin sisuskalut.
Jospa sais tuon Sasun innostumaan näitä jostain hommaamaan...??
Alunapaan ei kyllä yhtä helposti onnistu,mutta varmasti on jotenkin mahdollista.
Sinänsähän tää nyt on turhaa hommaa,koska noita uudenmallisia napohan saa vaikka hurumykket...mut jos haluaa käyttää omassa vehkeessään alkuperäisisiä napoja ulkonäön vuoksi,niin tää nyt on yks vaihtoehto.Ja sit tietysti on sekii,et mite paljo ajelee.Oon vaa huomannu,että huomattavasti enermmän huolto/korjaus tarvetta laitteissa on kun ajelee kymmenen-kakskyttuhatta vuoteen,verattuna miunkin alkuvuosien kolmeen -seittemään tonniin.
Mut summasummarum..kyl nää tämmöset uuvet rojektit on aina mielenkiintoista puuhastelua.. miust tää on mukavaa.
Tää irtoboorin valmistusmaa on myyjän tietojen mukaan Taiwan,ja kestävyyden tiedän tulevan kesän aikana.
Näitä myy venäläisillä oppozitin sivuilla nimimerkki kmzЯ,ja hinta on 1750 ruplaa kipale.Näillä nyky kursseilla hinta on kohtuullinen-
Oon jättäny sinne tilauksen kuudesta boorista,ja samalla tilasin vaihelaatikkoon HERZOGin sisuskalut.
Jospa sais tuon Sasun innostumaan näitä jostain hommaamaan...??
Alunapaan ei kyllä yhtä helposti onnistu,mutta varmasti on jotenkin mahdollista.
Sinänsähän tää nyt on turhaa hommaa,koska noita uudenmallisia napohan saa vaikka hurumykket...mut jos haluaa käyttää omassa vehkeessään alkuperäisisiä napoja ulkonäön vuoksi,niin tää nyt on yks vaihtoehto.Ja sit tietysti on sekii,et mite paljo ajelee.Oon vaa huomannu,että huomattavasti enermmän huolto/korjaus tarvetta laitteissa on kun ajelee kymmenen-kakskyttuhatta vuoteen,verattuna miunkin alkuvuosien kolmeen -seittemään tonniin.
Mut summasummarum..kyl nää tämmöset uuvet rojektit on aina mielenkiintoista puuhastelua.. miust tää on mukavaa.
Re: Navan boorit
No nyt on testiajoa irtoboorilla paiskattu se reilu kakskytkolmetuhatta kilsaa.
Otin eilen navan sekä perän oikein suurennuslasin alle,ja kyllä näyttäs olevan boorin materiaali kunnon tavaraa.Eipä juuri ole kulumista havaittavissa.Mutta perän puolella hampaat ovat hieman kaventuneet,mutta parikyttonnia silläkin vielä huristelee.
Eli irtoboorille uskallan jo tässä vaiheessa antaa arvosanan kiitettävä.
Löysin eilen uralin peräkontista yhen irtoboorin,niin vessi tekee siitä urre "vesipyssysuikki"koskiselle tulevalla viikolla uuven vahvan navan/takapyörän.
Otin eilen navan sekä perän oikein suurennuslasin alle,ja kyllä näyttäs olevan boorin materiaali kunnon tavaraa.Eipä juuri ole kulumista havaittavissa.Mutta perän puolella hampaat ovat hieman kaventuneet,mutta parikyttonnia silläkin vielä huristelee.
Eli irtoboorille uskallan jo tässä vaiheessa antaa arvosanan kiitettävä.
Löysin eilen uralin peräkontista yhen irtoboorin,niin vessi tekee siitä urre "vesipyssysuikki"koskiselle tulevalla viikolla uuven vahvan navan/takapyörän.
Re: Navan boorit
Terve
Kameramies oli paikalla Roikkarallissa...
Kameramies oli paikalla Roikkarallissa...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Navan boorit
Nii ja tuon teräslieriön mitat on 90mm x 55mm...materiaalin vahvuus 20mm.
Viimeksi muokannut karppi, 10.02.2017 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Navan boorit
Sit tämmöne uus rototyyppi..
Re: Navan boorit
Jarrujousta joutuu myös tässä hieman siirtämään.
Re: Navan boorit
Hitsaus tuotti hieman ongelmia...TIGin pilli ei oikee taipunut tuohon ulkokehän hitsaukseen...joten MIGillä piti homma parsia..
Joten ei niin kaunis oo tuo työn jälki...mutta kestää varmasti,ja ajaessa on aina piilossa..
Eli tällä systeemillä saa myös koon alumiininapaan tehtyä irtoboori konstruktion....Jos vaan tallista löytyy sorvi ja TIGgi,niin tää on suhtkoht helppo homma....Optimaalinen materiaali olis 100 milliä halkasijaltaan oleva "alumiiniputki",jossa oli 50-60 millinen reikä...ei tarvis sorvata niin perkeleesti..
Joten ei niin kaunis oo tuo työn jälki...mutta kestää varmasti,ja ajaessa on aina piilossa..
Eli tällä systeemillä saa myös koon alumiininapaan tehtyä irtoboori konstruktion....Jos vaan tallista löytyy sorvi ja TIGgi,niin tää on suhtkoht helppo homma....Optimaalinen materiaali olis 100 milliä halkasijaltaan oleva "alumiiniputki",jossa oli 50-60 millinen reikä...ei tarvis sorvata niin perkeleesti..
Re: Navan boorit
Laitetaas vielä että...oon nyt ajanu tollasella irtoboorilla 45 000 kilometriä...eli hyvää materiaalia on...suosittelen lämpimästi...ja OSATUONNISTA niitä saa.
Re: Navan boorit
Terve
Vieläkö vaihtaa perään tuon parempilaatuisen veto boorin, niin sitten hipoo täydellisyyttä...
Ps vielä jäi yksi alunapa varalle
Vieläkö vaihtaa perään tuon parempilaatuisen veto boorin, niin sitten hipoo täydellisyyttä...
Ps vielä jäi yksi alunapa varalle
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Navan boorit
Mahtava homma, loppuu napojen vaihto...ei tartte pinnata ja irtoboori vain vaunussa mukana.karppi kirjoitti:Laitetaas vielä että...oon nyt ajanu tollasella irtoboorilla 45 000 kilometriä...eli hyvää materiaalia on...suosittelen lämpimästi...ja OSATUONNISTA niitä saa.
Kun saatte alumiini navan testiin/testattua n. 20000km, niin pitänee tehdä itsellekin irtoboorilla napa.
Tarkentavia kysymyksiä,
Onko työkalualuuminia työstettävä materiaali ja siihen suoraan kierteet?
Ruuvien lujuus?
Tarvitseeko laittaa liiman kanssa ruuvit kiinni?
Katselin Osatuonnin sivulta irtobooria hintoineen, en löytänyt?
Re: Navan boorit
Alumiinin laadusta ei tietoa...kasi millin 1,25 kierteet..kmz.k750 kirjoitti: Tarkentavia kysymyksiä,
Onko työkalualuuminia työstettävä materiaali ja siihen suoraan kierteet?
Ruuvien lujuus?
Tarvitseeko laittaa liiman kanssa ruuvit kiinni?
Katselin Osatuonnin sivulta irtobooria hintoineen, en löytänyt?
10.9...8.8 varmaan riittää..pituus 30-35 mm.
Ei ainakaan mitään tiukkaa lukitetta...vain jotain kevyesti jarraavaa lukitetta,että ei tule ensimmäisessä boorin vaihdossa kierteet pihalle.
Mie kyl löysin.. OSATUONTI irtoboori 52,08 euroa.
Vanteet osiosta löytyy..
http://www.osatuonti.fi/fi/tuoteryhma/238787-vanteet
Re: Navan boorit
Hyvä, tietoa löytyy. Kiitos!
Vielä jäi kysymys, mikä pitää olla alumiinin korkeus vähintään?
Vielä jäi kysymys, mikä pitää olla alumiinin korkeus vähintään?
Re: Navan boorit
Rakentele sinä Anssi vielä sovitteet Nepparin napaan sopivaan vaihtobooriin. Sulla kun tuo metalli tuntuu muotoutuvan.
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6
Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6
Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Re: Navan boorit
Joo sovitus olikin uralin napaan, hommattava irtoboori ja alettava mittiloimaan nepparin napaan.Vielä jäi kysymys, mikä pitää olla alumiinin korkeus vähintään?
Wecu, hyvä havainto, Kiitos!
Metalli muotoutuu vaihtevalla menestyksellä, laiskuus tullut