Iskarit

Kaikki runkoon ja sivuvaunuun liittyvä keskustelu.
marko
50
50
Viestit: 69
Liittynyt: 06.04.2008 17:23

Iskarit

Viesti Kirjoittaja marko »

Termos

Onko Dneprin k650 vm70 takaiskareissa eroja ? Kun purin iskarit niin niissä oli eripituiset jouset... Kierroksia vieterissä on kyllä yhtä monta mutta toinen on n centin pitempi. ja sitten se alapään putki niin se olake johon jousi vastaa on eri kohdassa noin puoli centtiä .. Tämä on mulla entisöinti projekti ja en nyt muista kumpi oli kummalla puolella takarengasta ... Vaunun iskariin en ole verrannut. Oisko jollain tietoo ?

Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 5976
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Iskarit

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Sulla on varmaan nyt ne alkuperäiset 8mm männänvarrella olevat iskarit. Ne alkaa olla hieman hankalat kunnostaa kun niiden osien saanti on niin heikkoa. Seuraava malli(jo 70luvun alusta) oli 12mm männänvarrella ja niitä sitten tuleekin ihan nykypäivään asti. niiden rakenne oli parempi ja varaosia saa...iskarin jouset painuu joten pituusero johtuu usein siitä..5mm vastineen paikassa eroa...menee toleransseihin :lol:

Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2340
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Iskarit

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Lainataanpa tätä ketjua.
Onkos joku purkanut niitä säädettäviä takaiskareita mitkä joku aika sitten oli osatuonnilla myynnissä? Lähinnä että miten puretaan kun ei oo normaalin näköinen

Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2340
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Iskarit

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Selvitetty miten puretaan :)

Avatar
NeuVöru
200
200
Viestit: 294
Liittynyt: 24.10.2010 20:12
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Iskarit

Viesti Kirjoittaja NeuVöru »

iskariremonttia.jpg
Nyt on ollut iskarijumpaa. Ensin hankin Sachs kaksitoimiset kaasuvaimintimet jotka ovat uusissa uraleissa vetopyörääni taakse. Väliholkin teki tuttu lajitoveri. Iskarit kiinni ja koeajolle. Kylläpä oli outo vaikutus. Pyörä kulki takapään osalta kuoppien yli lähes huomaamatta ja oikealle kurviin ajaessa ei perä painu juuri ollenkaan vaikka sääätö on löysimmässä asennossa.
Nyt sitten tuli eteen se entinen ongelma, joka vaikutti jo viime kesänä. Edessä minulla on Ural Volffin Piolini iskunvaimintimet. Niissä on ollut ongelmana, että keula on vähän liian jäykkä. Venäjällä käydessäni otin iskunvaimintimen jousen päässä olevat holkit pois ja kula pehmeni mutta pohjasi isoissa töyssyissä. Kyselin uusia pidempia jousia Sasult mutta ei saa. Nyt oli sitten saatava asia kuntoon. Matti kertoi krossipyörien keulan säädöistä ja ehdotti, että laitappa venäläisen iskarin etujousesta pätkät omien jousien päähän.
Sain jousen ja tein kuuden sentin pätkät jousen jatkoksi. Paikoilleen ja mittaamaan. Ennen oli joustovaraa noin viisi senttiä ja nyt kakaitoista ja kulan kulma meni loivemmaksi koska etupää nousi. Koeajolla vaikutus lisäjousilla oli iso. Nut etuiskarit toimii hienosti kun kulma iskarilla on oikea.

Vanahassa Nepparissa oli takana 8mm akselilla olevat vanhat iskunvaimintimet joissa ei ollut vaimennusta ollenkaan. Kunnostin vanhoista minulla olevista iskareista uudet iskarit. Laskin soolokäytön vuoksi iskareita alemmas ottamalla säätöosat pois ja uusin tiivisteet sja uudet öljyt tietnkin. Nyt laittamaan paikoilleen.
Harmi etten voi lähteä koeajolle, sillä pekarin neulaventtiili o-rengas on hävinny ja kumikartiota ei mistään.

Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2272
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Iskarit

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro.
Harmi etten voi lähteä koeajolle, sillä pekarin neulaventtiili o-rengas on hävinny ja kumikartiota ei mistään.

Näkyy muillakin katoavan tallin syöväreihin kaiken maailman tavaroita vaikka laittaa osat mielestään hyvään paikkaan :think: ottaa äkkiä kupoliin. 😱
Ural M-61 , Ural M-63

Vastaa Viestiin