Vanteet
Vanteet
Vanteista en löytänyt erillistä keskustelusäiettä, nii päätin sellasen avata.
Mulla on pyörässä alkuperäiset venäläiset vanteet jotka oli alkuun niin kierot, että moni mutkatie oli ajettavissa ilman sarvien kääntelyä..
Oon ne saanut kyllä pinnailtua kokolailla täysin vatkaamatta pyöriviksi ja ongelmattomia kilometrejä on jäänyt taakse tänä kesänä pian 3000, mutta pinnoja täytyy kiristellä aika usein. Joku pinna on mennyt poikkikin. Sanotaan nyt että suunnilleen yksi pinna/1000km. Syynä lienee, että näissä venakkovanteissa on ikkään kuin yksi kulma. Se hitsisauma. Eli vaikka kuinka olis vanteet viimosen päälle ojennuksessa, niin ikinä ne ei voi olla täydellisen pyöreät. Ehkä se on ominaisuus näissä, mutta ihan helevetin ärsyttävä ominaisuus.. Eihän tuota kulmaa ajaessa havaitse, eikä se ajoon vaikuta, mutta pinnojen löystymiseen ja sitä kautta sitten vanteen hiljalleen kieroon vetämiseen se vaikuttaa. Ja jos ei jatkuvasti kiristele ja tarkkaile, niin pinnat paukkuu ja kohta on melkosta vatkausta luvassa.
Tarkoitus olisi ostella jossain välissä, kun eukko katsoo toiseen suuntaan, nämä kromisena: http://www.osatuonti.fi/fi/tuote/356721 ... h-musta-eu
Niin leikin ymmärtäväni, että nuo sopivat siis dnepriin? MT-9 ja vuosimalli -72.
Ja nämäkö pinnat tulevat yhdistämään nukromiunelmat ja uskollisen sotaratsuni?
http://www.osatuonti.fi/fi/tuote/252512 ... arja-dnepr
Onko tässä mitään järkeä?
Mulla on pyörässä alkuperäiset venäläiset vanteet jotka oli alkuun niin kierot, että moni mutkatie oli ajettavissa ilman sarvien kääntelyä..
Oon ne saanut kyllä pinnailtua kokolailla täysin vatkaamatta pyöriviksi ja ongelmattomia kilometrejä on jäänyt taakse tänä kesänä pian 3000, mutta pinnoja täytyy kiristellä aika usein. Joku pinna on mennyt poikkikin. Sanotaan nyt että suunnilleen yksi pinna/1000km. Syynä lienee, että näissä venakkovanteissa on ikkään kuin yksi kulma. Se hitsisauma. Eli vaikka kuinka olis vanteet viimosen päälle ojennuksessa, niin ikinä ne ei voi olla täydellisen pyöreät. Ehkä se on ominaisuus näissä, mutta ihan helevetin ärsyttävä ominaisuus.. Eihän tuota kulmaa ajaessa havaitse, eikä se ajoon vaikuta, mutta pinnojen löystymiseen ja sitä kautta sitten vanteen hiljalleen kieroon vetämiseen se vaikuttaa. Ja jos ei jatkuvasti kiristele ja tarkkaile, niin pinnat paukkuu ja kohta on melkosta vatkausta luvassa.
Tarkoitus olisi ostella jossain välissä, kun eukko katsoo toiseen suuntaan, nämä kromisena: http://www.osatuonti.fi/fi/tuote/356721 ... h-musta-eu
Niin leikin ymmärtäväni, että nuo sopivat siis dnepriin? MT-9 ja vuosimalli -72.
Ja nämäkö pinnat tulevat yhdistämään nukromiunelmat ja uskollisen sotaratsuni?
http://www.osatuonti.fi/fi/tuote/252512 ... arja-dnepr
Onko tässä mitään järkeä?
Re: Vanteet
Eihän varaosien ostosta tarvitse lupaa pyytää hallitukselta varsinkaan kun vaikuttaa suoraan ajoturvallisuuteen
Jos mopon ostaa niin kannattaa sekin purkaa osiksi ennen kotia viemistä niin ei tuu sanomista:)
Jos mopon ostaa niin kannattaa sekin purkaa osiksi ennen kotia viemistä niin ei tuu sanomista:)
Viimeksi muokannut jopesa, 25.08.2016 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Vanteet
Näin siinä käy jos sulla on siinä nepparin omat alumiininavat. eli hyvin onnistuu..
Re: Vanteet
Nämä Radaellin kehät sopii tasanapaan, eli uuden mallin Uralin alunapa sekä KMZ navat. Ainoastaan Uralin piparinapaan nää ei mene. On useampi jo koittanu.
Piparinapaan ei ole helposti saatavana laadukkaita kehiä. Pinnojen porauksen suunta on BMW tyyli 30-luvulta. Tapa hävisi lännestä kai jo toisen maailmansodan jälkeen. Saksasta vois vintage BMW harrastajien kautta löytyä uustuotantona. Italiasta tehtaalta kun kysyin niin tuumasivat että tuu rekalla hakeen takaoven lastauslaiturilta - he pyöräyttää muutaman sadan erän spesiaali porauksella
Piparinapaan ei ole helposti saatavana laadukkaita kehiä. Pinnojen porauksen suunta on BMW tyyli 30-luvulta. Tapa hävisi lännestä kai jo toisen maailmansodan jälkeen. Saksasta vois vintage BMW harrastajien kautta löytyä uustuotantona. Italiasta tehtaalta kun kysyin niin tuumasivat että tuu rekalla hakeen takaoven lastauslaiturilta - he pyöräyttää muutaman sadan erän spesiaali porauksella
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Vanteet
Yhteen M-72:seen laitoin kiinalaiset alumiinivanteet, ja ne sai melko lailla pyöreiksi. Ural Zentralessa oli muistaakseni EU herstellung(valmiste) BMW/M-72 vannetta mainoslauseella "100% rund(pyöreä)". Kokemusta näiden pyöreydestä ei minulla ole, mutta samasta firmasta hankkimani halvemmat vanteet sloganilla "relatively round"(suhteellisen pyöreä) , olivat ainakin rihdattavissa ihan siedettäviksi, ainakin jos vertaa venäläiseen epäkeskoon.
Re: Vanteet
Tämä on niin mainio sanonta, että se tarttui heti "sanavarastooni"!ilkka kirjoitti:Mulla on pyörässä alkuperäiset venäläiset vanteet jotka oli alkuun niin kierot, että moni mutkatie oli ajettavissa ilman sarvien kääntelyä...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Vanteet
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... -306-18650
Tuolta saa Uralin vanteita.Mulle tuli just muutama,vaikuttaa suht laadukkailta.
On siellä muihinkin itävehkeisiin.
Tuolta saa Uralin vanteita.Mulle tuli just muutama,vaikuttaa suht laadukkailta.
On siellä muihinkin itävehkeisiin.
Re: Vanteet
Tuo vanteen pinnaus on minulle niin salatiedettä, että en ole eläissäni edes uskaltanut sellaista Uralin piparinavalla edes yrittää.
Toinen juttu on vielä se, että nuo veli-venäläisen pinnojen nipat ovat melko venkuroita! He eivät ole millään onnistuneet saamaan reikää keskelle nippaa...
Toinen juttu on vielä se, että nuo veli-venäläisen pinnojen nipat ovat melko venkuroita! He eivät ole millään onnistuneet saamaan reikää keskelle nippaa...
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Vanteet
Niin nuohan on juuri sillä kaivatulla "piparijaolla" eli saa piparitkin pyörii ryhdikkäästi....
Re: Vanteet
Harvinaista kamaa tää piparipinnaus. Laatukin on yleensä hyvä mitä Puolassa tekevät.
Pitääpä tutkia onko näitä jokupäivä Suomessaki saatavana.
Pitääpä tutkia onko näitä jokupäivä Suomessaki saatavana.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Vanteet
käsittääkseni kyseessä oli "pikku tehdas" ja hinta oli kyllä hyvin, hyvin edullinen ,,toimituskulutkin luokkaa "Suomessa nyrkinkokoinen paketti naapurikuntaan"...kalkkuna kirjoitti:Harvinaista kamaa tää piparipinnaus. Laatukin on yleensä hyvä mitä Puolassa tekevät.
Pitääpä tutkia onko näitä jokupäivä Suomessaki saatavana.
Re: Vanteet
Sori tyhmä kysymys...mitä meinaa "piparijako"?
Re: Vanteet
Täys navoissa nepparit ja uudet uralit , on pinnojen jako vannekehällä mallia B (muistaakseni) ja puolinavoissa Wanhat bemarit ,ural teräksinen "piparinapa" mallia A (saattaa olla että muistan väärin päin , mutta ei sen väliä) Piparinavassa pitää venttiilin jälkeisen pinnan (myötäkelloon) lähteä etuvasemmalle, kun B mallissa lähtee etu oikealle.Selvennys vielä ..silloin katsotaan ns. sisäkuminpuolelta eli ulkokehältä sisäänpäin..
Viimeksi muokannut MATTI, 14.02.2017 12:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Vanteet
Kehä sopii Uralin napaan (siihe piparimalliseen missä on lyhyet ja pitkät pinnat). Tää muinanen BMW vintage tyyli periytyi IMZ puolelle aikonaan ja lännessä siitä luovuttiin jo ajat sitte. Piparikehän pinnalähdöt sojottaa siis eri tavalla ku normi vanteissa. Laji on vaikee.
KMZ leirissä on käytetty aina normaali "brittijakoa". Samoin ku Uralin uudemmat alunavat on normaali pinnauksella. Näitä on jokapaikasta saatavilla.
KMZ leirissä on käytetty aina normaali "brittijakoa". Samoin ku Uralin uudemmat alunavat on normaali pinnauksella. Näitä on jokapaikasta saatavilla.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Vanteet
Thanks!
En oo ajatellut koko asiaa ko on tähän asti ollu aina navat ja kehät joko dnepristä tai uralista ko oon purkanu ja kasannu. Pitääpä katsoo mitä on noi kaksi irtokehää mitä ostin et mihin ne passaa ko en oo aatellu et noissa onkin tosiaan eroa.
En oo ajatellut koko asiaa ko on tähän asti ollu aina navat ja kehät joko dnepristä tai uralista ko oon purkanu ja kasannu. Pitääpä katsoo mitä on noi kaksi irtokehää mitä ostin et mihin ne passaa ko en oo aatellu et noissa onkin tosiaan eroa.
Re: Vanteet
Sekavien sössötyksien lisäksi sekoitetaan lisää..mutta varsinainen asia on kyllä oikein jo tuossa alkukirjotuksissa...
http://www.swc-maier.de/technischesfelgen.php
http://www.swc-maier.de/technischesfelgen.php
Re: Vanteet
bmw61mariusz@interia.pl
Tuossa on vielä suora sähköposti Mariukselle,tulee pikkusen halvemmaksi jos ei halua sekoittaa ebaytä mukaan.
Kielitaidostaan en tiedä,itse kirjoitin rallienglantia jota osasi oikein hyvin.
Otin neljä vannetta pinnoineen,postit n.25 eur.
Tuossa on vielä suora sähköposti Mariukselle,tulee pikkusen halvemmaksi jos ei halua sekoittaa ebaytä mukaan.
Kielitaidostaan en tiedä,itse kirjoitin rallienglantia jota osasi oikein hyvin.
Otin neljä vannetta pinnoineen,postit n.25 eur.
Re: Vanteet
Kumma kyllä mulla dneprissä ja uralin piparinavoissa on samalla jaolla kehät kaikissa vanteissa...eli A napa.
Re: Vanteet
Terve
ei se ole kumma..täysnapaan sopii molemmat vanteen mutta pipariin vain sen vanne, eli sulla voi olla kaikki vanteet piparin vanteita jos on nepparin(k.n) täysnavat ja loput uralin pipareita...
ei se ole kumma..täysnapaan sopii molemmat vanteen mutta pipariin vain sen vanne, eli sulla voi olla kaikki vanteet piparin vanteita jos on nepparin(k.n) täysnavat ja loput uralin pipareita...
Re: Vanteet
Mulla on varastolla näitä uuden tyypin EU kehiä, Radaellin tekemiä. Ei mee mitenkään vakio mittasilla pinnoilla piparinapaan. Useempi seppä on kokeillu.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Vanteet
Meinasin jo tilailla uusia valsseja, mutta luettuni tän vitjan aattelinkin oikoa noita vanhoja. Eihän tuosta ota erkkikään selvää mikä käy mihin. Koitin täältä foorumiltakin tutkailla noita vannejuttuja mutta ovat niin pirun hajallaan mikä missäkin. Saihan niistä kuitenkin vähän osviittaa.
Pyyhkäsin tommosen oikaisu/pinnausjigin vanhasta kuorma-auton peräkärryn 19,5" vanteesta (jarrurumpu oli toinen vaihtoehto). Se sattuu niin hyvin mitoilleen, kun vetää sen poikki sopivasta kohdasta. Ei tarvi sorvissa ottaa kuin muutama oikaisulastu. Se on senverran rankkaa tekoa, että kärsii prässäystä ja vasaran paukuttelua. Kyllä tuo kokeiluvanne (pinnat löysällä) pyöristyi melkoisesti prässäyksen ja paukuttelun ansiosta.Milleissä.
Samaa kalikkaa voi sitten käyttää pinnausjiginä. Tuo on tuo pinnaaminen meikäläiselle aika uutta hommaa, näköjään on hyvin maltilla tehtävää hommaa.
Ois yks kysymys. Saako ammattimies tommosesta umpipaskasta uralin vanteesta pelkällä pinnauksella hyvän? Sitä pystyheittoa kun tuntuu välillä olevan jotenkin epäloogisesti. Sen takia aattelin ensin koittaa pyöristellä noita valsseja, jos sen jälkeen ois sitten aloittelijallakin paremmat mahdollisuudet onnistua.
Pyyhkäsin tommosen oikaisu/pinnausjigin vanhasta kuorma-auton peräkärryn 19,5" vanteesta (jarrurumpu oli toinen vaihtoehto). Se sattuu niin hyvin mitoilleen, kun vetää sen poikki sopivasta kohdasta. Ei tarvi sorvissa ottaa kuin muutama oikaisulastu. Se on senverran rankkaa tekoa, että kärsii prässäystä ja vasaran paukuttelua. Kyllä tuo kokeiluvanne (pinnat löysällä) pyöristyi melkoisesti prässäyksen ja paukuttelun ansiosta.Milleissä.
Samaa kalikkaa voi sitten käyttää pinnausjiginä. Tuo on tuo pinnaaminen meikäläiselle aika uutta hommaa, näköjään on hyvin maltilla tehtävää hommaa.
Ois yks kysymys. Saako ammattimies tommosesta umpipaskasta uralin vanteesta pelkällä pinnauksella hyvän? Sitä pystyheittoa kun tuntuu välillä olevan jotenkin epäloogisesti. Sen takia aattelin ensin koittaa pyöristellä noita valsseja, jos sen jälkeen ois sitten aloittelijallakin paremmat mahdollisuudet onnistua.
Re: Vanteet
Jos sulla on mahdollisuus tommoissia muotteja tehdä niin hommaa Te20 vanteita ja hitsaa paksummat pinnat muotissa kiinni tulee varmastoi myyntihitti
Re: Vanteet
Joo ei...ei siis saa pinnaamalla paskaa vannetta kirittyä pyöreäksi..kyllä vanteen pitää lähtökohtaisesti olla pyöreä ja liitos linjassa. Sitten pinnauksella offsetti oikeaksi ja rihtaamalla heitot pois ja pinnat samaan kireyteen. Hyvältä ja tukevalta näyttää metsurin koneet,,peukku!
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Vanteet
Jätä nyt jumalauta ne ferkut rauhaan, eihän niihin saa pinnoja kuin rälläkällä. Ois kyllä yhet belaruksen etuvanteet, sopis paremmin tyyliin. Ite kun rakentelet sitä wv-juttua niin tarvisit varmaan oikein läskin heawy-dutyn takarenkaan. Jäi nimittäin senverran silppua ja soiroa siitä 19,5-tuumaisesta jotta niistä vois tehä siulle semmosen 6-tuumasen läskin taakse. On vielä varaa sipaista pois pari lastua sopivaan rengaskokoon.jopesa kirjoitti:Jos sulla on mahdollisuus tommoissia muotteja tehdä niin hommaa Te20 vanteita ja hitsaa paksummat pinnat muotissa kiinni tulee varmastoi myyntihitti
Se siitä. Mutta tuo pinnaaminenhan ei ookkaan mikään Amerikan ihme. Siinä jigissä kannattaa näköjään vaan ottaa löysät pois ja asetella muuten kohdilleen. Sen jälkeen jigi pystyyn ja vannetta irti jigistä jotta pyörii mukavasti. Senjälkeen vaan pyörittelee, seurailee vanteen ja jigin (sorvattuna suhteellisin jämptti) välistä ilmarakoa ja sivuheittoa ja kirrailee sen muikaisesti. Reilun vartin vatuloinnin jälkeen oltiin molemmissa noin millissä, sivuheittoa varmaan vielä vähemmin. Miulla ei oo ikinä ollu noin hyvää vannetta, jos sitä vielä kehtais hifistellä, niin siitähän tulis täydellinen.
Nyt pitää kuttua kaikki kylän kierosilmäiset oikomaan silmiään. Nimittäin, kun muutaman minuutin tuijottaa täydellisesti pyörivää vannetta, niin siinä silmätkin suoristuu.
Tää on kyllä omasta mielestäni niitä onnistuneita juttuja. Tuossa kun pikkuhiljaa tekee noita rengasjuttuja, niin samalla oikoo vanteet, mahollisesti jotain pientä pintäkäsittelyä ja lopuksi rummun sorvaus. Perfect. Niin, ja kun noita valssejakin sattuu olemaan alun toistakummentä, eli ei rahallisesikaan mikään pikkujuttu (meikäläisen rahoissa)
- Liitteet
-
- WP_20170706_20_52_39_Pro_LI.jpg (1.21 MiB) Katsottu 12513 kertaa
Re: Vanteet
Näitä kieroja kehiä ei ole kyllä moni onnistuneesti korjannu. Kuningaslaji.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Vanteet
Moro.
Yhdellä kaverilla on mankeliin nailonista tehdyt rullat , niillä pyöristetty kymmenen Uralin vannetta.
Ensin hiekkapuhallettiin ja sitten pyöristettiin . Näillä on sitten ajeltu .
Yhdellä kaverilla on mankeliin nailonista tehdyt rullat , niillä pyöristetty kymmenen Uralin vannetta.
Ensin hiekkapuhallettiin ja sitten pyöristettiin . Näillä on sitten ajeltu .
Ural M-61 , Ural M-63
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Vanteet
Jäi nyt jotenkin epäselväksi...." niillä on sitten ajeltu".. Onhan miullakin läävän vintillä vanha puimakone ( sampo 62) minkä läpi voisin työnnellä vanteita ja sitten kirjoitella, että niillä on sitten ajeltu?? Pikkuse konkretiaa näihin lässytyksiin, miten ne heitot tosiasiasiassa muuttui? Joskus tullu tehtyä noita manklaushommia, ja tullu tehtyä kaikenlaisia lestejä erilaisiin tarkoituksiin. Sitä manklaussädettähän ei voi yhtään pienentää. muutoin tulee soikio. Korkeintaan sillä saa jollain tapaa pyyöristettyä sitä liitoskohtaa, josko edes sitäkään..Eihän tuo ajatus pelaa käytännössä millään tavalla. Mitä nyt oon tuohon sorvattuun jigiin tyrkkiny eri vanteita, niin kaikki on jollain tapaa soikeita. Mistä vitusta löytyy semmonen fakiiri joka osaa säädellä vanteen sädettä siinä pyörityksen aikana (Stormista löytyy. löytyykö muualta?)..... mielestäni ajatus on aika syvältä. Joo, kyllähän semmosessa muotorautamankelissa pystyy kaikenlaisia kaaria tekemään, jos menee säde yli niin senhän pystyy oikaisemaan, no problem. Mutta mite sen oikaiset kun kyseessä on umpinainen kehä. Silloin pitää olla sisäpuoliset ja ulkopuoliset lestit.. nyt menee liian vaikeeks....olkoon..kelju m63 kirjoitti: Moro.
Yhdellä kaverilla on mankeliin nailonista tehdyt rullat , niillä pyöristetty kymmenen Uralin vannetta.
Ensin hiekkapuhallettiin ja sitten pyöristettiin . Näillä on sitten ajeltu .
Joo. tossa illalla kun alko vettä tiputtelemaan, niin aattelin opetella tuota vannehommaa. Otin yhen vanteen nurkasta ja vähän mittailin. Pystyheitto 4,5mm (varmaankin syy siihen nurkassa oloon). Aattelin huvikseni kokeilla ilman mitään prässäyksiä ja takomisia saako siitä mitään. Muutaman nortin jälkeen pääsin pystyheitossa 2 milliin. Se on meikäläisen mittapuun mukaan nippa nappa ajettava vanne, riippuu sitten renkaan pystyheitosta. Sivuheitto on ihan simppeli vetää sinne alle 0,5mm. Se on vaan se liitoskohtaa mikä siellä hannaa, Ei muuta kuin prässin ja moskan kautta pinnaukseen ja heitot vähintään alle 1mm.. riittää miulle.
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Vanteet
Sadepäivä. Jatkoin aamulla harjoittelua. Löysäilin ne illalla kirraamani vanteen pinnat. Olihan se siellä parissa millissä mutta pinnojen tiukkuus ei ollut enää missään suhteessa toisiinsa. Eli siinä ois varmaan käyny niinku Ilkka kirjoitti, pinna poikki/ tuhat kilometriä. Sitten pakotin sen vanteen siihen jigiin ja vasaroin sitä. Vanhana sirkkelinterän takojana tuo takominen on niin tuttua hommaa, äänestä kuulee missä on kiree kohta. Siihen vaan naputtelua, kyllä se siitä venyy. Sitten vaan pinnoista löysät pois siinä jigissä. Tein siihen jigiin semmosen jalan jotta sen voi kääntää pystyyn. Siinä vaan sitten pyörittelyä, ilmaraon seuraamista ja kiristelyä. Tuo jigi on ihan uskomaton apu aloittelijalle. Vanteesta saa heti "kokonaisvaltaisen käsitytksen" ja ymmärtää heti mitä pitää tehdä. Ja sitten kun silmällä näkee suoraan ilmaraosta kiristyksen vaikutuksen.. .. saatanan helppoa.
Jos meikäläisen pitäisi pinnata samanlaisilla vermeillä kuin ammattilaiset, niin siitä ei tulisi jyrin kyrpää..
Noita heittokellojahan ei tarvi tossa varsinaisessa hommassa ollenkaan, sen näkee jo silmällä kun vanne on hyvä. Virittelin nuo tuohon vaan lopputarkastelua varten..... jumaliste, alle millin ja komeesti, täyttää Torkkeli-standardin..
Joo. Tuli tuossa vaan mieleen kun mittailin noita heittoja paskasta vanteesta. Hattua pitää nostaa sille mankelimestarille joka tekee paskasta vanteesta manklaamalla pyöreän. Jos esim 60mm matkalla on millin pystyheitto (niin kuin kuvan vanteessa oli), niin millä vitun rissoilla sen saa oikaistua... ei millään.. sula mahottomuus. Ja sitten kun ajattelee hommaa ihan maalaisjärjellä. Turret on tehny soikiovanteita yli puoli vuosisataa... vinosilmät ties kuinka kauan.. ym..ym. Eivät saatana ole älynneet kolmea nylon-rissaa, jotta niistä sais pyöreitä. No, patentti on varmaan myyty sieltä Stormista Eurooppaan ja sen ansiosta saadaan nykyisin täysin pyöreitä EU-valsseja.
Jos meikäläisen pitäisi pinnata samanlaisilla vermeillä kuin ammattilaiset, niin siitä ei tulisi jyrin kyrpää..
Noita heittokellojahan ei tarvi tossa varsinaisessa hommassa ollenkaan, sen näkee jo silmällä kun vanne on hyvä. Virittelin nuo tuohon vaan lopputarkastelua varten..... jumaliste, alle millin ja komeesti, täyttää Torkkeli-standardin..
Joo. Tuli tuossa vaan mieleen kun mittailin noita heittoja paskasta vanteesta. Hattua pitää nostaa sille mankelimestarille joka tekee paskasta vanteesta manklaamalla pyöreän. Jos esim 60mm matkalla on millin pystyheitto (niin kuin kuvan vanteessa oli), niin millä vitun rissoilla sen saa oikaistua... ei millään.. sula mahottomuus. Ja sitten kun ajattelee hommaa ihan maalaisjärjellä. Turret on tehny soikiovanteita yli puoli vuosisataa... vinosilmät ties kuinka kauan.. ym..ym. Eivät saatana ole älynneet kolmea nylon-rissaa, jotta niistä sais pyöreitä. No, patentti on varmaan myyty sieltä Stormista Eurooppaan ja sen ansiosta saadaan nykyisin täysin pyöreitä EU-valsseja.
Re: Vanteet
Pitääkin kohta lähettää metsurille läjä vanteita pinnattavaksi kun oot noin mieltynyt pinnaamiseen
-
- 700
- Viestit: 736
- Liittynyt: 23.01.2013 23:34
Re: Vanteet
Haista P... Varojen puutten vuoksi tätäkin pitää harrastella... Ei saa valssikauppiaat miusta frendiä...jopesa kirjoitti:Pitääkin kohta lähettää metsurille läjä vanteita pinnattavaksi kun oot noin mieltynyt pinnaamiseen