Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus
Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus
Tänään oli vuorossa sivuvaunun axelin rasvaus ja rummun putsaus sekä Matin konsultoima laakerien purku. Kuvissa rumpu putsattuna ja rasvattuna sekä pyörän laakeripakka ulosotettunana ja vanhoista rasvoista putsattuna.
- Liitteet
-
- 6DE944B7-47F9-454A-9D1B-1DB8CCF8FEE5.jpeg (675.31 KiB) Katsottu 1888 kertaa
-
- B6A13928-686B-458A-BF5E-BF0ACB719F53.jpeg (969.63 KiB) Katsottu 1888 kertaa
-
- 927DA3B8-234D-43DB-A315-80825783FEC6.jpeg (610.2 KiB) Katsottu 1888 kertaa
-
- 080D4327-B33A-4CF0-A946-EE1AA685DB5E.jpeg (949.25 KiB) Katsottu 1888 kertaa
Bisnekset sujuu hyvin ja kuntokin on vallan mainio
Re: Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus
Nyt on laakerit vaihdettu länsilaakereihin ja pakka niputettu kasaan. Oletteko törmänneet sellaiseen, että koko pakka eli laakerikehät tulevat pyörän rummusta ulos nyt rasvattuina aivan sormivoimin. Vanhojen laakerikehien irroitus vaati vähän naputtelua, mutta vanhat uudelleen laitettuna ja länsilaakerit tuli ulos sormin työntämällä?
Bisnekset sujuu hyvin ja kuntokin on vallan mainio
Re: Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus
Miten säädätte esim sivuvaunun pyörän välykset?
Jos kokeilee säätää välykset laakereista niin totesin, että osa kokeillusta välyksestä on kiristämättömän pyörän välystä. Siis pyörä mutterilla kiinni ja välyksiä säätämään. Tulisiko pyörään jättää sormin vienosti tuntuva välys?
Jos säätää ohjeen mukaan eli tiukasti kiinni ja varttikierros auki niin välyksen tunnetta ei jää. Pitäisikö jäädä edes inanverran?
Jos kokeilee säätää välykset laakereista niin totesin, että osa kokeillusta välyksestä on kiristämättömän pyörän välystä. Siis pyörä mutterilla kiinni ja välyksiä säätämään. Tulisiko pyörään jättää sormin vienosti tuntuva välys?
Jos säätää ohjeen mukaan eli tiukasti kiinni ja varttikierros auki niin välyksen tunnetta ei jää. Pitäisikö jäädä edes inanverran?
Bisnekset sujuu hyvin ja kuntokin on vallan mainio
Re: Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus
Minä oon siirtyny käyttämään suljettuja 6204 c3 kuulalaakereita, sillon ei tarvii miettiä välyksiä eikä rasvausta. On myös halvat vaihtaa vaikka joka kerta kun vaihtaa gummin. Jostain varmaan löytyy kuva minkälainen konstruktio on kyseessä.
T. hh
T. hh
Re: Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus
Oliko suljetun laakerin kokonaispaksuus sama, kun alkuperäisen kartiolaakerin? Jos ei ollut niin miten korjasit välihilun mitan?
Onkohan millaiset laadultaan?
Onkohan millaiset laadultaan?
Bisnekset sujuu hyvin ja kuntokin on vallan mainio
Re: Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus
Kuulalaakeri on vähän matalampi. Väliholkki tarvii tehdä myös laakerien ulkokoolien välille ja sen pitää olla saman mittainen sisäkoolien väliholkin kanssa ettei laakerit rasitu asennusvirheestä. Yleensä on myös joutunu tekemään pari ,kolme millisen rinkulan turpakappaleen alle ulkokoolia painamaan. Tällöin voi turpakappaleen kiristää kiinni ja lukita sillä lukitusmutterilla.
Jos sitten tekee uuden sisäholkin ( ja ulkoholkin) pikkasen pitemmän niin ei sitä matalaa turvan alle tulevaa tarvia , vaan turvan ulkokierre riittää lukitusmutterille.
Tällänen lyhyt selostus , uudemman urren varaosakuvasta ehkä näkyy idea paremmin , niissä kun on kuulalaakerit vakiona.
T.hh
Jos sitten tekee uuden sisäholkin ( ja ulkoholkin) pikkasen pitemmän niin ei sitä matalaa turvan alle tulevaa tarvia , vaan turvan ulkokierre riittää lukitusmutterille.
Tällänen lyhyt selostus , uudemman urren varaosakuvasta ehkä näkyy idea paremmin , niissä kun on kuulalaakerit vakiona.
T.hh