Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus

Kaikki runkoon ja sivuvaunuun liittyvä keskustelu.
Ural50
75
75
Viestit: 95
Liittynyt: 24.07.2014 19:18
Paikkakunta: Rauma

Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus

Viesti Kirjoittaja Ural50 »

Tänään oli vuorossa sivuvaunun axelin rasvaus ja rummun putsaus sekä Matin konsultoima laakerien purku. Kuvissa rumpu putsattuna ja rasvattuna sekä pyörän laakeripakka ulosotettunana ja vanhoista rasvoista putsattuna.
Liitteet
6DE944B7-47F9-454A-9D1B-1DB8CCF8FEE5.jpeg
6DE944B7-47F9-454A-9D1B-1DB8CCF8FEE5.jpeg (675.31 KiB) Katsottu 1888 kertaa
B6A13928-686B-458A-BF5E-BF0ACB719F53.jpeg
B6A13928-686B-458A-BF5E-BF0ACB719F53.jpeg (969.63 KiB) Katsottu 1888 kertaa
927DA3B8-234D-43DB-A315-80825783FEC6.jpeg
927DA3B8-234D-43DB-A315-80825783FEC6.jpeg (610.2 KiB) Katsottu 1888 kertaa
080D4327-B33A-4CF0-A946-EE1AA685DB5E.jpeg
080D4327-B33A-4CF0-A946-EE1AA685DB5E.jpeg (949.25 KiB) Katsottu 1888 kertaa
Bisnekset sujuu hyvin ja kuntokin on vallan mainio :auto-biker:
Ural50
75
75
Viestit: 95
Liittynyt: 24.07.2014 19:18
Paikkakunta: Rauma

Re: Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus

Viesti Kirjoittaja Ural50 »

Nyt on laakerit vaihdettu länsilaakereihin ja pakka niputettu kasaan. Oletteko törmänneet sellaiseen, että koko pakka eli laakerikehät tulevat pyörän rummusta ulos nyt rasvattuina aivan sormivoimin. Vanhojen laakerikehien irroitus vaati vähän naputtelua, mutta vanhat uudelleen laitettuna ja länsilaakerit tuli ulos sormin työntämällä?
Bisnekset sujuu hyvin ja kuntokin on vallan mainio :auto-biker:
Ural50
75
75
Viestit: 95
Liittynyt: 24.07.2014 19:18
Paikkakunta: Rauma

Re: Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus

Viesti Kirjoittaja Ural50 »

Miten säädätte esim sivuvaunun pyörän välykset?
Jos kokeilee säätää välykset laakereista niin totesin, että osa kokeillusta välyksestä on kiristämättömän pyörän välystä. Siis pyörä mutterilla kiinni ja välyksiä säätämään. Tulisiko pyörään jättää sormin vienosti tuntuva välys?
Jos säätää ohjeen mukaan eli tiukasti kiinni ja varttikierros auki niin välyksen tunnetta ei jää. Pitäisikö jäädä edes inanverran?
Bisnekset sujuu hyvin ja kuntokin on vallan mainio :auto-biker:
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1267
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Minä oon siirtyny käyttämään suljettuja 6204 c3 kuulalaakereita, sillon ei tarvii miettiä välyksiä eikä rasvausta. On myös halvat vaihtaa vaikka joka kerta kun vaihtaa gummin. Jostain varmaan löytyy kuva minkälainen konstruktio on kyseessä.
T. hh
Ural50
75
75
Viestit: 95
Liittynyt: 24.07.2014 19:18
Paikkakunta: Rauma

Re: Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus

Viesti Kirjoittaja Ural50 »

Oliko suljetun laakerin kokonaispaksuus sama, kun alkuperäisen kartiolaakerin? Jos ei ollut niin miten korjasit välihilun mitan?
Onkohan millaiset laadultaan?
Bisnekset sujuu hyvin ja kuntokin on vallan mainio :auto-biker:
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1267
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Uralin pyörän laakerien kunnon tarkastus

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Kuulalaakeri on vähän matalampi. Väliholkki tarvii tehdä myös laakerien ulkokoolien välille ja sen pitää olla saman mittainen sisäkoolien väliholkin kanssa ettei laakerit rasitu asennusvirheestä. Yleensä on myös joutunu tekemään pari ,kolme millisen rinkulan turpakappaleen alle ulkokoolia painamaan. Tällöin voi turpakappaleen kiristää kiinni ja lukita sillä lukitusmutterilla.
Jos sitten tekee uuden sisäholkin ( ja ulkoholkin) pikkasen pitemmän niin ei sitä matalaa turvan alle tulevaa tarvia , vaan turvan ulkokierre riittää lukitusmutterille.
Tällänen lyhyt selostus , uudemman urren varaosakuvasta ehkä näkyy idea paremmin , niissä kun on kuulalaakerit vakiona.
T.hh
Vastaa Viestiin