Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)

Kaikki runkoon ja sivuvaunuun liittyvä keskustelu.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Tuossa edessä ja takana on samanlaiset jarrun perussäädöt , eli se 8mm avainvälillä olevan neliökantaisen kartioruuvin kiristys. siihen kartioruuviin pitää vastata kenkien päissä olevat "tatit" https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/18895310 ja näiden pitäisi olla saman muotoisia ja pituisia. Joskus voi joutua tatteja hieman sovittaa että säädön lähtökohta olisi sama. Takana kun perä on paikallaan ja jarrun käyttötanko perusasennossa (jolloin välitys vivu asennossa jossa polkimen veto on niin että vivussa on liikerata niin että oikeaa suoraa vetoa on mahdollimman paljon ja silloin jarrukilvessä on kenkien välitysvipu lähellä kilven keskiöö , eli varaa on vetää kunnolla levittäjää. Mittaa jarrurummun halkaisija ja aseta pyörän akseli paikalleen. Mittaa työntömitalla akselista jarrukengän pintaan kiertäen koko jarrukenkien pinnat ja laske onko jarrukengät samalla säteellä ajatellusta akselin keskiöstä kun mitä jarrurummun säde on. Usein on niin että toinen kenkä saattaa olla ulompana keskiöstä kun toinen. Voit vaihtaa kenkiä keskenään ja säätötatteja keskenään ja vaikka hioa viilata kenkiä , kunhan saat se samaan keskiöetäisyyteen. Sitten säädät perussäädöstä niin että mitattuna akselista on kenkien etäisyys ( max.säde /halkaisija eri kohdista kenkien välistä kitkaaluetta) tattien säätömutterilla vaikka 1 ..1.5 mm pienemmäksi kun mitä rummun laskettu(mitattu) halkasija on. Sitten puhdistat kenkien pinnan niin ettei niissä ole yhtään rasvaa. Kun sitten suoritat lopullisen säädön on polkimella (kahvalla)riittävästi vetoaluetta ja säätömutterilla säädetään se niin lähelle ettei kenkien vetosäätöä tarvi vetää liian pitkälle, samalla tehollinen kulmamuutos levittäjässä huononee. Jos jarrukengistä ei löydy pareja jolla saadaan kengät keskenään keskeisesti (mitattuna ) rummun halkasijalle (kuten edellä mitattiin) on jotain kengistä hiottava /vaihdettava/ etittävä eripituisia "tatteja" jne. vähän epäselvästi selostettu, mutta mitataan ensin , ja punnitaan onko edes teoreettisia madollisuuksia onnistua. Jarrukilpi voi olla edessä samalla lailla paikallaan kun takana ja pyörän akseli paikallaan että voi mitata /säätää kenkien keskeisyyden.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

jarrukliineri ( jarrunpuhdistusspray ) on nykyään halpaa, sillä paikat ensin puhtaaksi, niin on paljon mukavampi tehdä jarruhuoltoa...

Kuva

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1266
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Ja se takapyörä / etupyörä / sivarinpyörä on keskenään samoja ja vaihtokelposia keskenään. Ellei sitte joku oo tehny omia virityksiään. Rummun soikeudellakin on vaikutusta onko jarrukenkien lähelle säätäminen mahdollista.
T.hh
Avatar
Foto
75
75
Viestit: 97
Liittynyt: 21.02.2012 23:17

Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)

Viesti Kirjoittaja Foto »

MATTI kirjoitti: 29.05.2020 06:57 Tuossa edessä ja takana on samanlaiset jarrun perussäädöt , eli se 8mm avainvälillä olevan neliökantaisen kartioruuvin kiristys. siihen kartioruuviin pitää vastata kenkien päissä olevat "tatit" https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/18895310 ja näiden pitäisi olla saman muotoisia ja pituisia. Joskus voi joutua tatteja hieman sovittaa että säädön lähtökohta olisi sama. Takana kun perä on paikallaan ja jarrun käyttötanko perusasennossa (jolloin välitys vivu asennossa jossa polkimen veto on niin että vivussa on liikerata niin että oikeaa suoraa vetoa on mahdollimman paljon ja silloin jarrukilvessä on kenkien välitysvipu lähellä kilven keskiöö , eli varaa on vetää kunnolla levittäjää. Mittaa jarrurummun halkaisija ja aseta pyörän akseli paikalleen. Mittaa työntömitalla akselista jarrukengän pintaan kiertäen koko jarrukenkien pinnat ja laske onko jarrukengät samalla säteellä ajatellusta akselin keskiöstä kun mitä jarrurummun säde on. Usein on niin että toinen kenkä saattaa olla ulompana keskiöstä kun toinen. Voit vaihtaa kenkiä keskenään ja säätötatteja keskenään ja vaikka hioa viilata kenkiä , kunhan saat se samaan keskiöetäisyyteen. Sitten säädät perussäädöstä niin että mitattuna akselista on kenkien etäisyys ( max.säde /halkaisija eri kohdista kenkien välistä kitkaaluetta) tattien säätömutterilla vaikka 1 ..1.5 mm pienemmäksi kun mitä rummun laskettu(mitattu) halkasija on. Sitten puhdistat kenkien pinnan niin ettei niissä ole yhtään rasvaa. Kun sitten suoritat lopullisen säädön on polkimella (kahvalla)riittävästi vetoaluetta ja säätömutterilla säädetään se niin lähelle ettei kenkien vetosäätöä tarvi vetää liian pitkälle, samalla tehollinen kulmamuutos levittäjässä huononee. Jos jarrukengistä ei löydy pareja jolla saadaan kengät keskenään keskeisesti (mitattuna ) rummun halkasijalle (kuten edellä mitattiin) on jotain kengistä hiottava /vaihdettava/ etittävä eripituisia "tatteja" jne. vähän epäselvästi selostettu, mutta mitataan ensin , ja punnitaan onko edes teoreettisia madollisuuksia onnistua. Jarrukilpi voi olla edessä samalla lailla paikallaan kun takana ja pyörän akseli paikallaan että voi mitata /säätää kenkien keskeisyyden.
Eli jarrukenkien pinta tulisi olla lepoasennossa joka kohdasta yhtä lähellä rumpua lähtökohtaisesti? Sitten tattien säätömutterilla se pää lähemmäs rumpua. Mutta silloinhan se levittäjän pää jää taas suhteessa kauemmaksi rummusta, right?

Entä voikos sen mittauksen tehdä ihan silmämääräisesti? Eli kun siinä jarrukilvessä on ura, johon se rumpu istuu. Niin katsoo ne jarrukengät juuri vaikka sen uran tasolle? Vaiko sekö ei riitä eli työntömitalla tarkkuusmittaus jarrurummun halkaisijaan nähden olisi paree?

Ja ainakin jonkin verran soikeutta on rummuissa, koska kartioruuvista säätöä tehdessä alkaa ottamaan kiinni tiettyssä pyörän pyörimiskohdassa ja muualla ei. Kuitenkaan varmaan ei saisi noistakaan kohdista jättää laahaamaan yhtään lähtökohtaisesti?

Ja brake cleanerilla vetelin kyllä rummut ja jarrukengät myös.
Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovista hiihtäminen.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Tuhat ja yksi kysymystä (jopa alle)

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Se säädetään niin että se levittäjän pää jää hieman pienemmälle säteelle kun se puolisko joka on n. puolesta kengästä.. kartioruuvin (säätöruuvin) päätyyn. Kun levittäjä levittää siirtyy tartuntapinta lähelle levittäjän puolta ja siitä kohti hihna keskiötä. Kun jarruhihna sitten asettuu/kuluu kierretään taas napsu kartioruuvia ja taas on uutta kitkaa kulutettavana. Kenkien keskeisyyden voi mitata monella työkalulla..mutta minä henkilökohtaisesti en osaa sitä silmämääräisesti tehdä.
Vastaa Viestiin