Vodkaruuvin parantelua
Vodkaruuvin parantelua
Vaihdoin Dnepriin jonkun halpisvodkaruuvin. Haarukka ei kestänyt vaan vääntyi solmuun kun kunnolla kiristi ja käänsi. Vaihdoin alkuperäisen haarukan joka kyllä kestää, mutta kitkakumeista katosi pian teho.
Olisko ideaa mitä sinne väliin kannattaisi laittaa?
Vai pitäisikö tota etupään vatkaamista yrittää ensin suitsia jollain muulla tavalla? Vaunun kanssa moottorijarrulla rullatessa alkaa yhdellä kädellä vatkaamaan ihan hulluna, ei meinaa saada suuntamerkkiä näytettyä. Kahdella kädellä pysyy aisoissa ilman suurta vaivaa ja kaasun kanssa menee suoraan.
Olisko ideaa mitä sinne väliin kannattaisi laittaa?
Vai pitäisikö tota etupään vatkaamista yrittää ensin suitsia jollain muulla tavalla? Vaunun kanssa moottorijarrulla rullatessa alkaa yhdellä kädellä vatkaamaan ihan hulluna, ei meinaa saada suuntamerkkiä näytettyä. Kahdella kädellä pysyy aisoissa ilman suurta vaivaa ja kaasun kanssa menee suoraan.
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Vodkaruuvin parantelua
Ensin kannattaa tarkistaa ettei siellä keulassa ole liikaa välystä. Nostaa mopon keskiseisontatuelle ja pienellä tunkilla(laudanpätkä väliin) nostaa kevyesti öljypohjan etunurkasta etupään ylös maasta. Vodkaruuvi ihan löysälle ja teleskooppien alapäästä kiinni ja liikutellaan kulkusuuntaan ees taas..jos tuntuu väljää niin koitetaan paikallistaa tuleeko se T-kappaleiden kohdilta--ohjauslaakeri löysä/rikki...teleskooppien alaosasta ---liukuputkien liukuholkit kuluneet---tarkastetaan vielä onko etupyörän laakeri väljä/rikki. Kun ylimääräiset välykset on saatu pois, niin vaunun aurauksen ja sivukallistuman säätö. Vodkaruuviin saa/ voi vaihtaa uusia kitkapaloja, mutta vodkaruuvi on toimivassa mopossa ihan vaan kevyellä sormikireydellä, ei siis kireän kireällä lainkaan.
Re: Vodkaruuvin parantelua
Omalta kohdaltani vahvistan, että renkaiden laakereiden kiristys Uralissa vaikutti yllättävän paljon ajovakauteen. Nyt ei tarvitse kiristää vodkaruuvia enää tiukalle.
Pahoittelen, että lainaan tätä ketjua mutta tuosta Matin postauksesta tuli mieleen eräs kummallinen juttu ämmän etuhaarukasta.. Kun etupään nostaa pukille, niin teleskoopit tipahtavat alas ainakin 10cm, kunnes tulee jotain kovaa vastaan. Kun etupyörää nostelee käsin, niin tuntee missä kohtaa alkaa jouset panemaan vastaan. Luulenpa, että näin ei pitäisi käydä... mutta mikähän voisi olla ongelma? Jos lukitusruuvi puuttuisi alhaalta, niin eikös oilit valuisi pihalle?
Pahoittelen, että lainaan tätä ketjua mutta tuosta Matin postauksesta tuli mieleen eräs kummallinen juttu ämmän etuhaarukasta.. Kun etupään nostaa pukille, niin teleskoopit tipahtavat alas ainakin 10cm, kunnes tulee jotain kovaa vastaan. Kun etupyörää nostelee käsin, niin tuntee missä kohtaa alkaa jouset panemaan vastaan. Luulenpa, että näin ei pitäisi käydä... mutta mikähän voisi olla ongelma? Jos lukitusruuvi puuttuisi alhaalta, niin eikös oilit valuisi pihalle?
Re: Vodkaruuvin parantelua
Kaikki välykset, missä tahansa, lisäävät vatkausta. Vodkaruuvi koitaa vain rauhoittaa. Horkka on oire ongelmista toisaalla ja siihen ei auta vaikka kemppiliimalla lukitsee ohjauksen.
Kun ajaa uudella sivuvaunu Uralilla kampe etenee kuin itsekseen. On niissäkin vaimentimet, mutta pihvi on toisaalla. Kun jokainen nivel, pusla, laakeri ja iskunvaimennin (niin pyörässä kuin vaunussa) on kunnossa, niin liikkeelle ei jää vapaata tilaa mellastaa. Tällöin aivan pienikin vaimennin toimii.
Vanhaakin pyörään saa uuden ajo-ominaisuudet kun laittaa paikat kuntoon.
Kun ajaa uudella sivuvaunu Uralilla kampe etenee kuin itsekseen. On niissäkin vaimentimet, mutta pihvi on toisaalla. Kun jokainen nivel, pusla, laakeri ja iskunvaimennin (niin pyörässä kuin vaunussa) on kunnossa, niin liikkeelle ei jää vapaata tilaa mellastaa. Tällöin aivan pienikin vaimennin toimii.
Vanhaakin pyörään saa uuden ajo-ominaisuudet kun laittaa paikat kuntoon.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Vodkaruuvin parantelua
Minkäslainen keula tässä olikaan? onko jouset sisällä kiinni vaimenniosissa vai? jos on kaaviokuvaa ko. keulasta niin eiköhän se selviä. jos on perinteinen Ural pitkällä sisäjousella, niin veikkaan sisäjousen kiertyneen irti vaimenninosasta.Justeeri kirjoitti: ↑06.03.2021 11:01 Omalta kohdaltani vahvistan, että renkaiden laakereiden kiristys Uralissa vaikutti yllättävän paljon ajovakauteen. Nyt ei tarvitse kiristää vodkaruuvia enää tiukalle.
Pahoittelen, että lainaan tätä ketjua mutta tuosta Matin postauksesta tuli mieleen eräs kummallinen juttu ämmän etuhaarukasta.. Kun etupään nostaa pukille, niin teleskoopit tipahtavat alas ainakin 10cm, kunnes tulee jotain kovaa vastaan. Kun etupyörää nostelee käsin, niin tuntee missä kohtaa alkaa jouset panemaan vastaan. Luulenpa, että näin ei pitäisi käydä... mutta mikähän voisi olla ongelma? Jos lukitusruuvi puuttuisi alhaalta, niin eikös oilit valuisi pihalle?
Re: Vodkaruuvin parantelua
Tässä näkyy sisukset. Sitä pitäisi vaan osata tulkita.
Re: Vodkaruuvin parantelua
Joo..tästä keulasta mulla ei ole mitään kokemusta, eli kerrankin olen hiljaa jostain itämopo asiasta.
Re: Vodkaruuvin parantelua
Säädetäänkö ohjauslaakeria siitä yläkolmion päällä olevasta, vodkaruuvin alla olevasta mutterista? Kiristin sitä ja etuakselia vähän.
Pyörä ilmassa tuntui pituussuuntaista klappia, poistui kun kiristin tuota isoa mutteria.
Vodkaruuvin haarukan vastine oli hävinnyt eilisen jälkeen, mutta likka löysi sen pihalta. Pitää hitsata kiinni ja katsoa, josko rauhottuisi kun saa vähän ruuvia kiinni.
Pyörä ilmassa tuntui pituussuuntaista klappia, poistui kun kiristin tuota isoa mutteria.
Vodkaruuvin haarukan vastine oli hävinnyt eilisen jälkeen, mutta likka löysi sen pihalta. Pitää hitsata kiinni ja katsoa, josko rauhottuisi kun saa vähän ruuvia kiinni.
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Vodkaruuvin parantelua
Joo ei...se ohjauslaakeri kiristetään siitä ylemmän T-kappaleen alla olevasta mutterista. Eli avataan hieman alemman T.kappaleen pultteja(2 kpl) jotka kiristää T-kappaleen hahloja niin että teleskoopin putket lukittuu kiinni alempaan t-kappaleeseen . ..löysätään hieman sitä ylempää T-kappleen päällä olevaa mutteria(jossa se vodkaruuvin reikä) Ylemmän T-kappaleen alla on ohut mutteri jolla kiristetään ohjauslaakeria. siihen käy työkalusarjassa oleva (muistaakseni 36mm) ohut kiintoavain jolla mutteria kiristetään, niin että välys ohjauslaakerista häviää. Kun välys on saatu pois kiristetään Ylemmän T-kappaleen mutteri ja alemman T-kappaleen lukituspultit liukuputkiin. Joskus voi joutua hieman kiilaa Alemman T.kappaleen liukuputkien hahloa auki (tolkulla ja vain vähän)että liukuputket pääsee liikkumaan tarvittavan säädön verran.
Re: Vodkaruuvin parantelua
Terve
Onkohan jouset molemmista päistä kiinni...
Onkohan jouset molemmista päistä kiinni...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Vodkaruuvin parantelua
Työkalut oli vasta tulossa kun naputtelin ohjauslaakeria tiukemmalle ja hitsasin vodkaruuvin vastineen takaisin runkoon. Nyt menee suoraan vemppaamatta kunhan vähän ruuvia kiristää.
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Vodkaruuvin parantelua
Välykset pois kaikkialta ja yhtäkkiä kampe kulkee ku kiskoilla. Veilä kun maltaa säätää vaunun aurauksen kohdalleen 60-70 kohdalle niin jo kelpaa ajaa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Vodkaruuvin parantelua
Olen tuota vaunun säätämistä miettinyt kun joskus vanhan Juha Juurikkalan ohjeen siihen luin.
Toisaalta vekotin kyllä kiihtyy, kulkee ja pysähtyy aika lailla suorassa nopeudesta riippumatta, joten ehkä se on ihan hyvässä asennossa
Eniten häiritsee vaunun jousituksen kolahtelu kuopissa. En ole sen paremmin tutkinut, mutta äkkiseltään mitään väljää ei tunnu löytyvän.
Toisaalta vekotin kyllä kiihtyy, kulkee ja pysähtyy aika lailla suorassa nopeudesta riippumatta, joten ehkä se on ihan hyvässä asennossa
Eniten häiritsee vaunun jousituksen kolahtelu kuopissa. En ole sen paremmin tutkinut, mutta äkkiseltään mitään väljää ei tunnu löytyvän.
-=Dnepr K-650 '68=-