Kärri perään?

Kaikki runkoon ja sivuvaunuun liittyvä keskustelu.
Avatar
Timpa
1500
1500
Viestit: 1663
Liittynyt: 30.03.2006 11:25
Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
Viesti:

Kärri perään?

Viesti Kirjoittaja Timpa »

Tuli tuossa yhden tutun kanssa keskustelua, aiheena kärri pyörän perään.

Mites ne pykälät ja muut kuviot, jos sellaisen vääntää itse?
Uusiahan saisi kaupasta, mutta niiden hinnalla saisi jo kohtuullisen auton.
kopase tosta: 0440928192
MT-11
800
800
Viestit: 835
Liittynyt: 30.08.2004 22:43
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja MT-11 »

Paino korkeintaan 180kg, ei tarvi leimata.
Leveys korkeintaan 80cm, valot saa olla.
Pittuus korkeintaan 14.5m.


Siinä kai ne tärkeimmät. Nuot kun piät pääperiaatteina niin anna mennä.
Eino
10
10
Viestit: 20
Liittynyt: 06.09.2004 20:25
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja Eino »

Kävin eilen Kodin Terra-nimisessä rautakaupassa. Siellä oli pieniä, kevyitä peräkärryjä hintaan noin 150 EUR, olivat tarkoitettu ajettavan ruhonleikkurin tms perään. niistä varmaan sais myös Uralin perään käyvän kärryn, jos parantais pyörien laakerointia ja laittaisi tarvittavat valot.
Eino
Avatar
Timpa
1500
1500
Viestit: 1663
Liittynyt: 30.03.2006 11:25
Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timpa »

MT-11 kirjoitti: Pittuus korkeintaan 14.5m.
Tota.... oliskohan 1.45m?

Sellainen puutarhakärri olisikin hyvä aihio lähteä väsäämään.
Akselisto vaan tiekäyttöä sietäväksi.
kopase tosta: 0440928192
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Kyllä se on se 14, 5 METRIÄ vaikka huimalta tuntuukin.
Ideana on että kun kadunkulmissa kurvailee, niin kärrin kulmat ei kauho jalankulkijoita matkaan sallittua enempää jos mitta alittaa tuon 14500mm.. Sama mitta se on rekkojen peräkärryillekin ihan samasta syystä...

Vaikka huimaltahan tuo näyttäsi......tuommoine tappi perässä
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Avatar
Timpa
1500
1500
Viestit: 1663
Liittynyt: 30.03.2006 11:25
Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timpa »

Williä: purjekone kelkkaan, koukkuun ja baanalle
kopase tosta: 0440928192
MT-11
800
800
Viestit: 835
Liittynyt: 30.08.2004 22:43
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja MT-11 »

Oon ite suunnitellu hinaavani kanoottia, sitten joskus jos joskus saan alotettua kärryn teon. Rattaat oli jo kateltu mutta menivät sitten muualle. Nopeimmin kärryn tekee kun laittaa suksiboksin alle jonkinlaisen rungon.
sropov
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 2689
Liittynyt: 12.01.2005 18:19
Paikkakunta: Yppärin seutu

Viesti Kirjoittaja sropov »

Ykä kirjoitti:Kyllä se on se 14, 5 METRIÄ vaikka huimalta tuntuukin.
Ideana on että kun kadunkulmissa kurvailee, niin kärrin kulmat ei kauho jalankulkijoita matkaan sallittua enempää jos mitta alittaa tuon 14500mm.. Sama mitta se on rekkojen peräkärryillekin ihan samasta syystä...

Vaikka huimaltahan tuo näyttäsi......tuommoine tappi perässä
Ykä on ny erehtyny mitan suhteen. Puoliperävaunu saa olla maksimisaan 13.6 m pitkä kuormatilan ulkomitan osalta. Eikä senttiäkään yli (poislukien ns. erkkerikeula tai kylymäkonneen keulapääsä aiheuttama ylitys, ehkä n. 20-30cm). Nii ja sitte on semmoset jatkorekat, joita venytellään tarpeen vaatiesa, että veturi on Vaasan läänisä ku kärryn perä on justiisa lähteny vasta Kemistä. Mutta ne on sitte erikoiskulijetuksiin.

Moduliyhdistelmän perävaunuun tekee joissain tappauksisa lisämittaa vetoaisa (räätälöity moduli) tai apuakselisto eli dolly.

Sitte jos tuommosen 14.5 metrisen kärryn laittaa mopetin vetokoukkuun nii mites kääntyy risteysalueella. Älä ainakaan yritä näihin kiertoliittymiin.

Nimittäin. Puoliperävaunun vetotappi on kärryn keulasta n 2m taakseppäin eli osa pittuuesta on käännösvaiheesa "pois" eli ite kääntyminen tapahtuu tämän vetotapin ja perävaunun telin keskikohdan välillä.

Josnyssitte moottoripyörään laittas samalla tavalla "etuylitystä" perävaunun vetopisteestä ts "koukusta", vetotappi tulis laittaa mahollisesti siihen kohtaan mihinkä sijottuu istumalihakset tai ainaki takarenkaan päälle. Sitte se "etuylitys" heilus sielä jonku matkaa eturenkaan etupuolella ja voi voi....

Eikä sittekään kannattas näihin kiertoliittymiin ajella. Renkaat särkys kivetyksiin jne jne. Puhumattakaan kaikista istutuksista mitkä menis maata myöten ja taiteellisen oloset teokset sieltä keskeltä ympyrää.

Mahollisesti joku nyt suunnittelee laittavansa renkaat keskelle kärryä tämmöseen maailmanlopun keksintöön. Sillon huomataan, että ohhoh tulipas pitkänhuiskia häntä tuohon kärryyn. Joskus oli semmonen pykälä tai säännös, että esim puoliperävaunun sai kuormata siihen malliin, että kuorma sai ylittää perävaunun pittuuen kuuella metrillä. Montako lie merkkiä ja toloppaa sitte moisella keksinnöllä meni nurin mutta eivät mahu yhen käjen sormiin lukumäärältään. Nykyään sitä pykälää on jo muutettu ihimisystävällisempään suuntaan.

Mikähän moisen nelitoistametrisen on oikeen kehitelly? Onko missään kukkaa ikinä nähäny, rakentanu, suunnitellu tuommosta hökötystä? Löytyykö kuvia?

En oo vastaan, tehköön kuka haluaa. Ällistelen vaan.
Paltusjärven Käry

Monialaurheilemisseura.
spaddu
100
100
Viestit: 112
Liittynyt: 01.09.2004 08:34
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja spaddu »

....niin ja muistakaa korkeus!! Ei yli neljää metriä!
Avatar
Timpa
1500
1500
Viestit: 1663
Liittynyt: 30.03.2006 11:25
Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timpa »

Sopivasti rikittämällä siitä saisi ajopurjeen. Säästyisi kummasti benziinoa.
kopase tosta: 0440928192
Avatar
veni
100
100
Viestit: 131
Liittynyt: 15.09.2004 11:32
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja veni »

Suksipoksi rungon päälle ja yksi pyörä keskelle. Kärry kallistuu pyörän mukana. Sivuvaunu ladon nurkkaan ja paanalle. Tuommonenhan sopisi pitkän matkan tekkoon jos ei ole tarves ottaa varamoottoria mukaan.
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Aivan Sroopovi..... 13,6 m puoliperävaunu. Bussit ja sentyyppiset ajoneuvot saa olla sen 14500 mm pitkiä, kuorma-autot vaan 12000 mm johtuen ilm. etuylityksistä.... ja siinäkin akseliväli merkkaa jottei perät kouki tai keskilaiva oikaise....

Harrikoiden perässä oon nähnyt villin näköisiä suksiboksi / mikroauton renkaat kärrejä. Semmoinen leveä matala musta boxi ja matalat renkaat alla matalassa Kopterissa.... Aika kiva.

Mutta meillähan se perävaunu on jo siinä sivussa.....
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Avatar
Timpa
1500
1500
Viestit: 1663
Liittynyt: 30.03.2006 11:25
Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timpa »

Tuli idea kärrystä: Yksinkertainen teli-/kehtorakenne, jonka päälle pitkittäin öljytynnyri, jossa lukittava kansi + tarvittavat killuttimet.

No joo nää on näitä joutilaan aatoksia, pitää mennä punkkaan hakemana vauhtia huomiseen.
kopase tosta: 0440928192
velho-oikku
75
75
Viestit: 87
Liittynyt: 14.12.2005 19:39

Viesti Kirjoittaja velho-oikku »

Ykä kirjoitti: Mutta meillähan se perävaunu on jo siinä sivussa.....
Muttaku akka on siellä vaunussa, ja sen tavaratki täytys johonki tunkia.. Sivulaukuihin ei sovi ku omat ja työkalut (paita, kalsarit ja hammasharja, hammasharja eri pussissa.) tuollanen vaunu, vaikka vähä isompiki olis kyllä hieno.. Eihän nämä sellasesta piittaasi juuri mitää, kyllä luulis vaunu peräski pääsevän kaheksaakymppiä, vääntöö on palio, ja välitykset tihiät.

Sehän se homman juju just onki, että ku ottaa urren, jonka ei pitäs kulkee mihkää, panee siihen akallisen sivuvaunun ja peräkärryn, ja sitte vasta lähtee kesäreissulle..

No onhan noita, nähty daihatsun "nelivetopakun" peräs telivaunujakin..
Kannattaa olla varovainen. M-72
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Timpa kirjoitti:Sopivasti rikittämällä siitä saisi ajopurjeen. Säästyisi kummasti benziinoa.
Paitsi vastatuulessa.. :shock: Paha alkaa luovimaan ajotiellä.

Mulla on tuollainen kuvan mukainen peräkärrykonsepti. Vanha katkaistu lulla jota käyttää lasikuitumuottina. Palat yhteen ja alle kevyt putkirunko. Pienet renkaat.. luukku.. iskarit.. valot. Vielä kun jostain lokarit keksii.

Pitäis vain saada selkä kuntoon. Paha kyykkiä ja kurotella tämän kanssa. :?

Kuva
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Dnepr-pilot
100
100
Viestit: 175
Liittynyt: 01.09.2004 11:19
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Dnepr-pilot »

Miliisiperä ei kestänyt lullan ja vaunun kanssa. Tästä oli kerran juttua. Saa olla korkeintaan semmosia valokuvamallisia kauneimman sukupuolen edustajia painon suhteen lullassa jos vaunua vetää. Pari perärattaita vaihtanut....
Avatar
Timpa
1500
1500
Viestit: 1663
Liittynyt: 30.03.2006 11:25
Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timpa »

Palataanpa tähän aiheeseen

Jutustelin yhden kauppamiehen kanssa. Esitteli yhdessä tapahtumassa firmansa maahantuomaa maantiekelpoista"buggyautoa". Siihen on talven kuluessa saatavilla maantiekelpoinen peräkärry, alustava hinta 150€ + rahti. Koko just eikä melkein pyörän perään, panoa 75kg ja alumiinirunkoinen.

Vielä ei ollut netissä tietoa kuin siitä häkkyrästä.

Pitihän se käydä kopaisemassa tiellä - karmea laite! - kuvitelkaa vierekkäin istuttava moottorikelkka, renkaille nostettuna ja tiekelposena :shock:

Joka tapauksessa, linkki ao firmaan tässä: http://www.po-markkinointi.com
kopase tosta: 0440928192
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

Uralvoxissa on ollut myynnissä valmiita MP-peräkärryjä, liekö vielä jäljellä?

Oma projekti on vähän edistynyt sitten.. Tuossa vilkuilin vanhaa kiikkua, joko tuo luovuttaisi kevyttä putkea alustaan.. ja akselikeinujen laakeripesät löytyivät vanhasta pesukoneesta.

Kuvassa lullankappaleet ovat vielä erikseen, nykyään ovat jo yhdistettynä, mutta pari kerrosta lasikuitua vielä laittamatta. On se ainakin kevyt. Kokoluokka: kaljakoppa, pari HK-bleuta. Ne tärkeimmät. Mitenhän tuohon saisi vielä kylmäkoneen viritettyä.. :shock:

Kuva

Kuva
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
Avatar
Timpa
1500
1500
Viestit: 1663
Liittynyt: 30.03.2006 11:25
Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timpa »

Uralrane kirjoitti:Mitenhän tuohon saisi vielä kylmäkoneen viritettyä.. :shock:
Yksinkertaisesti:
Kääri kamat märkään huopaan tmv ja anna ilmavirran viilentää.
Toimii, kunhan ilmanvirtausta on tarpeeksi, myös suorassa auringonpaisteessa, Tai ainakin paremmin kuin siinä auringossa paljaana seistessään. Haihtuminen sitoo lämpöä.

Ja mulle sitten provikat tästä tiedosta.
kopase tosta: 0440928192
MT-11
800
800
Viestit: 835
Liittynyt: 30.08.2004 22:43
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja MT-11 »

Muistakaapa nyt sitte kaikki kärrymiehet että sen kytkeminen pudottaa maksimimatkanopeuden 80km/h! Tai mitä sitten...
Avatar
Uralrane
1000
1000
Viestit: 1127
Liittynyt: 31.08.2004 14:53
Paikkakunta: Pohjoisen oppositio

Viesti Kirjoittaja Uralrane »

No en minä paljon lujempaa aja ilman sitä kärryäkään.. :shock: :lol: Melkein alkaa olla katto tuo 80 km/h, ja IC:llä vielä vähemmän.
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
pantherina

Viesti Kirjoittaja pantherina »

Tuolla on yks kärryntekiä.
http://kotisivu.dnainternet.net/rpenttin/
Avatar
Timpa
1500
1500
Viestit: 1663
Liittynyt: 30.03.2006 11:25
Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timpa »

Elämä on... kallista...
Tolla hinnalla pihimpi jo rakentaa ite.


Kauniita tuotteita, kuiteskin. Kuopiossa on kanssa joku valmistaja/myyjä. Niiden vaunut oli muistaakseni vielä arvokkaampia.
kopase tosta: 0440928192
MT-11
800
800
Viestit: 835
Liittynyt: 30.08.2004 22:43
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja MT-11 »

Yyteri-meetingissä oli vieressä tuo häiskä joka tekee noita kärryjä. Porisutin pariinkin otteeseen. Ja tuo apurattailla oleva Honda parkkeeras lauantaina siihen, vaunupaikalle.
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3027
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

mikko
Viestit: 8
Liittynyt: 06.09.2004 20:34
Paikkakunta: liperi /viinijärvi

Vaunun kiinnitys

Viesti Kirjoittaja mikko »

Mullaon tekeillä peräkärry. Siihen tulee putkirunko jonka päälle asetetaan makaavan asentoon vanha 50 luvun jenkki jääkaappi suolistettuna. On hieno ja merkkiä aeg (kromi kirjaimin). No ainut mikä ei aukee on tuo minkälaisen kiinnikkeen ja hässäkän panen mopottimeen se kun on soolo.

Vinkeistä ja mahd kuvista kiitollinesana kumahtaa hänT:MIkko

(Vinkkinä pähkäilijöille mopo on bmw r 80 gs)
mopo karkaa herkästi käsistä.Dniepri ei kun ei tehot riitä
Avatar
Timpa
1500
1500
Viestit: 1663
Liittynyt: 30.03.2006 11:25
Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Timpa »

Kiinnityspisteet takahaarukan päihin ja siihen U:n muotoinen systeemi?
kopase tosta: 0440928192
MT-11
800
800
Viestit: 835
Liittynyt: 30.08.2004 22:43
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja MT-11 »

Ei takahaarukkaan, ravistaa kun on jousitettu.
Kaksi lattaa istuimen alta tai iskarien yläpäistä ja kaksi tukevampaa takajalkatappien kiinnikkeistä. Kuula kiinni poikittaiseen "palkkiin", johon myös nämä latat kiinnittyvät.
Avatar
mcnorppa
25
25
Viestit: 25
Liittynyt: 02.09.2004 08:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mcnorppa »

Sitten varoituksen sana: Jos käytätte sinänsä näppärää kierteillä varustettua kuulaa, jota ainakin IKH myy, niin varmistakaa mutteri!!! Pelkkä jousiprikka EI välttämättä pidä!!! Nyt varmaan jotkut saattavat olla eri mieltä, mutta itse kurikan reissulla kärryn metsään hukanneena tiedän ettei välttämättä pidä :!: :!: :!: Onneksi ei ollut paljon vauhtia (50kmh), eikä ketään tullut vastaan, melko komeassa kaaressa lähtee, kun aisan pää putoaa asvalttiin...
Avatar
Ykä
1000
1000
Viestit: 1249
Liittynyt: 07.09.2004 14:44
Paikkakunta: Espoo, Bodom

Viesti Kirjoittaja Ykä »

Ko kuulaa saa nyt Tarjoustalosta 5€ hintaan. Ostin pari kun poika ( 5 v ) sanoi että ota nyt varalle..... En aatellut että kuula irtoaa, vaan että vastaisuuden varalle tulevaisuutta varte johonkin hauskaa projektiin.........

Eikun..... Taidan hakea vielä pari lisää... harvoin saa hyvää tavaraa noin halvalla. Tiedä vaikka perustaisin peräkoukkutehtaan.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Vastaa Viestiin