K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua
-
- 25
- Viestit: 46
- Liittynyt: 30.01.2018 09:17
K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua
Basoll.
Nyt laitan kyllä niin hölmöjä kysymyksiä, että hävettää, mutta ei vaan onnistu muuten...
Eli sain käsiini 60-luvulla Venäjällä taotun moottoripyörän K-750. Ja versio on sellainen, että 6 v sähköt ja + maadoitus. Virtalukko on edessä ajovalon päällä. Avain muistuttaa katkastua jäätelötikkua, johon on liimattu wc pytyn vedin...tai jotain. Virtalukon molemmilla puolilla on pienet lamput, ilmeisesti toinen on vihreä ja toinen keltainen...ehkä. Aurinko on ne tosin polttanut molemmat mustiksi. Mutta avain painetaan virtalukkoon ja sitten pohjaan, ja tämän jälkeen avainta voi vääntää joko oikealle tai vasemmalle. Mitähän pitäis tapahtua,kun avaimesta kääntää? Nyt ainoa mitä tapahtuu on se, että avain liikkuu.
Sitten kytkin kahvan vieressä (siis siellä vasemman käden puolella) on jokin pieni vipu, josta on varmaan joskus lähtenyt jokin vaijeri...Mikähän tuon kahvan tarkoitus on (liittyykö jotenkin ennakkoon) ja miten sen tulisi toimia?
Nyt laitan kyllä niin hölmöjä kysymyksiä, että hävettää, mutta ei vaan onnistu muuten...
Eli sain käsiini 60-luvulla Venäjällä taotun moottoripyörän K-750. Ja versio on sellainen, että 6 v sähköt ja + maadoitus. Virtalukko on edessä ajovalon päällä. Avain muistuttaa katkastua jäätelötikkua, johon on liimattu wc pytyn vedin...tai jotain. Virtalukon molemmilla puolilla on pienet lamput, ilmeisesti toinen on vihreä ja toinen keltainen...ehkä. Aurinko on ne tosin polttanut molemmat mustiksi. Mutta avain painetaan virtalukkoon ja sitten pohjaan, ja tämän jälkeen avainta voi vääntää joko oikealle tai vasemmalle. Mitähän pitäis tapahtua,kun avaimesta kääntää? Nyt ainoa mitä tapahtuu on se, että avain liikkuu.
Sitten kytkin kahvan vieressä (siis siellä vasemman käden puolella) on jokin pieni vipu, josta on varmaan joskus lähtenyt jokin vaijeri...Mikähän tuon kahvan tarkoitus on (liittyykö jotenkin ennakkoon) ja miten sen tulisi toimia?
Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua
Virtalukko kytkee virran päälle kun painaa avaimen alas..(siellä ajovalon takana näkyy virtalukon kärjet jotka yhdistyy kun avain painetaan...(ne pitää aika ajoin puhdistaa) kun avainta kääntää myötäkelloon kytkeytyy parkit ja kun avain käännetään vastakelloon niin kytkeytyy parkit+ ajovalot. tankokytkimestä vaihtuu vaijerin välityksellä ajovalojen pitkä/lyhyt , vaijerilla säätyy ennakko, ja napilla pelaa töötti. Virtalukon oik. puolella oleva "merkkivalo" on pääsulake, joka paljastuu kun em. "merkkivalon" kääntää auki, ja vasemmalla on latauksen merkkivalo. suunnilleen näin lyhyesti...
Viimeksi muokannut MATTI, 15.04.2018 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
-
- 25
- Viestit: 46
- Liittynyt: 30.01.2018 09:17
Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua
Basoll.. ja kiitos infosta ja kuvista. Jäin hiukan ihmettelemään tätä hankkimaani K750M vm-69, kun siinä on + -maadotus... Mutta lienee se ja sama...
-
- 200
- Viestit: 224
- Liittynyt: 10.12.2017 17:51
Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua
Joskus aikanaan tehtiin yleisestikkin + maadotteisia kulkuvälineitä mm traktoreita yms.
Jos laitat elktronisen jännitteensäätimen pitää systeemi laittaa - maadotteiseksi ja laturi on polarisoitava.
Vanhassa rele säätimessä ei ole diodeja joten siinä virran kulku suunnalla ei ole merkiystä.
Jos laitat elktronisen jännitteensäätimen pitää systeemi laittaa - maadotteiseksi ja laturi on polarisoitava.
Vanhassa rele säätimessä ei ole diodeja joten siinä virran kulku suunnalla ei ole merkiystä.
Koskaan ei ole aikaa tehdä asioita kerralla kuntoon,
Mutta aina on aikaa tehdä asiat uudestaan
Mutta aina on aikaa tehdä asiat uudestaan
Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua
Miten polarisointi suoritetaan kansanomaisesti.?
- Jos ei se lähe ensimmäisellä, niin se lähtee viimesellä. -
Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua
Terve
Jos tarvetta polarisoinnille niin tee seuraavaa:
- kytke akku hetkellisesti suoraan laturin R-nastaan (siellä pitäis kyllä muutenkin olla jo jännite jos virta kytketty päälle) ja tämän jälkeen maadoita muutaman sekunnin ajaksi laturin E-nasta laturin runkoon (esim ruuvimeisselin varrella).
Jos tarvetta polarisoinnille niin tee seuraavaa:
- kytke akku hetkellisesti suoraan laturin R-nastaan (siellä pitäis kyllä muutenkin olla jo jännite jos virta kytketty päälle) ja tämän jälkeen maadoita muutaman sekunnin ajaksi laturin E-nasta laturin runkoon (esim ruuvimeisselin varrella).
-
- 200
- Viestit: 224
- Liittynyt: 10.12.2017 17:51
Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua
Yritin tuota elektronisen säätimen kanssa mutta jouduin käyttämään vielä vanhaa relettä kiinni ja käyttämällä hetkellisesti releen muistaakseni ylempiä nastoja kiinni lataus heräsi eloon.
Koskaan ei ole aikaa tehdä asioita kerralla kuntoon,
Mutta aina on aikaa tehdä asiat uudestaan
Mutta aina on aikaa tehdä asiat uudestaan