K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
asiamies123
25
25
Viestit: 46
Liittynyt: 30.01.2018 09:17

K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua

Viesti Kirjoittaja asiamies123 »

Basoll.
Nyt laitan kyllä niin hölmöjä kysymyksiä, että hävettää, mutta ei vaan onnistu muuten...
Eli sain käsiini 60-luvulla Venäjällä taotun moottoripyörän K-750. Ja versio on sellainen, että 6 v sähköt ja + maadoitus. Virtalukko on edessä ajovalon päällä. Avain muistuttaa katkastua jäätelötikkua, johon on liimattu wc pytyn vedin...tai jotain. Virtalukon molemmilla puolilla on pienet lamput, ilmeisesti toinen on vihreä ja toinen keltainen...ehkä. Aurinko on ne tosin polttanut molemmat mustiksi. Mutta avain painetaan virtalukkoon ja sitten pohjaan, ja tämän jälkeen avainta voi vääntää joko oikealle tai vasemmalle. Mitähän pitäis tapahtua,kun avaimesta kääntää? Nyt ainoa mitä tapahtuu on se, että avain liikkuu.

Sitten kytkin kahvan vieressä (siis siellä vasemman käden puolella) on jokin pieni vipu, josta on varmaan joskus lähtenyt jokin vaijeri...Mikähän tuon kahvan tarkoitus on (liittyykö jotenkin ennakkoon) ja miten sen tulisi toimia? :o
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Virtalukko kytkee virran päälle kun painaa avaimen alas..(siellä ajovalon takana näkyy virtalukon kärjet jotka yhdistyy kun avain painetaan...(ne pitää aika ajoin puhdistaa) kun avainta kääntää myötäkelloon kytkeytyy parkit ja kun avain käännetään vastakelloon niin kytkeytyy parkit+ ajovalot. tankokytkimestä vaihtuu vaijerin välityksellä ajovalojen pitkä/lyhyt , vaijerilla säätyy ennakko, ja napilla pelaa töötti. Virtalukon oik. puolella oleva "merkkivalo" on pääsulake, joka paljastuu kun em. "merkkivalon" kääntää auki, ja vasemmalla on latauksen merkkivalo. suunnilleen näin lyhyesti...
Viimeksi muokannut MATTI, 15.04.2018 10:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Kieviläisen sähköt... >>>>>>>> schematics:

Ps onpa siellä kuva virtalukosta

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
asiamies123
25
25
Viestit: 46
Liittynyt: 30.01.2018 09:17

Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua

Viesti Kirjoittaja asiamies123 »

Basoll.. ja kiitos infosta ja kuvista. Jäin hiukan ihmettelemään tätä hankkimaani K750M vm-69, kun siinä on + -maadotus... Mutta lienee se ja sama... :o
Kimmo Arvila
200
200
Viestit: 224
Liittynyt: 10.12.2017 17:51

Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua

Viesti Kirjoittaja Kimmo Arvila »

Joskus aikanaan tehtiin yleisestikkin + maadotteisia kulkuvälineitä mm traktoreita yms.
Jos laitat elktronisen jännitteensäätimen pitää systeemi laittaa - maadotteiseksi ja laturi on polarisoitava.
Vanhassa rele säätimessä ei ole diodeja joten siinä virran kulku suunnalla ei ole merkiystä.
Koskaan ei ole aikaa tehdä asioita kerralla kuntoon,
Mutta aina on aikaa tehdä asiat uudestaan :think:
Avatar
Harrikki
600
600
Viestit: 626
Liittynyt: 16.02.2011 21:38
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua

Viesti Kirjoittaja Harrikki »

Miten polarisointi suoritetaan kansanomaisesti.? :?:
- Jos ei se lähe ensimmäisellä, niin se lähtee viimesellä. -
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Jos tarvetta polarisoinnille niin tee seuraavaa:

- kytke akku hetkellisesti suoraan laturin R-nastaan (siellä pitäis kyllä muutenkin olla jo jännite jos virta kytketty päälle) ja tämän jälkeen maadoita muutaman sekunnin ajaksi laturin E-nasta laturin runkoon (esim ruuvimeisselin varrella).
Kimmo Arvila
200
200
Viestit: 224
Liittynyt: 10.12.2017 17:51

Re: K-750 60-luvun versio,sähköä ja vipua

Viesti Kirjoittaja Kimmo Arvila »

Yritin tuota elektronisen säätimen kanssa mutta jouduin käyttämään vielä vanhaa relettä kiinni ja käyttämällä hetkellisesti releen muistaakseni ylempiä nastoja kiinni lataus heräsi eloon.
Koskaan ei ole aikaa tehdä asioita kerralla kuntoon,
Mutta aina on aikaa tehdä asiat uudestaan :think:
Vastaa Viestiin