6v laturin ja jännitteensäätimen testipenkki

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 126
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

6v laturin ja jännitteensäätimen testipenkki

Viesti Kirjoittaja pru426 »

Olipa kerran…..

Kun laturi & jännitteensäätäjä ei tuota akulle virtoo, niin tottakai asia alkaa vähitellen
vee niinku ketuttaa.
Varsinkin kun on ne molemmat irrottanut ainakkii kymmenen kertoo ilman mitään näkyvää edistymistä.

Jännä juttu, että en löytänyt sellaista rautalangasta selkokielelle väännettyä ohjetta asiasta, joka olisi tarkoitettu äkkinäiselle laturi-/säädinsätöstelijälle.

Niinpä päätin sitten kysellä Matilta hjelppiä.
Sain kyllä hyvät ”asiatietoa aikuisille” -ohjeet,…. ja näin jäljestäpäin ajateltuna, ihan on selevee pässiä.
Mutta sillä hetkellä en saanut mitään järjellistä tolkkua ko. mittaus-/säätöhommaan omassa mopossa

Ensalkuun kuitenkin näytti siltä, että se laturikaan ei toimi ollengan, koska jännite oli jotain nollan ja 0.5 v välillä laturin päästä mitattuna.
Kuitenkin siinä on uusi ankkuri ja uudet laakerit ja hiilet, sekä käämi on ehjä, eikä myöskään oikosulussa runkoon.
……noh, eipähän sitä noin yksinkertaisesti mitatakkaan.....
Täytyy olla kaikki tarpeelliset johdot ja vermeet paikallaan, muuten ei tule mitään järjellistä tolkkua mittaamisesta, puhumattakaan mistään säätämisestä tms.

Joten…
tekasimpa sitten sen Mopomään -testipenkin, jospa se siitä selkiintyisi.
....ja selkiintyihän se

https://www.youtube.com/watch?v=DxCbBzX05lI


Mutta, kun näytti vahvasti siltä, että PP-302:n on kaput tai aivan pyllyllään säädöissä,
niin vaihdoin penkkiin PP-1:n.
Sen myöhemmän PP-1 mallin vuodelta -84, koska semmonen oli pihassa
…..ja eiku kiinni vaan
Ja tällä vasta aloin saamaan edes jotain tolkkua laturin testaukseen ja ymmärtämystä niihin Matilta saatuihin ohjeisiin…..ja ylipäätään miten se koko kombinaatio toimii.
…………………….
Jippii!
Kuvan relettä painamalla selvisi, että se ko. rele toimii oikein ja että laturi on ehyt, kun se kerta alkoi pyörimään sähkömoottorina ja vieläpä jaksoi pyörittää myös porakonetta hiljalleen
DSCN1922.JPG
Mutta miksi se v****** :n härpäke ei sitten lataa?
Kärkien välykset on arvoissa ja puhdistettu.

Villakoiran ydin ompi kierrejousen kireys jännitteen säätöreleessä (kuvissa alempi rele)
kuten Mopomään-videossa kerrotaan
eli
kun kierrejousivoimaa lisäsi jousen pidikettä pihdeillä vääntämällä , niin laturilta akulle lähtevä jännite kasvoi
ja taasen väheni löysäämällä.
Näin” helposti” myös muut asiat selkeni siitä eteenpäin tämän oivallisen Mopomään-testipenkin ansiosta
Sillä sain myös sen PP-1:n toimimaan oikein ja latauksen säädettyä about 7.1 volttiin.
DSCN1925.JPG
Ei ihme, että solid state- säätimiä suositellaan näiden vanhojen tilalle, kun ne alkaa kuljailemaan
Tosin,
eipä ne sitten kestä oikein kovassa paikassa sitä EMP:tä, kuten nämä vanhat säätimet….hehheh!

……………………….
ps.
sitten oliskohan paikallaan varoituksen sana, jos testipenkkiä rakentaa !
Kuten kuvasta näkyy, ostin ihan ko.penkkiä varten Biltemasta niiden öky-mallin porakoneen(29.90e)
No tottakai tietenkin meikäläisen tuurilla ensimmäinen porakone oli ”vaihtoehtoisesti toimiva”
eli rikki.
......kuten sanonta kuuluu….p****n möivät
Se kun alkoi kokeiluvaiheessa käryämään pöydällä
Hyvä vaan, ettei itsekseen syttynyt tuleen
eli
mitä opimma tästä?
…ei kannata noita kiinanvehkeitä jättää töpseliin itsekseen, ainakaan halakopinon päälle !

pekka
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: 6v laturin ja jännitteensäätimen testipenkki

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ainahan voi pitää VAPE säädintä mukana varalla, niin pääsee jatkamaan matkaa jos sattuu olemaan kaukana kotoa...

Kuva


Ps tosin sekin kannattaa testata ja koekäyttää ennen kuin ottaa matkaan mukaan, kun paljon on sattunut semmoisia tapauksia missä toimimatonta varaosaa on kuskattu mukana

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1805
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 6v laturin ja jännitteensäätimen testipenkki

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Laittakaahan ensin säätimen välykset kohdilleen ja sitten vasta penkkiin...
6V jännitteen säädin välys.jpg
6V jännitteen säädin välys.jpg (286.02 KiB) Katsottu 2289 kertaa
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 126
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: 6v laturin ja jännitteensäätimen testipenkki

Viesti Kirjoittaja pru426 »

Joo
Niin niillä Timon perussäädöillä kannattaa lähteä liikkeelle
välykset kuten kuvissa

Niillä minäkin aloitin tussaroimaan sen PP-302:n kanssa,

mutta, mutta

Ongelma olikin, että aivan kaikki PP-302:sen säädöt oli niin ihanasti pyllyllään.
Ilmeisesti vähän niinku säädelty sen ollessa kiinni mopossa.

eli

Kun yhtä kohtaa sääti, niin se vaikutti sitten kaikkeen
Hommasta ei meinannut tulla yhtikäs mitään, kun irrota-kiinnitä menetelmällä testailin.
Säätäminen oli ja on paljon helpompaa penkissä, kun näkee heti mitä tapahtuu, kuin arvaamalla,
etenkin tässä minun PP-302 -tapauksessa.

Jos vielä oikein haluaa hifistellä niin digiyleismittarin tilalle analooginen viisarimittari.
Se näyttää paremmin, minne ollaan menossa…näin sanoivat isotkin pojat!

Kuvissa PP-302 säädin on (kuvien ottohetkellä) toimivassa kunnossa, ja toivottavasti toimii myös MW-mopossakin
kauemmin kuin pyhättömän viikon..

ensimmäisessä kuvassa:
1. releen kärjet oli vinossa, kallellaan, väännetty/vääntyneet ja korkeus väärä.
kärkiväli ei asettunut oikein kohdalleen
2. releen (vaaleanpun. nuoli) kärjen alasimen pidikettäkin täytyi puristaa, jotta kärjet ottaisivat yhteen kunnolla
säädin.jpg
säädin.jpg (220.68 KiB) Katsottu 2258 kertaa
toisessa kuvassa:
Molempien kärjen jousien/ pidikkeiden korkeus oli väärä, vinossa ja kalteva
1. releen jousi on venynyt ja se pitäisi ilmeisesti myös uusia myöhemmin.
Ilmeisesti se on ollut pääsyy latausongelmaan. Voipi olla, että säädöt ei pysy kohdallaan ?
2. releen jousi vaati kiristämistä myös, jotta rele toimisi oikein
Releessä kärjet jumitti välillä kiinni ja sotki ilmeisesti sen toisenkin toiminnan ja päinvastoin
Sen kun sai suunnilleen kohdalleen, niin se puoli alkoi toimimaan, kun tarpeeksi kauan räpelsin.
säädin2.jpg
säädin2.jpg (234.32 KiB) Katsottu 2258 kertaa
…………………
Täytynee hommata se VAPE kuitenkin matkaseuraksi,kuten Uskila ehdottaa
Jos seuraavalle levelille meinaa / päästään,
eli " postilootaa" kauemmaksi
..... ja omin avuin takasin valot päällä.


pekka
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 126
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: 6v laturin ja jännitteensäätimen testipenkki

Viesti Kirjoittaja pru426 »

Ihme ja kumma!
Laturi ja PP-302 säädin ilmeisesti toimii niinku pitääkin
Koeajo rempan jälkeen onnistui ihan kohtuullisesti.
Pääsin about 50m ja melkein postilootalle...jäi ainoastaan 20m vajaaksi,
kun kytkimen "heebeli" irtosi.
Tämmöisiin ”rintakarvojen kasvatus”- vastoinkäymisiin on onneksi jo
tottunut myös muissakin hommissa, niin tava- kuin harraste.
....on se ihme juttu…ei sitten mikään tunnu menevän niiku Tromsöössä
Se on se Murphy, kun tykkää luurata meidän tontilla!

Toisaalta onhan siinä se positiivinenkin puoli
…..että vipu irtosi pihassa, eikä kylillä liikennevaloissa.

pekka
DSCN1928.JPG
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: 6v laturin ja jännitteensäätimen testipenkki

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Eikös tuo jo siltä näytä että on syytä irrotakkin... :mrgreen:
Vastaa Viestiin