Dneprin laturista
Dneprin laturista
Uutena nepparistina ihmettelen, kun K-650 on alkanut protaamaan kovilla kierroksilla, ei kierrä kunnolla. Mielestäni alussa hetken toimi hyvin.
Kärjetön sytkä ja myyjän mukaan 12V sähköt.
Akun jännite on nyt 11,6V eikä lataa. Laturilta tulee tyhjäkäynnillä akun jännite, kierroksia nostaessa nousee n. 12 volttiin ja lisää kierroksia antaessa laskee kuuden voltin pintaan.
Tossa lienee siis kuitenkin kuuden voltin tasavirtalaturi?
Kuvissa laturi, sytytysyksikkö ja säädin.
Miten tuon kanssa kannattaisi edetä? 12V laturi, mistä kannattaa ostaa? Mites säätimen kanssa?
Kärjetön sytkä ja myyjän mukaan 12V sähköt.
Akun jännite on nyt 11,6V eikä lataa. Laturilta tulee tyhjäkäynnillä akun jännite, kierroksia nostaessa nousee n. 12 volttiin ja lisää kierroksia antaessa laskee kuuden voltin pintaan.
Tossa lienee siis kuitenkin kuuden voltin tasavirtalaturi?
Kuvissa laturi, sytytysyksikkö ja säädin.
Miten tuon kanssa kannattaisi edetä? 12V laturi, mistä kannattaa ostaa? Mites säätimen kanssa?
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin laturista
Minä en tiedä miten tuosta 6V laturista on saatu 12V laturi? tai tiedän että joskus sellaisia on modattu 12v laturiksi, mutta tuotto oli ilman voimasavuja kai lähinnä nukanpoistajan tehoja. Mutta asiaan, nyt pitäisi selvittää millä jännitteellä tätä mopoa haluaisi käyttää? helpoin olisi tietty kunnostaa tuo 6V laturi ja sen säädin (vaikka VAPE) ja laittaa 6V akku ja polttimot ,(mitä ne nyt sitten onkaan nyt) niin sehän pelaa silloin ihan hyvin, ja sillä pärjää. Sitten on se kalliimpi tie , eli muuttaa mopo 12V järjestelmään.Siinä ongelmana on se ettei tuohon 6V lohkoon saa edullisesti toimivaa 12V laturia, mutta kovalla rahalla saa kyllä kohtuullisia virityksiä, mutta itse laittasin tuon oman 6V järjestelmän toimimaan. Mikähän puola siellä nyt on? tuo sytytys toimisi myös 6V jännitteellä , mutta jos siellä on nyt 12V akku, niin mielenkiintoista on että mikä puola?
Re: Dneprin laturista
Kärjetön toimii sisäisesti apaut 5V jännittellä. Siinä on regulaattori joka pääsee helpommalla 6V pyörässä, kuin 12V kanssa.
Puolat kipinöi satunnaiseti aika vähälläkin mallista riippuen. Mutta 6V EVO puola on ollu toimiva ratkaisu. Ei hörni ruokaa samalla lailla ku tehomallin EVO (joka sekin kyllä kipinöi 6V systeemissä). Tehopuola ja 6V sähköt on vaan vaikee ku puola imasee virtaa niin paljon että ite kärjettömän ohjaukseen jää vänänlaisesti tarjolle. Näin sen ekan kipinän houkuttelu voi olla työlästä ja kampi vastustaa kokoajan.
Puolat kipinöi satunnaiseti aika vähälläkin mallista riippuen. Mutta 6V EVO puola on ollu toimiva ratkaisu. Ei hörni ruokaa samalla lailla ku tehomallin EVO (joka sekin kyllä kipinöi 6V systeemissä). Tehopuola ja 6V sähköt on vaan vaikee ku puola imasee virtaa niin paljon että ite kärjettömän ohjaukseen jää vänänlaisesti tarjolle. Näin sen ekan kipinän houkuttelu voi olla työlästä ja kampi vastustaa kokoajan.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dneprin laturista
Eli periaatteessa voisi pelkästään akun ja polttimoiden vaihdolla selvitä?
Puola sitten tyypistä riippuen? Mukana tulleessa osalaatikossa oli muistaakseni joku puola...
Kovilla kierroksilla pätkimiseen tuo siis tuskin on syynä?
Vai voisko olla jos on 12V puola? Onko 11,6V jo niin vähän että alkaisi pätkimään?
Löytyi jonkinlainen kuva nykyisestä puolasta :
Puola sitten tyypistä riippuen? Mukana tulleessa osalaatikossa oli muistaakseni joku puola...
Kovilla kierroksilla pätkimiseen tuo siis tuskin on syynä?
Vai voisko olla jos on 12V puola? Onko 11,6V jo niin vähän että alkaisi pätkimään?
Löytyi jonkinlainen kuva nykyisestä puolasta :
- Liitteet
-
- IMG-20200801-WA0013__01.jpg (18.93 KiB) Katsottu 5568 kertaa
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin laturista
Tuota samaa puolaa on 6V ja 12V jos se on 12V tehopuola niin silloin voi kierroksilla hyvinkin alkaa nikottelee jos akun jännite laskee alle 12 V..6 V puola taas pitäis hyvinkin pelaa vielä 5 V jännitteelläkin.
Re: Dneprin laturista
Irrotin toisen johdon laturista ja mittasin laturin navoista, ei tullut mitään. Pitääkö tullakaan kun ei ole kuormaa kiinni?
Sitten johto kiinni ja mittasin akun navoista, sinne nyt sitten tulikin 13,5 kun kierroksia nosti. En keksi muuta kuin tuon halpismittarin sekoilun aiemmin syyksi...
Kuulemma on ainakin viimeiset 6v ollut tollanen, vain kärjetön sytkä vaihdettu ja akkua ei ole tarvinnut latailla.
Rotaa edelleen, ei enää kuulu sähköpuolelle mutta ehkö kuitenkin on liian isot pääsuuttimet. Edellinen omistaja sanoi pienentäneensä mutta että ehkä vielä pienemmät saisi olla. 112 on nyt, kaasarit on dellorto phbh28bs.
Löytyi myös tällainen, ilmeisesti elektroninen lataussäädin ja käyttämätön. En ole vielä perehtynyt kyrillisiin merkintöihin, miten kytketään?
Sitten johto kiinni ja mittasin akun navoista, sinne nyt sitten tulikin 13,5 kun kierroksia nosti. En keksi muuta kuin tuon halpismittarin sekoilun aiemmin syyksi...
Kuulemma on ainakin viimeiset 6v ollut tollanen, vain kärjetön sytkä vaihdettu ja akkua ei ole tarvinnut latailla.
Rotaa edelleen, ei enää kuulu sähköpuolelle mutta ehkö kuitenkin on liian isot pääsuuttimet. Edellinen omistaja sanoi pienentäneensä mutta että ehkä vielä pienemmät saisi olla. 112 on nyt, kaasarit on dellorto phbh28bs.
Löytyi myös tällainen, ilmeisesti elektroninen lataussäädin ja käyttämätön. En ole vielä perehtynyt kyrillisiin merkintöihin, miten kytketään?
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin laturista
Terve
tuo on 12V laturin eletroninen jännitteen säädin. Dell Orton PHBH 28 (4-tahti kaasuttimen) pääsuutinkoko on 120..125 joka yleensä on ollut toimiva koko.
tuo on 12V laturin eletroninen jännitteen säädin. Dell Orton PHBH 28 (4-tahti kaasuttimen) pääsuutinkoko on 120..125 joka yleensä on ollut toimiva koko.
Re: Dneprin laturista
Onko tuo 6 voltin tasavirtalaturi siis vaan viritetty jännitesäädintä kiristämällä 12 volttiseksi??
Laturin rungossa merkintä 6B.
Tuo electroninen säädin käy siis vain vaihtovirtalaturin 12 voltin G424 säätimeksi. Tasavirtalaturi tarvii varsinaisen säätimen lisäksi myös takavirtareleen , kuten tuossa kuvassa jossa on avattu koppa , toinen tolppa on säädin ,toinen se takavirtarele .
T.hh
Laturin rungossa merkintä 6B.
Tuo electroninen säädin käy siis vain vaihtovirtalaturin 12 voltin G424 säätimeksi. Tasavirtalaturi tarvii varsinaisen säätimen lisäksi myös takavirtareleen , kuten tuossa kuvassa jossa on avattu koppa , toinen tolppa on säädin ,toinen se takavirtarele .
T.hh
Re: Dneprin laturista
Onpa outo viritelmä...
Laturi on ilmiselvä 6V tasavirta laturi eli en ymmärrä miten tuo on rakenneltu 12 volttiseksi, mutta toisaalta, näissä vehkeissä kaikki on mahdollista!
Oheisessa kuvassa kuitenkin säätöarvot 6V laitteen jännitteensäätimelle (ihan varulta).
Laturi on ilmiselvä 6V tasavirta laturi eli en ymmärrä miten tuo on rakenneltu 12 volttiseksi, mutta toisaalta, näissä vehkeissä kaikki on mahdollista!
Oheisessa kuvassa kuitenkin säätöarvot 6V laitteen jännitteensäätimelle (ihan varulta).
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Re: Dneprin laturista
Terve
Onko laturi lyhyt / pitkä malli?
Lyhyt malli G11 = 45 wattia >>>>>> PDF:
Pitkä malli G414 = 65 wattia >>>>>> PDF:
Onko laturi lyhyt / pitkä malli?
Lyhyt malli G11 = 45 wattia >>>>>> PDF:
Pitkä malli G414 = 65 wattia >>>>>> PDF:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Dneprin laturista
Terve
Lyhyt 145 mm, pitkä 160 mm...
Lyhyt 145 mm, pitkä 160 mm...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Dneprin laturista
EVO puolissa on muovivalussa numerot. Niistä näkee onko kyseessä Teho vai Normi malli.
135.3705M = Tehopuola, vain kärjettömään
204.3705M = Normi puola. Näitä kärkialleja on sitte 12B ja 6B versiot. Painatus värimaalilla etuosassa.
Eli käytännössä tehdas tekee nykyisin kolmea eri mallia...
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/18841515 - 12V normi
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/18892100 - 6V normi
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/11475972 - Tehomalli
135.3705M = Tehopuola, vain kärjettömään
204.3705M = Normi puola. Näitä kärkialleja on sitte 12B ja 6B versiot. Painatus värimaalilla etuosassa.
Eli käytännössä tehdas tekee nykyisin kolmea eri mallia...
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/18841515 - 12V normi
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/18892100 - 6V normi
https://verkkokauppa.ural.fi/tuote/11475972 - Tehomalli
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: Dneprin laturista
Kärjetömissä voi yleensä käyttää myös kärkisytkän puolaa, mutta toisin päin ei juurikaan. Jos kärjettömään laittaa vaikka tavan käärylepuolan niin siinä vaan hieman leikkaa kipinän kiukkua , mutta pelaa pääosin ihan hyvin. Mutta jännitteestä riippuen 12 volttisiin (ajo jännite kierroksilla siellä 14..14.5 Volttia) 12 V puolat .ja 6V volttisiin (ajo jännite siellä 7..7.5 V luokkaa) 6V puolat.
Re: Dneprin laturista
Noniin, tällä kertaa tuli sitten sähkömysteeri.
Alkoi ajovaloja palamaan. Valot kirkastuneet kierrosten noustessa. Tyhjäkäynnillä jotain 15V ja kierroksilla yli 20V.
Mulla siis käsittääkseni toi lyhyempi 6V tasavirtalaturi ja mekaaninen säädin, 12 voltilla on kuitenkin toiminut enkä tiedä miten.
Kärkivälilläkö tuota jännitettä säädetään, siis välit ohjeen mukaiseksi ja pitäisi olla sopiva? Miten säädetään jos pitää säätää?
Mitä vaihtoehtoja mekaaniselle säätimelle on? Laturin antama jännite ei ole tähän hätään tiedossa...
Josko joku tämän tapainen? Laturin vaihto ei ekana innosta...
https://www.ebay.com/itm/36V-48V-72V-To ... 632-2357-0
Edit: tilasin kokeeksi 8-40VDC - 12VDC 5A muuntimen. Ehkä ton saa toimimaan mutta voltteja pitäs olla enemmän akun lataamiseksi...
Alkoi ajovaloja palamaan. Valot kirkastuneet kierrosten noustessa. Tyhjäkäynnillä jotain 15V ja kierroksilla yli 20V.
Mulla siis käsittääkseni toi lyhyempi 6V tasavirtalaturi ja mekaaninen säädin, 12 voltilla on kuitenkin toiminut enkä tiedä miten.
Kärkivälilläkö tuota jännitettä säädetään, siis välit ohjeen mukaiseksi ja pitäisi olla sopiva? Miten säädetään jos pitää säätää?
Mitä vaihtoehtoja mekaaniselle säätimelle on? Laturin antama jännite ei ole tähän hätään tiedossa...
Josko joku tämän tapainen? Laturin vaihto ei ekana innosta...
https://www.ebay.com/itm/36V-48V-72V-To ... 632-2357-0
Edit: tilasin kokeeksi 8-40VDC - 12VDC 5A muuntimen. Ehkä ton saa toimimaan mutta voltteja pitäs olla enemmän akun lataamiseksi...
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin laturista
Tuohon voltti asiaan en osaa sanoa, että miksi antaa tuollaiset jännitteet...? mutta mekaanisen säätimen latausjännitettä säädetään ylemmän releen jousen kireyttä muuttamalla. Ylemmällä releellä tarkoitan PP302 säätimen E nastan kohdilla olevaa relettä. Onko sinulla 6v säädin?teuski kirjoitti: ↑14.11.2021 11:00 Noniin, tällä kertaa tuli sitten sähkömysteeri.
Alkoi ajovaloja palamaan. Valot kirkastuneet kierrosten noustessa. Tyhjäkäynnillä jotain 15V ja kierroksilla yli 20V.
Mulla siis käsittääkseni toi lyhyempi 6V tasavirtalaturi ja mekaaninen säädin, 12 voltilla on kuitenkin toiminut enkä tiedä miten.
Kärkivälilläkö tuota jännitettä säädetään, siis välit ohjeen mukaiseksi ja pitäisi olla sopiva? Miten säädetään jos pitää säätää?
Mitä vaihtoehtoja mekaaniselle säätimelle on? Laturin antama jännite ei ole tähän hätään tiedossa...
Josko joku tämän tapainen? Laturin vaihto ei ekana innosta...
https://www.ebay.com/itm/36V-48V-72V-To ... 632-2357-0
Jousen kiristys lisää latausjännitettä ja löysytys vähentää. Releiden kärkivälit kannattaa myös katsoa ohjearvoihin. Kärkivälistä on tälläkin foorumilla liikkunut ohjekuva, varmaan etsimällä löytyisi... Omakohtainen kokemus on, että latausjännitettä säätäessä kannattaa käydä ihan oikeasti ajamassa volttimittari kiinnitettynä akun napoihin. Lämmetessään, noin 5 minuutin ajon jälkeen laturi alkaa antamaan enemmän jännitettä, kuin paikallaan seistessä kylmänä. Ainakin omassa mopossa kun paikallaan seistessä säädin latausjännitteen, niin ajossa sitten alkoi pukata liikaa.
Re: Dneprin laturista
Pyörittelin tota PP302-säädintä pöydällä.
olkoot nastat E R ja + kaksikärkisen releen puolelta laskettuna.
Kun syötän tasajännitettä niin, että miinus menee E:hen ja plus R:ään, saan 4,6V kohdalla yksikärkisen releen vetämään, 3,2V laskiessa se vapautuu.
Kaksikärkinen ei vedä missään vaiheessa.
+-nastan ja kotelon maadoitusliitännän välillä on koko ajan sama jännite mitä syötetään kun yksikärkinen rele vetää.
Kaksikärkisen
väli kelaan on yli 2 milliä. Jos sen painaa kiinni, jännite ei tule läpi mittarille. Mitään järkevää tapaa säätää väliä pienemmäksi en näe.
Miten tota voisi testailla ja säätää?
olkoot nastat E R ja + kaksikärkisen releen puolelta laskettuna.
Kun syötän tasajännitettä niin, että miinus menee E:hen ja plus R:ään, saan 4,6V kohdalla yksikärkisen releen vetämään, 3,2V laskiessa se vapautuu.
Kaksikärkinen ei vedä missään vaiheessa.
+-nastan ja kotelon maadoitusliitännän välillä on koko ajan sama jännite mitä syötetään kun yksikärkinen rele vetää.
Kaksikärkisen
väli kelaan on yli 2 milliä. Jos sen painaa kiinni, jännite ei tule läpi mittarille. Mitään järkevää tapaa säätää väliä pienemmäksi en näe.
Miten tota voisi testailla ja säätää?
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin laturista
Jospa kattosit cvkustoms.com sivustolta miten savu eiku sähkö pyörii laturin ja säätimen sisällä , vois helpottaa vian etsintää. Ylhäällä navigation ruutu , sieltä löytyy paaaljon selvityksiä mitä on milloin tehty ja miten ne toimii...
Toivottavasti savu pysyy paketissa, t.hh.
Toivottavasti savu pysyy paketissa, t.hh.
Re: Dneprin laturista
Sen verran tuohon voisin vielä mutua lisätä, että kaksikärkinen rele säätää latausjännitettä ja se toinen rele kytkee akun laturiin. Kaksikärkisen releen kärkiväliä säädetään taivuttamalla päällä olevaa lirpukkaa. Releen kieli jää sinne väliin. Jos testaat säädintä koneen käydessä, niin sinun pitäisi nähdä, kun kaksikärkisen releen kieli alkaa hortoilla alempaa kontaktia kohti kun laitat koneeseen kierroksia. On normaalia, että se väpättää vähän edes takaisin.
Jälkilisäys: Siinä kaksikärkisen releen kontaktipuolella pitäisi sivulla olla pari ruuvia? Ne löysäämällä voi koko asetelmaa nostaa tai laskea ja etäisyys kelaan muuttuu.
Jälkilisäys: Siinä kaksikärkisen releen kontaktipuolella pitäisi sivulla olla pari ruuvia? Ne löysäämällä voi koko asetelmaa nostaa tai laskea ja etäisyys kelaan muuttuu.
Re: Dneprin laturista
Tulin cvkustomsin kuvien perusteella siihen tulokseen, että kiinteällä virtalähteellä tota on turha testata, vaatii laturin.
Katselin niitä ruuveja mutta ei niillä mielestäni mitään saanut säädettyä. Taivuttelemalla kieltä sain väliä säädettyä...
Pitää nyt katsoa kun saan mopon käyntiin että millasta jännitettä se laturi antaa. Mitä vakiosta 6V laturista pitäis tulla ulos?
Katselin niitä ruuveja mutta ei niillä mielestäni mitään saanut säädettyä. Taivuttelemalla kieltä sain väliä säädettyä...
Pitää nyt katsoa kun saan mopon käyntiin että millasta jännitettä se laturi antaa. Mitä vakiosta 6V laturista pitäis tulla ulos?
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin laturista
Pistin säätimen kiinni pyörään. Taisi ottaa siipeensä kun alkaa paukkumaan ja savuamaan katkojakelalta
Laturi tuuttaa ilman kuormaa 16-72 volttia, vaikuttaa hurjalta. Tarvinnee kuormaa, jotta olisi järkevämmät lukemat?Magnetoin sen kun ei ensin tullut mitään.
Laturi ei taida tykätä ilman kuormaa käyttämisestä, joten pelkän akun varassa ajelu lienee huono idea?
Tulossa on kiinasta 8-40V->12V 6A palikka, taidan koittaa sillä. Ettei se vaan palaisi vai laskiskohan laturin jännite kun on kuormaa perässä?
Laturi tuuttaa ilman kuormaa 16-72 volttia, vaikuttaa hurjalta. Tarvinnee kuormaa, jotta olisi järkevämmät lukemat?Magnetoin sen kun ei ensin tullut mitään.
Laturi ei taida tykätä ilman kuormaa käyttämisestä, joten pelkän akun varassa ajelu lienee huono idea?
Tulossa on kiinasta 8-40V->12V 6A palikka, taidan koittaa sillä. Ettei se vaan palaisi vai laskiskohan laturin jännite kun on kuormaa perässä?
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin laturista
Laita siihen volkkarin 12v tasavirtalaturin säädin. Neuvovat käyttämään sitä, kun nostavat 6v:n laturin jännitteen 12v:iin. Jos niitä vielä jostain löytyy.
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: Dneprin laturista
Kiitos, tätä lähdetään koittamaan. Naapurissa asuukin sopivasti volkkariharrastaja
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin laturista
Vaihtovirtalaturilla kyllä, tasavirtalaturilla ei. Tosin jos latausrele ei toimi, niin tilanne pysyy entisellään, eli jännitteet nousee tarkoituksettoman isoiksi...
Tasavirtalaturissa on sekin kiva, ettei se tarvitse akkua toimiakseen. Vaihtovirtalaturi harvemmin lähtee lataamaan ilman herätettä, joskus niinkin tapahtuu, mutta tuppaa jännitteet karkaamaan ilman akkua. Männäkesänä tuli selviteltyä kaverin Rättärin latausvikaa, hetki kummasteltiin kun laturin päästä löytyi 110 VDC, oli kivasti kaksi vikaa päällä eli lisätty pääsulake laturin-akun väliltä palanut ja säädin kytketty väärin jolloin tarjosi täydet magnetoinnit laturille. Säädin oikein kytkettynä, ja sulake ehjään vaihdettuna, toiminta palasi halutunlaiseksi... Sit taas viimeisin kokemus tasavirtavermeistä, -62 Lantikanpätkän mukana tuli alkuperäinen 14 ampeerin Lucasin dynamo eli tasavirtalaturi, kytkin sen kiinni releeseen ja pyöritin akkuporalla. Heti heräsi tuottamaan 13 voltin jännitettä, eikä se siitä hiipunut kun testiin kuormaksi tälläsin H4 polttimon kumpikin lanka kytkettynä. Eikä tuota oltu pyöritetty todistettavasti vuoden -93 jälkeen, eli ihan ok suoritus "pimeyden ruhtinaalta"... Meinasin tämän tällätä tuulivoimalaan, joku ropeli Lucasia pyörittämään, ja sitten sähköä -johonkin, ehkä kakaroiden pihjalakoppiin...
Ainiin, saahan latausrele todennettua maadoitusta? Jos ei, niin sekin osaa pitää jännitteet korkeana. Myös latausreleen jännitekela vikaantuessaan osaa tuommoisen tehdä... Se mekaaninen säätäjä ei ole henkimaailman vehje, suht simppeli tutkia. Säädettävällä virtalähteellä pystyy tutkimaan releen toiminnan, lähtee nostamaan jännitettä (nyt oletuksena 6 voltin rele) niin takavirtareleen (se missä vain sulkeva kärki) pitäisi hipsiä kiinni kun jännite nousee jonnekin kuuden voltin tietämille, siitä kun lähtee nostamaan niin seitsemän voltin jälkeen pitäisi säätöreleen kärki irrota "ulommasta" kärjestä, ja jonkin verran jännitettä nostaessa painua "alempaan" kärkeen. Näin ainakin Bosch, Ducellier, Paris-Rhone sekä Lucas käyttäytyi niitä tutkiessa...
IC on itäpyöristä paras...
Re: Dneprin laturista
Hommasin volkkarin jännitteensäätimen. Nyt laturi ei enää lataa. Vaikka magnetoin, niin piuhat irtikään ei tule jännitettä.
Kipinät pärskii magnetoidessa. Kokeilin kylmästi lyödä kone käynnissä irtoakulta rungon ja laturin navan väliin 12 volttia niin laturi alkoi kyllä kuormittamaan konetta.
Mitäköhän seuraavaksi?
Otin laturin irti ja aloin purkamaan, aika moskainen on. Toinen hiili taisi hajota irrottaessa, tuskin oli rikki valmiiksi. Hiiliä oli tarpeeksi.
Nyt pitäisi saada toi iso tulppa kyljestä irti, mikä lieneekään kun en tollasesta mitään ymmärrä
Jos hommaan tohon 6V laturin, niin miten se sitten kutitetaan 12-volttiseksi? Vai laittaisko suosiolla 6-volttiseksi? Laturia ja säädintä saa tarjota
Onko tälläsesta kokemuksia?
https://www.ebay.com/itm/Transform-kit- ... 635-2958-0
Kipinät pärskii magnetoidessa. Kokeilin kylmästi lyödä kone käynnissä irtoakulta rungon ja laturin navan väliin 12 volttia niin laturi alkoi kyllä kuormittamaan konetta.
Mitäköhän seuraavaksi?
Otin laturin irti ja aloin purkamaan, aika moskainen on. Toinen hiili taisi hajota irrottaessa, tuskin oli rikki valmiiksi. Hiiliä oli tarpeeksi.
Nyt pitäisi saada toi iso tulppa kyljestä irti, mikä lieneekään kun en tollasesta mitään ymmärrä
Jos hommaan tohon 6V laturin, niin miten se sitten kutitetaan 12-volttiseksi? Vai laittaisko suosiolla 6-volttiseksi? Laturia ja säädintä saa tarjota
Onko tälläsesta kokemuksia?
https://www.ebay.com/itm/Transform-kit- ... 635-2958-0
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin laturista
Onko tietoa "kumminkopäin" on alkuperäinen, sekä Wolkkarin laturivermeet tarkoitettu? Siis että tarjoileeko latausrele magnetointikäämiin akkusähköä vai maadoitusta, näitä tasavirtavermeitä kun on rakennettu kumminkinpäin ja melko yllättäen, eripäin suunnitellut ei toimi huonostikaan ristiin...
IC on itäpyöristä paras...
Re: Dneprin laturista
Kyllä ne miinusmaadotteisia pitäis molemmat olla.jasu kirjoitti: ↑30.11.2021 22:18Onko tietoa "kumminkopäin" on alkuperäinen, sekä Wolkkarin laturivermeet tarkoitettu? Siis että tarjoileeko latausrele magnetointikäämiin akkusähköä vai maadoitusta, näitä tasavirtavermeitä kun on rakennettu kumminkinpäin ja melko yllättäen, eripäin suunnitellut ei toimi huonostikaan ristiin...
Eilen sain uudet hiilet postista, josko viikonlopun aikana saisi laturin purettua ja putsattua.
Olen koittanu katsella vaihtoehtoisia 12V tasavirtalatureita, josko joku olis sopivan pieni sovitettavaksi neppariin. Harrikoihin myydään All Balls-tarvikelaturia, sille olis kovat odotukset kunhan sais mitat jostain. Oletettavasti kuitenkin liian iso...
-=Dnepr K-650 '68=-
Re: Dneprin laturista
En tarkoittanut että onko mopo ja volkkari miinusmaadoitettu, vaan laturin sisäistä kytkentää. Ja siinä siis sitä että onko kenttäkäämin toinen pää plus- vai miinusnapaan kytketty ja sitä että onko latausrele maata vai akkusähköä ohjaava...teuski kirjoitti: ↑03.12.2021 10:07Kyllä ne miinusmaadotteisia pitäis molemmat olla.jasu kirjoitti: ↑30.11.2021 22:18Onko tietoa "kumminkopäin" on alkuperäinen, sekä Wolkkarin laturivermeet tarkoitettu? Siis että tarjoileeko latausrele magnetointikäämiin akkusähköä vai maadoitusta, näitä tasavirtavermeitä kun on rakennettu kumminkinpäin ja melko yllättäen, eripäin suunnitellut ei toimi huonostikaan ristiin...
Eilen sain uudet hiilet postista, josko viikonlopun aikana saisi laturin purettua ja putsattua.
Edith: Kuvatus mukaan
Tätä tarkoitin tuolla höpinälläni...
Viimeksi muokannut jasu, 03.12.2021 18:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
IC on itäpyöristä paras...