Mekaaninen lataussäädin jumittaa

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Mekaaninen lataussäädin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Olen tässä ihmetellyt tällaista omituista käytöstä 6v mekaanisessa lataussäätimessä. Silloin tällöin säätimen alempi rele ei aktivoidu, eli toisin sanoen ei kytke akkua laturiin. Relettä pitää tuupata sormella, jonka jälkeen se alkaa toimia normaalisti. Hieman vaan ärsyttää aukoa säätimen koppaa, kun on lähdössä ajamaan.

Onkohan tällaista tullut vastaan muilla ja tietoa miten korjataan? Onko ongelma mekaaninen vai sähköinen?

Olen kokeillut kahta eri säädintä ja molemmissa on tämä sama ongelma. Säädöt olen tietenkin laittanut kuntoon molemmissa.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1266
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Mekaaninen lataussäädin jumittaa

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Joko takavirtareleen ilmaväli on liian iso tai laturin jännite liian pieni. Laturista itestään voi puuttua vähän jäännösmagnetismia , jolloin se jännitteen alkunousu on vaikeeta. Muutenkin tasavirtalaturi tarvii koneeseen reippaasti alkukierroksia , eikä tyhjäkäynnillä tee muuta kuin purkaa akkua. Vääränlainen latausvalon lamppukin voipi vaikuttaa.
Ja tässä ei vielä ole huomioitu jännitesäätimen sisäisiä hapettumia /kosketuksien kehnouksia.
Pikku vinkki : asenna Vape elektroninen säädin vanhojen kuorien alle piiloon , kunhan sen rungon lämmönjohtavuus on varmistetttu , niin pelaa kuin entisaikainen junanvessa.
T.hh
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mekaaninen lataussäädin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kiitos vastauksesta. Kun tämä nyt kahdella eri säätimellä tapahtuu, niin varmaan se ongelma on silloin säätimen ulkopuolella. Laturi kyllä näyttäisi toimivan oikein hyvin. Ja tämä jälkimmäinen säädinkin lataa jo pienilläkin kierroksilla yli kuuden voltin. Siis sen jälkeen kun sen jumituksen on sormella poistanut.

Mutta latausvalo on melko himmeä, ei oikein erotu päivänvalossa. Olisi varmaan hyvä ajatus kokeilla aluksi vaihtaa se, kunhan jostain saa tilattua.

Jostain kumman syystä saan perverssiä nautintoa tolppasäätimen säätämisestä. Mutta kyllä se hetki lähenee koko ajan, kun on VAPE hommattava. Olisin kiinnostunut käytetystäkin, jos jollain on ylimääräisenä.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Mekaaninen lataussäädin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Niin se laturi alkaa tuottaa virtaa vasta moottorin käydessä 900 rpm (6.5-V, 0-A) ja maksimi tuotto tulee jo1300 rpm (10-A)

Kuva

Ps ehkä jousta voisi keventää

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mekaaninen lataussäädin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Takavirtarele kytkeytyy päälle heti kun kaasukahvaa nykäisee, niin siinä mielessä jousi tuntuisi olevan sopivan löysällä. Näytti vähän siltä, että enempi löysytys johtaa hallitsemattomaan heiluntaan jo tyhjäkäynnillä. Tämän perusteella melkein veikkailen että se ei olisi syynä, miksi rele ei joskus aktivoidu.

Teoriassa, jos latausvalon paikalle laittaisi esim. 3w lampun, niin laturi saisi enemmän herätevirtaa?
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1805
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mekaaninen lataussäädin jumittaa

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Katsohan ensihätään, että nuo välykset on kohdillaan!
6V jännitteen säädin välys.jpg
6V jännitteen säädin välys.jpg (286.02 KiB) Katsottu 2548 kertaa
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mekaaninen lataussäädin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Joo, kyllä minä välykset säätelin. Nyt on kirkkaampi latauslamppu kokeiltavana, että jos se herättelisi relettä paremmin kun virtaa kulkee enemmän.

Mekaanisissa säätimissä on eroa yksilöittäin, vaikka miten niitä säätelisi. Ensimmäinen säädin antoi nihkeästi latausta pienillä kierroksilla, eikä sitä muuksi saanut muutettua. Toinen taas antaa yllin kyllin, liki jo tyhjäkäynnillä.

Semmoinen empiirinen havainto on myöskin tehty, että näissä säätimissä on latauksen määrää säätävään releeseen insinööri laittanut aivan liian jäykän jousen. Sen tarkka säätäminen on liki mahdotonta, koska jo mikroskooppinen jousipaineen muutos vaikuttaa liian paljon lopputulokseen. Löysemmällä jousella saa paremmat säätövarat.
Avatar
timo999
1750
1750
Viestit: 1805
Liittynyt: 03.09.2004 08:59
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Mekaaninen lataussäädin jumittaa

Viesti Kirjoittaja timo999 »

Justeeri kirjoitti: 23.03.2021 20:49 Mekaanisissa säätimissä on eroa yksilöittäin, vaikka miten niitä säätelisi. Ensimmäinen säädin antoi nihkeästi latausta pienillä kierroksilla, eikä sitä muuksi saanut muutettua. Toinen taas antaa yllin kyllin, liki jo tyhjäkäynnillä.
Myös näissä pyörissä on eroa yksilöittäin! Kahta samanlaista Uralia & Dnepriä ei vaan ole. Kaikissa on oma sielu... :think:
Timo Pitkänen
Hyvinkää
Uralismia vuodesta 1983...
Harri S
Viestit: 6
Liittynyt: 10.11.2020 18:34
Paikkakunta: 00370

Re: Mekaaninen lataussäädin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Harri S »

Omani (K750) kanssa opin nyös että se säädin kannattaa avata ja tarkistaa sisältä etuvastusten kiinnitys. Karkaistuvat ja murtuvat lämpökuorman vuoksi.
Mulla oli molemmat menneet rikki ja korjasin ne peltiholkilla jonka nipistin siihen päälle ja säädin alkoi taas toimimaan. Tein holkit myös ehjiin liitoksiin.

Kuva

Kuva
K750 projektikertomus:
https://kellari.vip/index.php?topic=1279.15

Bluebird Meteor projektikertomus:
https://kellari.vip/index.php?topic=870.0
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Mekaaninen lataussäädin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Kiitokset Harrille vinkistä. Yhden säätimen purin ja ehjältä näytti vastus.

Mutta vika vaan jatkuu ja muuttuu yhä käsittämättömämmäksi... Tänään ei taas kytkeytynyt lataus päälle, kuten odotettua yön seisonnan jälkeen.

Aiemmin sen sai korjattua kun takavirtarelettä painasee nopeasti sormella, että saa kontaktin akkuun. Tällä kertaapa sitten releen painaminen imaisi kielekkeen pysyvästi pohjaan asti ja kohta alkoi savu nousta kelasta. Onneksi on akussa päävirtakatkaisin, että sai tilanteen nollille. Ei ole ikinä aiemmin tehnyt tällaista. Ilmeisesti jonkinlainen oikosulku jossain.. virta kulkee releen kautta suoraan maihin?

- Ruuvasin laturista johdot irti. Nyt releen painaminen ei aiheuttanut oikosulkua.
- laitoin laturin piuhat takaisin kiinni --> ei oikosulkua.
- Kiristin laturin piuhojen ruuveja enemmän --> Rele oikosulkuun ja käryt päälle
- Kääntelin laturin piuhojen liittimiä eri asentoon --> kaikki toimii taas ok.
- Nyin taivuttelin laturin piuhoja --> edelleen kaikki toimii.

Tämän episodin jälkeen lataus taas toimi nätisti, joka kerta kun koneen käynnisti. Veikkaanpa, että yön seisonnan jälkeen vedetään koko episodi taas kerran uusiksi.

Ei tässä ole mitään järkeä. Ei sitten yhtään. Miten korjataan vika missä ei ole mitään järkeä eikä logiikkaa?
Ei nappaa VAPEn säädintä tähän viritellä, ellei niitä halua ostella uutta joka päivä kärähtäneen tilalle.
Vastaa Viestiin