Kärjetöntä pulinaa...

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8045
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Koneessa on kiinni nelos-version sytkä ja suurtehopuola...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Wecu
300
300
Viestit: 367
Liittynyt: 29.11.2007 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Wecu »

ja suurtehopuola..
Onko mitään tietoa kuinka suureksi se teho kasvaa tällä suurtehopuolalla? :o
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6

Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8045
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Huonosti pelaa kärkiboksin kanssa, kipinöi niin kuin nuori lempi...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terps
Mulla on tuo nelosversio tavan kärjettömän puolalla..voisin mitata kulutuksen käynnissä , kun ehdin....
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Pystyykö jotenkin mittaamalla päättelemään onko puola tarkoitettu 6v, 9v tai 12v jännitteelle?
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8045
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Helpoin tapa on katsoa puolasta 6B=6 volttia ja 12B=12 volttia...

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Terve miten katsot jos puolassa ei ole mitään merkintää? :mrgreen:
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8045
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tää on vaikee, mutta yleensä sininen savu kertoo että on liikaa jännitettä...

:shifty:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Eikös semmosella sarjakytkennällä,.... puola-sopiva poltin ....systeemillä pysty jo helposti erottamaan esim 6v tai 12v... pitäshä se näkyä suoraan polttimen kirkkaudesta?????? jos ei niitä vastusarvovastaavuuksia oo tiedossa??
stahanov
300
300
Viestit: 305
Liittynyt: 07.09.2009 23:46

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja stahanov »

Tossa muutama kuukausi takapäin kamppailtiin valmetin kans ku vaihdettiin mangneetolta puolasytytykseen. Piti olla 6v puola mutta eipä ollukkaan.Anto ihan hyvän näkösen kipinän mutta eipä kaynnistyny.Sitte kiipastiin motonetistä uus puola ja heti hyrskähti käyntiin.
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Mie oon ymmärtäny asian niin,,, voin olla aivan väärässä, mutta 12v puola antaa kipinän 6v systeemissä, mutta vastuksista ym muista johtuen kipinän pituus (siis aikana ) ei riitä, koska puolaan ei ole varautunut tarpeeksi potkua???
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8045
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Kyllä vain tässä toverin kuuden voltin pärrään kytketty 12 voltin puola ja kotiin tultiin...

Kuva

Ps eihän se kipinä iso ole mutta riittävä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

Uskila kirjoitti::mrgreen: Terve

Kyllä vain tässä toverin kuuden voltin pärrään kytketty 12 voltin puola ja kotiin tultiin...

Kuva

Ps eihän se kipinä iso ole mutta riittävä

Sepä se.. voi pelata tai sitte ei.. Mutta noita puolia tullu joskus mittailtua ku ei oo vehkeet pelannu niiku pitäs. Onneks niissä on aina oikeat vastusarvot ollu tiedossa... helpottanu pirusti. Riippuen vehkeestä ni ne on saatttaanu kuiteskin pelata jotenkin vaikka heittoa siitä ohjearvosta on. Se sitte näkyy käynnissä, vedoissa, käynnistymisessä.....polttoaineenkulutksessa...kaikesssa..
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Mielenkiintoinen propleema..ennen aikaan kun puolat oli vaan tavan puolia niin niiden vastuksista pystyi jotain arpoa, mutta nykyisin on niin monen tehoisia kärjille, kärjettömille, tehopuolia jne. että tuohon vastusarvoon ei oikein voi tukea.. mutta käsittääkseni 12v puola kestää varmaan jännitettä sen 16 V ylikin hyvinkin, mutta arvelen että 6V puola ei kestä . Wanhat 6v puolat antoi kipunaa jo n. 3..3.5 V jännitteellä mutta 12 V taisi vaatia sen lähemmäs 5--6 V, eli jos olisi tavan puolia ja kokeilisi kumpi latautuu pienemmällä jännitteellä ja antaa kipunan, niin voisi päätellä että kumpi on "käämitykseltään" pienemmälle jännitteelle...aika arpomista, mutta tuossa ei savu nouse..
metsuri Torkkelista
700
700
Viestit: 736
Liittynyt: 23.01.2013 23:34

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja metsuri Torkkelista »

MATTI kirjoitti:Terve
Mielenkiintoinen propleema..ennen aikaan kun puolat oli vaan tavan puolia niin niiden vastuksista pystyi jotain arpoa, mutta nykyisin on niin monen tehoisia kärjille, kärjettömille, tehopuolia jne. että tuohon vastusarvoon ei oikein voi tukea.. mutta käsittääkseni 12v puola kestää varmaan jännitettä sen 16 V ylikin hyvinkin, mutta arvelen että 6V puola ei kestä . Wanhat 6v puolat antoi kipunaa jo n. 3..3.5 V jännitteellä mutta 12 V taisi vaatia sen lähemmäs 5--6 V, eli jos olisi tavan puolia ja kokeilisi kumpi latautuu pienemmällä jännitteellä ja antaa kipunan, niin voisi päätellä että kumpi on "käämitykseltään" pienemmälle jännitteelle...aika arpomista, mutta tuossa ei savu nouse..

Niipä nii, aiheesta sais varmaan savua aika paljon. Niiku totesit ni ne vastuarvot muuttuu kärjetön/kärjellinen ja sitte tietysti jännitteen mukaan... eli sopivasti väärin yhdistelemällä vois hyvällä tuurilla saada jotain toimivaakin vahingossa????

Ite ku en asiasta kuiteskaa kauheesti ymmärrä, ni aina ku oon joutunu näitten kanssa tekemisiin, ni oon koittanu jotain dokumenttia saada kouraan, helpottanu iha pirusti.
Avatar
kelju m63
2000
2000
Viestit: 2326
Liittynyt: 04.05.2007 21:10
Paikkakunta: Stormi

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja kelju m63 »

:mrgreen: Moro .
en mää noista virroista mitään tiä . :think:
Mutta tossa yks kesä ajelin 12 V vehkeellä ja olin vahingossa laittanu 6 V puolan ja hyvin pelitti.
Kyseessä Ural 12 V ja kärjetön ajelin muutaman kuukauden ja rupesin tallissa katteleen
pöydälle jäänyttä 12 V puolaa , no vaihdoin sitten oikeen puolan .
Totesin vaan että kaikki käy ainakin jonkin aikaa , tiä kävikö säkä että pelitti sama puola
varalla nytkin sivarissa . :lol:
Ootteko purkanu tollasta puolaa , aika vinkee ei kovin kosonen rakenne ,
varmaan sen takia pelaa voltilla ku voltilla .
Ural M-61 , Ural M-63
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Jos oikein muistelen on sellaisiakin virityksiä ollut että käynnistys vaiheessa ,kun käynnistinmoottori vie virtaa, niin siinä vaiheessa toimii 1 kpl 6V puolaa ja kun kone herää kytkeytyy toinen puola (6V) jolloin saadaan 12V puola joka sitten kestää kierroksia ja latausta 12V järjestelmässä.
Avatar
karppi
1750
1750
Viestit: 1855
Liittynyt: 11.10.2007 16:56

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja karppi »

Jos miekii jotain....
Tää kärjetön on miun kokemuksien perusteella aika kestävää laatua...on siis se venäläisvalmisteinen...tuntuu vaan nykyään olevan vaikeasti saavutettavissa..on annettu ymmärtää,että valmistus on lopetettu.

Kuva

Näiden mainetta on syönyt kiinalaisversio,joka on visuaalisesti tarkasteltuna aivan samanlainen.(pakkaus on kyllä erilainen)...Puola näissä molemmissa on semmone musta valumötikkä,mutta se kiinalainen on paljon kevyempi ja eikä kestä pitkään...myös se ite kärjetön on kiinalaisena aivan luokaton...
Tämän kuvan paketin puola on miulla ollut aina käytössä,eikä ole koskaan pettänyt...yksi kärjetön on hajonnut(pyhäjoen roikkarallissa).

Ai mistä tiedän,että kiinalaiset on samannäkösiä ja luokattomia....noku noku mie oon niitä joskus ostanu pietarista/viipurista tietämättä että ovat kiinalaisia...ja oon sit vielä toimittanut niitä eteenpäin pitäen niitä venäläisinä. :angry-banghead: ..palautetta on sitten tullut...oisko täs nyt anteeksipyynnön paikka...mut se murrosvaihe oli tosi hankala,ku ei tienny/ymmärtäny että paratiisiimme on luikerrellut käärme,kiinalainen varaosa... :-P
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Joskus ennen oli 9v puolia joihin kytkettiin startatessa 12v ja käydessä virrat meni vastuksen kautta. Normaalitapauksessa 6v puola kärhtää jos siihen kytkee 12v virtaa. Mistäkö tiedän? Siitä kun kokeilin Jeepin puolaa mikä antaa 45000v kipunaa. Jeepissä on vastuksellinen virtajohto eikä löytynyt tietoa kuinka monta volttinen puola siinä on. Toimi vähän aikaa hyvin kunnes kuumeni ja meni mykäksi. Bilteman suurtehopuola toimi 5min jonka jälkeen konehuoneessa oli palanut kokkare. Enkä huolinut takuuseen tarjottua uutta samanlaista tilalle.
Makke78
300
300
Viestit: 331
Liittynyt: 14.12.2008 13:25
Paikkakunta: Suomen Kiikka

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Makke78 »

karppi kirjoitti: paratiisiimme on luikerrellut käärme,kiinalainen varaosa... :-P
Noita kiinalaisia osia on kahdenlaisia, käyttökelpoisia ja sitten ihan täyttä p...aa. Vielä löytyy vähenevässä määrin vanhaa kansanarmeijan varastoo, nää on ihan käyttökelposia. Sitten on tää täysin luokaton uustuotantopuoli, ongelmana on vaan että niitä ei taho erottaa toisistaan. Toi armeijanjäämistö sisältää vaan CJ:n alkuperäisosaa, eli kaikenmoiset kärjettömät, virikaasarit ja muut hipo-osat menee tähän kategoriaan uustuotanto ja samaten Euroopan markinoille tulevat tukkuerät. Tietenkin jos tykkää harrastaa matkahuolto Otavan isossa kaarihallissa, niin kannattaa panostaa näihin uuskiinalaisiin ja pitää toimivat alkuperäset vaunussa mukana. :mrgreen:
K-750M / Dnepr MT-10 / MT-10-36 / K-750/MT-11
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Ei vaikuta hyvältä kun kiinalaiset kaasarit myytiin aitoina venäläisinä ja kärjettömätkin taitaa olla kiinalaiset.
Avatar
rampe
500
500
Viestit: 546
Liittynyt: 07.01.2011 06:19
Paikkakunta: Kokemäki

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja rampe »

Terve!
Muistan kun pienenä poikana ajelin Moskvitshilla, niin siinä sellanen etuvastuksellinen puola. Mikäs sen tehtävä oli?
rampe - Raimo Rauvola
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Se oli Mosse jo edistyksellinen peli sitten..Volvoissa . volkkareissa , Saab .fiat jne..oli juuri tuollainen olisikos ollut 8..9 V puola johon Ripan muistelonkin mukaan ohjattiin starttimoottorin pyörityksen ajan "ylijännitettä" 12V jotta saatiin pelit tulille, ja sitten kun kone käy niin siirryttiin järjestelmään jossa jännite puolalle laskettiin esivastuksella siihen 8--9 V. Talvi autoilun esikuva! Mosse! Niin tässä oletin että tuo Mosse oli jo 12V sähköillä, mutta sama periaate kumminkin ..
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8045
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

Ripa kirjoitti:Ei vaikuta hyvältä kun kiinalaiset kaasarit myytiin aitoina venäläisinä ja kärjettömätkin taitaa olla kiinalaiset.

:mrgreen: Terve

Ei välttämättä kaikki ole ollut kinuski skeidaa vaan joukossa on ukrainanpekan laatua... >>>>> СовеК:

:snooty:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 923
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja TimoS »

Mä oon omassa käyttänut vaan tota kärjettömän vr-anturia, muut on koristeena.
Hyvin on pelannut omatekemä sytkän ohjausboxi.


Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8045
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Onhan sitten vielä tuo Ducatin versio mikä on edelleen tehtaan ensiasennussytkä IMZ-8.1037-30025-10

Kuva




Ps tuleehan sitten laitettua molempiin Uraleihin
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Nyt sain käyntiin kun laitoin tosipienen välyksen pyörijään. Vieläkään ei tule kipunaa kun hitaasti polkee käyntiin. Olisko toi ilmiö nyt lopun alkua?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Mielestäni on lopun alkua..näissä mun kärjettömissä ei nopeudella ole mitään merkitystä vaan nalli lähtee vaikka käsin komponentteja pyörittelee...
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Niin se minunkin mielestä aikasemmin toimi ettei vaikuttanut nopeus mitään kipinän syntyyn.
Avatar
TimoS
900
900
Viestit: 923
Liittynyt: 10.02.2009 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja TimoS »

Jospa ne tulpat vaan on niin nokiset, että johtaa sitä kautta maihin.
Vastaa Viestiin