Kärjetöntä pulinaa...

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2484
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja jopesa »

SUURKIITOS NOPEASTA VASTAUKSESTA alkoi jo pelottaa että pääseekö sitä tänään ollenkaan asennus hommiin:)
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Uskila kirjoitti:Kuva
Mitenkä tämän tyylisissä sytkissä yleensä hoidetaan ennakonsäätö?
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Osassa niistä on vaihtelevalla menestyksellä älyä sisällä...

Kuva

Ps kun tutkii tolla stopolla, niin huomaa jotain muutosta kierrosluvun suhteen

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
rampe
500
500
Viestit: 546
Liittynyt: 07.01.2011 06:19
Paikkakunta: Kokemäki

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja rampe »

Uskila kirjoitti::mrgreen: Terve

Osassa niistä on vaihtelevalla menestyksellä älyä sisällä...

Kuva

Ps kun tutkii tolla stopolla, niin huomaa jotain muutosta kierrosluvun suhteen

:think:
Terve!
Katselin sytytyksen ajoitusta myös tuollaisella lampulla. Minun pyörässäni lampun merkki oli hyvin rauhaton. Elektrooninen sytkä. Mitä mieltä Toverit on siitä, että kääntää sytytyksen korvakuulolta vain siihen missä käy tyhjäkäyntiä " iloisesti".
rampe - Raimo Rauvola
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

rampe kirjoitti:Minun pyörässäni lampun merkki oli hyvin rauhaton.
Rauhoittuuko jos nostaa moottorin kierroksia?
Jos tuolla on joku älli sisällä niin se saattaa pienillä nopeuksilla iteroida väärän rpm arvon ja sitä kautta säätää väärän ennakon.

Jos ennakon säätöön käyttäis alkuperäisen vaijerivivun tyylistä ratkaisuja, niin nuo nuo kärjet vois helposti korvata muutaman euron kalikoilla.
Laittakaa googleen hakua "transistor ignition" niin löytyy paljon infoa ja kytkentäkaavio esimerkkejä.
autimies

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja autimies »

Eiköhän se ole siinä kun toimii ja pärisee.....

siis korva kuulolta säädety jos vaikka kilpureita,ei kait näissä meidän vehkeissä tarvita storooboo.......

turhaa hifistelyä, joka tuskin tekee sen autuammaaksi... aja pyöräällä xx km ja tarkista tulpan väri... sitten miten se vastaa kaasuun jne.... ihan perus moottori tekniikkaa, ei sisäpiirin juttuja.!
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

nooh mites meikäläisen pitäis toi sytkäri kytkee, ku on vaa yks punane johto? tässä oli jo tullessaan toi musta edestä katottuna oikealla ja punane vasemmalla, ja sillo ainaki pyörä toimi. onkos sen väliä kummin päin puola tulee? siinä kun ei lue +/- :doh:
Liitteet
28092013308.jpg
28092013308.jpg (567.16 KiB) Katsottu 8308 kertaa
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Sen voi kytkeä vaikka noin...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

perketti mullahan on koko pötkö sit väärinpäin :roll:
kiitos kuvasta Uskila!
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

rampe kirjoitti:
Uskila kirjoitti::mrgreen: Terve

Osassa niistä on vaihtelevalla menestyksellä älyä sisällä...

Kuva

Ps kun tutkii tolla stopolla, niin huomaa jotain muutosta kierrosluvun suhteen

:think:
Terve!
Katselin sytytyksen ajoitusta myös tuollaisella lampulla. Minun pyörässäni lampun merkki oli hyvin rauhaton. Elektrooninen sytkä. Mitä mieltä Toverit on siitä, että kääntää sytytyksen korvakuulolta vain siihen missä käy tyhjäkäyntiä " iloisesti".
Rampe..ei korvakuulolla liikuta kun heikoilla jäillä, eikä kauan niilläkään...Tuo stropon epävarma välkkyminen on yleensä suoraan verrannollinen siihen rahasummaan minkä on ko. laitteeseen satsannut. Hyvälaatuinen stropo tunnistaa johdon läpi herkemmin sen koska nalli lähtee. Kierroksilla yksittäisen paukun poimiminen ei niin näy, mutta silloin näkee säätyykö ennakko kuinkakin nätisti. perusennakko paikoilleen oikeaan kohtaan ja jos mopo vetää hyvin niin keskitytään muihin juttuihin... joskun tunnistin johdon vaihtaminen toiseen tulpanjohtoon antaa parempaa välkkyä. Korvakuulolla sytkänsäätö on niin hienoa hommaa että minä en siihen pysty, vaikka kaasuttimen imuäänien kuuntelulla saan kaasarit synkkaan..karkeasti sanottuna mitä enempi perusennakkoa niin sitä voimakkaammin ja nopeammin kone käy, ja pienellä ennakolla rauhallisemmin ja vaikka ennakko olisi jo yli ykk:n kone puksuttaa, mutta palotapahtuma on jo auttamattomasti myöhässä ja osa palokaasuista tekee vaan lämpöä eikä työtä. liialla ennakolla saa tehokkaan koneen vetämään itsensä kappaleiksi, mutta onneksi näissä hiukka tehottomimmissa vehkeissä käy vaan niin että kone ei pääse edes vetoalueille kun kone alkaa jo hakata vastaan. Korvessa kun laitteet pettää ja pitäs pois päästä, niin silloin jos kiire on voi korvakuulolla ensiapuasäätöä antaa , mutta ei kai nykyaikana muuten ole tarvetta moiseen...
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Minkälaisia puolia porukat on yleisesti käyttänyt kärjettömissä 6V laitteissa?

Täällä Cedricfan kirjoitteli, että 6v puola kuluttaa 9w.
Minkälaisia on nuo vakioiden 6v puolien primi resistanssit?

Itse tuossa funtsinut puolaksi esim. Dynatekin DC2-1 tai VooDoo VOO-004 puolaa. Molemmissa arvoina 6V / 1,5 Ohm.
Jos latausjännite on esim 7V niin 7V/1,5Ohm antaa 4,66 A. Tuosta sitten 4,66A * 7V niin saatais 32W.
Vastaavilla kaavoilla laskien Cedricfanin 9w/7V => 1,285A ja 7V/1,285A= 5,44 Ohm.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Kootteri kirjoitti:Minkälaisia puolia porukat on yleisesti käyttänyt kärjettömissä 6V laitteissa?

Täällä Cedricfan kirjoitteli, että 6v puola kuluttaa 9w.
Minkälaisia on nuo vakioiden 6v puolien primi resistanssit?

Itse tuossa funtsinut puolaksi esim. Dynatekin DC2-1 tai VooDoo VOO-004 puolaa. Molemmissa arvoina 6V / 1,5 Ohm.
Jos latausjännite on esim 7V niin 7V/1,5Ohm antaa 4,66 A. Tuosta sitten 4,66A * 7V niin saatais 32W.
Vastaavilla kaavoilla laskien Cedricfanin 9w/7V => 1,285A ja 7V/1,285A= 5,44 Ohm.
Terve
En tiedä mitä tuo kärjettömän valmistaja on puolan vastukseksi ajatellut, mutta eräässä Boschin mallin kärjettömässä (käytetty Volvo Saab ,Fiat ainakin) oli kärjettömän pääteasteen transistorit herkästi käryävää jos puolan vastus oli suunnitellusta poikkeava..(en muista arvoja , mutta on ne jossain ylhäällä) kumminkin tuossa mallissa oli turvallisempaa käyttää kärjellisen puolaa..Saisikohan noista venäläisistä kärjettömistä jostain ihan oikeaa tietoa millaiset vastukset on suotavia.?
Avatar
Wecu
300
300
Viestit: 367
Liittynyt: 29.11.2007 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Wecu »

Netistä löytyi tällainen tieto. Sen paikkansapitävyydestä en tidä??



Ignition Coils for Contact (Breaker) Systems
Primary Winding Resistance of 5-Ohms


• Ignition Coils for Contact-Less (Electronic) Systems
• Most Electronic Ignition Coils Have 1 -to- 2-Ohms
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6

Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

MATTI kirjoitti: Terve
En tiedä mitä tuo kärjettömän valmistaja on puolan vastukseksi ajatellut, mutta eräässä Boschin mallin kärjettömässä (käytetty Volvo Saab ,Fiat ainakin) oli kärjettömän pääteasteen transistorit herkästi käryävää jos puolan vastus oli suunnitellusta poikkeava..(en muista arvoja , mutta on ne jossain ylhäällä) kumminkin tuossa mallissa oli turvallisempaa käyttää kärjellisen puolaa
Tuon rakenteilla olevan sytkän suunnittelijan suositus on 6v / 1,5 - 2 Ohm.
Kytkennässä käytetty kivi pitäis datalehtien mukaan kestää 20A.
Lähinnä tässä tuli mieleen, että jos sytkä nappaa kovin suuren osan virroista, niin muille leluille ei sitten jää juuri mitään.
Pitäisköhän siis etsiä 6v / 2 Ohm lähellä olevaa puolaa, jolloin syttyyn kulutetut tehot pysyis aavistuksen pienempinä (1,5=32,6W vs 2=24,5W).
Siksi vähän kyselinkin, että laskinko nyt ihan kuuseen, kun cedricfanin teholaskennat oli kovin eri luokkaa.

Kärjettömissä 6v vehkeissä tuo Wecu:n kertoma 1-2 Ohm taitaa tosiaan olla aika normi kokoluokka.
Avatar
kalkkuna
3000
3000
Viestit: 3655
Liittynyt: 09.03.2009 22:07
Paikkakunta: Noiruttu pohojammaa
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja kalkkuna »

Tässä Ukrainassa nykyään tehtävien 12V puolien tietoja. Eka tehtaan omalle kärjettömälle tehty ja toinen kärkien kanssa käytettävä.

The ignition coil 135.3705
Designed to operate in a contactless ignition system (BSZ) in the electrical system 2-cylinder gasoline engines of motorcycles such as "Ural" and "Dnepr" all modifications.

1. Supply voltage coil connection negative pole of DC current to the body of motorcycle:
- minimum - 8 V
- nominal - 12 V
- max - 16 V.
2. Secondary voltage at a current gap 4A, 3 Mohm resistance shunt, shunt capacitance 50 pF:
- at a temperature of 25 ° C, no less - 17kV;
- at 85 ° C, no less - 16KB;
3. The current gap - 4A.
4. The switching frequency of the primary current:
- minimum - 10 Hz
- nominal - 50 Hz.
5. Burden:
- capacity of 50 pF;
- the resistance of 1 mW;


The ignition coil 204.3705
Designed to work in the contact batereynoy ignition 2-cylinder gasoline engines of motorcycles such as "Ural" and "Dnepr" all modifications.

1. Supply voltage coil connection negative pole of DC current to the body of motorcycle:
- minimum - 8 V
- nominal - 12 V
- max - 16 V.
2. Secondary voltage at a current of 1.5 A gap, a shunt resistor 3 megohms, shunt capacitance 50 pF:
- at a temperature of 25 ° C, no less - 16KB;
- at 85 ° C, no less - 15kV;
3. The current gap - 1.2-1.5 A.
4. The switching frequency of the primary current:
- minimum - 10 Hz
- nominal - 50 Hz.
5. Burden:
- capacity of 50 pF;
- the resistance of 1 mW;
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3074
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Ja mun lukema oli jostain luntattu tyypillinen kulutuslukema ennemmin kuin just näihin laskettu arvo. Tarkoitus oli kuitenkin laskeskella sähkön riittävyyttä eikä sytkää.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Uskila kirjoitti::mrgreen: Terve

Sen voi kytkeä vaikka noin...

Kuva
Mikä vaivaa kun alumiinista keskiosaa pyörittää vapaana niin tulee kipinä. Kun vetää pultin kiinni ja potkii käyntiin niin muutaman kerran tulee kipinä ja senjälkeen kipinä tulee miten sattuu. Onko kyseessä laadunvaihtelu vai mikä?
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Onko minkämoinen rako lukijan ja roottorin välillä? (saisi olla aika pieni)

Niin ja minkälainen puola sulla on?

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Puola on kärjettömän puola. Se mikä tohon kuuluu. Rako oli 0,4mm, nyt on 0,2 ja vähän parani muttei tarpeeksi. Ajamalla tuli perille mutta käynnistys oli pikkusen hankalaa.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Mulla oli 0,05 mm sillee että ei ota kiinni...

Kuva

Kuva

Ps tolla suurteho puolalla oli kunnon kipinä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Mulla on ylemmän kuvan mukanen paketti. Nyt vaan seisonnan jälkeen kipinä hävis. Kaikki pitäis olla kunnossa. Puolalle tulee 12v ja puolan vastus on 1,4 ohmia niinkun pitää. Pitää vielä kokeilla isompaa välystä jos vaikka ihmeparantuminen tapahtuis. :mrgreen:
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Yhden kesän sillä ajelin ja ei siinä ollut mitään vikaa, nyt ollut varaosana mukana noilla reissuilla…
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Tuon mallin kärjetön on ainoa kärjetön mikä mulla on hajonnut kun mopo on ollut käyttämättä....liekö tussahtanut kun ensimmäistä kertaa laitoin sähköt päälle seisonnan jälkeen, mutta kipinä tuli vaan kun kytki virran päälle, mutta asentotunnistimesta ei saanut mitään kipinää tulemaan..eli virtakytkimestä sai kipinän, mutta oma ohjain ei pelannut, enkä saanut pelaamaankaan...
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Ripa kirjoitti:Puolalle tulee 12v ja puolan vastus on 1,4 ohmia niinkun pitää. :mrgreen:
En tunne tuota puolaa, mutta äkkiseltään 1.4ohm kuulostaa aika suurteho puolalta 12v vehkeisiin.
Meinaan vaan et onko ihan oikeasti vai oisko puola kuitenkin sökö. Noilla arvoilla kun kulkee melko paljon ämpäreitä.
Itse just metsästellyt 6v tehopuolaa ja niiden ohmit pyörii tuolla 0,7-1.5ohm. Näistäkin tuo 0,7ohm puola on vähän niin kuin täys kisapuola.
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Mulla on kaks uutta puolaa samoilla arvoilla. Rättisitikan kärjellisessä puolassa on 4,2 ohmia.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ihan tollasta empiiristä tutkimusta puolista…

Normi 12 V eristenauha malli Ural: Virta 2 A 5,4 Ω
Suurteho 12 V valettu muovi Ural: Virta 9 A 1,1 Ω
Ducati 12 V Ural: Virta 16 A 0,6 Ω

Kuva

Ps isompi kipuna enempi virtaa

;-)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Ripa
2000
2000
Viestit: 2100
Liittynyt: 31.08.2004 19:15
Paikkakunta: Helsinki, Kallio

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Ripa »

Mikä vikana noissa laskelmissa kun noiden arvojen mukaan jos on kärjetön ja laittaa valot päälle niin laturin tehot ei riitä ja purkaa akkua.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1267
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Siis eihän puolan läpi kokoaikaa mene tuo täysi virta ,ainoastaan sen latausajan kun kärjet on kiinni. Noin siis kärellisessä pelissä. Elektronisessa mallissa taasen ohjainlaite laskeskelee tarvittavaa latausaikaa ja niin sillä saadaan enempi tehoa kipunaan korkeemmillakin kierroksilla . Molemmissa tapauksissa kipuna purkautuu kun puolan läpi menevä virta katkaistaan.

t.hh
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Joo ei ole kokoajan max.virta päällä...

Kaikki valot päällä, niin noin 7,5 A ja kun sytkä pyörii, niin pompsahtaa 13,5 ampeeriin.

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Kootteri
500
500
Viestit: 564
Liittynyt: 15.04.2013 21:57

Re: Kärjetöntä pulinaa...

Viesti Kirjoittaja Kootteri »

Uskila kirjoitti::mrgreen: Terve
Joo ei ole kokoajan max.virta päällä...
Kaikki valot päällä, niin noin 7,5 A ja kun sytkä pyörii, niin pompsahtaa 13,5 ampeeriin.
Millä näistä edellämainituista puolista tämä 6A:n lisäys toteutui?
Vastaa Viestiin