EFI - m2boxer
EFI - m2boxer
https://m2boxer.by/en/
Ajattelin josko kokeilis miten Uralin 650 moottori toimii tämmösellä. Onko muita halukaita tilaukseen mukaan?
Nämä on siis tehty Valkovenäjällä. Juu, ei ole Kitai ei. Valavat läppärungot, koneistavat ja kalustavat Boschin osilla. Vaikuttas että kittiin saa lisähintaan BT modulin jolloin toimintaa voi seurata kännykältä.
Niillä on ale kamppis päällä. Tää vois olla semmone 950€ (sis rahdit, tullit ja alvit) kun paikoillaan pyörässä. Tilaan loppuviiksota yhden sarjan kokeille. Samaan rahtiin ehtii mukaan jos haluaa koitaa rokansyöntiä säkki päässä.
Voi tää olla hyvääki rokkaa - selviää kun koittaa
Ajattelin josko kokeilis miten Uralin 650 moottori toimii tämmösellä. Onko muita halukaita tilaukseen mukaan?
Nämä on siis tehty Valkovenäjällä. Juu, ei ole Kitai ei. Valavat läppärungot, koneistavat ja kalustavat Boschin osilla. Vaikuttas että kittiin saa lisähintaan BT modulin jolloin toimintaa voi seurata kännykältä.
Niillä on ale kamppis päällä. Tää vois olla semmone 950€ (sis rahdit, tullit ja alvit) kun paikoillaan pyörässä. Tilaan loppuviiksota yhden sarjan kokeille. Samaan rahtiin ehtii mukaan jos haluaa koitaa rokansyöntiä säkki päässä.
Voi tää olla hyvääki rokkaa - selviää kun koittaa
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
Kuten aina MP osien kanssa kiire saapuu takavasemmalta ja Viza vinkui pahaa aavistamatta. Nyt odotellaan milloin ihmekitti saapuu.
Normisti sarjassa on vain yksi lambda anturi, jolla ohjataan molempia läppärunkoja. Otin kahdella sensorilla niin tulee (ehkä) tarkempi toiminta. Bluukka leeko tuli myös mukaan.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
Näistä tää on tehty.
• Polttoainesuutin BOSCH 0280158017
• BOSCH kaasuläpän anturi 0280122001
• Polttoaineen paineensäädin (2,7 bar) BOSCH 0280160585
• Kapeakaistainen happianturi BOSCH 0258006537
• Hall-anturi VAZ 2108-09, Oka, Tavria liittimellä 473.407529.002
• Tyhjäkäynnin säädin VAZ 21214.2123 (21203-1148300)
• Polttoainesuodatin ST 342
• Sähköinen bensiinipumppu EFP10004O7 (GAZ 31105)
• Imuilman lämpötila-anturi FAE 33175
• Pikalukitusliitin 1118-1164410 - Suora
• Nopeasti irrotettava liitos 1118-1164410-10 - L-muotoinen
• Moottorin lämpötila-anturi (NTC MF58 5k 3950)
• Polttoainesuutin BOSCH 0280158017
• BOSCH kaasuläpän anturi 0280122001
• Polttoaineen paineensäädin (2,7 bar) BOSCH 0280160585
• Kapeakaistainen happianturi BOSCH 0258006537
• Hall-anturi VAZ 2108-09, Oka, Tavria liittimellä 473.407529.002
• Tyhjäkäynnin säädin VAZ 21214.2123 (21203-1148300)
• Polttoainesuodatin ST 342
• Sähköinen bensiinipumppu EFP10004O7 (GAZ 31105)
• Imuilman lämpötila-anturi FAE 33175
• Pikalukitusliitin 1118-1164410 - Suora
• Nopeasti irrotettava liitos 1118-1164410-10 - L-muotoinen
• Moottorin lämpötila-anturi (NTC MF58 5k 3950)
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
Bosch, VAZ ja GAZ paikalla. EI Kiinalaisia. Poksi on tdn megaruutan joku versio. Kyllä tää selviää.
Puusta jos ite sorvaa voi saada halvemmalla
Puusta jos ite sorvaa voi saada halvemmalla
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
750cc uuden ajan IMZ moottori (Keihin aika)
750cc Elektrojet EFI -> m2boxer EFI muutossarja
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
Mielenkiintoinen projekti, laita raporttia tulemaan.
-eeko
-eeko
Re: EFI - m2boxer
Paineensäädin ja letkujen liitännät, sekä paluulinja, on saatu yhteen nippuun.
Tää istuu suoraan tankkiin samoille kierteille ku normi pensahana.
Tää istuu suoraan tankkiin samoille kierteille ku normi pensahana.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
Mielenkiintoista modernisointia.Tuleeko paketissa mukana tai onko tiedossa softaohjelma jolla ecua pääsee tutkimaan ja säätämään? Vai miten toi säädetään itse?
Re: EFI - m2boxer
https://www.tunerstudio.com/ <- Tällä softalla näyttävät näppäilevän m2boxer videoissa.
Lite versio on ilmainen ja sillä saa tehtyä perusjutut. Tdn kaikki mitä tämmösessä 2 sylinterisessä hitaasti kiertävässä tarviikin. Polttoainekartta on jo valmiina ECUssa ja ovat sitä hioneet muutamia vuosia kohdalleen. Tarve on kai lähinnä säätää sytkän ennakkoa. Selviää aikanaan.
Alla olevasta linkistä näkyy erot Lite vs maksulliset versiot.
http://www.tunerstudio.com/index.php/tu ... ure-matrix
Lite versio on ilmainen ja sillä saa tehtyä perusjutut. Tdn kaikki mitä tämmösessä 2 sylinterisessä hitaasti kiertävässä tarviikin. Polttoainekartta on jo valmiina ECUssa ja ovat sitä hioneet muutamia vuosia kohdalleen. Tarve on kai lähinnä säätää sytkän ennakkoa. Selviää aikanaan.
Alla olevasta linkistä näkyy erot Lite vs maksulliset versiot.
http://www.tunerstudio.com/index.php/tu ... ure-matrix
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
Jos haluaa Android kännykällä säätää asetuksia, niin siihen löytyy MSdroid sovelluskaupasta.
K-750M:n -68 Onnellinen omistaja vuodesta 2009
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Kuvia moottorin remontista
Rungon kunnostus
Vaihdelaatikon kasaus (pakillinen)
EFI K-pyörään
Re: EFI - m2boxer
Kuvassa kone käy tyhjää 819rmp, kaasuläpät on kiinni, tyhjäkäynnin askelmoottorit asennossa 27 (ECU ohjaa tyhjäkäyntipiiriä ja toimien samalla ryyppynä), 58C lämpöä kansissa imusarjan kohdalla, sytytysennakko vain 1,8 astetta kun ei oo kiekkoja, Fuel Load 36 on tossa kaiketi apaut tyhjäkäyntiä merenpinnan tasolla arvossa ja seossuhde on 12 kohdalla kun mosa louskuttaa hissuksiin tyhjää. Kaikki pelaa hyvin, Lost Sync 0 arvo.
Ruutta on ihan järkeenkäypä laite. Mikäli joku on pielessä, asiat saadaan esille helposti.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
Saavutettaanko ruutalla minkämoinen teholissäys, ynnä ilimeisesti vaikutusta on myös kulutukseen ?
Itärauta, tuo liikuttava kulukuväline.
Re: EFI - m2boxer
Ruutan kanssa moottori saadaan toimimaan optimaalisesti. Säätöä voidaan tehdä oikean (realiaikaisen tai nauhoitetun) tiedon perusteella. Luulot jää vähemmälle.
Kone käy tasaisesti heti kylmäkäynnistyksestä alkaen. Tyhjäkäyntiä ohjataan erillisellä askelmoottorilla automaattisesti. Sytkä ja seos on synkassa kun sama ECU ohjaa molempia. Tässä on siis kärjetön sytkä samalla kertaa. Tehoa ei ole enempää (no ehkä aavistus) mutta pääpointtina hevoset ja vääntö paikalle läpi kierrosalueen. Näin ajo alkaa ns sujua.
Seossuhde 1:14,7 on optimi, mutta moottori tarvitsee erillaista seosta tilanteesta riippuen. Kaasari tekee tätä luonnostaan (mikä onkin mystinen juttu), mutta ruutta on kuitenki tässä työssä tehokkaampi.
Tässä joitain esimerkkejä...
Kylmäkäynnistys 1:2-3
Joutokäynti 1:10-12
Ajo kevyellä kaasulla 1:14-16
Täyskaasuajo 1:10-14
EFI liukuu automaattisesti tilasta toiseen polttoainekartan perusteella. Koskapa tässä ei haeta päästörajoja, voidaan ruutta säätää ripeäksi kiihdytyksessä ("kiihdytyspumppu" on aina valppaana vaanimassa) ja silti matka-ajoon taloudelliseksi. Kakkua annetaan tarvittava määrä, eikä mitä suu luulee vetävänsä. Näin pensaa ei päädy tärviöön niinku kaasarien kanssa tuppaa käymään väkisten. Uskoisin että janoiseksi säädettyihin K68 kaasareihin verrattuna kulutus tippuu 1-2 litraa alaspäin.
EFIssä on siis monta pientä ponusta. Sopii sille joka tämmösen haluaa.
Kone käy tasaisesti heti kylmäkäynnistyksestä alkaen. Tyhjäkäyntiä ohjataan erillisellä askelmoottorilla automaattisesti. Sytkä ja seos on synkassa kun sama ECU ohjaa molempia. Tässä on siis kärjetön sytkä samalla kertaa. Tehoa ei ole enempää (no ehkä aavistus) mutta pääpointtina hevoset ja vääntö paikalle läpi kierrosalueen. Näin ajo alkaa ns sujua.
Seossuhde 1:14,7 on optimi, mutta moottori tarvitsee erillaista seosta tilanteesta riippuen. Kaasari tekee tätä luonnostaan (mikä onkin mystinen juttu), mutta ruutta on kuitenki tässä työssä tehokkaampi.
Tässä joitain esimerkkejä...
Kylmäkäynnistys 1:2-3
Joutokäynti 1:10-12
Ajo kevyellä kaasulla 1:14-16
Täyskaasuajo 1:10-14
EFI liukuu automaattisesti tilasta toiseen polttoainekartan perusteella. Koskapa tässä ei haeta päästörajoja, voidaan ruutta säätää ripeäksi kiihdytyksessä ("kiihdytyspumppu" on aina valppaana vaanimassa) ja silti matka-ajoon taloudelliseksi. Kakkua annetaan tarvittava määrä, eikä mitä suu luulee vetävänsä. Näin pensaa ei päädy tärviöön niinku kaasarien kanssa tuppaa käymään väkisten. Uskoisin että janoiseksi säädettyihin K68 kaasareihin verrattuna kulutus tippuu 1-2 litraa alaspäin.
EFIssä on siis monta pientä ponusta. Sopii sille joka tämmösen haluaa.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
Herra Artsemi (mr m2boxer) tuumas että Suomeen on tilattu nyt toinenkin EFI sarja. Kuka tunnustaa
Olen kääntänyt asennusmanuaalin Suomeksi tässä odotellessa. Pari pikku kohtaa pitää tarkistaa asennuksen yhteydessä enneku uskaltaa laittaa julkisesti jakoon. Voisin kuitenki laittaa sen tälle toiselle tilaajalle jo esikatseluun.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
Oisko Ottomatti tilannut
Re: EFI - m2boxer
Näillä on muuten ylivoimaisen hyvin mietitty Weppihässäkkä. Kaikki tilauskohtainen viestittely päätyy talteen databaseen ja löytyy vuosienki päästä helposti. Näin tapauskohtaiset säätö & asennusjutut valmistajan ja asiakaan välillä säilyy.
Ovat siis miettineet miten asiakastuki turvataan tulevaisuudessa. Tämmöne etukäteen ajattelu on harvinaista PRO tason karkkia.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
Ei ruiskulla tehot lisäänny, ellei kaasarit ole aivan mettään säädetty. Se mitä saadaan helposti, on taloudellisuus eli pienempi kulutus, helppo käyntiinlähtö ja uskomattoman paljon parempi käytös. Alakierrosten vääntöäkin tuntuu tulleen sen verran että välityksiä on voinut pidentää ihan huolella. Jouheva käytös läpi kierros/kaasun alueen, looginen toiminta, kaasari kun on aina kompromissi jonka saa säädettyä hyväksi kovin pienelle toiminta-alueelle (joo, on kaasareissakin eroa, tupla-Weberit on ihan joitain muuta kuin itäiset mehumaijat)...
No, kokemusta ei ole itäisten laitteiden ruiskuttamisesta, mutta bokseri-twiniä ilmajäähyllä on tullut ruiskutettua jo vuodesta 2007. Kesät-talvet ajeltu, paljon vähemmillä ongelmilla mitä kaasarin kanssa, enkä vaihtaisi ihan helpolla takaisin. Turboa ja remmiahdintakin on kokeiltu, ne antaa kivan lisän, mutta nyt taas vaparilla mennään...
Yritin noiden sivuilta löytää, mihin tämänä äly perustuu, eli onko aivan alusta lähtien kehitetty vai rakennettu esim Microsquirtin kortille? Tunerstudio taas tuntuu toimivan vaikka minkä prossun ympärillä, aika monikäyttöinen ohjelma. Kauaksi on tultu siitä kun piti koodiakin osata tulkita/muokata MS1 -ajoista Megatunella. Eikä mistään autotune -säätöavusta voinut kuin haaveilla, nykyään sekin toimii siten että jos vaan saa projektin pörisemään, niin automaattisäädöllä kartat saa yllättävänkin hyviksi...kalkkuna kirjoitti: ↑31.08.2020 15:47 https://m2boxer.by/en/
Ajattelin josko kokeilis miten Uralin 650 moottori toimii tämmösellä. Onko muita halukaita tilaukseen mukaan?
IC on itäpyöristä paras...
Re: EFI - m2boxer
Microsquirt tässä on (pelkkä poksi näyttää maksavan 339€ Suomessa joten on edukas tän sarjan mukana). Tekevät kotelon ite. Kotelossa on ilmanpaine anturi samassa (letkulla suojattu ettei vesi mee sisään). Autotune rakentaa kartan kohdalleen pyörän pakoputkien ja ilmansuodattimen mukaan. Softaan tosin jotuu muutaman euron investoida, mutta sama mitä muuttelet jälkeenpäin niin aina saat timmiin säätöön.
https://vk.com/video-161289884_456239034 - tossa luotetaan että vääntö ja varmuus on kohdallaan. M2Boxer kitti crossissa käytössä.
Ja
https://vk.com/video-161289884_456239034 - tossa luotetaan että vääntö ja varmuus on kohdallaan. M2Boxer kitti crossissa käytössä.
Ja
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
Todennäköisesti ei ole Microsquirt -boksi, vaan Microsquirt moduli jonka hinta kotomaassa 280€ ja DIY-Autotunella 284$ (johon tullit ja alvit jne päälle). tuo Microsquirt-moduli on tarkoitettu juurikin tällaisiin sovelluksiin, ja on hyvä lähtökohta moisiin...
Tunerstudion lisenssi ei kamalasti maksanut, ja haukkuu kyllä hintansa äkkiä. Säästää hermoja ja aikaa runsaasti...
Mielenkiinnolla jään seuraamaan miten näiden kanssa asiat etenee. On hieman erilaista kuin neulojen nosto ja suuttimien vaihto säätämisessä, ja voi vaikka ajon aikanakin säätää (siis apukuski, eihän kukaan nyt myönnä läppäriä/tablettia näpelöivänsä ajaessa). Nimim. "turbo-Rättäri säädettynä sujuvasti ajettavaksi noin sadan kilometrin matkalla"
Tunerstudion lisenssi ei kamalasti maksanut, ja haukkuu kyllä hintansa äkkiä. Säästää hermoja ja aikaa runsaasti...
Mielenkiinnolla jään seuraamaan miten näiden kanssa asiat etenee. On hieman erilaista kuin neulojen nosto ja suuttimien vaihto säätämisessä, ja voi vaikka ajon aikanakin säätää (siis apukuski, eihän kukaan nyt myönnä läppäriä/tablettia näpelöivänsä ajaessa). Nimim. "turbo-Rättäri säädettynä sujuvasti ajettavaksi noin sadan kilometrin matkalla"
IC on itäpyöristä paras...
Re: EFI - m2boxer
Tässä on samassa kotelossa MAP sensori laitettuna. Painetta haistelllaan ton messinkinysän kautta (johon tulee letkunpätkä suojaksi).
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
Talvistartti pakkasella. Läppärungot kääntölaipoilla paikoillaan. EFI antaa ruokaa kun on tarve ja tyhjäkäyntipiiri säätää.
Näkyy olevan kranumallin laturi. Tää ei ihan tawan 12V/150W kanssa jaksa toimia.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
Re: EFI - m2boxer
https://vk.com/m2boxer_efi?z=video-1612 ... -161289884 - m2boxer mekaanisesti ahdettu Bonneville kilpuri.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.
EFI - m2boxer - PLUG-AND-PLAY ECU URAL 2019+
Suora plug and play -vaihto alkuperäiselle ECUlle. Käyttää tehdasantureita ja johtoja.
Kalibroitu Dynossa tavalliseen 750cc (45hp 2019+) moottoriin
Reaaliaikainen ohjelmointi ja käyttäjän täysin määriteltävä (sytytys, polttoaine ...)
Viritys tilavuustehokkuuden (VE) tai ruiskutusajan avulla
Bluetooth ohjaus. XP, Win7, Win10 tai Android softa
Tällä saadaan Keihin ECU 2019 (ja uudemmat) vapaan virityksen piiriin. Keihin ECU on lukittu, eikä niihin ole firmis työkaluja kuolevaisilla. Se että kannattaako +20.000€ kampetta alkaa rääkkäämään (hylätä takuu ja rikkoa EURO tyypitysnormit) on makuasia. Vapaus ja vastuu kulkee tässäkin rinnakkain.
Menipähän tuo viimeksi vaan nyt ei millään.