Tunnistustehtävä

Vastaa Viestiin
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

No tämä on varmaan helppo nakki asiasta tietäville. Mutta, sain vinkin tässä melkein naapurissa olevasta latolöydöstä. Tällä hetkellä ei ole vielä enempää tietoa vaan nämä hämyiset kuvat ja traficomin seloste, että Ural vm. 1967, museokilvissä.

Niin mikähän malli lie? M-63 taitaa olla halkiotankilla, joten olisiko tämä vielä M-62?

Kovasti houkuttelee... jos vaikka raivaisi vähän tilaa tallin puolelle.
Ural4.jpeg
Ural4.jpeg (141.42 KiB) Katsottu 2569 kertaa
Ural3.jpeg
Ural3.jpeg (176.16 KiB) Katsottu 2569 kertaa
Ural2.jpeg
Ural2.jpeg (183.45 KiB) Katsottu 2569 kertaa
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Saattaa olla Ural 2 M-63...

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1266
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Stereoperä..ei ainakaa m62 ,se kun on plungeri.
Tuo putsattuna näyttäiskin museopyörältä , eikä uudelleen maalatulta ja lakatulta ylisöpöltä.
T.hh
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Nuo renkaat näyttää vähän omituisilta. Saattaisi olla millisiä?
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Kuvista on vaikea päätellä onko tehtaan jäljiltä vai onko entisöity...

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Näin on. Sitä aina toivoisi, että tulisi vastaan tehtaan ulkoasussa oleva yksilö. Tankin raita näyttää kyllä vähän siltä kuin olisi vodkan kohmelossa tutisevalla kädellä vedetty.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Tankin poskikummit taittaa olla KMZ...

:think:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Justeeri kirjoitti: 09.12.2020 18:22 Nuo renkaat näyttää vähän omituisilta. Saattaisi olla millisiä?
Joku millinen rengas ja näyttäis että edessä olis joku kromivanne laitettu...
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Näyttäisi olevan kuitenkin piparinapa, kun oikein tarkasti katsoo.
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 126
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja pru426 »

Jos se tyyppikilpi ja siinä tai sen alla oleva maali kertoisi jotain
eli voisiko se olla ko. pyörään kuuluva kuitenkin ...tai onko se irrotettu esim. rungon uudelleenmaalauksen ajaksi.
..tai sitten kilpi on kokonaan toisesta pyörästä.

Liekö Venäjällä alkuperäisessä, nykäsemättömässä kunnossa olevia juuri lainkaan, kun ne autot ja pyörät ovat menneet käyttöön eikä "hautomoihin".
Varmaan Suomessa on parhaat mahdollisuudet alkuperäiskuntoiseen "latolöytöön"
eli aikoinaan virallisen maahantuojan tuomaan pyörään.

Sotapyörän runkoja mitä minä olen nähnyt, niin MW750 /650 sotapyörissä puuttuu rungon numero rungosta vas. takaiskarin luota.
Jos on siellä, se on stanssattu todennäköisesti Suomessa rekisteröinnin yhteydessä
..näistä siviilirungoista en tiedä onko tehtaalla lyöty runkonumeroa esim vientipyöriin
Moottorin numero näyttää olleen se tärkein juttu neukkulassa.

pekka
Avatar
cedricfan
3000
3000
Viestit: 3072
Liittynyt: 16.05.2006 14:01
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja cedricfan »

Neuvostoliitossa moottoripyörän identiteetti oli moottorin numero, runkonumerolla ei ollut mitään merkitystä, sitä ei siis tarvittu.
Suzukit GR650 ICeen vaunulla & VX800 EMLn vaunulla
http://sivut.ws/cedricfan/website/
Moderaattori, ei hallituksen jäsen
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Tuli käytyä itsekin katsomassa kulkinetta. Kuulemma seisonut koskemattomana kolme vuotta ja kunnossa olevana ajot lopetettu.

- Ohajaustanko ja lampun kehyksen kromit ruostuneet piloille.
- Rungossa ei hirveästi ruostetta ja vaunu ehjä.
- Kone pyörii herkästi.. ehkä liiankin. Puristukset tuntui hieman vaisuhkolta jopa minun lättäpäähän verrattuna, mitä ei yhdellä kädellä pyöritellä. Tätä pyöritteli helposti toisella kädellä. Sihahteli ja puhahteli vain.

Kaipa tästä projektin saisi.

Ural1.jpg
Ural1.jpg (274.79 KiB) Katsottu 2371 kertaa
Ural2.jpg
Ural2.jpg (203.55 KiB) Katsottu 2371 kertaa
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 126
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja pru426 »

Ihan hieno kapistus tulloo, kannattaa taltioida, jos hinta on miellyttävä!

Sehän se näissä on parasta, että kaikkia osia löytyy,.... ainakin ajan kanssa .
Eivätkä ole hinnan kiroissa, kuten vanhojen sakupyörien osat.
Ja tältäkin kanavalta löytyy asiohin rankasti paneutuneita seppiä melko monta.
Joten ei tartte välttämättä tehdä sutta ja sekundaa ensin ja sitten kysyä viisaammilta.


.....yks juttu.....
Tuossa kilpikuvassa näkyy ruostunut neukkupultin kanta!
eli
Musta tuntuu, että hankalimmin löytyvät priima-/hyväkuntoiset alkuperäisosat ovat ehkä pultit ja mutterit (12 ja 14 millin kiintoavaimelle).
Vaikka niitä äkkisiltään luulisi olevan joka paikka täynnä, miltei riesaksi asti
Moni vaan tahtoo heittää vanhat orkkikset roskiin ja laittaa 13 mm kiintoavaimille käyvät kiinalaiset halppispultit ja mutterit tilalle.
Kannattaa kuitenkin pistää ne alkuperäiset talteen, vaikka se purkuhetkellä tuntuu jonniinjoutavalta höpötykseltä.
....joku viimesen päälle entisöivä saattaa tarvita niitä uudelleensinkitys -projektissa jonain päivänä.

pekka
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Tämmöinen melko triviaali juttu, mutta... Konelan suomenkielisessä ja eräässä englanninkielisessä Ural M63 manuaalissa lukee, että teho on 30hv. Venäjänkielinen manuaali taas sanoo 28hv. Tietääkö kukaan, että kumpaa on uskominen? Vai onko tästä mallista montaa versiota?

jural.jpg
jural.jpg (108.06 KiB) Katsottu 2170 kertaa
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ehdottaisin...

Maksimiteho - 28 hv / 20,6 kW 4800-5200 kierrosta/min
Yksikköteho - 0,04 kW/kg
Suurin vääntömomentti - 4,5 kGm 3000-3500 rpm


Ps mutta kysymys miten toi vaunun jousitus? (vääntötanko ja iskunvaimennin)
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7044
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Sitä on jo kaupat taputeltu? hieno mopo se on, ja ollut soolokäytössäkin kun on oikein sivujalkakin..liekö sen takia paremmat vannekehät ja ehkä nopiampi välityskin?
Avatar
Justeeri
600
600
Viestit: 652
Liittynyt: 10.08.2018 17:27
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Justeeri »

Joo, uusi perheenjäsen saapui taloon.

Nyt kun vehkeen on saanut putsattua paksusta likakerroksesta, niin pystyy tarkemmin havannoimaan rakenteiden kuntoa. Kaikki kromiosat ovat menneet peruuttamattomasti piloille. Myös vanteiden kromit ovat sellainen pullisteleva kalvo siinä pinnalla. Harmi homma, ainakin vanteiden osalta. Ne joutuu vaan vetämään mustaksi. Äänenvaimentimet myös ruosteessa. Taidan laittaa vaihtoon, kun sikari ei miellytä silmää muutenkaan.

Runko on säilynyt yllättävän hyvin. Ainoastaan pultin päät ovat ruosteessa. Peräkontista löytyi korjattava ruostevaurio, mutta ei onneksi puhki vielä.

Positiivinen yllätys että puristukset alkoivat jo palautua elvytysoperaation jälkeen (WD-40 + poljentaa). Lohkossa näytti lukevan 71. Ämmässä tuo lukema vastaa pyörän syntymävuotta, joten tästä voisi ehkä epäillä että ei ole alkuperäinen kone.

Sähköjen kunto tuntematon, pitäisi ostaa akku. Johdot näyttävät ruokottomilta, joten nekin menevät vaihtoon jossakin vaiheessa.

Näytti olevan vääntötanko vaunun jousituksena. Ohjekirja taas näyttää iskaria, joten vaunu saattaa olla jotain vanhempaa erää. Toisaalta onhan tuo tankkikin vielä vanhan mallinen.

Rekisteritietoihin on merkitty 30hv, mutta eipä kai tuolla ole merkitystä. Pyörä on museoitu jo 90 luvulla.

Niin, ja tuo kauhea millerengas edessä saa lähteä.
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8039
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Ural 2

Kuva


Ural 3

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Avatar
Raikku
800
800
Viestit: 837
Liittynyt: 20.10.2004 19:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tunnistustehtävä

Viesti Kirjoittaja Raikku »

Onkos tuo niitä Konelan maahantuomia pyöriä, kun näyttäisi nuo äänenvaimentajat kapeammalta, kuin myöhemmissä malleissa ja niistäkin osa oli
kaksi yhteen pakoputkilla varustettuna. En varmuudella uskalla sanoa olenko arvannut oikein tuon mallin, onhan tuo lamppukin, tai ainakin
kehys erilainen, kuin myöhemmissä Uraleissa. samoin kuin tankin ns."poskikumit" erilaiset kun esim m 72:ssa-
Hieno latolöytö kumminkin, pölyt pois pinnasta ja ajoon.
___________________________________________
URALISMI, kivaa sisäistä kutinaa, jota ei voi raapia.

Uralisti-Motoristi, Eläkeläis-wosikka
Vastaa Viestiin