Riittääkö pakkanen?
Riittääkö pakkanen?
Terve
Turenki cityssä nyt -25 ja riittää hyvin...
Turenki cityssä nyt -25 ja riittää hyvin...
Re: Riittääkö pakkanen?
Runkoputkiaihiot vettä täyteen ja pihalle, tunninpäästä pääsee taivuttamaan
Re: Riittääkö pakkanen?
Juuri näin!
Re: Riittääkö pakkanen?
Terve
Tätä ennen vanhaan kutsuttiin talveksi...
Tätä ennen vanhaan kutsuttiin talveksi...
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Riittääkö pakkanen?
-25 täällä persreijässä. Sikana olisi tehtävää, mutta ei pääse tekemään.
Re: Riittääkö pakkanen?
Turenkilainen tapa saada Tojo käyntiin
Re: Riittääkö pakkanen?
Kesää kohden..Turenki -16,laskee -17.5...-18.5 ...
Re: Riittääkö pakkanen?
Terve
Vannaksella -18...
Ps ei ollut sähköratasta latauksessa
Vannaksella -18...
Ps ei ollut sähköratasta latauksessa
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Riittääkö pakkanen?
Terve
Mutta läheltä liippaa, kun on autossa 10 vuotta vanha akku, niin ostanko suosiolla kunnon uuden akun vai kikkailen apukäynnistin / varavirtalähde sydeeemillä...
Ps onko kokemusta noista apukäynnistimistä
Mutta läheltä liippaa, kun on autossa 10 vuotta vanha akku, niin ostanko suosiolla kunnon uuden akun vai kikkailen apukäynnistin / varavirtalähde sydeeemillä...
Ps onko kokemusta noista apukäynnistimistä
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Riittääkö pakkanen?
On kokemuksia...ihme vehkeitä ovat. Kun traktori ei lähde pakkasella käyntiin kahdella 60 Ah akulla, niin poju tulee sellaisen parin tupakkiaskin kokoisella apustartterilla ja saamarin vallu pamahtaa käyntiin....itse ostin joskus muutama vuosi takaperin biltemasta sellaisen kolsomman (halvemman) apustartterin ja sillä olen saanut vallun talvella käyntiin ja silloin kun mulla oli vwk:ssa talvellakin se 11Ah akku, niin sillä startterilla sen sai sitten aina käyntiin. Eli hyviä vehkeitä ovat..melkein uskomattomia.
Re: Riittääkö pakkanen?
Ilmaston lämpenemisen seurauksena ilmeisesti ilima on nyt kylmentynyt.
Mielenkiintoista olisi ollut päästä testaamaan tätä
öljypohjan. sekä veden lämmitysjärjestelmää, neuvostovenäjäläistä "eberiä" Gaz 69 projektissa
Mutta tartteis vaan saada ensin ko. puhalluslampun tiivisteet kuntoon
.......ja hommata kunnon hiilarisammutin
Mielenkiintoista olisi ollut päästä testaamaan tätä
öljypohjan. sekä veden lämmitysjärjestelmää, neuvostovenäjäläistä "eberiä" Gaz 69 projektissa
Mutta tartteis vaan saada ensin ko. puhalluslampun tiivisteet kuntoon
.......ja hommata kunnon hiilarisammutin
- Liitteet
-
- Gaz 69 esilämmitys.jpg (207.92 KiB) Katsottu 3227 kertaa
Re: Riittääkö pakkanen?
Eilen aamulla täällä Kouvolan ja Luumäen rajaseudulla oli jo -29 mittarissa, päivä meni tupaa lämmitellessä. Tänään jo lähempänä -20 niin tarkeni käydä pilkillä
Re: Riittääkö pakkanen?
Aikanaan Santahaminan Autohallien ohjeessa oli että:: Kuorma-autoissa on Neuvostoliittolainen alkuperäinen bensiinillä toimiva moottorilämmitin...SITÄ EI SAA KÄYTTÄÄ...voi, voi mitä ennakkoluuloisuutta!
Re: Riittääkö pakkanen?
Olisikohan tämä kielto ollut varotoimi nimenomaan varusmiesten takia.
Varusmiehillähän metrinen ratakiskon pätkäkin on sellanen kappale joka voi särkyä.
Ja upseerivarmaa vekotinta ei ole kuulemma vielä keksitty.
t. nim. kymmensiä vuosia tornitouhua kokenut
KrAZ-155B:ssa on kunnon öljynpolttaja n. 37,2 kW tuottava PŽD-44MBU-lämmitin
eli kuulemma pitäisi koneen lähteä tulille -50°:sta muutamassa kymmenessä minuutissa
....poltin on tosin dieselöljyllä toimiva,
mutta antaa suuntaa myös bensalämmittimien tehosta
Siberia opettanut, ilmeisesti!
Nämä bensavehkeiden lämmitysoperaatiot lienevät kuitenkin melkoisia vahdittavia, etenkin katoksissa
Toinen ääripää on Gaz 67
Ko. maasturissa ei ollut minkäänlaista lämmitintä edes sisällä ja oviaukossakaan ei ollut ikkunoita
tai peitettä, ainostaan alaosassa rullattava pressu
..ja silti ne on vaan ajellu niillä aina 50-luvulle asti ennen Gaz 69:än käyttöönottoa.
Noh toisaalta.... onhan siellä näillä sivuvaunumotskareillakin ajettu päivittäisajoja ympäri vuoden
ps.
Ihan mielenkiinnosta!
Varmasti raskassarjalaisilla on motskarit ihan viimesen päälle kunnossa ja säädöissään
niin
Onko kukaan kokeillut miten lähtee käyntiin -30°:ssä ?
Varmaan nämä uudet EFI-vehkeet lähtee ainakii ilman lämmitystä
pekka
Varusmiehillähän metrinen ratakiskon pätkäkin on sellanen kappale joka voi särkyä.
Ja upseerivarmaa vekotinta ei ole kuulemma vielä keksitty.
t. nim. kymmensiä vuosia tornitouhua kokenut
KrAZ-155B:ssa on kunnon öljynpolttaja n. 37,2 kW tuottava PŽD-44MBU-lämmitin
eli kuulemma pitäisi koneen lähteä tulille -50°:sta muutamassa kymmenessä minuutissa
....poltin on tosin dieselöljyllä toimiva,
mutta antaa suuntaa myös bensalämmittimien tehosta
Siberia opettanut, ilmeisesti!
Nämä bensavehkeiden lämmitysoperaatiot lienevät kuitenkin melkoisia vahdittavia, etenkin katoksissa
Toinen ääripää on Gaz 67
Ko. maasturissa ei ollut minkäänlaista lämmitintä edes sisällä ja oviaukossakaan ei ollut ikkunoita
tai peitettä, ainostaan alaosassa rullattava pressu
..ja silti ne on vaan ajellu niillä aina 50-luvulle asti ennen Gaz 69:än käyttöönottoa.
Noh toisaalta.... onhan siellä näillä sivuvaunumotskareillakin ajettu päivittäisajoja ympäri vuoden
ps.
Ihan mielenkiinnosta!
Varmasti raskassarjalaisilla on motskarit ihan viimesen päälle kunnossa ja säädöissään
niin
Onko kukaan kokeillut miten lähtee käyntiin -30°:ssä ?
Varmaan nämä uudet EFI-vehkeet lähtee ainakii ilman lämmitystä
pekka
Re: Riittääkö pakkanen?
Tuossa kuvaelma Keski-Suomalaisesta tavasta... Rover-ystävien palstaa lukeneet yhdistänee tapahtuneen -62 Lantikan tarinaan...Jasu kirjoitti: ↑15.01.2021 16:51 Tuota pakkasta kun nyt oli jokunen päivä, ja menneenä yönä tarttui mittariin lukemat -28,1'C ja kun tuli "vapaaehtoinen pakko" hitusen verran siirtää, niin eipä tuota muutakaan voinut kuin pelonsekaisin tuntein laittaa pääkytkimestä sähköt päälle, ja ensin kokeilla jaksaako edes pyörittää. Yllätys oli, että pyöritti, vaisusti kyllä mutta ongelmitta silti. Akkukin hyljätty yksilö C-kasista, eli ei mikään uusin eikä paraskuntoinen enää se. Siispä ryyppyä reilusti, viitisen potkua kaasusta, ja uutta avaimenkäännöstä. Ja mikäs tuota olisi estänyt käynnistymästä...
Seuraava jännä olikin seurata öljynpainevalon vitsikästä vilahtelua, ja odotella suostuuko mittarinneula edes liikahtamaan. Vähän paksut öljyt koneessa, niin tovi kestää että sen "vaseliinin" saa öljykanavissa kulkemaan... Maltilla kierroksia turhia repimättä, ja paineitakin löytyi...
Kovin oli tahmea tuntuma vaihteensiirron vipusissakin, mutta kummasti nekin nöyrtyi kun kytki jakoaskin vapaalle ja pääaskista pykälän. Siinä lumia lapioidessa päältä, lämmitti vaihteistojakin jotta nöyrtyivät nekin hienosti...
IC on itäpyöristä paras...
Re: Riittääkö pakkanen?
En osaa laittaa videota tänne, joten täytynee kirjoittaa. Kokemukset loppuu -28°C. K-750 vaati 3+12 polkaisua. K-68, ei EFI. Ei ollut lämmitetty mistään kohdasta. Raskaaseen sarjaan kuulun lähinnä painoni puolesta.
takinkääntäjä
Re: Riittääkö pakkanen?
Turengissa - 18 ja riittää ihan hyvin....nyt vois vaikka kulkea omia polkujaan, on sen verran luntakin...
" Tietä käyden tien on vanki vapaa on vain umpihanki"
" Tietä käyden tien on vanki vapaa on vain umpihanki"
Re: Riittääkö pakkanen?
Terve
Korona aja sisään oli suljettu...
Ps pakasta vaan 12
Korona aja sisään oli suljettu...
Ps pakasta vaan 12
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video
Re: Riittääkö pakkanen?
Turengissa -12 ..paita pois,kesä tulee!
Re: Riittääkö pakkanen?
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Video