12V laturin hiilet

Kaikki sähköön liittyvä keskustelu.
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja Terope »

Hei konetta purkaessa unohtui ottaa kuvat laturin hiilistä ja nyt ei ole 100% varma että tuleeko hiileen kiinnitettävä johto maadotushiileen vai toiseen joka ei koske runkoon. Kuvia ei netistä löydy eikä youtuben videoillakaan näy miten liitäntä menee.

Olen nyt kokeillut niin että johto tulee "ei runkoon koskevaan" hiileen ja latausta ei tunnu tapahtuvan.

Maadotetun hiilen ruuvauskohdassa näkyy kyllä sopivan kokoinen hiertymä johdolle, mutta sitä johtoa ei tunnu saavan luontevasti paikoilleen.

Urali tullut omistettua noin vuosi ja kesällä tuli reippaasti päälle 3000km ajettua kunnes nokka-akselin hammaspyörästä irtosi hammas ja piti pikkasen purkaa:)

Jos jollakin olisi kuva laittaa omasta laturista hiilien puolelta ilman kantta niin voisi olla apua.
Liitteet
Tälläinen tilanne nyt...
Tälläinen tilanne nyt...
received_10156149984119523.jpeg (26.69 KiB) Katsottu 8031 kertaa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Tilanne hiilien ja hiilen johdotuksen osasta on nyt oikea...muusta johdotuksesta en tiedä...säädin ongelmat taitaa tuon perusvarman laturin suurimmat vian kohteet olla..
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja Terope »

Hei Matti ja kiitoksia vastauksesta. Onko se säädin tuossa yläosassa missä on kolme johtoa on kiinni vai sijaitseeko se tuolla ohjaustangon sähköjohtopesässä?
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Joo ei..tässä keskustelussa on kytkentäkaavio ja kuvat niistä lataus säädin tyypeistä mitä siellä voi olla.
viewtopic.php?f=47&t=10936&p=93470&hili ... %A4#p93470
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja Terope »

Nonni noita katseluoikeuksia ootellessa kaivelin infoa ja testerillä kokeilin johtoja. Läysin myös säätimen katteen alta:)

Virtalukon ollessa suljetussa tilassa mittasin akun pään johtoja ja sain voltteja nousemaan -20 - 20 asteikolta päälle 200 poljinta polkemalla.
Kun virta-avaimen asetti ajoasentoon niin voltit menivät nollalle(Akku on irti).
Laturi paikoillaan
Laturi paikoillaan

Laturi on näin kiinni ja ennen purkua otetuissa kuvissa näyttäisi olevan samalla lailla.

Seuraava kaavio löytyi myös webistä:
Webistä löytyny kaavio sähköille
Webistä löytyny kaavio sähköille
UralKaavio'.PNG (666.31 KiB) Katsottu 7923 kertaa
Hieman ihmetyttää tuo miinus-johdon seuranta akulta. Kaaviossa se menee eri navoille kuin mitä minulla on tällä hetkellä.
Sormen kohdan liittimestä piippasi miinus johto
Sormen kohdan liittimestä piippasi miinus johto
ja
Sormen kohdan liittimestä piippasi miinus johto
Sormen kohdan liittimestä piippasi miinus johto
Onko noilla säätimillä ollut tapana hajota? Miten tätä kannattaisi teidän mielestä lähtä selvittämään?
Avatar
jopesa
2000
2000
Viestit: 2498
Liittynyt: 13.09.2013 16:36
Paikkakunta: Ylivieska
Viesti:

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja jopesa »

Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Tässä kaavio tuohon elektroniseen säätimeen,,noita säätimiä välillä kimahtaa..ja jos sellainen epäilyttää niin sen voi avata helposti ja usein siellä on yksi liitosjohto tärissyt irti..sen voi juottaa kiinni , ja halpoja ovat hankkia esim. osatuonnilta.
elektroninen.JPG
elektroninen.JPG (32.57 KiB) Katsottu 7904 kertaa
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja Terope »

Hei kiitos vinkeistä. Entä mitä olette mieltä tuosta että minus-kaapelia seuratessa piippaa tuo laturin keskimmäinen liitin vaikka tässä kaaviossa plus on keskellä ja tuo W tai E sivulla? Voisko siinä olla vika?
Laturi.PNG
Laturi.PNG (220.1 KiB) Katsottu 7861 kertaa
Mulla on tuo laturin valo toiminut kesällä niin että palaa käynnistyksen jälkeen pitkään, mutta katosi sitten aina ajaessa.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Valitettavasti en ymmärrä mitä tarkoitat tuolla miinuskaapelilla ...maadotus hoituu runkojen kautta..laturinrunko..koneenrunko..moponrunko akun - napa. Siihen keskelle tulee vain akun ja säätimen + ja vaihe jää tuossa säätimessä vapaaksi. merkkivalo voi säätimen kunnosta riippuen palaa tyhjäkäynnillä..olla palamatta koskaan ..tai toimia niin että hehkuttelee tyhjäkäynnillä ja kaikkea siltä väliltä. Mittaamalla akun jä'nnitteen koneen eri kierroksilla näkee mitä se mopo lataa kuormalla ja ilman. Sen latausvalon saa kytkettyä toimimaan paremmin käyttäen vaihtorelettä ja laturin vaihe liitintä herätteenä...mutta se on sitten eri juttu...
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja Terope »

Selvä kiitoksia neuvoista. Pitänee kurkata säätimen sisään ja mahdollisesti vaihtaa tuoreempaan jos siitä olisi apua.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Joo..nyt kannattaa vaan ensin mitata lataako se laturi akkua ..eli jännitteen pitäisi nousta sinne 14..14.5V sekä valoilla että ilman kun kierrokset on päällä. Joskus säätimet antaa vain 13..14V ja joskus jopa 16V ja ylikin..eli valitettavasti uudetkin säätimet on yksilöitä ja siksi usein kannattaa ostaa pari tai kolmekin uutta ja sitä kallimpaa (n. 20 eur) mallii, niin niistä saattaa saada kaikki ok. tai yksi ok.... latauksen merkkivalo on näissä aina sellainen häilyvä ..eli se että se palaa matalalla tyhjäkäynnillä on ihan normaalia, ja joissain säätimissä ei latauksen merkkivaloa ole kytketty uutenakaan lainkaan! eli tervetuloa tähän "maailmaan" :lol:
Avatar
Terope
50
50
Viestit: 70
Liittynyt: 21.03.2017 09:58

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja Terope »

Noniin nyt kävi näitte sähköpuolen juttuihin paremmin perehtyny äijä kattomassa ja löyty ettei ollut yhtettä niissä rullissa mihin hiilet ottaa kiinni. Hän otti osan vielä tarkempaan syyniin. Vaikutti siltä että jomman kumman johdon pää olisi menettänyt liitännän rullaan.
Roottori.PNG
Roottori.PNG (445.19 KiB) Katsottu 7743 kertaa
Tuo keltasella korostettu kohta.

Näin äkkiseltään Osatuonnista ja viron easthighwayltä ei tota roottoria löydy. Tuleeko kellään mieleen mistähän saisi vaihto-osan? Toki koitetaan korjata eka ite:) Voiha tuo olla että menee kokonaan uuden laturin tilaamiseksi.
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja MATTI »

Terve
Joskus on roottorin käämi poikki tai sitten lanka irti liukurenkaasta...eli liukurenkaiden pitää olla kontaktissa toisiinsa tietyllä vastuksella...(en nyt heti sitä muista) ja kumpikaan ei saa olla yhteydessä roottorin runkoon. Joskus tosiaan voi lanka olla irti liukurenkaan juotoksesta ja silloin jos sitä epäilee niin neulalla eristeen läpi johtojen mittaus ennen liukurengasta ja jos on ok. , niin johto /rengas mitauksella kumpi on juotettava uudelleen,,,,jne. Varaosa pitäis löytyy täältä Matinkin tallista ..koko laturikin...tarvittaessa.
Jos tuota hyvää laturia ajattelee pitempään käyttöön ihan kunnon valoilla ,,niin se kannattaa tehdä paremmin tuuletetuksi..sellaisella muutostyöllä saadaa kestävä laturi pitkäksi aikaa...silloin tehdään kuoreen reijitys ja alkuperäiset heikot käämieristeet pinnoitetaan uudelleen nykyaikaisella suojalakalla...ohessa muutama ehkä selventävä kuva...
101-0107_IMG.JPG
101-0107_IMG.JPG (144.65 KiB) Katsottu 7736 kertaa
laturin reijitys.JPG
laturin reijitys.JPG (126.49 KiB) Katsottu 7736 kertaa
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja MATTI »

ainakin yksi ehjä roottori näyttäis olevan hyllyssä..ehjän roottorin liukurenkaiden välinen vastus on 7..10 ohmia.(näistä mulla olleista ehjistä mitattuna).
Avatar
Wecu
300
300
Viestit: 371
Liittynyt: 29.11.2007 20:09
Paikkakunta: Espoo

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja Wecu »

Ne langat on usein poikki siitä liukurenkaalta lähtevän sukan sisältä tai heti sen jälkeen ekalta käämikierrokselta. Huono alkperäislakkaus päästää ne liikkumaan mikä pitää korjata uudella lakkakerroksella.
Wecu
Ohessa linkkejä vanhoihin multimedioihin.
https://goo.gl/photos/2zAQHBAbQw7CCnvY6

Kuvia
https://goo.gl/photos/YJrHJLyw9EugbrYEA
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

MATTI kirjoitti:alkuperäiset heikot käämieristeet pinnoitetaan uudelleen nykyaikaisella suojalakalla
lainaan vähän käytettyy lankaa, eli wanhain aikain punasävyistä suojalakkaa, josta hieman näkis mihin sitä minkäkin verran on tullut suihkittua, ei tunnu löytyvän kiven saati kannon alta niin TÄMÄ ajanee saman asian
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja MATTI »

http://www.vekoy.com/advanced_search_re ... a&x=26&y=8
Tuo halvempikin kyllä toimii mutta parempi maksaa enempi...kun roottori ja kenttäkäämit on kunnolla rasvasta huuldeltu ja kuivat niin kannattaa tehdä vielä se tarkistus mittaus että ovat ehjät ja sitten suojataan roottorin akselit maalarinteipillä tms. ja uitetaan sitä lakkaa ihan kunnolla sinne käämiin ..ei tarvi nähdä että sitä on missäkin vaan kunnolla vaan uitetaan..laitan usein roottorin hiljaa pyörii sorviin ja suojapaperi alle ja ruiskin sitä lakkaa pyöriessa että varmaan on kystä kyllä... :lol:
Avatar
jonssoni
600
600
Viestit: 643
Liittynyt: 16.08.2012 21:59
Paikkakunta: tsadi

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja jonssoni »

kiitti vinkistä. miten oot saanut ton ylemässä kuvassa olevan roottorin noin puhtoiseksi, ei näy punajuuritahroja ei :lol:
'54 M-72 (powered by KMZ)
'77 MT-10.36 (raaseriprokkis)
'70 K-650 (raato)
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 8277
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala

Re: 12V laturin hiilet

Viesti Kirjoittaja MATTI »

jonssoni kirjoitti:kiitti vinkistä. miten oot saanut ton ylemässä kuvassa olevan roottorin noin puhtoiseksi, ei näy punajuuritahroja ei :lol:
joskus on ollut tiukkoja vuosia että kaikki punajuuri on mennyt suihin..ja on lakattu vaan liivatteella... :lol: no ihan brakecleanerilla huuhtomalla vaan..ei sitä käämilangan eristettä saisi ihan pois liuottaa...
Vastaa Viestiin