Wanhempi lohko

Vastaa Viestiin
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja viilari »

Alkoi niskavillat nousta pystyyn kun putsailin muina miehinä tätä ämmän lohkoaKuvahttp://i4.aijaa.com/t/00795/14486263.t.jpg[/img][/url]KuvaKuva
Liukulaakeroitu luonnollisesti, mutta tosissani aloin äimistellä vasta kun numeroa ei löytynyt tutusta paikasta laturin reijän reunasta. No numero löytyikin oikealta puolelta kyljestä. myös I- kirjain öljyn täyttöropun yläpuolella ihmetytti, ja alhaisen numeron ohella vei ajatuksia jo siihen suuntaan, että voisiko käsissä olla peräti ZiS lohko.
Kuuklettelemaan, ja löytyikin muutama kuva kyseisestä möykystä. Ne liimasin pienempänä tuohon oman lohkoni päälle. Z ja S kirjain on hiottu jostain syystä pois. Onko strategisista syistä valmistuskaupunki sensuroitu, vai liekö sitten jo Irbitissä valmistettu Moskovan muotilla, ja siksi vain I-kirjain jätetty. Tai sitten tämä voi olla niitä historiikin mainitsemia Moskovalaisista osista kasattuja Irbittejä. Mutta oli miten oli, niin mitä ilmeisimmin bloki on -40 luvun alkupuolelta. :o
Viimeksi muokannut viilari, 21.11.2017 08:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja viilari »

Kuva
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Onnittelut 1941...

Kuva
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja viilari »

No perkules! Kiitos Rike taulukosta :clap:
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1267
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Mites Viilari , selviskö muuten sen lohkon ikä jossa oli se "holkki" laturin ympärillä ?
Ihmettelee, hh.
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja viilari »

Moi Harri! Tuo on juurikin se sama lohko.
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1267
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Ka perhana, niihän sitä vähän vanhaksi silloin arveltiin...
T.hh
Kalle
800
800
Viestit: 818
Liittynyt: 15.07.2009 21:40

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Pitääkö siihen hankkia vielä pytytkin? :)
https://www.ebay.com/itm/Zylinder-Kolbe ... 0005.m2219
m-72
25
25
Viestit: 45
Liittynyt: 30.08.2004 18:10

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja m-72 »

Täällä on samanlainen moottori. ZIS-tehdasmerkistä on hiottu Z ja S pois. Moottorin oikealla puolella lohkossa, sylinterin suuntaisesti, on moottorin sarjanumero ja valmistuskuukausi ynnä valmistusvuosi. Oma lohko on valmistettu 5 45, eli valmistunut toukokuussa 1945. Stalinin elinaikana ei siellä kai kukaan olisi uskaltanut viilata ZIS > I. Viilari olisi voinut saada provokaatiosta ja maanpetoksesta kahdenkymmenen vuoden tuomion. Mutta tämäkin lohko on kuitenkin viilailtu, mikä on voinut tapahtua vasta Stalinin kuoleman 5.3.1953 jälkeen alkaneen Stalinin arvostelukampanjan aikana tai myöhemmin. Mielenkiintoista historiaa, viilailtu ZIS on mielenkiintoisempi kuin viilaamaton. Näitä viilamattomia on Ebayssä silloin tällöin myynnissä.
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja viilari »

Moro! Näistä lättiksen pytyistä olen huomannut sen, että vanhemmissa eli IMZ sylintereissä on tuollaiset kevennykset kiinnityslaipan valussa, Kuvamitä KMZ pytiköissä ei ole. Zis pytyistä ei ole tietoa, mutta bemari R71 sylintereissä tuo kevennys(hieman viimeistellympänä) on, niin voisi ehkä olettaa, että myös alkupään neuvostolaisissa on ollut.
Tuo numero 178 on myös ihan mysteeri, mutta tuskin on järjestysnumero :lol:
m-72
25
25
Viestit: 45
Liittynyt: 30.08.2004 18:10

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja m-72 »

Nämä koholla olevat merkinnät (178, ...) ovat valumallin sormenjälkiä, koska kaikissa siitä tehdyistä vaulumuoteissa > valetuissa kappleissa on samat merkinnät samoissa paikoissa. Sama juttu moottorilohkon kanssa. Jos kahdessa lohkossa on yhtenevät merkinnät täysin samoissa paikoissa, on ne valettu samasta valumallista tehdyllä muotilla. Tarkistan omasta, mitä valumallia > valumuottia on käytetty. Omissa sylintereissäni on myös nuo reunakevennykset. Oikoivat siellä tehtaalla varmaan myöhempien valumallien veistelyssä ja jättivät kolojen kaiverruksia pois. Näyttää siltä, että Irbitin lohkot ovat valujälkien suhteen siistiimpää tekoa kuin Kiovassa tehdyt. Irbitissä stanssasivat moottoreihin valmistuskauden ja -vuoden sylinterin suuntaisesti ensin oikealle ja myöhemmin vasemmalle sivulle. Kiovassa tehdyissä ei tällaisia kausi/vuosi -merkintöjä ole, mutta vuosina 1951-1953 stanssasivat sielläkin valmistusnumeron eteen vuosiluvun, mutta ei enää myöhemmin.
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja viilari »

Kiitokset tiedosta M-72. Ihan kiva näitä on spekuloida, mutta faktakin aina kiinnostaa.
m-72
25
25
Viestit: 45
Liittynyt: 30.08.2004 18:10

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja m-72 »

Näin on. Loppuviimeksi ainoat tosi faktat ovat niitä vanhoja pikisiä moottoreita ja muita osia. Loppu on päättelyä ja arvelua. Täällä on pari mielenkiintoista moottoria, joista toinen tämä 5-45 ja toinen, jonka pinta on huolellisesti viimeistelty (ei Puolan huijausta). Kummatkin näistä ovat 40-luvulta. Toisen öljypumpun proppu on vanhaa ruuvimeisselimallia, toisen kuusiomallia. Sitten on eräs etujarrukilpi, missä on MMZ-valumerkintä. Näistä voisi vaikka tarkempia tietoja vaihtaa...
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja viilari »

Niin voisi. Onko sinulla tietoa mihin asti laatikon päässä käytettiin huopastefaa?Kuva
m-72
25
25
Viestit: 45
Liittynyt: 30.08.2004 18:10

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja m-72 »

En ole avannut vanhoja laatikoitani, mutta voin purkaa viikonloppuna sen verran, että selviää. Toisen laatikon kytkinvaijeri tulee alakautta ja ainakin toisen laatikon perässä on pronssista tehty laippa. Kampiakseleiden takapäässä on huopatiiviste, mutta niin se taisi olla pitkälle 50-lukua. Oli toimiva ratkaisu koneen sisällä, mutta olisiko laatikon huopatiiviste ollut liian heikko esitys hiekan ja kuran maailmassa.
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja viilari »

Viiskytluvun puolella oli merkinnät jo selkeitä. Kuva
Avatar
MATTI
Pulitzer-palkittu
Pulitzer-palkittu
Viestit: 7059
Liittynyt: 30.08.2004 14:20
Paikkakunta: Janakkala
Viesti:

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja MATTI »

viilari kirjoitti:Moro! Näistä lättiksen pytyistä olen huomannut sen, että vanhemmissa eli IMZ sylintereissä on tuollaiset kevennykset kiinnityslaipan valussa, Kuvamitä KMZ pytiköissä ei ole. Zis pytyistä ei ole tietoa, mutta bemari R71 sylintereissä tuo kevennys(hieman viimeistellympänä) on, niin voisi ehkä olettaa, että myös alkupään neuvostolaisissa on ollut.
Tuo numero 178 on myös ihan mysteeri, mutta tuskin on järjestysnumero :lol:
Terve
tuossa plaattialla rötkötti yksi pari sylttyjä joissa ko. muoto ja numero 186
Liitteet
DSCN0315.JPG
DSCN0315.JPG (307.04 KiB) Katsottu 9988 kertaa
m-72
25
25
Viestit: 45
Liittynyt: 30.08.2004 18:10

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja m-72 »

WP_20171125_18_29_30_Rich[1].jpg
Katsoin toisen moottorin venttiliensäätökantta. Kummassakin on merkintä MZMM. Onko kyseessä mahdollisesti Moskovan moottoripyörätehdas (ZIS)?
m-72
25
25
Viestit: 45
Liittynyt: 30.08.2004 18:10

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja m-72 »

Kurkkasin vielä etukopan sisään. Sieltä löytyi tällainen valumerkki.
WP_20171126_16_57_33_Rich[1].jpg
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja viilari »

Morjesta! ZiS lyhenne tulee sanoista, Zavod imeni Stalinu, eli Stalinin niminen tehdas :dance:. Stalin tehdas teki Moskovassa joitain limusiineja, mutta etupäässä kuorma autoja ja tykkejä yms. MMZ on tietty se Moskovan moottoripyörä tehdas, samaan malliin kuin IMZ ka KMZ
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Näinkin vois sanoa...

LMZ Leningradsky Metallichesky Zavod - no complete machines produced prior to evacuation to Gorkiy

Nykyään LMZ = Lahen Mototsikletniy Zavod

:lol:
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja viilari »

Tilanne LMZ linjalla eilen ;-) Viisnelonen edistyy. Kuva
Avatar
hyvonenh
1250
1250
Viestit: 1267
Liittynyt: 20.02.2007 18:39
Paikkakunta: Joutseno

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja hyvonenh »

Mitähän leimoja niissä GMZ valmisteissa on viilailtu???
T.hh
viilari
500
500
Viestit: 542
Liittynyt: 28.05.2013 11:12

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja viilari »

Ei ole tullut eteen mitään GmZ tavaraa, mutta komeita pyöriä ovat siellä tehneet.[/url]KuvaKuva
m-72
25
25
Viestit: 45
Liittynyt: 30.08.2004 18:10

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja m-72 »

Sivulla "www.kolyaska.pl" tällainen tieto, Googole kääntäjänä:

"The M-72 began in August 1941 with the Moscow Bicycle Company (Moskowskij Wielozawod). The engines were ZIS, KIM gearboxes, GAZ side-cars, lamps were made in Kirzacz and electrical installations in the ATE-1 plant..."
Hannes 123
10
10
Viestit: 12
Liittynyt: 01.09.2021 19:28

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja Hannes 123 »

Onkohan näistä jotain pääteltävissä ? Koko mopon pitäisi olla mallia 1955, olisko tuo laatikon numero vuodelta 54😗
Liitteet
F4B5D677-4742-450C-A634-1DF2901011C5.jpeg
EE88E511-B186-4F6E-B4FB-0E905B489754.jpeg
E0088152-83CE-4FF0-A977-F56BC6D03A12.jpeg
E0088152-83CE-4FF0-A977-F56BC6D03A12.jpeg (1.33 MiB) Katsottu 3429 kertaa
72C8C5AC-32EC-4AE0-B6C1-4FAB1540CE76.jpeg
Avatar
pru426
100
100
Viestit: 126
Liittynyt: 09.07.2018 22:10
Paikkakunta: Kuopio

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja pru426 »

Tämä on vain arvausta…… noin niinku mielenkiinnosta.
Lohko voi olla melkein mitä vain, koska kuvasta päätellen tuossa vasemmalla olevasta suorakulmiossa
valmistenumero näyttäs olevan hiottu tai jopa täytehitsattu + hiottu pois.
…..varaosalohkoissa ei kai ole ollut numerointia valmiina…luonnollisestikaan
Se numerokohdan pinta on silloin valun jäljiltä, mikäli oikein muistan nähneeni ?

Eli ilmeisesti pyörä on neukkula-alueelta tuotu myöhemmin ja oisko numero häivytetty,
koneen vaihdon tai remonttien yhteydessä?
Onko lohkot sitten ollut tapana numeroida uudelleen, jos esim. vaihtokone on asennettu rikkoontuneen tilalle?
Neukkuvenäjäläisille se moottorin numero on ilmeisesti ollut tärkeä juttu aikoinaan,
koska numero on stanssattu VIN-kilpeen tehtaalla.

Alkuperäisen moottorin numeronhan näkee siitä VIN-kilvestä,
jos se vaan on tallessa rungossa (etuhaarukan keskellä).
Alunperin loota ilmeisesti taisi olla samalla numerolla lohkon kanssa tehtaalta lähtiessään.
Laatikkokin saattaa olla vaihtunut aikojen saatossa moneen kertaan, tai sitten ei :)
Vaihdeaskin sarjanumero näyttäisi fontiltaan vanhalta ja ehkä mahdollisesti jopa orkkikselta
Tuo numero 236 on taas moternimpaa kirjasinta...mikä lie sen nummeron tarkoitus ?

pekka
Avatar
Uskila
4000
4000
Viestit: 8044
Liittynyt: 25.04.2005 22:04
Paikkakunta: Päijät-Häme oblast
Viesti:

Re: Wanhempi lohko

Viesti Kirjoittaja Uskila »

:mrgreen: Terve

Niin että jos jollain on vanhempi lohko, niin nyt olis tarjolla orkkis nokka-akseli ko lohkoon. Kuvan ylemmän nenäkepin toimitti roikkaralliin toveri ja kesti hetken kun ymmärsin, että nyt palataan 80 vuotta ajassa taaksepäin...

Kuva

Ps ylemmän nokan etupään laakeri on liukulaakeri

:o
IMZ M-72 -54 & Урал - ИМЗ.8.1037 Спортсмен 2WD -06
Video
Vastaa Viestiin