Kärri perään?
- Timpa
- 1500
- Viestit: 1663
- Liittynyt: 30.03.2006 11:25
- Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
- Viesti:
Kärri perään?
Tuli tuossa yhden tutun kanssa keskustelua, aiheena kärri pyörän perään.
Mites ne pykälät ja muut kuviot, jos sellaisen vääntää itse?
Uusiahan saisi kaupasta, mutta niiden hinnalla saisi jo kohtuullisen auton.
Mites ne pykälät ja muut kuviot, jos sellaisen vääntää itse?
Uusiahan saisi kaupasta, mutta niiden hinnalla saisi jo kohtuullisen auton.
kopase tosta: 0440928192
Kyllä se on se 14, 5 METRIÄ vaikka huimalta tuntuukin.
Ideana on että kun kadunkulmissa kurvailee, niin kärrin kulmat ei kauho jalankulkijoita matkaan sallittua enempää jos mitta alittaa tuon 14500mm.. Sama mitta se on rekkojen peräkärryillekin ihan samasta syystä...
Vaikka huimaltahan tuo näyttäsi......tuommoine tappi perässä
Ideana on että kun kadunkulmissa kurvailee, niin kärrin kulmat ei kauho jalankulkijoita matkaan sallittua enempää jos mitta alittaa tuon 14500mm.. Sama mitta se on rekkojen peräkärryillekin ihan samasta syystä...
Vaikka huimaltahan tuo näyttäsi......tuommoine tappi perässä
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
Ykä on ny erehtyny mitan suhteen. Puoliperävaunu saa olla maksimisaan 13.6 m pitkä kuormatilan ulkomitan osalta. Eikä senttiäkään yli (poislukien ns. erkkerikeula tai kylymäkonneen keulapääsä aiheuttama ylitys, ehkä n. 20-30cm). Nii ja sitte on semmoset jatkorekat, joita venytellään tarpeen vaatiesa, että veturi on Vaasan läänisä ku kärryn perä on justiisa lähteny vasta Kemistä. Mutta ne on sitte erikoiskulijetuksiin.Ykä kirjoitti:Kyllä se on se 14, 5 METRIÄ vaikka huimalta tuntuukin.
Ideana on että kun kadunkulmissa kurvailee, niin kärrin kulmat ei kauho jalankulkijoita matkaan sallittua enempää jos mitta alittaa tuon 14500mm.. Sama mitta se on rekkojen peräkärryillekin ihan samasta syystä...
Vaikka huimaltahan tuo näyttäsi......tuommoine tappi perässä
Moduliyhdistelmän perävaunuun tekee joissain tappauksisa lisämittaa vetoaisa (räätälöity moduli) tai apuakselisto eli dolly.
Sitte jos tuommosen 14.5 metrisen kärryn laittaa mopetin vetokoukkuun nii mites kääntyy risteysalueella. Älä ainakaan yritä näihin kiertoliittymiin.
Nimittäin. Puoliperävaunun vetotappi on kärryn keulasta n 2m taakseppäin eli osa pittuuesta on käännösvaiheesa "pois" eli ite kääntyminen tapahtuu tämän vetotapin ja perävaunun telin keskikohdan välillä.
Josnyssitte moottoripyörään laittas samalla tavalla "etuylitystä" perävaunun vetopisteestä ts "koukusta", vetotappi tulis laittaa mahollisesti siihen kohtaan mihinkä sijottuu istumalihakset tai ainaki takarenkaan päälle. Sitte se "etuylitys" heilus sielä jonku matkaa eturenkaan etupuolella ja voi voi....
Eikä sittekään kannattas näihin kiertoliittymiin ajella. Renkaat särkys kivetyksiin jne jne. Puhumattakaan kaikista istutuksista mitkä menis maata myöten ja taiteellisen oloset teokset sieltä keskeltä ympyrää.
Mahollisesti joku nyt suunnittelee laittavansa renkaat keskelle kärryä tämmöseen maailmanlopun keksintöön. Sillon huomataan, että ohhoh tulipas pitkänhuiskia häntä tuohon kärryyn. Joskus oli semmonen pykälä tai säännös, että esim puoliperävaunun sai kuormata siihen malliin, että kuorma sai ylittää perävaunun pittuuen kuuella metrillä. Montako lie merkkiä ja toloppaa sitte moisella keksinnöllä meni nurin mutta eivät mahu yhen käjen sormiin lukumäärältään. Nykyään sitä pykälää on jo muutettu ihimisystävällisempään suuntaan.
Mikähän moisen nelitoistametrisen on oikeen kehitelly? Onko missään kukkaa ikinä nähäny, rakentanu, suunnitellu tuommosta hökötystä? Löytyykö kuvia?
En oo vastaan, tehköön kuka haluaa. Ällistelen vaan.
Paltusjärven Käry
Monialaurheilemisseura.
Monialaurheilemisseura.
Aivan Sroopovi..... 13,6 m puoliperävaunu. Bussit ja sentyyppiset ajoneuvot saa olla sen 14500 mm pitkiä, kuorma-autot vaan 12000 mm johtuen ilm. etuylityksistä.... ja siinäkin akseliväli merkkaa jottei perät kouki tai keskilaiva oikaise....
Harrikoiden perässä oon nähnyt villin näköisiä suksiboksi / mikroauton renkaat kärrejä. Semmoinen leveä matala musta boxi ja matalat renkaat alla matalassa Kopterissa.... Aika kiva.
Mutta meillähan se perävaunu on jo siinä sivussa.....
Harrikoiden perässä oon nähnyt villin näköisiä suksiboksi / mikroauton renkaat kärrejä. Semmoinen leveä matala musta boxi ja matalat renkaat alla matalassa Kopterissa.... Aika kiva.
Mutta meillähan se perävaunu on jo siinä sivussa.....
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms
-
- 75
- Viestit: 87
- Liittynyt: 14.12.2005 19:39
Muttaku akka on siellä vaunussa, ja sen tavaratki täytys johonki tunkia.. Sivulaukuihin ei sovi ku omat ja työkalut (paita, kalsarit ja hammasharja, hammasharja eri pussissa.) tuollanen vaunu, vaikka vähä isompiki olis kyllä hieno.. Eihän nämä sellasesta piittaasi juuri mitää, kyllä luulis vaunu peräski pääsevän kaheksaakymppiä, vääntöö on palio, ja välitykset tihiät.Ykä kirjoitti: Mutta meillähan se perävaunu on jo siinä sivussa.....
Sehän se homman juju just onki, että ku ottaa urren, jonka ei pitäs kulkee mihkää, panee siihen akallisen sivuvaunun ja peräkärryn, ja sitte vasta lähtee kesäreissulle..
No onhan noita, nähty daihatsun "nelivetopakun" peräs telivaunujakin..
Kannattaa olla varovainen. M-72
Paitsi vastatuulessa.. :shock: Paha alkaa luovimaan ajotiellä.Timpa kirjoitti:Sopivasti rikittämällä siitä saisi ajopurjeen. Säästyisi kummasti benziinoa.
Mulla on tuollainen kuvan mukainen peräkärrykonsepti. Vanha katkaistu lulla jota käyttää lasikuitumuottina. Palat yhteen ja alle kevyt putkirunko. Pienet renkaat.. luukku.. iskarit.. valot. Vielä kun jostain lokarit keksii.
Pitäis vain saada selkä kuntoon. Paha kyykkiä ja kurotella tämän kanssa. :?
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
- Dnepr-pilot
- 100
- Viestit: 178
- Liittynyt: 01.09.2004 11:19
- Paikkakunta: Vaasa
- Timpa
- 1500
- Viestit: 1663
- Liittynyt: 30.03.2006 11:25
- Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
- Viesti:
Palataanpa tähän aiheeseen
Jutustelin yhden kauppamiehen kanssa. Esitteli yhdessä tapahtumassa firmansa maahantuomaa maantiekelpoista"buggyautoa". Siihen on talven kuluessa saatavilla maantiekelpoinen peräkärry, alustava hinta 150€ + rahti. Koko just eikä melkein pyörän perään, panoa 75kg ja alumiinirunkoinen.
Vielä ei ollut netissä tietoa kuin siitä häkkyrästä.
Pitihän se käydä kopaisemassa tiellä - karmea laite! - kuvitelkaa vierekkäin istuttava moottorikelkka, renkaille nostettuna ja tiekelposena :shock:
Joka tapauksessa, linkki ao firmaan tässä: http://www.po-markkinointi.com
Jutustelin yhden kauppamiehen kanssa. Esitteli yhdessä tapahtumassa firmansa maahantuomaa maantiekelpoista"buggyautoa". Siihen on talven kuluessa saatavilla maantiekelpoinen peräkärry, alustava hinta 150€ + rahti. Koko just eikä melkein pyörän perään, panoa 75kg ja alumiinirunkoinen.
Vielä ei ollut netissä tietoa kuin siitä häkkyrästä.
Pitihän se käydä kopaisemassa tiellä - karmea laite! - kuvitelkaa vierekkäin istuttava moottorikelkka, renkaille nostettuna ja tiekelposena :shock:
Joka tapauksessa, linkki ao firmaan tässä: http://www.po-markkinointi.com
kopase tosta: 0440928192
Uralvoxissa on ollut myynnissä valmiita MP-peräkärryjä, liekö vielä jäljellä?
Oma projekti on vähän edistynyt sitten.. Tuossa vilkuilin vanhaa kiikkua, joko tuo luovuttaisi kevyttä putkea alustaan.. ja akselikeinujen laakeripesät löytyivät vanhasta pesukoneesta.
Kuvassa lullankappaleet ovat vielä erikseen, nykyään ovat jo yhdistettynä, mutta pari kerrosta lasikuitua vielä laittamatta. On se ainakin kevyt. Kokoluokka: kaljakoppa, pari HK-bleuta. Ne tärkeimmät. Mitenhän tuohon saisi vielä kylmäkoneen viritettyä.. :shock:
Oma projekti on vähän edistynyt sitten.. Tuossa vilkuilin vanhaa kiikkua, joko tuo luovuttaisi kevyttä putkea alustaan.. ja akselikeinujen laakeripesät löytyivät vanhasta pesukoneesta.
Kuvassa lullankappaleet ovat vielä erikseen, nykyään ovat jo yhdistettynä, mutta pari kerrosta lasikuitua vielä laittamatta. On se ainakin kevyt. Kokoluokka: kaljakoppa, pari HK-bleuta. Ne tärkeimmät. Mitenhän tuohon saisi vielä kylmäkoneen viritettyä.. :shock:
FL -53
ex. IC -56, ex. 8.103-10
ex. IC -56, ex. 8.103-10
- Timpa
- 1500
- Viestit: 1663
- Liittynyt: 30.03.2006 11:25
- Paikkakunta: Kiihtelysvaara joensuun kupeessa
- Viesti:
Yksinkertaisesti:Uralrane kirjoitti:Mitenhän tuohon saisi vielä kylmäkoneen viritettyä.. :shock:
Kääri kamat märkään huopaan tmv ja anna ilmavirran viilentää.
Toimii, kunhan ilmanvirtausta on tarpeeksi, myös suorassa auringonpaisteessa, Tai ainakin paremmin kuin siinä auringossa paljaana seistessään. Haihtuminen sitoo lämpöä.
Ja mulle sitten provikat tästä tiedosta.
kopase tosta: 0440928192
Ural vm 03 ja neukkukärri (Hehkurallissa bongattu):
http://www.cedricfan.sivut.ws/Cars/Bike ... 00214.html
http://www.cedricfan.sivut.ws/Cars/Bike ... 00226.html
http://www.cedricfan.sivut.ws/Cars/Bike ... 00219.html
http://www.cedricfan.sivut.ws/Cars/Bike ... 00214.html
http://www.cedricfan.sivut.ws/Cars/Bike ... 00226.html
http://www.cedricfan.sivut.ws/Cars/Bike ... 00219.html
Vaunun kiinnitys
Mullaon tekeillä peräkärry. Siihen tulee putkirunko jonka päälle asetetaan makaavan asentoon vanha 50 luvun jenkki jääkaappi suolistettuna. On hieno ja merkkiä aeg (kromi kirjaimin). No ainut mikä ei aukee on tuo minkälaisen kiinnikkeen ja hässäkän panen mopottimeen se kun on soolo.
Vinkeistä ja mahd kuvista kiitollinesana kumahtaa hänT:MIkko
(Vinkkinä pähkäilijöille mopo on bmw r 80 gs)
Vinkeistä ja mahd kuvista kiitollinesana kumahtaa hänT:MIkko
(Vinkkinä pähkäilijöille mopo on bmw r 80 gs)
mopo karkaa herkästi käsistä.Dniepri ei kun ei tehot riitä
Sitten varoituksen sana: Jos käytätte sinänsä näppärää kierteillä varustettua kuulaa, jota ainakin IKH myy, niin varmistakaa mutteri!!! Pelkkä jousiprikka EI välttämättä pidä!!! Nyt varmaan jotkut saattavat olla eri mieltä, mutta itse kurikan reissulla kärryn metsään hukanneena tiedän ettei välttämättä pidä :!: :!: :!: Onneksi ei ollut paljon vauhtia (50kmh), eikä ketään tullut vastaan, melko komeassa kaaressa lähtee, kun aisan pää putoaa asvalttiin...
Ko kuulaa saa nyt Tarjoustalosta 5€ hintaan. Ostin pari kun poika ( 5 v ) sanoi että ota nyt varalle..... En aatellut että kuula irtoaa, vaan että vastaisuuden varalle tulevaisuutta varte johonkin hauskaa projektiin.........
Eikun..... Taidan hakea vielä pari lisää... harvoin saa hyvää tavaraa noin halvalla. Tiedä vaikka perustaisin peräkoukkutehtaan.
Eikun..... Taidan hakea vielä pari lisää... harvoin saa hyvää tavaraa noin halvalla. Tiedä vaikka perustaisin peräkoukkutehtaan.
Dnepr K-650, Dnepr MT-10, VW-Dnepr I, VW-Dnepr II, Sachs Dnepr III, IZH-56, Honda NTV650, VPX-101, KawaBashan-500S, VX-3, Samurai 110, Monkey 110, yms